Körd som hopphäst?

A

Alpin87

Det här är andra gången (senast två år sedan) som min häst är halt på båda fram.. Antagligen överansträngning eller vrickning och butta + 4-6 veckors vila är ordinerat innan hon skall kollas igen. Hon har gått 4-5 dagar i veckan, mestadels lugnt och varierat (skog och dressyr). Hoppad kanske en gång varannan vecka, max 1,10m men inget alls senaste månaden (hältan upptäcktes för drygt en vecka sedan). Problemet har ju dock funnits förut och jag tror ändå att hoppningen kan ha påverkat henne.. Men det känns ändå som att en häst efter en sådan här lätt träning (hoppade max 70cm 1-2 ggr i månaden då för två år sedan) inte kan tänkas hålla för hoppning..

Vad tror ni?

Sv: Körd som hopphäst?

Låter som att din polle är framtung och lägger tyngden på frambenen. Får du vikten mer bak kan det leda till en mer tåligare häst. Det är ju påfrestande för frambenne att hoppa.

Glömde, (ovanstående meddelande gick inte att ändra...) mitt förslag är att rådfråga veterinären och sen se hur hästen återhämtar sig efter den här skadan.

Jag tycker inte att det låter som att det är hoppningen som är problemet, du hoppar ju helt lagomt. Däremot kan det ju vara som Lundatorp säger, att din häst kanske är framtung och lägger för mycket vikt på framdelen?

Måste det vara något i ridningen? Te.x om en häst skos fel så går den ju och belastar fel och kan därmed bli halt, det kanske är något sånt?

Beror ju på vilken form hästen arbeta i. Den kanske inte bär speciellt bak och behöver tränas mera för att bära över ryggen.
Med stärkande träning och mera bärighet kan hästen bli helt annorlunda.

Hon är överbyggd bak vilket inte är fördelaktigt så antagligen bör jag lägga om träningen en hel del. Dock rids hon i korrekt form (hur man nu definierar det egentligen) men främst har vi arbetat på avslappning då hon är het och kanske har då formen varit för låg och hon har blivit framtung. Det är en svår avägning det där och veta vad det är ridningen gör (som behövs ändras) och var hennes exteriör gör..

Ska rådfråga vet vid nästa koll och se hur hon mår då efter lång vila. Dock vill jag inte testa mig fram för mycket då det viktigaste inte alls har att göra med hurvida jag kan tävla eller inte. Det som är synd är att hon älskar verkligen att hoppa och blir alldeles till sig när det står hinder på banan. Dock kommer det ju dröja ett bra tag innan det blir aktuellt, när ridningen blir aktuell igen kommer jag att gå långsamt framåt!

Jag är rädd att problemen uppkom när hon bara var skodd fram vilket hon var i 2 ½ månader: mars-april + halva maj. Jag märkte ingenting från början och hon kändes bra men när snön smälte bort och det torkade upp blev hon öm på grusvägen och ibland i skogen så skorna fick åka på bak då också. Kanske blev hon överansträngd och la mer vikt på frambenen än vad jag var medveten om... För som sagt, hon är hoppad men inte överdrivet mycket.

Men kan en sådan sak påverka hästen att det överansträngs på det viset? Jag tycker inte att det verkar konstigt faktiskt och eftersom att hon är glad, villig och pigg kanske hon försökt mer än vad hon borde för att ''kämpa på''...

Visst är det ett varmblod du har? Det kan inte vara något som är kvar från travartiden i så fall? För de tränas ju ofta hårt... Eller benställningar, skoning lr vad som helst...

Ja precis, hon är endast inkörd men har inte varit i träning..

Den hoppningen du beskriver verkar inte speciellt ansträngande, ej heller den ridning du håller på med förutsatt att du rider
-i en ändamålsenlig form
-i ett avvägt tempo
-på varierande och tillfredsställande bra underlag
-med väl tillpassad utrustning

Ovanstående är ju dock betydligt lättare sagt än gjort!

Frambenshältor, speciellt dubbelsidiga, återkommande, brukar oftast vara ett sk sekundärt symptom på något helt annat. Det kan vara allt från en yttepytte illa sittande sadel till en inflammation i ett bakknä. Hältor fram brukar ha sitt ursprung i rygg eller bakdel.
Det viktigaste för att få svar på din fråga är; varför, egentligen blir hästen halt? Det är inte svart eller vitt, det kan vara en kombination av en vek ländrygg pga hennes överbyggdhet och fel vinklar i bakhovarna.

Är hon röntgad?

Visar röntgen inget är det fullt möjligt att hon håller i flera år som aktiv hopphst utan hältor om du verkligen börjar från ruta1 vad gäller grundläggande dressyr, kollar upp sadel etc hos duktigt branchfolk, verkligen tar en funderare om underlag, byter hovslagare, masserar, anlitar kiropraktor som kan kolla rygg etc efter snehet mm mm

...det tar tid... och ork...

Senast ändrad av en moderator:

okej, ja då borde det ju inte vara ifrån det iaf :) Men tänkte oxå på att dubbelsidiga frambenshältor väl ofta är något sekundärt...
Kollat ryggen och sadel ?

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För längesen gick undertecknad in på en bilfirma och spontanköpte en ny bil. Jag behövde inte tänka så mycket på pengar på den tiden...
Svar
6
· Visningar
672
Senast: cassiopeja
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 152
Senast: Sassy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 617
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar