Köra med släp i väggrenen?

Sv: Köra med släp i väggrenen?

Nja det där var väl litet förenklat.

Det är den bakomvarande som inte får köra om vid möte om den inte kan hålla sig på höger sida om mittlinjen.
Vilket gör det totalt meningslöst, i laglig mening, att gå ut bara delvis.
För allt som blir resultatet av det är att dels så får inte någon åka förbi och dels så är man i onödan på vägrenen eftersom man inte har släppt förbi.

Och då så har man inte uppfyllt:
3 kap
12 § På väg skall vägrenen användas
....
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.

Det är noga med det där när man kör tung trafik.
Antingen helt undan eller inte undan alls.
Om man inte har möte så behövs det inte gås undan.
Och om man har möte så måste omkörande fordon kunna köra om utan att passera mittlinjen.

Man får inte gå ut för att ge sikt utan bara för att ge plats.

Jag håller hårt på att man ska visa hänsyn mot övrig trafik. För min del betyder det att jag gärna underlättar omkörning så gott jag kan för fordon som kört ikapp mig oberoende av min egen hastighet gentemot hastighetsgränserna. Jag vinner inget på att leka låtsastrafikpolis och försöka hindra fortkörare. Jag har dem hellre framför mig än i bakluckan på trailer/bil.

Och då så har man inte uppfyllt:
3 kap
12 § På väg skall vägrenen användas
....
Om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik, får vägrenen användas tillfälligt även vid färd med andra fordon.

Det är noga med det där när man kör tung trafik.
Antingen helt undan eller inte undan alls.
Om man inte har möte så behövs det inte gås undan.
Och om man har möte så måste omkörande fordon kunna köra om utan att passera mittlinjen.

Man får inte gå ut för att ge sikt utan bara för att ge plats.

Jag tolkar det annorlunda än dig, och det verkar som de flesta lastbilschaffisar också tolkar det annorlunda alternativt skiter i det, eftersom många av dem ofta ligger med högra hjulparet på vägrenen när de blir upphunna och går ut helt på vägrenen först när bakomvarande bil påbörjar omkörning eller börjar trycka för nära...

I körkortsboken "Du och jag i trafiken" står "Lagen säger att alla fordon får köra på vägrenen "om det behövs för att underlätta framkomligheten för annan trafik". Det betyder att du bör köra ut på vägrenen när snabbare fordon vill köra om dig och det är uppenbart att omkörningen blir säkrare om du kör åt sidan.". Att ge bakomvarande bättre sikt inför en omkörning känns som en ganska uppenbart ger högre säkerhet - i synnerhet när man kör ett stort fordon som blockerar så mycket av sikten framåt att bakomvarande måste 1) gå ut på vägrenen eller 2) korsa mittlinjen för att kunna se om det finns mötande trafik (se mitt tidigare exempel med husvagnsförare).

Men oftast så är det ju inga problem att köra om på rätt sida av vägen om man bara flyttar på sitt ekipage ca 2/3 ut på vägrenen. Självklart är det meningslöst om man inte ger tillräckligt med plats, men i de allra flesta fall så är körbanan så bred att det inte är några som helst problem. Jag kommer t.ex förbi långtradare (som ju är bredare än hästsläp) hur lätt som helst (även med släp påkopplat) när de flyttat sig halvvägs ut på vägrenen, och då UTAN att jag korsar mittlinjen.
Fullt tillåtet att köra halvvägs ut på vägrenen, och underlättar för bakomvarande trafik! (man ska hjälpas åt i trafiken)

Om man kör i 70 på 70-väg då?
Eller 90 på 90-väg?
Och den bakom tycker att det suger.

Ibland så visar hastighetsmätaren fel (men ofta kör många för fort). I vår bil t.ex. (årsmodell -00) så måste visaren stå på 102km/h om vi ska ligga i 90(mätte bakom NTF´s bil förra veckan), mao så ligger vi bara i ca 78km/h när visaren står på 90, och då är det ju inte så konstigt att man blir omkörd...;)

Ibland så visar hastighetsmätaren fel (men ofta kör många för fort). I vår bil t.ex. (årsmodell -00) så måste visaren stå på 102km/h om vi ska ligga i 90(mätte bakom NTF´s bil förra veckan), mao så ligger vi bara i ca 78km/h när visaren står på 90, och då är det ju inte så konstigt att man blir omkörd...;)

Har ni bytt till större fälgar än de som bilen är typad till (ex. ni har 17" istället för 16" som står i reg. papprena att bilen ska ha) så har du svaret där varför mätaren inte stämmer. Ett litet tips bara. Hade samma problem med min Volvo V70 -03 som hade 17" istället för de 16" den var typad till..

Min bil har rätt fälgar men går ändå i snitt 7km/h för långsamt jämfört med vad hastighetsmätaren visar. Ett inte allt för ovanligt fenomen som uppmärksammats på diverse undersökande program (googla på 'glädjemätare' och hastighet så får du massor av resultat av varierande seriös grad, exvis denna).

Jag kan mycket väl tänka mig att det finns många som svär över att alla kör som blådårar och att de alltid blir omkörda när de kör lagligt - när de i verkligheten själva alltid ligger runt tio km/h under tillåten hastighet...

Senast ändrad:

Är det god sikt och bred vägren så kör jag ut i kanten. Hästen är väldigt orolig i transporten och när det ligger någon bil nära bakom så blir hon väldigt rädd och försöker nästan hoppa fram i bilen känns det som. Nix, då underlättar jag hellre de som har bråttoms omkörning så jag blir av med dem och får en något lugnare häst!

Det beror helt på väg- och väderförhållanden. Jag låter mig aldrig tvingas ut i kanten.

Blir själv aldrig irriterad på hästtransporter, husvagnar och övriga släpvarianter som är ute på vägarna och "bromsar". Försöker visa dem så stor hänsyn som möjligt. Något som däremot irriterar mig till tusen är alla dessa bönder som bara MÅSTE ut med traktorn på allmän väg samma tider som folk med 9-fem-jobb (=8-16) kör till jobbet.

Ja, jag vet att de också har ett jobb att sköta, men de borde kunna flexa lite, lite mer. Det är inte särskilt kul att hamna bakom ett 30-fordon när man är på väg till jobbet halv åtta på morgonen. :(

Jag vinner inget på att leka låtsastrafikpolis och försöka hindra fortkörare.

Jag vinner bekvämlighet för min del.
Att slippa sitta på en trång vägren med risken att åka på något som står där.

Skall det inte visas hänsyn även mot dem i trafiken som av olika anledningar inte vill åka för fort?
Är det bara mest bråttom = högst prioritet?

Något som däremot irriterar mig till tusen är alla dessa bönder som bara MÅSTE ut med traktorn på allmän väg samma tider som folk med 9-fem-jobb (=8-16) kör till jobbet.

Ja, jag vet att de också har ett jobb att sköta, men de borde kunna flexa lite, lite mer. (

Hur då?
De är just färdiga med mjölkningen och måste ut så att de hinner färdig före nästa mjölkning.
Så nej, de kan inte flexa mera än vad du kan.
Snarare mindre.

Jag vinner bekvämlighet för min del.
Att slippa sitta på en trång vägren med risken att åka på något som står där.

Är det så dålig sikt att jag inte kan se att vägrenen är fri under en längre sträcka kör inte jag heller ut på någon vägren - varken med eller utan släp.

Skall det inte visas hänsyn även mot dem i trafiken som av olika anledningar inte vill åka för fort?
Är det bara mest bråttom = högst prioritet?

Jo, det ska naturligtvis visas hänsyn även mot dem som kör för långsamt och dem som kör lagenligt. Men eftersom många trafikidioter knappt kan stava till hänsyn och lägger sig alldeles för tätt och sniffar när de inte kan komma om och dessutom kastar sig om handlöst när de tappar tålamodet så väljer jag den minst blodiga lösningen. Och jag lägger viss heder i att åtminstone jag visar hänsyn så gott jag kan i trafiken och därmed inte kan räknas till en av alla dessa som tror att de äger vägen och att deras rättigheter är de enda som räknas.

Nej det gör jag inte, kör man ut i väggrenen o det händer något när man ska tillbaka på vägen är man alltid vållande. Brukar däremot hjälpa till o ligga till höger i körfältet så att folk lättare kan köra om.

Så nej, de kan inte flexa mera än vad du kan.
Snarare mindre.

Ja, det bönder jag känner kan helt klart köra någon halvtimme senare (eller tidigare) utan att det påverkar deras liv alltför mycket. Ska de ut på allmän väg i rusningstrafik kan de se till att använda fordon som håller 50 i alla fall. Eller åtminstone köra in på busshållplatser och fickor när de har 10-20 bilar i kö efter sig!!

Och jag menar inte på 30- och 50-vägar utan 70- och 90-vägar.

Hur var det med hänsynen??

Senast ändrad av en moderator:

Man ska aldrig köra ute på väggrenen om man inte har god sikt. Oavsätt släp eller inte.
Sen är väggrenen inte lika stabil som själva körbanan, det finns fall där väggrenen har gett med sig och bilen hamnat i diket.
Bilar bakom får helt enkelt vänta med omkörning tills det passar..;)

Väggrenen är precis lika stabil som övriga vägen det som händer är att många bilister plötsligt spänner sig när de kör så nära kanten så att de blir osäkra och så råkar de få ner ena hjulparet utanför vägen.

Kom också ihåg att du är SKYLDIG att gå ut i väggrenen ifall det finns sådan för att underlätta en omkörning!
Där jag bor är folk usla på detta. I mellansverige är folk suveräna på att hjälpa till på det viset!

Sv: Köra med släp i vägrenen?

Jag kör bara ut om vägrenen är tillräckligt bred och om jag har god sikt hela den sträcka jag ska ligga där.

Annars får de vänta.

kör bara åt sidan om vägen är väldigt bra o bred.. som ex motorvägen..
annars får dom bakom helt enkelt vänta tills det ges tillfälle att köra om...

När jag körde Plutten upp till Hedemora var det snö, halt o småvägar o jag hade då ingen lust alls att köra ut i vägrenen....

orkade inte ens räkna hur många tut o fingrar jag fick sen när alla kunde köra om... suck suck... dom måste ju sett att släpet for fram o tillbaka över vägen(Plutten stod inte stilla ;)

Vart i trafikförordningen står det? Många trafikrenar är inte breda nog för en normalstor bil. Att ändå köra ut en bit i vägrenen ger omkörande fordon bättre sikt. Att det skulle vara otillåtet att hålla ut till höger även om det innebär att man tar en del av vägrenen i besittning låter rent av löjligt, men jag står gärna rättad om jag får källhänvisning!

Ja det undrar jag med :D

Till TS: Jag kör ut på vägrenen och släpper fram om omständigheterna tillåter detta. Det är ens skyldighet att underlätta för sina medtrafikanter och dessutom tycker jag det är stressande om jag har en hel svans med bilar efter mig.

Äter du mat?
Om du gör det så tycker jag inte att du skall klaga på att bönderna kör på vägarna med sina traktorer.
De arbetar liksom.
Åk tidigare själv så hinner du till jobbet i alla fall.

Är det bara andra som skall ta hänsyn till dig?
Jag för min del brukar ta hänsyn till bönderna som behöver komma fram.
De har ett hårt liv ändå utan att jag skall stressa fram som en tokig och sinka deras dag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 038
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar