Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Sedan måste jag fråga, appropå vad vi pratade om tidigare i tråden, var du har tävlat i tömkörning? Brukar det förekomma i dina trakter på fler ställen? Eller var det nåt som just den här tävlingsarrangören anordnade?

Det här var en gren under Ponnydagen som vi ordnade här på travbanan. Jag var själv med i arrangörsgruppen och vi ville att det skulle finnas något för alla, så vi hade dressyr LD-LB med möjlighet att tömköra lägsta klassen, hoppning 40-90 cm med möjlighet att springa med ponnyn på lägsta höjden, precisionskörning, ponnytrav och maskerad :).
Men det var flera som sa att en klass med möjlighet att tömköra kunde man ju ha på alla dressurklubbtävlingar! Så det kanske blir det framöver!

Aha, då förstår jag. Men om det funkade för er borde det ju funka för andra. Känner att jag nog ska pusha för tömkörningsklasser framöver :)

Glömde ju avlägga rapport från igår. Tömkörde en stund igår, spännande pass kan man säga. Jag står i ett litet stall där vi brukar vara där vid ganska olika tider så jag brukar vara själv på ridbanan, men igår lyckades jag vara där samtidigt som ett par till som skulle rida. Jag hann precis skritta fram innan de andra två kom. Det var intressant att se hur L reagerade på de andra hästarna, vi brukar ju som sagt vara själva, vilket inte var särskilt mycket. Han blev lite stressad, upplevde jag, och verkade för en stund ha glömt bort avsaktningskommandot :meh:, men skötte sig ändå fint. Det blev ett kort pass igår, eftersom jag kände mig lite i vägen för de andra som red.

*kl*

Röd pååni och jag har haft en toppenhelg som jag glömt att rapportera om:

På lördagen var vi iväg på ridklubbens årliga långritt/körtur. Vi var sju ekipage (fem ridande och två körekipage) som begav oss ut i ett för dagen lite grinigt höstväder, men humöret var på topp så vädret fick kvitta :)
Spännande var det då färden gick genom både ett björnrevir samt ett område där det jagades älg. Behöver jag avslöja att det tjoades en hel del i sällskapet? ;p

1382856_10151949917507432_1531885801_n.jpg

Närmare tre timmar var vi ute och när vi kom tillbaka fick hästarna "fika" i stallet under tiden som vi andra fick rykande het tomatsoppa med nybakt bröd & äppelkaka med vaniljvisp till efterrätt :)

Söndagen sen:

Årets klubbmästerskap i brukskörning avlöpte då, och röd pååni och jag försvarade vår titel från förra året (0 straff på alla moment, en förbättring från förra årets 5 straff) och fick oss en finfin rosett att skryta med :D

km_kor_ponny.jpg

(Ignorera gärna min mongo-min, jag var tydligen fullt upptagen med att göra fula grimaser precis när fotografen beslöt sig för att just DÅ var det ett perfekt tillfälle att knäppa av årets vinnarbild :p)

Grattis!! Vilken rolig helg ni verkar ha haft :) Härligt med en tur med sällskap. Själv är jag nästan alltid själv i stallet, saknar ibland att ha sällskap ute.

Tack-Tack! Vi är väldans malliga :p

Jag är också i princip alltid ensam i stallet, det blir ju lätt så när man har eget stall och ingen inhyrning. Men ibland lastar vi och åker iväg till ngn vän och så tar vi en tur tillsammans, alternativt ngn vän lastar och åker till mig.
Just långturen vi var ute på i lördags, var den årliga med vår ridklubb, då blev det också till att lasta och åka iväg om vi skulle kunna vara med. Lite bökigare, men det är ju så skoj när man väl kommer dit :D

Ibland saknar jag också sällskap i stallet, och har funderat ngn gång då och då på om jag skulle hyra ut en box när gammalponnyn gått ur tiden (han blir 29 nu i januari). Man samtidigt, kommer jag att stå ut? Jag är tyvärr lite pedantisk när det gäller stallet, och när man har rått sig själv i så pass många år, då kanske det blir svårt att anpassa sig till att det kommer in ngn annan och "rör till"?
Jag får grunna på den saken...just nu så är jag faktiskt rätt nöjd med att ha valmöjligheten att bara lasta å fara en sväng om jag vill ha sällskap :)

Hon är utsläppt nu, haltar förstås men är pigg och glad. Började med att hoppa ett dike (...) och brallade sen järnet. Ser väldigt roligt ut, kan jag säga.

Det är troligt att hon kommer ha en rörelsestörning iom att ett ligament är helt av men hon verkar smärtfri.

Idag hoppas jag att vi hinner köra Lill-russet :)

kl
Idag har min Betty fått ha vagnen bakom sej för första gången :) Att gå rakt fram va absolut inga problem, lite tungt tyckte hon nog att det va bara. Men när vi sen skulle vända, va en annan femma... Envisa fjording fatta inte riktigt att det inte går att gå hur som helst när man har ett par skaklar "i vägen" utan försökte gå på som vanligt, vilket innebar att det tog ju stopp, både för rumpan och vid bogen då skaklarna tog i. Tur hade jag med mej två medhjälpare så med gemensamma krafter fick vi henne att backa, gå fram, backa gå fram tills vi kommit runt :banghead: Hade hon bara tagit det lugnt och fint hade hon lätt tagit sej runt där vi skulle vända, men icke, och att backa rakt, det va ju helt omöjligt med. Detta hände ännu en gång när vi va tillbaka på stallplanen som är stooor så det finns gott om plats att helt enkelt bara gå runt och så hade det vart bra men nej, då ska hon traska åt sidan och det blir bara pannkaka av allting. Istället för att göra mjuk fin böj, lyckades hon tillslut snurra runt med vagnen ett helt varv, på typ samma fläck istället för att ta det lugnt och fint. Ibland har jag bara lust att :yuck::wtf::banghead:

Tack-Tack! Vi är väldans malliga :p

Jag är också i princip alltid ensam i stallet, det blir ju lätt så när man har eget stall och ingen inhyrning. Men ibland lastar vi och åker iväg till ngn vän och så tar vi en tur tillsammans, alternativt ngn vän lastar och åker till mig.
Just långturen vi var ute på i lördags, var den årliga med vår ridklubb, då blev det också till att lasta och åka iväg om vi skulle kunna vara med. Lite bökigare, men det är ju så skoj när man väl kommer dit :D

Ibland saknar jag också sällskap i stallet, och har funderat ngn gång då och då på om jag skulle hyra ut en box när gammalponnyn gått ur tiden (han blir 29 nu i januari). Man samtidigt, kommer jag att stå ut? Jag är tyvärr lite pedantisk när det gäller stallet, och när man har rått sig själv i så pass många år, då kanske det blir svårt att anpassa sig till att det kommer in ngn annan och "rör till"?
Jag får grunna på den saken...just nu så är jag faktiskt rätt nöjd med att ha valmöjligheten att bara lasta å fara en sväng om jag vill ha sällskap :)

Jag skulle aldrig hyra ut om jag hade eget.
Är det sällskap jag ville ha åt så skulle jag isf skaffa medryttare på en av hästarna=)

Jag skulle aldrig hyra ut om jag hade eget.
Är det sällskap jag ville ha åt så skulle jag isf skaffa medryttare på en av hästarna=)

Mjo, man blir ju lite avskräckt när man läser om alla dessa problem och konflikter som uppstår ibland mellan hyresgäst och stallägare :nailbiting:.
Förmodligen blir det inget av med att hyra ut, det blir nog hellre så att jag "lånar ut" en av ponnysarna om/när jag vill ha körsällskap. Jag har ju fler vagnar & selar, så det går ju bra att vara ute med två samtidigt :)

Mjo, man blir ju lite avskräckt när man läser om alla dessa problem och konflikter som uppstår ibland mellan hyresgäst och stallägare :nailbiting:.
Förmodligen blir det inget av med att hyra ut, det blir nog hellre så att jag "lånar ut" en av ponnysarna om/när jag vill ha körsällskap. Jag har ju fler vagnar & selar, så det går ju bra att vara ute med två samtidigt :)

Ja precis, det är mestadels sällskapet man är ute efter när man har eget och då funkar ju medryttare perfekt tycker iaf jag=)

Måste man hyra ut för att man inte har råd annars att bo på sin gård bör man nog tänka om tycker iaf jag.

Den sistsen kommer jag aldrig sätta mig i den dagen egen gård blir aktuellt för min del=)

Äntligen varit ute o kört lilleman :D
544561_10151967710719648_1779057262_n.jpg

999729_10151967711389648_322356033_n.jpg

Jag väntar här, matte..!
Helt paralyserad tills man får annan uppgift ;)

Glömde ta en bra bild på lokselen nu när den är nyrenoverad (ej däckeln dock).

Däckeln vet jag inte om jag ska ha eller inte, hade den liggande hemma, den väger typ inget alls men är lite stor i övrigt, upplever dock att den fördelar vikt bättre. Antingen den eller en klenare mjukdäckel?
Kan ju ha en silettdäckel till lokorna men vill inte modifiera selen för mycket då jag vill kunna använda den som arbetssele också och inte bara till sulkyn.

Bakselen är inte snygg nånstans men den funkar i alla fall tills vidare ;)
Han är SÅ härlig att köra :) Tar det emot bara bjuder han fram och travar/galopperar så det viner i öronen :D Piiigg! :love:

Film:
https://www.facebook.com/photo.php?v=10151967733424648&l=8919486262752484777

De lär sig, bara hon hajar grejen att det går att korsa benen i sidleds så går det säkert fint :) Det brukar vara där skon klämmer att de inte fattar att skakeln går att flytta på så att säga ;)

Ja och hon fixar det galant med harven, men hon klurar nog ut det snart, vi måste bara öva lite mer på det :P Eller över huvudtaget öva på back och sidvärtes :p

KL

Idag har vi tömkört med hela körselen för första gången och det gick kalabra,Jorunn brydde sig inte ett dugg om vare sig bakselen eller svanskappan eller bröstan.

Spände fast bakselen i bukgjordens lösa del så hon skulle välja sig vid att ha nått som spände lite lätt när hon gick. Så hon inte får panik den dagen hon ska ner för en backe.
Nåsta gång ska jag ha en kompis som håller i draglonorna när vi går så hon får känna på lite drag i bröstan.

Och till helgen skall skaklarna på.
Har fixat superfina egengjorda:D så ska hon få dra ett däck i helgen=)

Här har bakselen åkt bak lite ser jag men den låg ca 5 cm längre upp innan, de är väl bra läge??
Bröstan hänger bara med draglinorna uppe på ryggen men ni som kan hur ser den ut? upp eller ner?
Ja säg till vad som kan bli bättre=)

1453429_10152305128498998_1549388375_n_zpscee99d52.jpg

Vad söt han är! Angående däckel så vet du nog bättre än jag vad som är bäst, men vill du kunna jobba tungt kanske den däckel du redan har är att föredra?

Niela: jag tror du måste få bakselen en bra bit. Den (tror jag) bör sitta en handsbredd nedanför "rumpknölen". Se på hur Egonson_ har sin. Annars tycker jag det ser bra ut.

Vad söt han är! Angående däckel så vet du nog bättre än jag vad som är bäst, men vill du kunna jobba tungt kanske den däckel du redan har är att föredra?

Niela: jag tror du måste få bakselen en bra bit. Den (tror jag) bör sitta en handsbredd nedanför "rumpknölen". Se på hur Egonson_ har sin. Annars tycker jag det ser bra ut.

Ska den upp eller ner baksele

Ahh upp ser jag nu,=)

Då åker jag nog på att köpa ny baksele, för den åker bak om jag drar upp den mer=(

Senast ändrad:

Oj, ja upp ska den ju. Skrev nog lite fort... Har du ingen hälla för bakselen på ryggstycket? För min baksele sitter ju inte uppe av sig själv heller, utan jag måste fästa den i ryggstycket.

Jo upp kan jag ta den utan problem nu har jag på första hålet=)
Men då non är bredare upptill åker hela bakselen bak högt upp närmar svansen så att säga.
Det är storlek ponny alt passar förutom bakselen, har hon ovanligt stor bak för att va ponny?? haha

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Avstå jobbresor
  • Valet i USA