Körfolkets snacktråd!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Körfolkets snacktråd!

Jag tappade motivationen totalt under 1, 5 år. Det slutade med att jag gjorde mig av med hästarna. Jag tror att man ska vara noga med att känna efter när man behöver en paus och då antingen låta hästen vila eller kanske försöka hitta en medryttare som kan avlasta lite.

Efter att jag gjort mig av med hästarna tog det 3 månader innan jag började leta medryttarhäst. Efter ett halvår hittade jag detpperfekta stället. Har varit där under 2 månader nu och jag känner mer och mer hur suget börjar komma tillbaka. Men jag är inte redo för egen häst ännu.

Lyssna på dig själv och låt det vara ok att det är motigt. Annars kanske det blir som för mig att du tappar motivationen helt.

Vi var jätte igång i våras men sen kom somaren och jag var på semester en vecka här och en vecka där. Han jobbades men inte så mycket som jag önskat.

Han kan såklart få vila men han ÄLSKAR att jobba, och det är väl mest det som gnager i mig!

KL

åhh vad jag r stolt över min fina Jorunn idag!!!

Idag tömkörde vi för första gången ute och det gick galet bra, vi har ett ställe som hon brukar bli lite rädd på när vi rider å jag tänkte kolla och se hur hon reagerar där när man tömkör.
Hon stannade bara, tittade och började försöka äta på ett träd haha, sedan gick hon framåt helt självmant.
Så duktig jag är helt mållös!

Här är 2 bilder från vår allra förta utetömkörning:D

1384388_10152262052018998_1973620179_n_zpse825b511.jpg

1382265_10152262052698998_489878406_n_zps0c03e685.jpg

Lite uppdatering och kanske lite inspiration. Tog ut L på en liten tur idag, han känns lite oliksidig, men inte allvarligt. Det blir bättre med oliksidigheten, den växlar från sida till sida och han är ju bara fyra och relativt otränad, så jag kan inte begära så mycket mer av honom. Två bra saker hände på turen också, först mötte vi en traktor med en sån där makapär som hyvlar av och jämnar till grusvägaroch l blev lite orolig, men hanterade det strålande ändå :) Sedan efter vi hade aktat oss för traktorn var vi tvungna att backa och det löste han också galant. Vi har ju haft lite problem med backningen just, men nu kändes det som att polletten hade trillat ner! Äntligen :bump:

Underbart att höra. Man vet ju hur det känns när saker man har haft svårt med bara funkar :D

Nu äter jag frukost och ska snart ut till Isak. Om det inte regnar för mycket blir det ut med vagnen :) Tömkörse i ridhuset igår och det gick faktiskt SJUKT bra, är jättenöjd. Sedan skrittade vi ut en runda som avslutning. Hade trevligt sällskap av stallkompisen iallafall :)

KL

Såhär mysigt hade vi det i förmiddags

Isak skötte sig fint men kändes lite trött, han gick ju ändå ett kort men intensivt pass igår. Han fick bara rulla på i trav och vi båda njöt tror jag :) Lyckades pricka in turen precis mellan regnskurarna också :)

Idag har jag äntligen fått fast svängel på vagnen, så nu känns det som att jag kan komma någon vart i inkörningen av Betty :) hon är ju tömkörd mycket sen tidigare, så det har vi inte behövt träna så mycket på, utan mest att hon ska förstå vad jag vill :p
Förhoppningsvis kan jag få hjälp nästa helg och se hur hon reagerar på vagnen, tänkte ha hjälp av två kompisar som håller vagnen uppe där den ska vara och gå med, så hon får "se" hur det kommer bli, utan att den sitter fast.
1391574_10153366258230114_143722993_n.jpg

Åh, vad härligt det ser ut :) här finns det knappt några löv kvar längre. Och jag har kapitulerat inför vintern idag känns det som, köpte mig en ny vinterjacka (att ha privat, inte i stallet) nämligen. Känns sådär, även om jag behövde en jacka. Vill ju ha höst ett tag till!

Min buse vilar idag och sedan blir det arbete varannan dag fram till söndag då vi ska iväg på programridning :nailbiting: Ska rida ett LC:1 program mest för att öva på att åka bort, men är ändå nervös.

Åh vilken underbar bild! :love: Vad mycket löv ni har kvar! :o

KL
Idag har min pållehäst blivit ännu dyrare! :love: Han skötte sig exemplariskt från start till mål på vår lilla tur i solnedgången (bortsett från att han aldrig slutar med sitt envisa bitande :mad:), stod helt stilla när jag spände för och ifrån och var hur lugn och samarbetsvillig som helst hela turen! :love: En kompis var med och gick framme vid huvudet på honom när vi körde en liten sväng på grusvägen. Han var JÄTTEDUKTIG!!!

Här kommer lite bilder. :)

Uppe på vändplanen i skogen ovanför vår gård.
IMG_20131020_172904_zps7e00306c.jpg

Påväg ner till grusvägen
IMG_20131020_170402_zpsa136bc4f.jpg

IMG_20131020_170427_zps4c096786.jpg

:love: :love: :love:

Han går verkligen framåt min duktiga grabb! Jag tänkte hålla igång honom tills det blir halt, då får han vila igen.

Kl
Tog ut L på en tur med vagnen idag. Så himla mysigt, han var så positiv idag och vädret var också på vår sida. Han gick med fin bjudning och kändes jämnare i sidorna än sist. Har utöver programridningen på söndag anmält oss till löshoppning nästa söndag. Känns kul att få komma iväg och leka, så köttbullen får busa av sig lite :)

KL

Och dagar som idag fattar jag inte ens att jag funderar på att ge upp hästarna! Körde ut till stallet när det var mörkt. Tog Isak i töm i ridhuset och han var SÅ fin. Känns så jäkla kul när min tjocka shettishingst på 4 år går både bättre och stabilare än alla "vanliga" hästar i ridhuset.

Han jobbade som bara den och hittade en perfekt form i traven med massa tryck.

Vad roligt! Dagar när det går bra tycker jag väger upp de motiga dagarna tusen gånger om. När de inte gör det är det nog dags att lägga ner. När det är blött, lerigt och jävligt då undrar man ibland varför man håller på, men så kommer de där dagarna då det går bra och då är allt det där slitet värt det :)

Åh vad härligt det låter! Isak har blivit min favvo-shettis, han är så häftig! :love: Du har verkligen gjort ett toppenjobb med honom! :bow:

Ja men precis! Idag var det både blött, mörkt och lerigt att mocka lösdrift, fodra och byta vatten. Men det var kul och mysigt att pyssla runt.
Sedan har vi ridhus att träna i för sånnahär dagar, det gör mycket :D

Men åh tack, vad glad jag blir :love:

Det är sån jäkla känsla att komma in i ridhuset bland dressyrhästarna och Isak är så himla lätt och fin, perfekta reaktioner på hjälperna och bara pinnar på i perfekt form som han aldrig gjort annat!

Synd man inte kan tävla i töm på dressyrtävlingar, det hade varit något :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Körning Min häst är iväg på inkörning nu, och jag funderar på vad jag ska leta efter för "åkdon" ;) Jag kommer dels använda honom till att dra...
Svar
11
· Visningar
2 136
Senast: Lydia
·
C
Körning Jag har funderat lite smått på att EVENTUELLT ta med min häst och flakvagn alt. rockard på två olika långturer inom kort. De kommer väl...
2
Svar
24
· Visningar
2 844
Senast: Anna_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden