Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad har ni gjort med era körhästar idag?

1309293_zps1956f9b7.jpg

Den lilla har löshoppat även om hon fuskar på just den här bilden :D
Den stora vilar nog idag. Connemaran är inte inkörd.

Är det hon som vänder åt andra hållet i bakgrunden? Hehe, sund instinkt "nänä, det där ser jobbigt ut, enklare att gå runt" :D

Ja :D Sen hoppade hon 70cm fast vi försökte stoppa henne, det var första gången för russet och tredje för connemaran.

13092912_zpsc33db6ce.jpg

Inte så smickrande bild på uppvärmningen.

Sv: Körfolkets snacktråd!

Alla hästar jag har testat pee-wee på har fullkomligt älskat det. Det märks ju inte i munnen när man inte tar i töm/tygel.

Annars är ju tredelat med parerstänger väldigt trevligt också.

Ok, det är ju inte fel att testa. Hur menar du att det inte märks när man tar i tömmen? Menar inte att vara spydig, är verkligen nyfiken och intresserad.

Tredelat med parerstänger tycker jag också är ett i grunden trevligt bett, grejen är bara den att när jag testat det tidigare har han lyft det med tungan och tuggat på det och det förstör ju tänderna... Han gör det inte lätt för mig, det lilla djuret :meh: Men det var ett tag sedan jag testade sist, kan ju vara värt att prova igen.

De är ju så små så de känns ju inte lika mkt som ett vanligt bett. Det märks ju inte på samma sätt sas. Vet inte hur jag ska förklara. ;-)

Hejsan! Var bra längesen jag skrev här! Jag körde in min ponny när hon var 13 tror jag (red henne innan men blev för stor), hon är 19 nu. Vi körde en del, men hade en vagn utan fjärding så det blev lite för skumpigt i paddocken. Så vi körde mest ut men jag saknade dressyren. Av olika anledningar har jag dock inte kunnat köra (eller tömköra) på 1,5 år. Nu har jag dock flyttat till ett stall med paddock och ridhus, köpt utrustning för 20', så nu finns ingen återvändo!!

Utrustningen har dock inte kommit än, så nu tömkör jag en del. Märks att både jag och ponnyn är ringrostiga när det gäller tekniken, men hon känns stabil så det kommer nog inte bli några problem att börja köra sen! Ska kolla upp lite olika övningar man kan träna på i väntan på nya vagnen. Några tips?

Jag kommer börja använda en french collar, innan har jag haft en rak brösta, så det ska bli spännande. Annars använder jag sidepull och reptömmar!

Här är vi! Gamla utrustningen och innan vi började använda sidepull
JagkrPresto.jpg

Idag har vi varit på Pay & Drive, jag, Menthol och medryttaren. Så han har körts både lb-programmet, la-programmet och 4 rundor precision. Han skötte sig med den äran!

Hejsan! Var bra längesen jag skrev här! Jag körde in min ponny när hon var 13 tror jag (red henne innan men blev för stor), hon är 19 nu. Vi körde en del, men hade en vagn utan fjärding så det blev lite för skumpigt i paddocken. Så vi körde mest ut men jag saknade dressyren. Av olika anledningar har jag dock inte kunnat köra (eller tömköra) på 1,5 år. Nu har jag dock flyttat till ett stall med paddock och ridhus, köpt utrustning för 20', så nu finns ingen återvändo!!

Utrustningen har dock inte kommit än, så nu tömkör jag en del. Märks att både jag och ponnyn är ringrostiga när det gäller tekniken, men hon känns stabil så det kommer nog inte bli några problem att börja köra sen! Ska kolla upp lite olika övningar man kan träna på i väntan på nya vagnen. Några tips?

Jag kommer börja använda en french collar, innan har jag haft en rak brösta, så det ska bli spännande. Annars använder jag sidepull och reptömmar!

Här är vi! Gamla utrustningen och innan vi började använda sidepull
JagkrPresto.jpg

Åhh vad jag längtar tills jag kan köra min ponny när jag ser denna bild.
Ska börja tömköra denna vecka!

Kl
Idag har min lilla skrutt vart så duktig så! Tömkört i paddocken och tränade lite volter och det gick kanon, och sen blev det att prova använda draglinorna och en "pinne" för att testa hur hon reagerade på det, knappt ett öra viftades det på! Imorgon ska vi göra om det, fast ute :) Hon är nog inkörd om några veckor om det fortsätter såhär bra! :P

Kl

Såhär fick det bli :) Inte snyggaste klippningen men funktionell.
Så stolt över Isak, första gången han blev klippt någonsin och han stod helt still! Efterråt tömkörde jag i ridhuset, gick toppenbra :D

Men hur söt är han inte :love: Delklippta shettisar kan vara det sötaste som finns med kontrasterna mellan klippt och oklippt!

KL

Nu är äntligen skaklarna avsågade till lämplig längd, nu ska bara selen renoveras också.. :p Ska försöka få lånat en sele att ha under tiden :) Jag vill köra shettis NU! :D

Men sötskruv! :love:

KL
Jag har världens bästa Balder! :love: Plockade in honom idag och ryktade av honom (Jäklar anåda vad det flyger hår nu! Är ju som rena våryran!) och flätade manen, måttligt uppskattat av unge herrn. ;)

IMG_20131001_164824_zpsbf3d99e8.jpg

Sen selade vi på och då blev han glad igen! :D
IMG_20131001_165410_zps249f0df6.jpg

När vi gick ut parkerade jag honom i skaklarna direkt, han klev i som om det var senast igår! Klappade honom på båda bakbenen med skaklarna utan reaktion så jag kopplade på dom också traskade vi runt lite! :) Duktig kille flyttade så fint för skaklarna och kom ihåg exakt hur man gjorde!
Gick tillbaka och skulle koppla på stöttingen, då hade unge herrn en massa energi under fötterna och hade plötsligt glömt hur man stod stilla, så först fick vi repetera det. Sen eftersom att han gått ifrån stöttingen fick han vackert backa tillbaka. Jag lyfte skaklarna och gav kommando för back och han backade så hiiiimla snällt! :love: Efter några försök fick vi äntligen fast stöttingen också gick vi en sväng till hemma på lägdan i lite kringelkrokar, då han inte brydde sig ett skvatt styrde vi kosan ut på grannens stora lägda intill - första gången han går där - nemas problemas! Gick en bra bit på lägdan, rundade en (läskig) elstolpe och vände tillbaka. På hemvägen gick vi längs en bred stig (det är en skoterled på vintern) som han heller aldrig har gått på, och det gick bara sååååååå braaaaa! Han är så störtcool! Den stigen är både lite knölig och lite backig och lite stenig, så stöttingen studsade lite och repade emot stenar (då lever det om som satan, metallmedar mot sten :wtf:) och lilleman bara traskade på! :love: Sista biten hem är det först en tvär kurva som han klarade med glans, och sen bär det av uppför. Där tog vi lite fart och travade upp och ut på vår lägda igen!

Världens bästa kille fick sen gå runt ett varv hemma innan jag spände ifrån och gick in igen. Totalt hade han sele på sig max 20 min från stall till stall, han ville inte alls sluta utan drog tillbaka mot stigen när jag styrde mot stället där jag alltid spänner ifrån. :p

Finaste rumpan <3
IMG_20131001_171645_zpseb429c30.jpg

KL

WOOOW. Tömkörde Isak idag och han gick SÅ bra. Första gången någonsin jag provade galoppfattningar från skritt och de satt PERFEKT :love::love::love:

Har tidigare haft problem med fattningarna och vänstergaloppen. Ville att han skulle fatta "fint" och rätt men han försökte mest springa ifrån mig även om han förstod vad jag ville. Lade galoppen på hyllan hela året han var 3 och tog upp den i våras (som 4-åring) och sedan dess har det bara gått spikrakt uppåt. Så himla kul när man får kvitto på utvecklingen :D

*kl

Idag så har vi ÄNTLIGEN kört russet hemma :D Ut till vägen och vända på gräsmattan straxt efter vår infart. Hon är helt trafiksäker så det är en väg som inte är så lång och så är det lätt att svänga på gräsmattan.

Hon har hmm börjat anta formen av en tunna men har inte så mycket hull :D

Den andra körponnyn har jag tömkört.

Grattis får man väl säga då!!

Hos oss har det varit en dålig körvecka, fokus har helt legat på ridningen då vi tränade i tisdags, det gick både upp och ner, men lite klokare har jag nog blivit i alla fall. Veckan som kommer får bli en vecka dedikerad till körningen känner jag, både med och utan vagn. Hoppas jag kan få med mig en groom så jag vågar mig ut på lite nya vägar :)

KL

Igår var jag och Isak äntligen ute med vagnen igen. Han har vilat från den ett par veckor. Han var SÅ fin och hittade en riktigt fin arbetsform i traven och gick fantastiskt bra. Så nöjd var jag och svettig var Isak när vi kom tillbaka :D

Bonusbild.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38