Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad har ni gjort med era körhästar idag?

Idag har jag inte gjort något, men igår gjorde vi KBI med mitt sto och fick 48 poäng av 50 möjliga!

wow det var fina poäng, grattis!

Idag tog vi transporten hem till en kompis och sen körde vi till en sjö och tränade. Ska tävla om två veckor och en av hästarna har varit MYCKET skeptisk till vattenhinder. Men träning löser det mesta och roligt är det :D

Så här såg det ut idag: http://www.youtube.com/watch?v=wPawZgj3cQc

Och när vi försökte köra vattenhinder på tävling i juli såg det ut så här... (Den skeptiska gick, som ni ser, som höger förlöpare - idag är han höger stånghäst.) http://www.youtube.com/watch?v=ULy3LAVhdWg

Bra jobbat! Och det såg ju hemskt kul ut med! ;)

kl.

På hemmaplan med min nyblivna körhäst blev det tömkörning fredag, råkade bli fokus på lydnad eftersom hon helt ignorerade yttertömmen och på egen hand gick på vot för jämnan. men det löste sig, lite skritt-travbommar blev det också.

På lördagen hade jag medhjälpare så vi tog en tur ut på skogsvägen, den längsta hittils. Har varit försiktig och mest skrittat framför vagn för att hon inte ska tycka att det är tungt och jobbigt. Hon har istället tyckt att det varit urtråkigt. Så med lite mer travsträckor nu blev det en helt annan bjudning!

söndag blev det barbacka skritttur rakt ut i bushen en sväng, mest för att röra sig ordentligt efter gårdagen. Idag blir det vila.

Sv: Körfolkets snacktråd!

kl
Hämtat hem min nya blivande parhäst idag :) Dom två jag haft passar inte ihop, helt olika steg och storlek...
Den nya är enbart körd i enbet så det ska bli spännande att få ihop dessa två;)
De är drygt 75% släkt, samma uppfödare, rörelser, ålder (f 08), kön (valack) och färg så det kan bli riktigt bra om de nu kan samsas framför vagnen, men det klarar dom nog :)

Massa pip och skrik i hagen men inte mycket spring än så länge. Har ju gått tillsammans innan men det var ca 1 år sen så de måste ju göra upp rangordningen igen:p

Båda har haft sommarvila och blivit riktigt tjocka så bantning är vad som gäller.
Deras päls är också ganska lång (redan!) så funderar på att ta fram klippmaskinen snart;)

Bilder på busarna:

*kl*

i går blev det en välbehövlig vila efter en intensiv träningshelg med Christer Pålsson.

1185626_10152185199684554_1632917878_n.jpg

7658_10151644155032862_890475812_n.jpg

Länkar till stamtavlorna:

http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=351922

http://sh.freefarm.se/sh/SokHast?a=visa_hast&id=351926

Paradox (kallas Dox) (mörkgrön grimma på bilden) har jag haft i 1 år nu och kört med ganska mycket, från början var han väldigt bakskygg och litade inte mer än nödvändigt på någon.
Nu har han varit med på körträning i par på bortaplan 2 ggr och varit lika duktig båda gångerna :love:

Eloge (ljus grimma) har jag inte hittat på något smeknamn till än, funderar på Elle :p

Förhoppningarna är ju att hinna få ihop dom tills nästa träning. Får se hur det går när jag ska träna dom idag :)

Det är vad ägaren kallar honom:p (Paradox kallas Palle)
Tycker det låter så konstigt att ha människonamn på dom:)

Idag var jag ute på en liten tömkörningsrunda med Trubbel, han skötte sig galant, vilket var väldigt roligt! Han är ju inte tömkörd många gånger, och ingenting alls sedan i våras. Min fina ponny :love:

kl.

Hoppar in från travvärlden.

På lördag ska jag köra min livs första pay and drive! Precisionsbana med maratoninspirerade hinder kommer det att bli.
Klubben här hemma är väldigt öppna och välkomnande så travutrustning till trotts var vi välkomna! Jättekul för mig som är inbiten travmänniska men som gärna provar på nya grenar! Vem vet vi kanske bli riktigt bitna jag och ponnyn och selar om helt.

I vilket fall ska det bli riktigt roligt!
Nån som har några "det här är bra att tänka på" tips? Jag är helt okunnig men sitter just nu med TR i högst hugg och försöker få mig en överblick.

Senast ändrad:

När jag kör precision får jag alltid tänka på att inte snegla mot sidorna (dvs konerna), utan titta rakt fram, dit jag ska. Men så har jag också den fula ovanan att titta överallt utom just dit jag ska :angel: Så titta rakt fram så bli hästen rakare :)

Tänk som när du hoppar, titta hela tiden dit du ska inte där du är!När du kör igenom en port ska du inte titta ner på konerna, har du kommit fel är det redan försent att rätta till det. Titta istället till nästa port och planera din väg. Ta ut svängarna och ha hästen rakställd innan ni kör igenom porten.

Kl

Tog ut min på en tur idag, började visserligen i paddocken som jag brukar och fortsatte ut sen. Oj, vad fin han var idag! Hade ett riktigt fint sug fram till bettet och lyssnade fint till rösten. I skritten upplever jag dock ibland att han blir vinglig och ormig, det känns som han inte driver på framåt riktigt, att vi inte har nån "styrfart". I traven känns han inte alls likadan, där skjuter han på fint och mer lika på bägge tömmarna. Idag provade jag att driva på mer i skritten och försöka få honom att skritta mer aktivt framåt och det blev bättre. Är det en bra idé? Jag har inte tänkt så mycket på det tidigare, men det ät väl samma som vid ridning, att hästen ska drivas fram till handen typ. Hursomhelst tar jag med mig en väldigt fin känsla idag :love:

kl.

Shetlanskusk och Speciella_tina: Tack för tips! tog dem med mig idag under tävlingen!

Är mycket nöjd med rundan, ponnyn var pigg, glad och entusiastisk. Roligt hade vi allihopa. Körde över en kon och ett par svängar blev lite väl tajta, solklara kuskmissar för ponnyn skötte sig exemplariskt!

Lite bilder också:

Kommentarer, synpunkter, tips och råd om utselning och val av vagn undanbedes.

Senast ändrad:

Härligt det ser ut! :laugh:

*kl*
En liten uppdatering från oss, var ett tag sen!

Imorgon är det dax för mig och Lukas, tävlingsdebut. Träningstävling, paddockmaraton! Ska bli så himla kul!
Vagnen lastad (väldigt smidigt, roslagsrockard så det var bara att ta av sätet!), selen smord och nerpackad, bara ponnyn kvar ;) Lukas är en pärla när det gäller allt, så om något går fel är det mitt fel :D

Även beställt ett French Coller som kommer i veckan, hoppas att det passar! Han går bra med brösta, men det känns lite trångt. Får se om det går bättre :) Har även lokor men de sitter inte superbra. Håller på och funderar hur jag ska ändra de!

Bjuder på en bild på mitt lillhjärta! (Och hoppas jag inte blir halshuggen för att jag kör bettlöst :D)
20130911-175859.jpg

Klipptes i veckan, börjar bli för mycket päls och för höga temperaturer ;) Brukar klippa såhär då båda mina går på lösdrift nakna!
20130914-201046.jpg

Vad roligt det ser ut!

Klasselover: Galet söt ponny och lycka till imorn :) French collar tycker jag oxå verkar intressant, dels då min har en ganska bred halsansättning och att jag gillar den ska sprida ut draget på en större yta. Så du får gärna utvärdera hur du upplever den när du testat.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V