Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Vad har ni gjort med era körhästar idag?

*kl
Här tömkört russet och lagt på henne vagnen, första gången sen mitten av juni.

Hon var delvis åsna, delvis pärla.

Sv: Körfolkets snacktråd!

Lukas tackar för komplimangen :D Kan inte annat än att hålla med ;) Utvärderar såklart när vi kört några gånger med nya collret!

Lukas har varit en pärla idag! :love: Jag är så himla stolt. Jag hade honom på inkörning som treåring, han kördes ett tiotal gånger, därefter har han varit sällskapshäst i tre år. Jag köpte honom i april, med noll kondition, inga muskler och såg ut som en raggsocka ;) Nu har han körts regelbundet i ca 4 månader!

Började med att få beröm på funktionskontrollen för att han var så trevligt byggd! Alltid trevligt att höra, skruttponnyn utan härstamning :)

Banan bestod av 8 portar och 2 maratonhinder. Första rundan hade jag honom inte riktigt framme och jag var lite slarvig, så vi rev två bollar. Andra rundan hade jag honom framme, han fick rulla på i galopp (han blir vinglig i trav, galoppen är mer balanserad!) och vi nollade!

dsc_4678x.jpg

dsc_4706x.jpg

Lite sand yrde det visst ;)
dsc_4721x.jpg

dsc_4758x.jpg

Rosett med hem! :D
20130915-131930.jpg

Grattis! Snyggt jobbat!

Jag har köpt ny (begagnad) sele, ska prova den imorgon! Är lite orolig att bröstan är lite för kort.. Men vi får väl se när den ligger på. Jag är ju mest van vid lokselar, känns lite ovant med bröstsele fortfarande.
Bilder kommer :D

Vad kul att det gick så bra! Jag körde min första tävling i våras, koncuppen som arrangeras här i södra Sverige. Jag rev visserligen "bara" 4 bollar, men fick nog 140 tidsfel! Och vinglade gjorde det! Nu har jag lärt mig att det faktiskt är lättare att köra snabbare :)

Idag har jag, Menthol, Menthols medryttare och min dotter varit på träning på Skånska russavelsföreningen. Först ut var tömkörning, en bana med halt mellan bommar, 90 graders sväng och slalom. Menthol var en riktig pärla, och gick flera rundor med alla barn. Skötte sig lika fint med 3-åringen som med 30-åringen ;) Sedan körde vi lite mellan koner. Han skötte sig exemplariskt där med, fast där lånade jag inte ut tömmarna lika frikostigt, det håller inte mina nerver för! ;)

Tack för alla grattis! :) Vi hade jättekul, och det var det viktigaste!

Lazer09: Haha ja, jag har haft svårt att hitta groom så en tjej i stallet följde med, hon tycker det är lite småläskigt när det går fort, så hon pustade ut när vi travade ut ifrån banan ;)

Åh grattis! Vad roligt att det gick så bra, och vad glada ni ser ut! :) Förstår din groom om att det är lite läskigt när det går fort, när man styr är det en sak för då har man mer koll på när och hur det svänger, som groom har man ju inte samma koll. :D

Rouise: Men så söt liten ponny! Vad roligt att det gick så bra!

KL
Är så avis på er som är igång och kör så mycket, min lilleman har precis flyttat till vinterhagen och fått börja gå in igen på nätterna, så nu är det väl dags att börja skolan igen också! :) Till helgen får jag hjälp att ställa in en sele åt honom, bra med duktiga kompisar som har prylar i överflöd. :angel: Kommer inte behöva köpa nån sele förrän han vuxit klart tack vare dem! :D

Som Maja_Kandi säger så förstår jag din groom, det är läskigt att sitta brevid, som kusk har man ju koll på tömmen. Hoppas i alla fall att hon tyckte det var roligt och blev lite biten :)

Lånar knapp

Igår blev det en skrittrunda i skogen med stallgänget. Eller ja, för dom blev det en skrittrunda, vi fick trava och galoppera ikapp ibland:D Han var så pigg att vi tog samma runda en gång till fast i trav.

Idag blev det träning i backe, trav upp och ner, upp och ner... Sen skrittade vi lite i skogen under tiden som vi pustade ut.

Jag måste dock ta mig tiden och hämta rockarden från grannbyn, jag har haft så mycket i skolan att det inte hunnits med. Har lite problem med ena fotleden så ska väl helst inte springa på ojämnt underlag, och verkligen inte i jodhpurs. Sen är jag så sugen på att köra också, har inte gjort det sen i början av augusti!:bump:

kl
Klippte shettisvalackerna i helgen, har magen och linjen på bakbenet kvar på sista hästen och maskinen ger upp :banghead: :banghead:
Skären har gjort nästan 5 helklippningar på ponny men ingen har varit tvättad innan, enbart borstade:o Maskinen hade nog föredragit om jag tvättat dom så det får bli skärpning.

Skären är iaf skickade för slipning nu så hoppas jag kan klippa färdigt hästen till helgen.:)

Usch ja, snart dags att klippa odjuren här med..

Behöver nog köpa ny sele. Ponny inte helt nöjd med den jag har, den jag köpte i fredags passade inte så nu får jag ut och leta igen.
Finns det andra än Zilco som har ergonomiska bröstor?

Roligt att fler kör bettlöst! Vi kör alltid med det på hemmaplan, blev ett par träningar med bett innan tävlingen bara :) Kör med en specialgjord repgrimma med två ringar under hakan istället för en ögla. Funkar perfekt!

Min groom verkade ändå bli lite sugen, så jag hoppas att hon vill fortsätta följa med och köra! Det är ju så kul :D

En bild på herrn i french collar! Han verkade nöjd och drog på bra. Återkommer när jag kört mer :)
20130917-202022.jpg

Åh vilken fining! :love:

Nyfiken på utvärdering! Funderar själv på en sådan till min ponny. Vad har du för storlek på collarn och hur stor är hästen?

Smyger mig in här lite trots att jag inte är "heltidskusk", ger mig bara ut nån gång varannan vecka, så jag kvalar nog inte in som körfolk... Men eftersom jag inte har någon körintresserad runt omkring mig så skulle det var kul att "umgås" med några över internet i alla fall... :)

Lite kort om oss: Jag är fälttävlansryttare som plötsligt fick för mig att jag skulle köra in tre av mina hästar trots att jag inte har minsta lilla körvana eller har någon som kört tidigare i min omgivning. :nailbiting: Sagt och gjort, vi åkte på inkörningskurs och jo, två av dem skulle nog kunna gå att köra. :D

Jag köpte sedan vagn och sele för ett par år sedan efter bästa förmåga och körde sen min gamla 20-åring lite sporadiskt. Vi var till och med på två träningar som var "uppföljning på inkörningskursen", och det verkade som sele och vagn var bra köp trots min okunskap och tafatta frågor här och i affärerna för att lite veligt avgöra vad jag ville ha. Puh. :up:

Nu kör jag nästan uteslutande en unghäst (nåja, 6 år) som jag körde in som 3-åring. Han har mycket motor framåt, ibland lite väl mycket och det kan bli något litet bocksprång när det blir för roligt (jag har två bulor i gallret där fram :rage:). Det blir som sagt inte så ofta. Mest för att jag fortfarande vill ha sällskap när vi ger oss ut om något skulle hända, och att det inte går att få så ofta. Mest kör vi ute i skogen och har fått lära oss att köra med lite precision då stenar, träd, diken, svampplockarbilar och gamla lador inte alltid ligger som man skulle önska, och som ryttare har jag ju aldrig tänkt på att det skulle kunna vara några problem förrän jag kommer dit... Vi är duktigare än vi själv tror ibland, men en fyrhjulig vagn med låg tyngdpunkt hade vid flera tillfället varit mer passande än en hög rockard... :nailbiting:

Nu i höst har vi kunnat köra mer regelrätt "dressyr" eftersom jag får låna grannens stubbåkrar. Jag har ju inte så stor koll på vad kördressyr innebär, så det blir enklare riddressyr. Form, stoora volter, stoora serpentiner, tempoökningar, gångartsväxlingar typ. Det senare gör vi i skogen också såklart. Han är duktig och ambitiös, så förstår han bara vad jag menar så gör han det gärna. Formen är rätt stabil och växlingar i tempo och alla gångarter utom till galopp går bra. Det var för tre gånger sedan som jag introducerade gångarten galopp framför vagn över huvud taget - både för mig och honom.

Vi har tränat för tränare en gång utöver uppföljningen som jag gjorde med 20-åringen. :o Då tömkörde vi och lärde oss att han kan trava när jag går, halvhalter och sidvärtsrörelser. Det senare suger jag (jag, inte han) fortfarande på, så det får vi öva på (jag har fuskat lite med det, så jag har inte vågat ta ut tränaren igen innan jag fått mer koll på det). :o

Så det är var vi är idag, jag och min lilla häst.

Tant (nej, hon är inte så smällfet som det ser ut...):
2cna8oh.jpg

Unghästen, tömkörd av en kompis som aldrig någonsin tömkört:
316mfls.jpg

Tokigt infall som gick bättre än förtjänat:
vol9ua.jpg

Igår fick jag mina reinbows (har reumatism, förhoppningsvis ska de hjälpa mig att hålla tömmarna i rätt längd och inte glida hela tiden) igår eftermiddag eftersom vi har sen post. Så typiskt, jag körde ju ett hårt "dressyrpass" ute på grannens stubbåker på förmiddagen och både han och jag vill nog vila lite idag, så jag får nöja mig med att provrida dem lite på en annan häst!

Men gårdagens övningar gick bra, så vitt jag vet! Vi övade att köra med en hand och göra volter i alla gångarter. De börjar bli rätt runda nu... :D

Fina hästar!

Min blev tömkörd idag, av både mig och en vän som var med och ville prova på. Det var väldigt roligt att se hur samarbetsvillig han är, det var första gången nån annan tog över tömmarna och han försökte verkligen sitt yttersta för att förstå och göra rätt :) Det var även roligt att se hur rörelserna förändrades när han började söka sig till bettet och släppte rörelserna igenom ryggen. Just nu är allt roligt eftersom han bara går från klarhet till klarhet. Längtar redan till nästa pass :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar