Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Driveouts för större ponny

Ahh ja dom har ju en hel del den jag tittade på kostar 14000. Personligen tror jag inte att oxern är något sämre,
Den är billigare för att den ej är godkänd för tävling,
Så det får bli en oxer, det bästa med den är att jag kan köpa till så jag kan byta och göra om vagnen till släde på vintern:)

Som sagt visar det sig nu att hästen tokgillar att dra vagn kanske vi i framtiden köper oss en fin vagn för att kanske kunna köra lite bröllop .Framtiden får utvisa hur allt går=)

Oxern är sämre i utförande och inte lika hållbar. Bara tipsar att du kan få en bättre vagn för samma pris ;-)

Har åkt runt i "halvbra" vagnar i alla år men det är först senare år som jag verkligen förstått att en bättre vagn gör körupplevelsen MYCKET trevligare. Jag promenadkör mest i skogen och gör INGET avancerat alls men ändå vill jag ha bra utrustning, det gör liksom livet lite lättare. Och en vagn är ju verkligen ett engångsinköp. Det är ju i princip bara om du byter storlek på häst som du måste byta vagn.

Pga olika tråkiga omständigheter har jag fått hem shettis nr 3 nu tidigare än tänkt. Så nu kan vi köra igång med lite inkörning på nytt! Har jag tur sitter han i vagn innan jul.

Oxern är sämre i utförande och inte lika hållbar. Bara tipsar att du kan få en bättre vagn för samma pris ;-)

Har åkt runt i "halvbra" vagnar i alla år men det är först senare år som jag verkligen förstått att en bättre vagn gör körupplevelsen MYCKET trevligare. Jag promenadkör mest i skogen och gör INGET avancerat alls men ändå vill jag ha bra utrustning, det gör liksom livet lite lättare. Och en vagn är ju verkligen ett engångsinköp. Det är ju i princip bara om du byter storlek på häst som du måste byta vagn.

Det är tur att man kan ha olika åsikter o saker och ting och är har vi olika åsikter.
:)

Lycka till med vagnsköpet! Hoppas du hittar nåt du trivs med :)

Jag förstår både dig och fjordtokan. Du som precis skall börja med körning är inte så sugen på att lägga hur mycket pengar som helst på nåt som du egentligen inte vet om det kommer att vara er "grej", det förstår jag. Jag var där själv för ett år sedan. Samtidigt förstår jag fjordtokan som vill framhålla att en bra vagn kostar, man får vad man betalar för liksom.

När jag skulle välja vagn velade jag länge om vad jag ville ha, jag skulle ju bara hobbyköra litegrann på grusvägarna hemma och ville inte lägga mer pengar än nödvändigt, men samtidigt ville jag ha nåt stabilt, hållbart och bekvämt. Efter mycket om och men, hit och dit blev det en tidaholmsrockard 204, en vagn som jag nog kan ha "hur länge som helst" om jag behandlar den rätt, men som också tål tuffa tag och är bekväm att åka i. Jag är glad att jag valde den och inte oxern som jag också tittade på till en början, jag upplever oxern som vekare i materialet och inte lika stadig. Dessutom sitter man väldigt lågt i en oxer, ska du köra på vägar där det även går trafik (och annars också) är det en stor fördel att sitta högt så att du ser väl över hästen vad som kommer framför er (även om det är väldigt mysigt med rumputsikten).

Som en utvikning kan jag säga att jag blivit så biten av detta med körning att allt oftare kommer på mig själv med att surfa runt och titta efter en lämplig fyrhjuling :)

Hur som helst, du ska välja något som du kan känna dig trygg och nöjd med, så slutar där jag började: Lycka till med vagnsköpet!

Avslutar med ett Kl
Har tömkört L två dagar nu och vad fin han har blivit! Det är en fröjd att få gå bredvid och titta på honom. Han kommer fint bakifrån fram till handen och börjar vinkla om i bak och höjer ryggen. Efter den lite fadda smaken vi hade för en vecka sedan, trodde jag inte att han skulle vara så fin nu.

Tycker tidaholmsvagnarna ser mer klena ut än andra rockarder. Gillar inte alls deras utseende tyvärr. Jag har kikat på dom.

Och när jag googlat runt så verkar de flesta med oxer-rockard vara toknöjda,
Klart att de alltid finns bättre, finns bättre och stabilare än tidaholmsvagnarna med.
Man kan säkert köpa en rockrd för 45000 som är superduper bäst i alla tester hit och dit.
Men jag envisas med att även dessa billiga duger utan problem för hobbykörning någon gång i månaden.
Och SÅ billig är inte oxern.. finns billigare

Jag har svårt att tro att oxern kommer packas ihop till en liten hög mitt under körningen för den är så klen.:D

Och kan man ju inte gå och köpa de dyraste bästa innan man ens vet om det ens går att köra min häst.
Vem vet hon kanske inte alls tycker detta är kul.. eller jag!
Visar de sig sen att vi tokgillar att köra så vi kommer köra 6 dagar i veckan ja DÅ pratar vi om att man kan börja fundera över en utrustning som är dyrare men framförallt som man kan tävla i.

Men envis som jag är hävdar jag att oxern är en supervagn för oss om bara vill köra då och då för rent nöjje på grusvägar och fina åkerkanter.
Inget man ska köra med i skogen och rejsa runt i över stock och sten och ner i vatten och leka att man tävlar i maraton på elitnivå;)

Men de ska man inte göra i någon rockard, för de ändamålet finns det ju maratonvagnar som är byggda för att tåla mer tuffa tag!

Och den dagen jag vill ge mig in i sånt kommer en maratonvagn köpas:)

Men som jag skrivit innan är jag inte så inne på maraton utan mer finkörning med snygga viktoriavagnar i framtiden.

Som sagt, du ska köpa något som du (och hästen förstås) ska trivas och vara nöjda med. Och jag har full förståelse för att man inte vill lägga ner en förmögenhet på nåt man inte ens vet om det funkar. Jag ville bara ge ytterligare lite input till dina funderingar.

Men jag undrar bara (av ren nyfikenhet, inga pekpinnar) hur du menar att en tidaholmsrockard är klenare? Har du känt på materialet? Det är gediget arbete och ordentligt tjock metall som inte ger vika i första taget. Men inte så mycket "finesser" på, inte på min i alla fall. En oxer, uppfattar jag med mina amatörögon, har mer "ryschpysch", men vekare stomme. Men förklara gärna vad du ser, så kanske jag får syn på nåt nytt :)

KL

Jag har blivit så extremt omotiverad, har inte tid för Isak alls. kämpar och kämpar men känner mig mest tom. Känns jobbigt att gå till stallet, men när jag väl är där är det fantastiskt. Blir så arg på mig själv eftersom jag kört min egen motivation i botten, inte vill och inte orkar någonting.

Har till och med lagt ut Isak på annons. Hur hände det?
Jag kan ju inte sälja! Men har inte ork att behålla. Isak är ju min bästa vän :(
Min lilla fantastiska ponny som jag haft sen harn var 1.

Blä. Sorry, behövde skriva av mig lite. Fler som är eller har varit i samma sits?

Oh ja. Jag hamnar där nån gång ibland, vill bara skita i allt, får släpa mig ut i stallet, vill inte nånting. Sen vänder det, motivationen växer och plötsligt är man där uppe där allt är roligt igen. Kämpa på tjejen, ni är så himla bra tillsammans du och Isak! *styrkekram*

Emellanåt händer det att motivationen går i botten, då undrar jag varför jag lägger så mycket tid, pengar och ork på ett djur. Men på nåt vis, när jag tagit mig igenom en dag i taget, så har motivationen och glädjen kommit tillbaka. Så kämpa på! Ni är så fina ihop, du och Isak :)

+Maja_Kandi

TACK för peppande ord. Jag har egentligen bestämt mig för att sälja redan, men har inte bråttom.

Funderar på att byta stall. Trivs okej men inte toppen. Kanske det som spelar in? Ska ut och köra i helgen! Är faktiskt sugen!

Bara så himla svårt att få ihop allt på vardagarna och då plågas jag av ständigt dåligt samvete :(

Gissar att alla känner såhär ibland, och jag har känt så tidigare. Men aldrig så "starkt".

Du ska ju självklart göra det som känns bäst för dig, och det skulle ju kunna vara att sälja och lägga av. Fast jag hoppas inte det, jag vill se mer av dig och Isak här i tråden :)

Jag tänkte också ge mig ut och köra imorgon. Vi får uppdatera varandra här i tråden, så kanske det kan inspirera och peppa lite :)

I bland får mina hästar stå, gjorde så i vintras några veckor när jag hade det väldigt jobbigt privat. Då fick hästen jag hade då bara vila och bli pysslad med. Sedan skadade han sig så hade det så nästan hela sommaren fram till jag fick hem mina nya hästar (två..;) ). Hade grymt svårt att komma in i lunket med motion, träning etc men nu är jag på g igen känns det som.
Hur tar Isak att få en längre vila över vintern? De DÖR ju faktiskt inte av det. Så kan du fundera hur du egentligen vill göra.

Körde min lilleman i går, gick SUPER. Han är skitrolig att köra, jättepigg, jättelydig och jättekänslig för hjälper. Perfekt :)
Håller dock på med projekt sele att få allt att passa ihop, har loksele på honom (kan ej ha brösta och ny sele med coller har jag inte råd med just nu).
Behöver högre skakelfästen (öppningsbara skulle de också behöva vara) men får inte ihop det riktigt. Har ett par snabbkopplingar från Tärnsjö på stora hästens sele men de känns för stora för Faxes lilla sele, blir inte bra.
Har i alla fall pysslat med att byta ut mjukdäckeln mot en nätt bågdäckel i dag. Hoppas det ska funka. Det ÄR bra att ha en massa delar och skit liggande, alltid kommer någon del till användning!

Förresten har jag hips vips ingen baksele till fjordingens sele, då jag sålde bröstselen och där åkte bakselen med så klart, får se om jag kan få låna en från kompisens lager i morgon, hon är lika tokig i körning och prylar som jag nämligen så vi lånar av varandra ;)

Låter som ett spännande projekt att få ihop selen. Får man se hur du lyckades när du är klar? Bra med vänner som man kan låna grejer av :)

Pallen: Då hörs vi av under helgen hur det gått ? :)

Ja om jag kommer ihåg att ta bild så :) Ska ha in den till sadelmakare de närmsta veckorna och byta ut en del remmar. Kolla stoppningen i lokorna också tycker den är lite knölig men vet inte riktigt om den bara behöver jämnas ut.

Bidrar med en liten uppdatering om min kille!

Idag hade han energi som sprutade ur öronen i början, skulle bara takta eller kliva på i 190 knyck hela tiden. :p Matte fick verkligen motion! Och idag, för första gången, har jag ÅKT bakom min häst! :love: :bump: Vi hade gått på en stig och skulle precis ut på en lägda sista biten hemåt då jag gjorde halt, satte mig tillrätta och bad om skritt igen. Han knallade på som om det inte var nån skillnad alls, men när vi skulle svänga ut på lägdan blev han lite paff när han såg mig tror jag och tog ett litet skutt, kan visserligen även ha varit nånting i skogskanten som han tittade på. Sen gick han vidare precis som vanligt, drog på med samma underbara energi och glädje som alltid! Jag är så kär i min lilla häst. :love:

Filmbevis: http://www.youtube.com/watch?v=7Z5BqeVhGJA

Min duktiga duktiga kille! :love:

Sen fick jag dessutom lite efterlängtade bilder från i somras som min kompis tog, ååh vad jag blev glad!

_DSC0329_zpsc4e30204.jpg

_DSC0314_zpsedee8b68.jpg

_DSC0196_zpsb0b546ce.jpg

Jag kan bara säga att jag gillar inte tidaholmsvagnarna och skull inte köpa en sån i rockardvariant även om den var billigare än oxern.

Alla kan ju inte gilla dom helt enkelt:)

Men det är ju kul att ni är supernöjda med era vagnar, och jag toklängtar efter min oxer.
Finns ju MASSVIS med andra märken som är minst lika bra om inte bättre=)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar