Köra över flyktingar?

Såklart man får vara frustrerad men därifrån till att köra över en annan människa är det väldigt långt! Jag har jobbat på ställen som totalrenoverades och byggdes till. Hantverkarna var i vägen hela tiden och hindrade mig från att göra mitt jobb. Skulle jag ens haft någon anledning att vara otrevlig mot dem? Nej självklart inte! Alla människor är okränkbara och har samma värde. Att ens hinta om att någon skulle ha rätt att bete sig illa mot andra visar ens egen människosyn. Ens syn att andra människor inte har samma värde som en själv, att man anser sig vara förmer än andra. De här människorna som är på flykt är desperata! De gör vad de kan för att överleva. De har upplevt mer än vad de flesta ens skulle kunna ta in så att ens tänka att man har rätt att göra dem illa får mig att må illa. Jag hoppas verkligen att lastbilschauffören identifieras och ställs inför rätta och blir hårt dömd. Det här är verkligen inte okej på något sätt och en människa som kan bete sig så ska inte sitta bakom ratten i ett flera ton tungt mordvapen.
Jag märker att du läser mellan raderna, jag har varken "hintat" om att det är okej eller ens skrivit att det okej, det enda jag skrev var att läget i Calais är kaos och när det är kaos då tänker man inte logiskt, sen att det inte är moraliskt rätt är en annan femma när kaos råder, men nej det rättfärdigar det inte ändå.

Vill man köra över folk, får man göra det i TV-spel, där det är fiktiva personer som "lever", typ GTA. I verkligheten, aldrig, jag vill inte ha ett liv på mitt samvete, nej tack.

Sen om nu alla lastbilar är "mordvapen", tycker jag inte man ska dra alla lastbilar över en kam, det är inte rätt, det finns dom som faktiskt sköter sig, ska de bli svartmålade de också för att det är en som inte sköter sig?

På ett sätt kan jag förstå lastbilschauffören, läget i Calais har varit helt kaos, då flyktingarna ställer sig i vägen och blockerar för att ta sig ombord på lastbilarna i ett försök att ta sig över till England.
Kan förstå lite frustrationen bland chaufförerna, men att det ska va okej att köra över, vete tusan, men läget där är helt utom kontroll... är bara glad att jag själv slipper köra där, måste vara hemskt både som flykting och som chaufförer..... :S
Jag märker att du läser mellan raderna, jag har varken "hintat" om att det är okej eller ens skrivit att det okej, det enda jag skrev var att läget i Calais är kaos och när det är kaos då tänker man inte logiskt, sen att det inte är moraliskt rätt är en annan femma när kaos råder, men nej det rättfärdigar det inte ändå.

Vill man köra över folk, får man göra det i TV-spel, där det är fiktiva personer som "lever", typ GTA. I verkligheten, aldrig, jag vill inte ha ett liv på mitt samvete, nej tack.

Sen om nu alla lastbilar är "mordvapen", tycker jag inte man ska dra alla lastbilar över en kam, det är inte rätt, det finns dom som faktiskt sköter sig, ska de bli svartmålade de också för att det är en som inte sköter sig?

Läs din egen mening i citatet som jag har fetat. Jag behöver inte läsa mellan raderna. Om man inte klarar av att tänka logiskt i en sådan situation så tycker jag att man ska hålla sig hemma så att man inte utsätter någon annan för sin vettvillighet.

Jag har inte svartmålat någon alls. Alla fordon är mordvapen och det bör man inse när man framför fordonet. Om man är så oseriös som den lastbilschauffören så ska man inte köra lastbil (eller något annat fordon heller för den delen) och man bör dömas för vad man har gjort.

Om någon försöker skada mig eller mitt fordon så stannar jag inte.
Det om ngt lärde jag mig när vi körde bil i östra Turkiet.

Naturligtvis är det fel att med berått mod köra på en oskyldig människa. Men i det här fallet är båda lika dåliga kålsupare. De, som skär sönder kapell, kastar stenar eller bryter sig in i bilar och de som inte stanna när människorna springer på vägen.

Så lastbilschauffören får plötsligt agera både domstol och bödel? Är inte dödsstraff lite hårt för ett så pass ringa brott som skadegörelse?

Så lastbilschauffören får plötsligt agera både domstol och bödel? Är inte dödsstraff lite hårt för ett så pass ringa brott som skadegörelse?

Alltså om man kollar på filmen så är det ett vårdslöst beteende som inte är okej men det är långt ifrån mordförsök. Han styr ju undan när han är nära dem.

Alltså om man kollar på filmen så är det ett vårdslöst beteende som inte är okej men det är långt ifrån mordförsök. Han styr ju undan när han är nära dem.
Men har du läst konversationen som @Milosari svarar på??

När är det ok att köra över folk?

Om någon försöker skada mig eller mitt fordon så stannar jag inte.

Det är ju lätt att tolka som att det är ok att köra över folk som "skadar ens fordon".

Nu var det inte klippet jag kommenterade. Utan en reaktion på frågan om det någonsin var okej att köra över folk. Men om jag nu ska kommentera klippet så är inte det heller okej. Även om han inte kör på någon så utsätter han dem för livsfara. Hade de inte varit tillräckligt uppmärksamma så hade de dött. Hade någon snubblat så hade denne dött. Hade chauffören missbedömt något så hade de dött. Att det faktiskt inte dör någon är inte bara skicklighet, det är tur också.

Den handlar inte om det som händer i klippet utan om frågeställningen....

Ser inte hur inlägget jag citerade är relaterat till frågeställningen. "Så lastbilschauffören får plötsligt agera både domstol och bödel?" handlar ju om hur lbb ser på lastbilschaufförens agerande i klippet.

Läs din egen mening i citatet som jag har fetat. Jag behöver inte läsa mellan raderna. Om man inte klarar av att tänka logiskt i en sådan situation så tycker jag att man ska hålla sig hemma så att man inte utsätter någon annan för sin vettvillighet.

Jag har inte svartmålat någon alls. Alla fordon är mordvapen och det bör man inse när man framför fordonet. Om man är så oseriös som den lastbilschauffören så ska man inte köra lastbil (eller något annat fordon heller för den delen) och man bör dömas för vad man har gjort.
Alla människor är också mordvapen om man ska va sådan, sen ska man inte tolka allt så bokstavligt talat. Du får väl tro vad du vill då, jag orkar inte bry mig, för jag vet vad jag menade och jag kommer aldrig medvetet köra över en människa då jag inte vill ha ett liv på mitt samvete. ;)

Ser inte hur inlägget jag citerade är relaterat till frågeställningen. "Så lastbilschauffören får plötsligt agera både domstol och bödel?" handlar ju om hur lbb ser på lastbilschaufförens agerande i klippet.
Lbb?? svarade på frågan som han citerade alltså: När är det ok att köra över folk? Så det du citerade handlar om hans svar på den frågeställningen tolkar jag det som.

Och klippet är förstås relaterat till frågeställningen eftersom tråden handlar om både klippet och frågeställningen om vad som hade varit rätt eller fel av chauffören att göra.... Alltså det handlar om flera saker samtidigt men om du vill bara vill diskutera klippet och ignorera frågeställningen som kom med klippet så får du göra så och jag tänker inte fortsätta någon metadiskussion

Men har du läst konversationen som @Milosari svarar på??

Det är ju lätt att tolka som att det är ok att köra över folk som "skadar ens fordon".
Ja, i vissa fall. När vi körde i östra Turkiet blev vi uttryckligen varnade för att stanna, Risken för rån var uppenbar.

De här lastbilarna riskerar uppenbarligen skadegörelse o stöld om de stannar.
Så vad föreslår du att de ska göra istället?

Världen har blivit galen. Försökte komma på var det finns goda nyheter någonstans men kunde inte komma på något. Putin, ISIS, Ukraina, Trump, EU, flykting 'uppgörelsen' SD, klimatmötet, Al-Shabab, Ebola. Tea Party, Har jag glömt något?

Nästa fråga: Hitler tyckte om hundar, var han därför en god man?

Sönderskurna däck är naturligtvis lika allvarligt som att medvetet försöka köra på och skada en annan, desperat, människa.Tror någon på fullaste allvar att människorna som springer på vägen i filmen försöker komma till EU gör det för skojs skull? Undrar hur vissa på det här forumet skulle agera om hen förlorade allt och dessutom tvingades att fly från sitt hem pga krig, fattigdom och förstörelse.

Vi i Sverige kan aldrig helt sätta oss in i deras situation, men för att få en liten, liten känsla av det: åk ner till Kobane, till Liberia, Mogadishu, Irak, Syrien eller ett turkiskt läger och lev där i ett år en månad, en vecka, en dag och säg sedan att ni inte skulle göra vad som helst för att komma därifrån.
Eftersom nu Calais ligger i Frankrike så är de här människorna som du refererar dem till faktiskt redan inne i EU och vad de försöker göra är att ta sig över till England.

Från belgiska gränsen ner till Calais - cirka 60km - är samtliga rastplatser stängda eftersom problemet med immigranter är så stort att man inte kan riskera att de hoppar på både kreti och pleti vare sig dessa transporterar hästar, jordnötter eller kör den privata bilen.

Brittiska staten har betalat £7 miljoner för staketen som nu omringar Calais medan fraktföretagen är uppe i över £4m miljoner i böter för att ha fått med sig illegala immigranter över kanalen.

I somras försökte immigranterna att storma tunneln mellan Frankrike och England så ursäkta mig om jag säger att du nog inte riktigt satt dig in i vad vi som kör/åker de här vägsträckorna om det så är privat eller till och från hästtävlingar upplever när vi ska över till England och stundtals jagas av 10-50 illegala immigranter som vill komma in i våra fordon för att ta sig över kanalen.

Eftersom nu Calais ligger i Frankrike så är de här människorna som du refererar dem till faktiskt redan inne i EU och vad de försöker göra är att ta sig över till England.

Från belgiska gränsen ner till Calais - cirka 60km - är samtliga rastplatser stängda eftersom problemet med immigranter är så stort att man inte kan riskera att de hoppar på både kreti och pleti vare sig dessa transporterar hästar, jordnötter eller kör den privata bilen.

Brittiska staten har betalat £7 miljoner för staketen som nu omringar Calais medan fraktföretagen är uppe i över £4m miljoner i böter för att ha fått med sig illegala immigranter över kanalen.

I somras försökte immigranterna att storma tunneln mellan Frankrike och England så ursäkta mig om jag säger att du nog inte riktigt satt dig in i vad vi som kör/åker de här vägsträckorna om det så är privat eller till och från hästtävlingar upplever när vi ska över till England och stundtals jagas av 10-50 illegala immigranter som vill komma in i våra fordon för att ta sig över kanalen.
Bra, en klar och saklig sakframställning ;)

Riktigt obehagligt tycker jag! Verkar som om det är betydligt fler länder än Sverige som har stora svårigheter att inte tappa kontrollen fullständigt :(

• Gilla
Reactions: Sar
Riktigt obehagligt tycker jag! Verkar som om det är betydligt fler länder än Sverige som har stora svårigheter att inte tappa kontrollen fullständigt :(
Det här har på gått i flera år. Kan nästan liknas vid den spanska enklaven i Nordafrika.

Problemet är, för att få lönsamhet i tunneln måste trafiken flyta på snabbt. Att ha en massa folk som springer bland järnvägsvagnar o lastbilar skapar oreda och olyckor + att transportbolagen åsamkas stora försluter på grund av skador på fordonen.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 943
Senast: Anonymisten
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 593
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 341
Senast: IngelaH
·
Övr. Djur En äldre släkting till familjen har en kakadua, som är nånstans mellan 40-50 år. (jag är osäker, men eventuellt är den vildfångad som...
Svar
15
· Visningar
2 233
Senast: pillerill
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama