Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad har ni gjort med era körhästar idag?

Idag har vi varit på hästens dag i älmsta på väddö.

Mycket trevlig tillställning. Taggad häst som trodde det var tävling. Körde enbet tillsammans med bekanta som körde par och fyrspann som uppvisning. Egentligen visade vi upp hästar och vagnar, inget speciellt nummer eller så.

Hästen var nöjd och gillade uppmärksamheten. Han skulle lätt kunna bo på en tävlingsplats.

Sv: Körfolkets snacktråd!

Tänkte sätta dit något annat likvärdigt, men visst kan jag be honom göra det :)

Idag har jag kört på ridbanan med min ene ponny. Jag testade min tygelsensor och det visade sig att jag inte är väldigt hård i händerna. Den har olika steg och nästa steg är hård i händerna. Efter det kommer normal i händerna, sedan lätt i händerna och sedan väldigt lätt i händerna. Man måste dock prova en åt gången såvidare man inte hoppar ur vagnen och byter inställning. Tycker det ska bli kul att testa detta framöver :)

Sedan körde jag den andre ponnyn. Han var ganska pigg, ivarjefall på hemvägen. Körde lite på stubbåkern, blev ett glädjefnatt i form av bakhov som träffade skakeln... Får verkligen köpa en slagrem, han är lika glad varenda gång vi galopperar. Och det har jag tidigare varit väldigt återhållsam med pga tidigare körvägar. Men nu har vi flyttat så nu har vi inga spärrar :devil: Var ute cirka 30-35 minuter.

Igår körde vi en runda på 8 km.
Mycket trav och galopp med skitpigg ponny ;). Har klippt honom för pälsen börjar bli väl tjock, han svettas av ingenting...
Ska köra en lite kortare runda idag, bara mörka molnen försvinner så man inte behöver oroa sig för att bli blöt....

*kl*

Jag har blivit medkusk på ett ställe med 5 nordsvenskar. Känns kalas att vara tillbaka i vagnen ;-)

Regnet öste ner hela eftermiddagen och kvällen så blev ett pass i ridhuset (igen).

Övade övergångar, gloppfattningar och halter. Gick toppenbra! Högersidan var ännu mer på plats idag så jag var nöjd!

Vi måste träna på styrkan i den korrekta formen. Han blir rätt låg och framtung när han blir trött. Orkar inte hålla formen "uppe och korrekt". Men han är bara 4 så vi fortsätter med styrketräning.

Bonusbilder :D

8fw8.jpg

vu4v.JPG

Hur söt får man lov att vara egentligen :love:

Idag har jag inte gjort någonting med min kille, om man inte räknar spring och bus i hagen. Idag hade han riktigt frispel; sprang, pep och bockade. Han som alltid brukar maska och släpa benen efter sig i hagen. I veckan som gick har jag inte kört nåt alls, tyvärr, då jag haft fullt upp med att leta sadel. Men i kommande vecka ska jag bannemig köra minst en dag, gärna två.

Hade också regn och rusk igår, men hann ivarjefall köra 20 minuter på ridbanan innan en stor skur kom. Blev bara lite allmänt "checka av".

Kl
Jag har kört ensam utan stallchefen idag. För första gången. Nu är jag äntligen kusk, om än lite oerfaren, så är jag faktiskt kusk:-)
Vi körde serpentiner på ängen, samt lite volter.

Löshoppat och markarbetat med en urtråkad ponny som tyckte jag var pest. :(
Vet inte vad det är för sur-period han är i nu. Känns som han börjat ledsna på mig och mina ideer.
Han var travponny tidigare och det hatade han hett och innerligt...

Blir så orolig för att han ska tröttna på mig/körningen också. :(
Han är så himla bra och fin ...

Igår körde jag min fete röde i skritt och mycket trav. Han stank svett ända upp till kuskbocken.

3-4 dgr/vecka.
Jag kan inte rida honom. Jag hade en hemlig dröm om att ha en medryttarunge till honom nör jag köpte honom, men efter att förra ägaren berättat om vilket svin han var innan de fick ordning på honom vågar jag inte riskera något.....han visar vissa återfall ibland men jag är ju steget före, vilket jag inte litar på att något medryttarbarn kan göra/vara. (det jag fick veta efter köpet hade troligen fått mig att avstå att köpa honom men nu är det gjort och jag älskad kusen även om vissa saker inte gått som tänkt ...)
Miss i planeringen, Han haaaaaaatar markarbete på ridbanan (inkl. tömkörning), så det är svårt att variera....

Ska prova tömköra honom ute i skogen nån dag men då stryker jag lite på foten, har problem med ett överrörligt bäcken så terräng är inte min bästa gren ....

*kl*

Igår var andra gången jag körde min nya medkuskshäst. Vi gav oss ut själva en sväng i skogen och skrittade och travade lite. Testade mest hennes knappar :-) Är så lycklig över att få börjat köra igen :-)

Så fin!

Jag tömkörde min kille idag, och så här i efterhand kan jag konstatera att idag var en sån dag då jag bara skulle borstat och pysslat. Jag var ofokuserad och tålamodet var alldeles för kort, L ville inte förstå vad jag menade när jag bad om avsaktningar (fast han gjorde jättefina sist) och var jagad av en broms. Men, on the upside gjorde han jättefina ryggningar och flyttade undan bakdelen fint i skritt :)

Vad härligt det ser ut. :)

*kl*

Lidos och jag spände för vagnen och körde bort till veterinärkliniken för vaccination igår. Vet inte om det är bra eller dåligt att vara så känd där att all personal kommer ut på gårdsplanen för att hälsa på den lille travaren. :p Förra året hävdade assistenten att det var första gången hon vaccinerat en förspänd häst. Så nu är hon uppe i två. :D Himla smidigt att ha veterinären så nära, inte behöver boka tid och att man bara behöver betala för vaccinet. Nu blir det några dagars vila för Lidos.

Kul sätt att åka till veterinären :D

Idag körde vi en kort sväng ute, härligt i solen :) En skördetröska körde på en åker bredvid vägen som L tyckte var lite obehaglig. Tack och lov fick han bara fart rakt framåt en bit och hoppade inte ut i diket :nailbiting: Fick hjärtat i halsgropen en stund, men det gick bra.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V