Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Mycket bättre :) Tycker också den ska upp några cm till, den får inte trycka för långt ner så hästen "sätter sig" när den får tyngd i bakselen :)

Aja, jag tänkte att du menade stång som i rakt tränsbett (vet att det inte är så, så varför jag tänkte det vet jag inte :cool: )

Härligt att det går bra! Skönt att hon är så cool :) Lägg upp bilder på hur du gör med skaklarna sedan. När jag gjorde för Ls inkörning blev jag inte riktigt nöjd, så det hade varit intressant att se hur andra löser det :)

Jag kan nog tycka att bakselen ska upp liiite till, men jag är ingen expert så det kanske de andra som är mer erfarna kuskar ska svara på. Försök titta på bilder här på forumet så kanske du får en uppfattning om var bakselen ska sitta.

Okej då tar jag upp den ett hål till :) och tar ny bild=)

Lätt hänt, tror att jag skrev lite konstigt..
Idag bär det av till hästaffären och köpa nytt bett, så blir det provning i helgen! ;)

KL

Då hon som skulle hjälpa mig imorgon med skaklarna vart sjuk så tänkte jag...Vafan jag testar själv annars kommer jag aldirg någe vart hon är ju så lugn.
Så jag band fast skaklarna med tunna balsnören i bröstans fäste för draglinorna. För jag tänkte om hon skulle få panik behöver jag bara knäppa upp bröstan så trillar allt ner på marken.

Jorunn stod såhär medans jag satte på skacklarna och sedan gick vi 2 varv i paddocken och hon reagerade nada.
Jag svängde snäva svängar och skaklarna donglade och hade sig på bakbenen.
Och hon gjorde inget.
Sedan gick vi runt stallet där det är grusväg så de lät massor hon reagerade återigen inget:)

Var ju tvungen att ta ett kort som tyvärr vart lite suddigt men såhär lugn är min donna med skaklar första gången på sig.
Mat är viktigaste av allt här i världen :D

Bakselen har jag inte brytt mig om att höjja för höjde jag den fick jag inte det att räcka till att fästa den längre fram.Hon drar ju inget så tänkte placeringen är väl inte lika viktigt när bara selen är på.
Så fort vi sätter på vagnen kommer jag såklart höjja det=)

1395843_10152324161693998_26891475_n_zpsb454de95.jpg

Senast ändrad:

kl
Nu är min körkarriär med Betty över... Hennes ägare hämtade hem henne idag lite hastigt och oförberett :( (hade henne på foder) Hann tyvärr inte åka bakom vagn, hade planerat in att sätta vagnen bakom igen på söndag men men.

Åh vad tråkigt :(

KL

Har verkligen hittat tillbaka till min motivation, helt oväntat i höstmörkret. Just nu går Isak ca 3-4 gånger i veckan. Hade önskat det var mer men just nu får det vara så. Älskar att åka upp till stallet sent i mörkret och träna Isak helt ensam i rishuset med mörkret utanför. Isak har dessutom gått så förbannat bra de senaste 2 veckorna. Ibland fattar jag inte hur han förstår mig eller hur jag ensam har lyckats utbilda honom till den ponny han är idag. Är så lycklig att jag har en så fantastisk och smart häst med arbetsvilja som heter duga.

Bjuder på en bild:

*kl
Kan ju konstatera att det inte riktigt är min höst i år. Ligger på akademiska sen i torsdags kväll och har opererat bort min bebis som hade den dåliga smaken att fästa i äggstocken istf för i livmodern...

Vi kan säga att ponnyerna har höstvila.

kl
Nu är min körkarriär med Betty över... Hennes ägare hämtade hem henne idag lite hastigt och oförberett :( (hade henne på foder) Hann tyvärr inte åka bakom vagn, hade planerat in att sätta vagnen bakom igen på söndag men men.

Men bara sådär?!

Om du bor inte så långt härifrån kan du få låna mitt russ om du vill?

Nämmen vilken busig bäbis, då vet du vad du har att vänta dig i framtiden. Syskonen som självklart kommer ta lärdom av detta kommer hitta rätt och bli ännu busigare i livet:)

Krya på dig, smärtsam upplevelse de du har varit med om både psykiskt och fysiskt.

+ lil-sis

Japp bara sådär.. Ägaren är en velig människa, vart på att jag ska köpa Betty, och jag har sagt att jag ska försöka få ihop pengar men att det kan ta tid, inga problem från ägaren, ta din tid.
Vi skulle förlänga fodervärdskontraktet i dec, eftersom det gick ut då. Två dagar senare skickar hon sms att hon vill ta hem hästen till våren då sällskapet till hennes nuvarande ska säljas då. Men att vi kan förlänga kontraktet 3 mån i taget. "För du kommer ju ändå inte köpa henne när ni planerar för hus och barn". Öhh okej tänker jag, funderar över kvällen och sen hör av mej med svar att då kan hon få hem henne i dec, för jag vill inte förlänga på så sätt.
Får ett ok, det är inga problem, och vi bestämmer ett datum. Hon erbjuder sen två helger tidigare för hon inte jobbar den helgen heller. Jag meddelar att jag ska fundera vad som passar bäst. Hör sen av mej att det tidigare datumet blir bättre, men att jag tyvärr inte har bil ifall hon kan hämta (sambon skulle tydligen ha bilen båda dom helgern och det är bara 1 mil mellan henne å mitt stall). Inga problem, hon kan hämta.
20 min efter vi bestämt det, så får jag ett sms att hon hämtar hästen ikväll (igår då), "för du kommer ju ändå inte göra nått med henne när du ändå ska lämna tillbaka henne"... O_o Och här står jag, utan häst..

lil-sis: Tack för erbjudandet, men letar efter en som jag kan rida också :)

Haha okej ^^ Sen beror det ju på vart den finns ;) Själv bor jag ju i Kristianstad

Va roligt att motivationen är tillbaka! Han är ju bara för underbar lilla Isak ♥♥

KL

Idag hände de..Jorunn är KÖÖÖÖRD för första gången:D

Har ju fått turen att få hjälp av duktig travmänniskor som kört in 100 talet hästar genom åren.

Fick beröm för fint förarbete.

Jorunn reagerade ingenting helt otroligt, Vi tränade p åatt svänga och Jorunn följde med mkt fint i svängarna fick jag höra.
Sedan travade vi lite och svängde lite till och sedan fick det räcka.
Imorgon kör vi igen ska försöka komma ihåg att ta bilder.

Sedan är det viktigt att jag kör varje dag nu under typ 1 vecka fick jag "order" så hon kommer in i detta. Sen får hon en minivila från vagnen:)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday