Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Shit vilka coola bilder!! Stort grattis till lyckad tävling! Kan man tänka sig bättre debut? ;) Det ser så häftigt ut med fyrspann, som sagt så är det ju nog svårt att hålla koll på EN häst framför sig. :D

Vad har ni gjort med era körhästar idag?

Fick inspiration av gnäggforumet till en ny tråd.

Vad har ni gjort med era körhästar idag?

Jag har inte åkt ut till stallet ännu, så jag får skriva om igår. Skulle bara skritta ut en kort sväng men eftersom vi var ute ganska sent var det svalt = ponnyn var galet pigg. Små bakutsparkar, slängde med huvudet och full fart. Skritturen blev alltså en tur med en massa trav och lite galopp istället så hästen blev nöjd :love:

Sv: Vad har ni gjort med era körhästar idag?

Idag har vi klättrat lite. För en kille som inte är så tränad i år så var det väldigt jobbigt med två i maratonvagnen.
Men en tapper kille fick en välförtjänt slurpig sörja att äta när han kom in.

*kl
1308285_zps9d7229fd.jpg

Fiona och husse har varit och fått lite hjälp av Anders Eriksson igen. Lugnt och fint idag med.

Kul!

Jag har tömkört min gamling på banan. Fokus på sidvärtes och snabba växlingar mellan trav och skritt.

Unghästen har jag tränat för premiering (visning för hand) på banan samt haft honom lös där och själv släpat runt på en avbarrad en. Jag har kommit på att han inte är så rädd för känslan av draglinor och skaklar mot benen. Han är rädd för saker som rör sig mot honom. Vi nöter på i långsam takt. Det ska bli körhäst av honom.

Idag vilade Isak.

Igår körde vi ut ensamma med handhäst för första gången (haft medhjälpare de 2 tidigare gångerna). Isak var lite trött. Han har redan börjat sätta rejäl päls och det var varmt igår. men det var bara bra eftersom handhästen stundtals var hyper ;)

Vi körde en lugn kort runda på ca 25 min i både skritt och trav.

Idag tog jag in alla 3 blivande körhästarna, borstade igenom ungponnyerna och kollade läget, tömkörde en sväng med gamlingen. Ingen utav mina 3 går ju idag att sätta vagn bakom, ännu.

Skrittade ut en kort runda med min andre ponny igår. Han var inte pigg, ville mest bara lunka på. Det flög någon sorts flygmanick över oss, lågt, men det bekom inte honom. Nåväl, han fick röra på sig iallafall :) Var ute i cirka 45 minuter.

Idag blev det tömkörning på banan. Vi har haft lite strul med höger galopp, så vi tränade övergångar mellan trav och galopp, samt att få flyt i galoppen på volt. När det blir tungt eller tråkigt vill han gärna trycka ut bogen och sticka iväg från voltspåret, men idag gick det bra!

Förra passet på banan bestod av en överdrivet taggad ponny som tycke det var svinkul att dom hoppade på andra halvan av banan. Då var jag glad över att jag hade tagit 16m tömmarna! Tjurrusningar, pip och bakutsparkar tränade vi på då, allt enligt Lillemans filosofi.

Önskar att mina också var så taggade när det gäller tömkörning! Det är verkligen det tråkigaste de vet.

Vad jag gjort idag: Dubbellongerat en ponny över cavalettibommar. Var inte kul tyckte han, så vi höll inte på särskilt länge. Övade på ryggningar men det sitter liksom så han undrar varför jag ska tjata om det helt plötsligt :p Behöver inte ta i honom, har hängande tömmar och sidepull; bara att säga "back" så backar han tills man slutar säga det. Sedan efteråt står han blickstill tills han får gå framåt :love:

Tack! :)

Idag har gamlingen harvat banan och jag drog enen runt unghästen på förmiddagen och nu på kvällen har han tömkörts och gått med släpande draglinor.

Jag får motion så det räcker i alla fall!

Idag har medryttaren ridit ut på honom, så idag blev det inget körrelaterat. Igår var vi på konträning på Flyinge, medryttaren körde koner och sen körde jag lite i maratonhinderna. Det gick verkligen bra, tredje gången hon höll i ett par tömmar och första gången hon körde konbana, och bara en boll ner på två rundor :)

Lilleman har fått en "ny" loksele :)

1175241_10151821479369648_502228078_n.jpg

Den ska lämnas till sadelmakare sedan och få helt nya dragläder, samt runda dragringar (har såna beslag liggandes hemma, lämpligt nog, bra att spara saker för de är ju jättedyra i nyinköp annars!), och jag ska justera bakselen (länga främre ländremmen och korta bakre något) och så ska lokträna få lite ny färg.

Tror det varit en parsele eller finsele för vanliga draglinor, så har någon tagit bort pinnen på spännet. Dragläderna har ju hällor också.
Annars förstår jag inte riktigt varför dragringen är fyrkantig?

Sedan verkar det som att jag måste ta bort "kudden" under övre lokremmen för den blir i vägen så jag kan inte spänna åt lokorna tillräckligt om hans smala hals.

Idag har jag kört rally över stubbåkern:D Hästen var hur pigg som helst, så det blev mycket trav och galopp. Han börjar bli mer liksidig också, så det känns som att vi är på rätt väg även om mycket återstår för att han ska gå helt stabilt i en bra form. Ett stort framsteg är dock att han står blickstill när jag spänner för- och av, vilket är otroligt skönt!

KL

Tömkörde Isak i ridhuset idag. Fokuserade på jämn form och stadig mun. Gick SÅÅÅÅ bra. Han börjar äntligen hitta en korrekt form i högervarvet. Förut har han inte velat trampa in höger bak och varit lite för djup och inte orkat bära sig men nu så! I slutet kunde jag verkligen sätta tryck i traven och kändes mer som jag tömkörde en dressyrhäst på 170 än en liten shettis på 85 ;) Nöjd ponny och nöjd ägare!

Imorgon blir det nog en tur ut med vagnen! :)

Blev inte mycket kört idag. Kom 100 meter sedan öppnade himlen sig. Ponnyn blev knas eftersom det verkligen vräkte ner. Så vi vände hem och han stack iväg i galopp och ville inte sakta av ett tag. Blir snart en slagrem på honom också, han får gärna glädjespunk senaste tiden. Tror det är för att det blivit svalare.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar