Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

haha ähh vad glad att du haren trygg och luuugn häst å köra=)

Min verkar bli likadan=)

Jag kör med de betten jag skrev om häromdagen (förutom pelhamet): rakt med rörliga ringar, D-ringsbettet från Hööks som är "rakt men delat..", postkandar. Postkandaret kör jag rätt sällan med.

Har du haft hästen så länge antar jag att du prövat det mesta, men det enda jag kan komma på som eventuellt kan hjälpa gasen på traven är väl att träna mycket och snabba övergångar för kvickhetens skull och att ge er ut och busgalloppera någon gång emellanåt. Annars tycker jag du kan vara tacksam över en häst som inte älgar iväg i onödan, själv har jag haft det motsatta "problemet" på mina hästar. Och det är ju kul, ett tag :meh: Nä, skämt åsido, jag tror nog att det löser sig om ni hittar glädjen i körningen :)

Lydia: Jag misstänkte att det skulle bli samma svar här som i den andra tråden :D

dadaaa här är vi:D
Idag körde vi i ridhuset och de kom in 3 andra hästar som red runt och Jorunn brydde inte sig ett dugg.
Vi travade 2 ggr ena långsidan och det gick hur bra som helst.
Hon är verkligen lyhörd och börjar trava på en gång när man vill ha trav.

1461553_10152344996273998_612519122_n_zps896e2939.jpg

Härligt!

Själv är jag lite deppig, efter att ha haft massor att göra och sen blivit sjuk på det har runda röda fått stå lite mer än han borde. Tänkte tömköra en sväng imorgon, och så regnar det nu. Detta innebär att all snö som ligger blir till is, och jag kommer inte kunna ta ut oskodd ponny på vägarna. Rackarns! :(

Han har alltid varit sån, det är hans personlighet helt enkelt. Jättetrevligt när man är ute och "söndagsåker" men ett stort problem om man vill byta gångart :angel:
Busgalopp finns inte i hans värld. Galopp är djävulens påfund och inget man gör om man har ett val. Har man inget val gör man det, men saaakta. Har ridit med GPS och han kan galoppera i ungefär 4-5 km/h :cautious:

Nu låter det säkert som jag avskyr min lilla traktor! Nää, han är världens bästa! Världens, världens bästa gamla Ferguson :love:

Han har alltid varit sån, det är hans personlighet helt enkelt. Jättetrevligt när man är ute och "söndagsåker" men ett stort problem om man vill byta gångart :angel:
Busgalopp finns inte i hans värld. Galopp är djävulens påfund och inget man gör om man har ett val. Har man inget val gör man det, men saaakta. Har ridit med GPS och han kan galoppera i ungefär 4-5 km/h :cautious:

Nu låter det säkert som jag avskyr min lilla traktor! Nää, han är världens bästa! Världens, världens bästa gamla Ferguson :love:

Islandshäst?

Söt är han iallafall=)

Tycker din häst låter som en perfekt läromästare i körning trygg och de går luuugnt och säkert till=)

Kliar mig i hövve Niela har ett problem och tänkte kolla om ni kluriga bukefölk kan hjälpa mig!

Nu är svängeln ditsatt men nu när jag skulle sätta dit dragremmarna var det ju typ 1 meter till svängelnO_o

Hur fäster man desssa spännen runt svängeln??

Är det verkligen meningen att svängeln skall sitta så här nära bakbenen? den måste ju slå i bakbenen när den svänger.
För 1 dm måste ju gå bort när man spänner fast linorna runt svängeln antar jag?!

Eller är draglinorna för korta?

1450938_10152347549273998_382553671_n_zps34b86524.jpg

Det är meningen att du ska få en ögla där. Antingen så tar du änden på draglinan, som du fäst i brösten och drar den igenom ringen eller du går du bakvägen och trycker in linan som är precis vid ringen genom ringen. Känner att jag var lite värdelös på att förklara nu... :-D

På stora hästar är det 50cm mellan svängel och hästens del av benen som är närmast svängen och på ponny ungefär lika långt till svängen som det är från hasen och ner till marken. Så du får prova och se om det är rätt längd eller inte.

:) I andra tråden var frågan ställd som vad man har för bett vid ridning och körning, så jag tänkte att jag svarar här med :)

Googlade bild

http://migrated.ifokus.se/uploads/33c/33c724ada3c8fe499428212fe5239a71/draglina2960.jpg

Det låter som att skaklarna är för långa? Svängeln får sitta ganska nära rumpan på hästen i normala fall. Annars får du köpa längre linor om svängeln inte blir alldeles för långt bak då.

Skacklarna är nog för långa skulle jag tro jag med, börjar tröttna på denna vagn haha
Tror jag kommer bita ihop och genomlida vintern/våren med denna vagn
Jag ska ju bara köra på plant underlag och vagnen väger ju fjun så de går nog.

Seeeen får jag ju min superfina vagn i vår:d

Kl

Idag är det fantastiskt höstväder här hos oss, så jag tog vara på det och selade på L och gav mig ut. Åh, vad det är balsam för själen att få sitta bakom sin fian häst som med spetsade öron glatt travar på :love: En riktig batteriladdare. Nu orkar jag nog ge mig i kast med c-uppsatsen, om en stund. Ska bara se sändningarna från världscupen först :p

1476082_686509828040331_558386570_n.jpg

524630_686509831373664_1701618782_n.jpg

Fjord/islandkorsning.
Ja, jag tror vem som helst skulle kunna köra honom. Han vet precis vad han ska göra. Min finaste :love:

Fina killen!

*delvis knapp*

Jag har inte varit i stallet på evigheter. Jobbat heltid och känns inte lönt att åka till stallet när det är mörkt. Sen så har det varit skitväder de dagarna jag varit ledig :-(

*kl
Körde Lime idag med Fionas medryttare = premiär för två i vagnen.

Försökte spänna för direkt från stallet men det blev bara pannkaka så husse fick springa av henne lite, sen gick det bra.

Det ligger ett farthinder på vår väg just nu men det bekom henne inte trots rejält gupp med vagnen. Sen var det en mycket pigg ponny som nog gärna hade travat ett par kilometer till om hon hade fått.

Körde bort till bygdegårdens stora parkering och travade runt lite där. Sen vände vi hem igen och mötte bussen, det har vi inte gjort förut men det var inga problem.

Medryttaren kommer imorgon igen så då tar vi väl och kör igen, kanske med Fiona som sällskap och en lite längre tur, sen blir det vila till helgen.

Vad trist med motivationen :( Hoppas det blir bättre framöver, att du kan få några fina dagar så du kan komma ut i stallet.

Lill-sis: Vad härligt med Lime! Vilket härligt kvitto på ditt jobb med henne :)

Jag fick ägarbeviset idag. Vi köpte Lime i mars. Mellan oss och uppfödaren är det tre(!!) ägare.

Och hon är född i april 2011.

:(

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar