Köra två hästar?

N

NoWay

Nu är det så att jag har två fd. kallblodstravare och jag har tyvärr inte riktigt tiden att rida/köra båda så mycket som de behöver så därför fick jag den genialiska idén att köra båda samtidigt! :)

Problemet är att jag i dagsläget bara har en rockard som det bara får plats en häst framför. Alltså var finns det vagnar som det får plats två framför? Har suttit och letat jätte länge på hästnet under begagnad utrustning men utan resultat.. Är det något mer jag behöver förutom en större vagn? Ni får gärna länka var jag kan hitta en lämplig vagn för två stycken kallblodstravare på ca 160 cm! Hur mycket svårare är det att köra två stycken hästar i stället för en? Är det någon skillnad?

Och nej, jag kan egentligen ingenting om körning, bara att det är kul och jag vill självklart lära mig mer och bli bättre på att köra :)

Sv: Köra två hästar?

Men hallå!! Skämtar du eller????
Börja med att söka upp närmsta körklubb eller tränare!

Senast ändrad:

Köra parhäst är inget jag rekommenderar om du är ovan. Det är en hel del mer remmar o så att hålla reda på + att två hästar gärna sporrar upp tävlingsskallen hos varandra och det gäller att som kusk kunna läsa och hjälpa två hästar hela tiden så de jobbar bra.

Det är väl bättre att du tar en på släp där bak...:idea:

Det brukar sägas aatt det är dubbelt så svårt att köra par i jämfört med enbet. Om du ridmänniska så kan du ju öva med att ha båda med dig ut samtidigt. :-)

157264_1434189968_6390030_n.jpg

Senast ändrad:

Kul idé men svår att förverkliga själv. Kanske n¨gon här bor nära dig, du har tyvärr intr fyllt i var du bor, gör gärna det.

jag tycker det är rätt enkelt att köra par, men det är ju skillnad på att köra och köra. Enligt vissa är parkörning en konstform där hästarna ska jobba i takt och balans, och för det krävs det mycket av kusken. Men att köra par är egentligen ingen konstform, då man i jordbruket oftast körde par framför tyngre maskiner. Det svåra är att sätta för dem och få allt rätt. Till det behöver du någon med stor erfarenhet av parkörning. Därför är det bra att veta var du bor, så vi kan rekommendera någon.

/jenny

Hantera båda när du leder dem, gå promenader, leta efter lugnet i dig själv och i hästarna, målet måste vara att det är din livlina när det traslar längre fram. För traslar gör det då och då, tricket är att det inte ska bli några tråkiga konsekvenser av det. Lägg mycket mycket tid på detta.

Vänj av hästarna med att bry sig om du kastar med tömmen fram och tillbaka.

Dubbelt så många hästar - Fyrdubbelt så mycket häst i handen! Men det är en fantastisk känsla! Här drömmer jag om tre i bredd till att börga med!

Tömkör, först var och en sen båda i par. Är lite mindre bakom då som kan trassla.

Och betsla med förstånd, tillräckligt skarp, och var lätt i näven i stället. Men se för guds skull till att lära hästen innan vad det bettet är för något!

Ägna dig mycket åt olika tömkörning, växla mellan enbett och par även variera höger och vänsterhäst. Lägg mycket tid på avsaktningar, halter och framförallt att stå still!
Man måste inte ha kors(par)tömar men när hästarna går lugnt bredvid varandra så underlättar det.

Ta det försiktigt och lycka till, och du, vänta med vagnen, var sak har sin tid!

Ptr

jag har själv som mål att köra par med kallblodstravare .Ett sk skakelrede för par tror jag mest på ,en rockard med det eller en 4hjulsvagn är lämpligt. skakelredet är lämpligt pga det blir inga linor utan det räcker med två lokselar och det blir bara 4 fästpunkter och det går bra att bromsa.En rutinerad kusk gav mig rådet att första gången skulle man köra flera mil så gick dom ihop sig och blev samkörda .En bra korstöm är nödvändig. Rockard för parkörning finns för ponny vet jag det är bara att konstruera Järn är ett underbart material att jobba med.

Det låter farligt att köra två om du inte kört en;) Säger som de andra , ta kontakt med en körklubb.

Men är nyfiken hur går de för dig? Har du kört dem ändå?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 406
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 737
Senast: mamman
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 545
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 787
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar