Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Haha, ja tävling på töm hade varit nåt :D Äsch, varför skrattar jag? Jag tycker ju faktiskt att det är en bra idé, på riktigt. Kanske nåt man skulle pitcha till förbundet?

Ja men elelr hur! :idea:

Går du på dem i Sverige får jag jobba på danskarna :D

Jag och Isak var med i en hopptävling (inofficiell stalltävling) i töm en gång!
Fick till och med rosett :D

Nämen, jag dör söthetsdöden :love: Han är ju bara hur söt som helst lilla Isak!

Oj, ursäkta tappade tråden :D Ja, jag får väl försöka lobba in idén på förbundet. Kanske ska ta och bli medlem i nån förening först bara, så jag kan känna att jag faktiskt har nåt att säga till om.

Alltså ååh! Jag dog också sockerdöden nu! :love: Han är så galet fin!!

Tävling i töm tycker jag låter som en fantastisk idé!!

KL

Nu kan jag äntligen kalla min häst och mig för ett körekipage igen. Efter sex månader utan vagn så har jag äntligen fått hem min nya från Tidaholm, så nu har vi varit ute och kört igen.
Insåg på riktigt att det är i körsporten vi hör hemma, vi är aldrig så mycket som ett team som när vi kör. Det var en lycklig häst framför vagnen idag som verkligen visade vad han går för och vad han kan.

Visst kan det vara roligt att rida min häst, men det är utan tvekan inte lika roligt som att köra honom. :)

*kl

Här är det lite stiltje, det är bara welshen som rids.

Mitt gamla russ skar av sig en bunt blodkärl och ena sidoligamenten på höger framhov för snart tio dagar sedan. Efter en mer eller mindre heroisk insats av veterinären så var såret iaf ihopsytt men ingenting i det lagat (måste göras på klinik och jag söver inte en 21-åring). Vid bandagebyte så var såret helt slutet, torrt och fint. Men det tar ändå på krafterna, har oroat mig för PC-chock varje dag osv.

Nu är hon dock färdigmedicinerad och ska "bara" boxvila tills stygnen är tagna. Hon kommer troligen inte få full funktion i hoven men den är "jämnvarm" och det ser bra ut än så länge, hon är naturligtvis ganska halt. Men är hon smärtfri och kan hänga på de andra i hagen så får hon vara kvar.

*kl

Här är det lite stiltje, det är bara welshen som rids.

Mitt gamla russ skar av sig en bunt blodkärl och ena sidoligamenten på höger framhov för snart tio dagar sedan. Efter en mer eller mindre heroisk insats av veterinären så var såret iaf ihopsytt men ingenting i det lagat (måste göras på klinik och jag söver inte en 21-åring). Vid bandagebyte så var såret helt slutet, torrt och fint. Men det tar ändå på krafterna, har oroat mig för PC-chock varje dag osv.

Nu är hon dock färdigmedicinerad och ska "bara" boxvila tills stygnen är tagna. Hon kommer troligen inte få full funktion i hoven men den är "jämnvarm" och det ser bra ut än så länge, hon är naturligtvis ganska halt. Men är hon smärtfri och kan hänga på de andra i hagen så får hon vara kvar.

21 år är ju inte gammalt på ett russ som kan bli supergamla. Är hästen pigg och kry så är söving inge risk mer än om den är 5 år.

Dö kan alla göra under sövning även människor. Sövning är alltid en risk för livet även om det % mässigt är typ superlite så finns risken ändå där oavsett ålder att man kan dö.

Söva djur bör man undvika om de har några sjukdomar med hjärtat, eller bronkit.:)

Måste man söva så måste man ju annars får man ju ta bort hästen om den skadar sig och måste sys!

Och den dagen min häst är gammal och hon skär sig så hon måste sys inte bara i huden utan invärtes med så är valet lätt att sy än att avliva om hon ändå kommer bli bra sen!

Men hoppas nu att tantra din blir bättre och bra trots inge operation, vad säger veterinären om oddsen utan operation?

Vi plockar stygnen på onsdag.

Då ingen infektion tillstött och hoven har blodcirkulation så finns det ingenting som hindrar att hon kan gå som sällskap i tjugo år till.

Det är inte alltid man har möjlighet att åka till klinik.

Vi plockar stygnen på onsdag.

Då ingen infektion tillstött och hoven har blodcirkulation så finns det ingenting som hindrar att hon kan gå som sällskap i tjugo år till.

Det är inte alltid man har möjlighet att åka till klinik.

Men vad bra, och tur att hon är sällskap då också bara för då behöver man ju inte tänka på ridbarhet och sånt vid skador=)

Därför jag kör in min för om det händer nått i framtiden som gör att jag inte kan rida men hon funkar fint till körning kan man ju ha kvar henne=)

De andra jobbar ju men om det skulle hända något så är sällskap helt okej. Är det en "ok" skada får de gå i avel.

Härligt! Vad blev det för sele? Det kanske du har sagt, men jag har nog läst lite dåligt.

lill-sis: Vad tråkigt med russet :( Hoppas den klarar sig med hoven som den blir nu.

Kl
Vi var på programridning i söndags och det var kul :) L var så duktig och tålmodig, sedan kan ju inte han hjälpa när ryttaren felar. Körningsmässigt går det bra just nu, men nu har jag mixtrat lite med balansen på vagnen så nu hittar jag inte den perfekta balansen :meh: Det började med att jag tyckte att den var lite i bakvikt och då öppnade jag upp vantskruvarna lite för att få mer vikt framåt, men det blev nästan värre och nu har jag skruvat så mycket hit och dit att jag inte hittar tillbaka till där det funkade :banghead: Men L är snäll och tålmodig och sköter sig i alla fall.

Vi var och körde en tömkörningsklass (LD) och kom 2a av 4 startande :)

Senast ändrad:

Vilken söt ponny!

Sedan måste jag fråga, appropå vad vi pratade om tidigare i tråden, var du har tävlat i tömkörning? Brukar det förekomma i dina trakter på fler ställen? Eller var det nåt som just den här tävlingsarrangören anordnade?

Nu har selen kommit och allt passade precis, ev kan bakselen va lite för liten men vill smörja upp allt så allt blir mjukt och fint och sedan prova igen..
Kommer ta bilder till helgen så får ni hjälpa mig med att se om bakselen är för liten eller ej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter