Sv: Körfolkets snacktråd!
Smyger mig in här lite trots att jag inte är "heltidskusk", ger mig bara ut nån gång varannan vecka, så jag kvalar nog inte in som körfolk... Men eftersom jag inte har någon körintresserad runt omkring mig så skulle det var kul att "umgås" med några över internet i alla fall...
Lite kort om oss: Jag är fälttävlansryttare som plötsligt fick för mig att jag skulle köra in tre av mina hästar trots att jag inte har minsta lilla körvana eller har någon som kört tidigare i min omgivning.
Sagt och gjort, vi åkte på inkörningskurs och jo, två av dem skulle nog kunna gå att köra.
Jag köpte sedan vagn och sele för ett par år sedan efter bästa förmåga och körde sen min gamla 20-åring lite sporadiskt. Vi var till och med på två träningar som var "uppföljning på inkörningskursen", och det verkade som sele och vagn var bra köp trots min okunskap och tafatta frågor här och i affärerna för att lite veligt avgöra vad jag ville ha. Puh.
Nu kör jag nästan uteslutande en unghäst (nåja, 6 år) som jag körde in som 3-åring. Han har mycket motor framåt, ibland lite väl mycket och det kan bli något litet bocksprång när det blir för roligt (
jag har två bulor i gallret där fram ). Det blir som sagt inte så ofta. Mest för att jag fortfarande vill ha sällskap när vi ger oss ut om något skulle hända, och att det inte går att få så ofta. Mest kör vi ute i skogen och har fått lära oss att köra med lite precision då stenar, träd, diken, svampplockarbilar och gamla lador inte alltid ligger som man skulle önska, och som ryttare har jag ju aldrig tänkt på att det skulle kunna vara några problem förrän jag kommer dit... Vi är duktigare än vi själv tror ibland, men en fyrhjulig vagn med låg tyngdpunkt hade vid flera tillfället varit mer passande än en hög rockard...
Nu i höst har vi kunnat köra mer regelrätt "dressyr" eftersom jag får låna grannens stubbåkrar. Jag har ju inte så stor koll på vad kördressyr innebär, så det blir enklare riddressyr. Form, stoora volter, stoora serpentiner, tempoökningar, gångartsväxlingar typ. Det senare gör vi i skogen också såklart. Han är duktig och ambitiös, så förstår han bara vad jag menar så gör han det gärna. Formen är rätt stabil och växlingar i tempo och alla gångarter utom till galopp går bra. Det var för tre gånger sedan som jag introducerade gångarten galopp framför vagn över huvud taget - både för mig och honom.
Vi har tränat för tränare
en gång utöver uppföljningen som jag gjorde med 20-åringen.
Då tömkörde vi och lärde oss att han kan trava när jag går, halvhalter och sidvärtsrörelser. Det senare suger jag (
jag, inte han) fortfarande på, så det får vi öva på (
jag har fuskat lite med det, så jag har inte vågat ta ut tränaren igen innan jag fått mer koll på det).
Så det är var vi är idag, jag och min lilla häst.
Tant (
nej, hon är inte så smällfet som det ser ut...):
Unghästen, tömkörd av en kompis som aldrig någonsin tömkört:
Tokigt infall som gick bättre än förtjänat:
Igår fick jag mina reinbows
(har reumatism, förhoppningsvis ska de hjälpa mig att hålla tömmarna i rätt längd och inte glida hela tiden) igår eftermiddag eftersom vi har sen post. Så typiskt, jag körde ju ett hårt "dressyrpass" ute på grannens stubbåker på förmiddagen och både han och jag vill nog vila lite idag, så jag får nöja mig med att provrida dem lite på en annan häst!
Men gårdagens övningar gick bra, så vitt jag vet! Vi övade att köra med en hand och göra volter i alla gångarter. De börjar bli rätt runda nu...