Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Idag har jag och Menthol varit och tränat för Susanne Ankermark, och vilket träningspass vi hade! Idag trillade polletten verkligen ner hos den här kusken! Så nu har vi tankat med inspiration inför den långa tråkiga vintern, och Susanne-träningar är inbokade ungeför var tredje vecka. Jag tror att vårsäsongen kommer bli riktigt kul :)

Vad roligt det låter! Vad gjorde ni? Vad fick ni öva på?

Själva har vi inte gjort nåt på en vecka eftersom L dragit av sig en sko, men imorn kommer hovis så sen kan vi köra på till vintern kommer :)

Wiii idag körde vi igen och även detta pass gick superbra, idag var vi i paddocken så det fanns ju saker att ev kunna bli rädd för.
Bilar som kommer och åker, människor och hästar som går förbi osv.
Men hon skötte sig så fint.

Nu skall vi köra varje dag hela denna vecka, kommer först rida som vanligt sedan bara koppla på vagn och köra runt någon minut.
Så vi verkligen kommer in i detta nu=)

Sååå stolt över min fislisa nu=)

KL

Idag kom en kollega med sina 2 barn ut till mig och Isak. De borstade, tricktränade och gosade massor med honom. Han har aldrig riktigt träffat barn men han njöt massor!

Sedan tog vi en tur med vagnen vilket var uppskattat av alla. OCH så blev Isak (ommannukankalladetdet) inriden idag :D Hade iallafall ryttare på ryggen för första gången någonsin medan jag ledde honom ner till hagen. Han skötte sig MYCKET bra :)

kl
ska ju köpa ny rockad till våren och börjar kolla runt lite nu.
Vill ha en som gr att montera ner och har hitta en tidaholmsvagn 201 tror jag den hete?!
Finns de andra märken som är billigare?
Är denna 201 tävlingsgodkänd?

Ovanför Uppsala men hon går att transportera ;) Hämtade henne i Jämjö :)

*kl
Börjar känna mig lite mer rörlig så snart kan jag ta tag i russet igen :)

Vad mysigt med barnbesök :) Blir det mer ridning nu då för Isaks del? ;)

Nya dojjor för L idag och det firade vi med ett ridpass i paddocken :) I övermorgon blir det nog körning för vår del :)

Idag har JAG kört min häst:D lyckan var total
Imorgon får hon agera ridhäst igen och har sin hopplektion som vanligt på Tisdagar.

Jaaa. Hoppas hon kan komma fler gånger och skritta lite iallafall. Tjejen ville ju helst bo hos Isak ;)

Bonusbilder:

mdh0.png

thsi.png

es6x.png

kl

Någon som har erfarenhet av denna vagn??

Rockard Drive Out Träning

Den ser ut att kunna montera bort iaf sätet på och då bör man få in de i släpet.

Billigare är tidaholmsvagn och den ser ju verkligen stabil och stark ut!

Små barn och små ponnyer :love:

Idag körde jag L en kortis och jag tror att jag hittat en bra balans på vagnen nu, ska dock inte ropa hej än eftersom jag bara travade idag. Valde ett annat träns idag med ett annat bett och det ska jag inte göra om, detta bettet funkade inte. Väldigt selektiv hörsel på det :meh: Ska definitivt byta tillbaka till vårt vanliga, för skillnaden är tydligen milsvid mellan ett gummiöverdraget rakt tränsbett med lösa ringar och ett rakt med fasta ringar :banghead: Av ren nyfikenhet, vad kör ni andra på för bett?

Ingen erfarenhet av den vagnen, men den ser trevlig ut. Men det ser inte ut som att sätet går att montera ner på nåt smidigt sätt. I alla fall inte på de bilderna som driveout har på sin hemsida och inte för mig som amatör. Men vagnen som sådan ser för mitt amatöröga väldigt trevlig ut på bilderna.

Hur gick det med Oxern som du beställde/köpte? Är det den du kör med nu? Hur trivs du med den?

Ingen erfarenhet av den vagnen, men den ser trevlig ut. Men det ser inte ut som att sätet går att montera ner på nåt smidigt sätt. I alla fall inte på de bilderna som driveout har på sin hemsida och inte för mig som amatör. Men vagnen som sådan ser för mitt amatöröga väldigt trevlig ut på bilderna.

Hur gick det med Oxern som du beställde/köpte? Är det den du kör med nu? Hur trivs du med den?

Jag har inte köpt oxern var bara inne på den, men den är ju inte tävlingsgodkänd och vill kanske tävla i framtiden.

Den vagn jag har nu är en skitvagn ren och skär inkörningsvagn och hästen kan smula sönder utan att jag gråter blod.
Den är extremt lätt väger 20 kilo bara om ens de jag bär den med en hand.

Ingen svängel och inge fjädring och kommer enbart köras inne i ridhuset/paddocken av dessa anledningar= inga upp eller nerförsbackar.
Dock kommer jag fixa en svängel=)
Vi kör travvarianten nu så länge=)

Det ska gå att ta bort sätet för den kommer nermonterad vid leverans så de bör kunna plocka isär den på nått vis iaf.

Denna rockard från drive out är slutsåld och kommer inte in förens i vår så jag måste vänta tills jag får den dessvärre.

Kommer bli mkt tolkning i vinter och körning i ridhuset när snön kommer så vi håller körningen vid liv tills nya vagnen är åter på lager

Aha :) Då förstår jag.

Det var lite svårt att se på bilderna var och hur man isf skulle skruva av sätet. Men levereras den med sätet nedmonterat bör det ju gå att ta av :p Jag är inget vidare teknisk heller, så det hjälper ju inte precis förståelsen :D

Aha :) Då förstår jag.

Det var lite svårt att se på bilderna var och hur man isf skulle skruva av sätet. Men levereras den med sätet nedmonterat bör det ju gå att ta av :p Jag är inget vidare teknisk heller, så det hjälper ju inte precis förståelsen :D

Ja jag är inte så haj på de där heller men kommer väl bli sen när jag får vagnen i vår=) eller m´få å få:D

KL

Usch, nu har jag inte kört på nästan två veckor!
Helt tappat inspirationen nu när det är mörkt och regn..
Mörkret rår jag väl på, har pannlampa och monterat röda lyktor bakåt på vagnen, men regnet.. Man fryser ju ihjäl på kuskbocken, trots regnkläder och underställ!

Era bästa tips på hur man håller körinspirationen igång?

Och en tanke till. Jag har aldrig tävlat körning (jo, brukskörning). Är dock lite sugen på att testa. Min häst är 19 år, saknar gaspedal och är rätt loj av sig. Han är kalas till brukskörning, finns det någon gren som påminner om det i traditionell körning?
Eller har ni några riktigt bra tips på hur man får fart på hästen? Jag har haft honom i 12 år, han har alltid varit sån här. Flegmatiskta Ferguson med motorstopp :D

haha ha en morot framför så kanske han springer fortare?=)

KL

idag köpte jag rundstav och lite annat så ska jag fixa svängeln imorgon=)
så nu kommer vagnen iaf bli körduglig över vintern=):)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Gift vid första ögonkastet 2024
  • Black Friday