Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Jag är nog inte riktigt med på hur du menar. Trodde först du menade att remmen som går över korset åker bak, men det var kanske inte så du menade? För om remmen över korset åker bak borde det finnas en hälla på ryggstycket att sätta den i, kan fota hur det ser ut på min sele. Annars vet jag inte riktigt hur du menar.

Pallen: Vad härligt det ser ut! Hur är det med motivationen nu förresten?

Tack :) Tjaa, tungt och tungt, han drar 1-2 vuxna, en av oss går i uppför och brant nedförslut. Kör inte särskilt hårt än då han inte är helt igång (har skrittats ett par månader och travat en del).
Men tror jag kör vidare på den med båge ändå. Den andra är så himla klen.

Har hittat en "baksele" som sitter bättre, en travbrösta, röd dessutom :D :angel:
1452361_10151971194944648_1444432849_n.jpg

Niela: Menar du att ländremmen åker bak mot svansen? Du ser ut att ha fler hällor längre fram mot däckeln, så att du kan flytta fram bakselen ett hack. Ska också finnas en rem på ryggstycket att låsa med över ländremmen. Och så ska remmen om rumpan upp en bit som sagt :)

Jag är nog inte riktigt med på hur du menar. Trodde först du menade att remmen som går över korset åker bak, men det var kanske inte så du menade? För om remmen över korset åker bak borde det finnas en hälla på ryggstycket att sätta den i, kan fota hur det ser ut på min sele. Annars vet jag inte riktigt hur du menar.

Pallen: Vad härligt det ser ut! Hur är det med motivationen nu förresten?

Jo bakselen dras bak och om jag då höjjer den så dras den ju ännu mer bak eftersom bakselen tar i ännu mer i rumpan då hon ju är längre/bredare högre upp bak på rumpan.

VBisst kan jag spänna fast selen högst upp åp rumpan men tvingar maninte den i fel vinkel då??

Njae, ländremmen (tack Egonson_) ligger ju inte kvar av sig själv, du behöver fästa den i något. Såhär ser det ut där jag fäst min baksele i fästhällorna på min sele:
STP85595.jpg~320x480

Det finns fler hällor för att hitta det bästa läget:
STP85598.jpg~320x480

(Här har jag stuckit in en hovkrats i en hälla för att visa var hällorna sitter)

Här kan du (nästan) se hur det ser ut på hästen:
1233598_657270257630955_1861969700_n.jpg

Min körhäst fick löshoppa igår och det gick inte att ta miste på glädjen. Det riktigt sprudlade om honom :) Öronen här säger allt:
1456070_10152325177353356_2144162443_n.jpg

Ahaaa, mjo jag har nog som du har fasten jag satte nog fast den fel då:D
Får kolla imorgon igen=)

På Fredag är det premiär för skaklarna:)

*kl*
Lukas är äntligen fräsch igen efter att ha vilat sen 25 september. ÄNTLIGEN! Nu smyger vi igång lite lugnt. Har jobbat små korta pass på banan i töm och han har varit i vagn två gånger i lite lugnt tempo. Håller alla tummar för att det inte kommer tillbaka nu! :) Vi har lite att jobba på, han har fått liiite för rund mage efter så lång vila (han går på fri tillgång på lösdriften). Men det är bara att kämpa på så fort han är igång igen! Han är sprudlande glad varje gång han får på sig utrustningen och det är jobbdags ;)

Nu kommer den tråkiga årstiden med mörker och dåligt väder. Tur att man har inspiration kvar nu när han vilat så länge, så det är bara kul! :)
20131029-202142.jpg

Gummibett, vad har ni körfolk för erfarenheter av dem?

Håller på med inkörningen av min arab, rider western i vanliga fall och därför är hon van vid mycket lite stöd på bettet. Jag har svårt med det i körningen, får inte till de små signalerna.
Funderar på om ett gummibett kan få henne att vilja ha mer stöd. Hade planer på att prova ett vanligt rakt, svart gummi. Men hittar inget, så valet står mellan äppelbett eller att prova Nova?
Idag går hon på tredelat, har i ridningen en rak stång med bara lite böjbar mundel som hon går jättebra på, därför funderar jag på rakt tränsbett till körning...

Vad tror ni, vad kör ni själva med och varför?

Härligt med inspiration och frisk häst! Jag börjar tappa inspirationen nu när det börjar bli mörkt på eftermiddagen, men det gör å andra sidan inte så mycket eftersom L bara är 4 och ska ha vintervila. Så vi håller väl på några veckor till innan jag ställer av.

djezima: Prova kan du väl alltid göra! Det gäller ju att hitta vad som passar just er i bettväg. Jag både kör och rider på raka tränsbett i lite olika varianter, det är det enda som funkar på min. Eller, jag vet ju inte hur han skulle reagera på en stång för det har vin inte provat eftersom det inte känts nödvändigt. Prova dig fram till vad som passar er :)

Jag har ett rakt, tunt syntet/plastklättbett med fasta ringar till min shettis som är jättekänslig i munnen. Det funkar mkt bättre än ett vanligt tredelat som jag tyckte var för skarpt. Gummibett har en tendens att bli för tjocka tycker jag.
Nova är trevliga.

Varför inte prova samma bett du rider på? :)

Tack för svar ni två!
Då är jag inte ute och cyklar hur jag tänker.. Hade också tänkt något smalare gummi, så att vanliga svarta inte gick att hitta gör då inget.. =)

Vill inte köra med det jag rider på eftersom det är stångbett och i ridningen kan jag fästa tyglarna med tagel till bettet, vill ha liiite mer kontakt i körningen, utan skänklar att sttyra med blir det gärna för stora korrigeringar för oss.. :cautious:

Sorry, blandar in gamla wildwestlegender här.. :o

Det är en gammal myt/ sägen/ måttstock / whatever - att westernhästen med stångbett i munnen ska ridas med så lätt hand att tygeln ska kunna fästas i bettet med ett enda tagelstrå, och sedan hålla för en hel dags arbete på fälten...
(och det kunde jag såklart inte låta bli att prova ;) )

Mindre bra måttstock inom körning.. :p

Kl

Åhh idag har vi gjort framsteg.
Idag tömkörde vi med hela selen igen och jag satte ett grimskaft runt en bomhållare och drog den bakom och Jorunn reagerade inte alls, först hade vi en plastkorg som jag drog med medans jag gick bredvid och den ville hon bara leka med och var inte ett dugg rädd.:)

Nu är det bara skacklarna kvar och de måste jag vänta med tills påFrdag då jag får hjälp.
Så kan vi börja dra små däck och harva paddocken tills de är dags med att sätta på vagnen.

Nu sitter den mkt bättre :)
Jag hade dock nog höjt den ytterligare ett par centimeter, en handsbredd tycker jag ofta blir lite för stort mått att utgå från på ponny och mindre hästar.

Härligt att det går bra! Skönt att hon är så cool :) Lägg upp bilder på hur du gör med skaklarna sedan. När jag gjorde för Ls inkörning blev jag inte riktigt nöjd, så det hade varit intressant att se hur andra löser det :)

Jag kan nog tycka att bakselen ska upp liiite till, men jag är ingen expert så det kanske de andra som är mer erfarna kuskar ska svara på. Försök titta på bilder här på forumet så kanske du får en uppfattning om var bakselen ska sitta.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar