Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Idag så spände jag för bakselen första gången i vagnen och de gillade inte Jorunn. Hon skrittade iväg lite men lyssnade mkt bra när jag sa Haouuu och stannade. Så gick jag ur vagnen och tog bort bakselen från vagnen så fick den hänga lös.
Så där har vi nått att träna på.

Hon var lite på tårna idag och skrittade på rätt bra måste jag säga, hon lyssnade dock otroligt bra och vart lugnare/avslappnare efter några varv.

Känns skönt att hon visar att hon ändå lyssnar på en och stannar även när hon blir osäker/rädd,
Jag vill hellre att dom drar iväg några steg frammåt än kickar hoppar till när de blir rädda eller ännu värre tvärvänder.

Kollar vad ni har för er här i hopp om att hitta träningsmotivation. Jag och ponnyerna har haft lite höstlov nu, men så fort min förkylning släppt tänkte jag försöka sparka igång oss igen!

Bidrar med en bild från senaste tävlingen med fyrspannet. Det började så bra. Tvåa i dressyren, vann precisionen och i de två första hindren var vi snabbast i klassen (tävlade mot ponny enbet). Sen kom vattenhindret och där kraschade vi i en stolpe och utgick...

fyrspann2.jpg

Senaste tävlingarna har jag kört par. Stången med förvåg fick en smäll och jag har inte fått tummen ur att räta ut den... Men det är ju kul att köra par också!

chingis-serena.jpg

Närmsta aktivitet som är planerad för fyrspannet är ridskolans luciashow, så innan dess måste jag fixa utrustningen. Körsektionen har blivit tillfrågade om att bidra med ett shownummer och min röda förlöpare får då såklart rollen som Rudolf :D

Dom är så fina dina små!

Jag längtar tills jag kan köra mina, här tryter dock motivationen för tillfället. Dessutom är det isgata ute, och jag vågar inte ta ut Humle för att repetera skaklar då, vill att om någonting händer att vi båda ska ha maximalt grepp.

En utav mina unghästar åker dessutom på fredag för att vara sällskapshäst åt en bekant vars häst nu står själv. Kommer sakna lillskrutten men på detta viset får jag prova på om jag vill sälja eller behålla honom, utan att bestämma mig riktigt nu vilket är skönt. Har på senaste tid känt en dipp i motivation över att ens ha hästar, gör ingenting med dom även om jag kan, utan det är bara det vardagliga pysslet som jag iofs alltid tyckt varit roligt, men nu mest bara känns jobbigt, och då är vintern inte ens här på riktigt. Och här uppe i norr är den låång...

Nåväl, förhoppningsvis kickar lite motivation in snart! Vet inte vad jag gör annars, jag har hästarna hemma på gården med minsta möjliga skötsel runt omkring, en make som är allergisk men så stöttande han bara kan vara. (han tycker t ex inte alls att jag ska sälja en utav dom yngre) men ändå så vill jag ingenting... Blir så less på mig själv. Men efter att min stora svarta bröt benet här i höst, och diverse små skitgrejer avlöst varandra så tog orken slut.

Så himla fina ponnyer!

Lill-sis: :up:

Emor: Hoppas du hittar motivation och glädje i hästarna igen.

Kl
Jag tömkörde min idag. En aning hetsig till en början, men riktigt fin på slutet och det är kul att börja leka med lite sidvärtes på töm nu också :)

Känner igen mig i den där motivationsbristen... det är extra tungt så här års. Och då har jag tom ridhus så jag kan inte skylla på träningsförutsättningarna. Men om man tvingar igång sig så brukar det kännas bättre sen när man väl håller på tycker jag.

Skönt med ridhus! Ibland skulle det vara skönt att sälja av hästarna och bli medkusk på någon liten ponny typ 3 dagar i veckan.

Nej, lite snö på detta så att jag kanske kan få komma ut och sätta Humle i vagn iaf!

Om jag inte minns fel så är det väl lite långt även med norrländska mått mätt ;)

KL

idag har vi kört ute för första gången, först körde jag själv och skrittade och travade lite och tränade halter. Sedan kom en tjej i stallet förbi så då passade jag på att få lite hjälp.
Så hon hängde med och gick bredvid Jorunn när vi skrittade ut med vagnen runt stallet. Gick super=)

Kul!

Idag fick min körhäst ridas och jag insåg att han gjort enorma framsteg under hösten och att jag nog ställer för höga krav på oss ibland. Nu börjar jag fundera på om det är dags för vintervila snart, men än så länge är det barmark och mjukt i marken och det känns som att jag vill ta vara på det också. Knivigt värre...

Wiii idag har vi kört ute helt själva utan ledare.Niela är lyckligare än någonsin=)

Min lilla körhäst=):D

*kl

Körningen idag gick toppen men hon slet sig när vi skulle spänna ifrån, fastnade i staketet så vagnen välte och hon blev rädd :(

*kl

Körningen idag gick toppen men hon slet sig när vi skulle spänna ifrån, fastnade i staketet så vagnen välte och hon blev rädd :(

Oj hoppas de inte sitter kvar rädslan, ni får köra imorgon igen så får ni ge rapport om hur de gick.

Ska köra jag med imorgon=)

Men rackarns vilken otur! Hoppas att varken ponnyn eller ni kom till skada, och att det inte har förstört allt för mycket i inkörningen.

*kl*

Här snöar det, vilket betyder att jag äntligen kan ta ut mina oskodda hästar ur hagen igen och fortsätta projekt inkörning för Humle! Ska tillverka egna släpor, tänkte sätta ihop två smala "träd" och fästa ihop dom med en bräda i änden, där jag sen fäster svängel, och skruva i ringar för att fästa baksele och så i.

Blir spännande och se vad herrn tycker om detta, jag har ju inte kört honom tidigare. Han har ju varit inkörd, men skenat och slagit över tidigare. Det är dock i grund och botten världens coolaste ponny, och jag tror att det har att göra med utrustning och vagn som inte varit optimal (sele med fast brösta och rockard på saabaxel, dvs tuung.) så jag har bestämt mig för att prova, det var många år sedan han kördes senast, han har nämligen dock dragit släde utan problem, vilket får mig att tro att det var den tunga vagnen som orsakade att han inte ville och slog över. Märker jag att det inte fungerar, så då får han låta bli körningen i framtiden!

Ajaj vilken otur!

Min pålle som bara knappt är körhäst än, har idag lekt timmerhäst! Tre vändor från hagen till skogen med förra årets lövslanor (att tugga på under vintern) och grenar som gått från träden.
Men hon har varit under uppfodring med kraftfoder efter att ha tappat muskler i våras, så sista vändan kom hon ihåg att hon är en FULLBLODSARAB! Och vägrade lyssna på mig längre..:banghead: Så vi blev lite osams och övergick i en skogspromenad på töm..

Just nu är motiveringen på topp, har farfars gamla finsläde står och väntar på snön. Ska bli jättekul att ta fram och bjuda familjen på tur! ( hatar alltid vintern men släde vill jag åka!!) ;)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar