Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Svar på frågorna om French Collar!
Mitt är köpt på Drive Out, ett ex nedsatt till halva priset pga att färgen spruckit vid tömringen, något som inte påverkar kvalitén och inte gör mig nånting :D Så jag fyndade det för 990:-

Det är storlek ponny och herrn är 115cm! Svårt att säga modell då han är rätt nätt, men välmusklad. Inställt längst in, så hade han varit mindre hade det inte gått!

Kört idag med och han verkar trivas, men å andra sidan protesterade han inte mot bröstan heller :)

Idag har jag börjat lära upp en ny kusk! :D Min systerson på 10 år har blivit för lång för att rida Lukas, och min fjording är lite för skarp i psyket för nybörjade, så då kör vi istället! Sist skrittade han bara, men idag körde vi lite mer och han fick testa övergångar mellan skritt och trav, och han vågade även galoppera. Jättekul! Sen anses jag säkert galen som låter en 10-åring köra min 6-åriga ponny, bettlöst, i alla gångarter :D Världens snällaste ponny är han defintivt!

Senast ändrad:

Jasså det var du som knep den :p Skulle precis beställa den själv, till en kompis.

De ser ut att vara bekvämt för hästen, uppdatera gärna mer om vad hästen tycker lite längre fram!

Jag har också kikat på den :D Men vi har inte kommit nog långt i körningen för att börja laborera med utsrustningen.

Mitt russ vill köras bettlöst, iaf just nu. Känns lite galet iom att hon bara är två och inte särskilt väluppfostrad men än så länge kör vi ju bara med medhjälpare så det går ju att få stopp på henne ändå. Och hon är nästan klockren på rösthjälper.

Haha, förlåt! :angel:

Velade länge fram och tillbaka om jag skulle köpa eller inte eftersom det inte var bytesrätt. Men bad henne mäta och det skulle funka enligt mått, vilket det också gjorde! Har ju bara ca 6 mil till DO så är nära och bra :)

Han verkar fortfarande nöjd, tycker inte han drar lättare än med bröstan, men som sagt, han drog bra med bröstan med! Han har haft lokor också men de funkade inte så bra (passformen). Vi har bara motionskört i skogen nu under veckan så jag ska se hur det går att träna på banan också :)

Kl

Nu har jag en fråga här till er som både rider och kör era hästar, lite i-landsproblem varning. Men, here goes. Hur får ni ihop veckan med träning? Nu har jag en fyraåring som jag aktiverar fyra dagar per vecka, ungefär, och jag vill gärna hinna med att både rida på banan nån dag, rida ut nån dag, tömköra nån dag och köra nån eller helst två dagar per vecka. Veckan har helt enkelt inte tillräckligt många dagar för att jag ska hinna med allt. Så, hur lägger ni andra upp en vecka?

Då kanske jag ska testa, tror det skulle funka för oss. Hmm, får fundera vidare..

Lazer
Jag brukar lägga träningsschema för tio dagar i taget. På så sätt får man ju fler dagar att variera på.
Nu rider jag visserligen inte min körhäst, men han är handikapphäst någon dag i veckan och när min ridhäst varit jobbig vill jag gärna sitta på en väluppfostrad, stabil och pålitlig häst..

Åh, insåg att min förhoppning om att småttingarna skulle kunna dela sele är kört. Får köpa en egen till trassel... Hoppas dom lan ha samma vagn iaf utan att behöva trixa med skakelbyte/justeringar var och varannan dag...

Min 5-åring går fem dagar i veckan, såhär brukar vår vecka se ut:

Måndag: Vila
Tisdag: Tömkörning
Onsdag: Ridning
Torsdag: Kör ut
Fredag: Vila
Lördag: Dressyrkörning
Söndag: Ridning

Är det något särskilt ändrar vi såklart i schemat, men annars brukar det se ut såhär :)

Jag funderar på det, har inte fått något erbjudande ännu som känns lockande, och det är en sån fin ponny som är så okomplicerad i allt, så då kan jag väl kanske liks köra in honom ändå. Trubbel är ju så.... speciell, så när han går att köra in, det vet jag inte. Dyker rätt hem upp får lillen kanske dock fara, men det är ingen som helst panik eg, skulle bara vara så kul om han verkligen fick chansen att visa vad han går för, den tiden har ju inte jag ännu på några år inser jag ju. Men annars får dom väl gå här och så gör vi så gott vi kan med tiden och annat. Jag har precis sagt upp mig ifrån jobbet för att få mer tid till ponnyerna, så det ska nog lösa sig!

Lime har fått lite oplanerad vila. Igår såg hon riktigt sugen ut så det blir nog ett litet pass på ridbanan idag. Jobbar 50% just nu så jag tänkte försöka få lite fart på hästeriet. Den större körponnyn är riden hela förra veckan, i helgen och det blir ett pass idag också. Så imorgon blir det nog tömkörning i skogen. Vill inte köra själv än, hon har inte gått så mkt framför vagn senaste åren.

*kl*

Kul att se alla fina bilder och läsa hur det går för er.

Jag köpte ny körhäst för tre veckor sedan så nu har jag två goa pojkar som båda är rid- och körbara. Känns helt fantastiskt! Går mest på små rosa moln hela tiden ;). Det trista är att jag fortfarande inte är klar i skolan så jag veckopendlar fortfarande men försöka göra så mycket jag kan på helgerna när jag är hemma.

Ny pållen, som jag kallar Totte är lika gammal som Lillen, alltså född 2004 och är körd och riden. Dock slarvigt inkörd, de hängde i princip bara på vagnen efter väldigt lite tömkörning men som väl är har det gått bra ändå, han är körd drygt ett år (med enkel rockard och travsele).

Jag har tömkört honom ett par gånger för att vänja vid min sele och förra helgen vågade jag äntligen sätta för honom men med sambon som trygghet på marken. Det gick jättebra och han var cool med både sele och hög rockard. Igår körde honom själv och det gick toppen, kände mig helt salig ;). Han är lite vimsig/spänd emellanåt men "gör inget" men jag hoppas han slappnar av mer efter hand, helt klart tycker han att det är roligt att få komma ut.

Lillen har någon sur-period nu, vet inte om det är pälsbyte eller att han har lite övervikt (trots minimalt bete) och tycker det är allmänt jobbigt men jag hoppas han piggar på sig under hösten.

Bild från premiärturen :)

21b.jpg

*pustar ut* lilltjejen (russ) var med om en otäck sak fredagen den 13:e sept :p Svängeln lossnade och hon fick såklart panik och drog iväg, som tur var lossnade vagnen och hon stannade vid hagarna. Lite småsår på bakbenen och lite skärrad.

Efter det har vi (min nya medkusk) spänt för och kört henne tre gånger och det verkar gå bra. Lite vaksam för ljud bakifrån.

I helgen är det körkurs för MK. Ska bli kul! :D

Fina fjord :love: Min fjordtant har också en tjurig period, hon brukar vara skitpigg (a travhäst, mycket i handen, hon är också inkörd som din, häng på vagn och åk ;) ) att köra men på utvägen är hon seeeeeg.
Tror det är pälssättning och sådant.

Lilleman har jag kört en gång med ledare och det gick hur bra som helst, nu ska jag få skaklarna kortade 1 meter (!!) på hans vagn, så man kan köra normalt sedan utan att behöva åka en kilometer bakom hästen :D Undrar hur de förra ägarna kan ha kört, man såg ju knappt hästen där framme ;)

En meter!! Jisses vad långt bort hästen måste vara.

I helgen som gick vågade jag mig en ut på en något längre sväng än vad vi brukar ta. Det gick riktigt bra! Det var bara det att då hände det jag haft på känn innan, nämligen kuskkilen ramlade ut under ryggstödet. När jag kör själv sitter jag ju i mitten och där finns inget som stoppar kilen från att ramla ut, vilket den också gjorde... Nu gick det bra eftersom det gick att vända och hämta kilen igen, men jag måste komma på nåt som stoppar kilen från att ramla ut.

Jag har ett sånt där halkskydd för besticklådor under min kil, fuktar det lite innan jag ger mig iväg och då blir det så pass klistrigt att det håller min kil på plats utan att jag behöver spänna fast den :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar