Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ja, det bönder jag känner kan helt klart köra någon halvtimme senare (eller tidigare) utan att det påverkar deras liv alltför mycket. Ska de ut på allmän väg i rusningstrafik kan de se till att använda fordon som håller 50 i alla fall. Eller åtminstone köra in på busshållplatser och fickor när de har 10-20 bilar i kö efter sig!!
Och jag menar inte på 30- och 50-vägar utan 70- och 90-vägar.
Hur var det med hänsynen??
Äter du mat?
Om du gör det så tycker jag inte att du skall klaga på att bönderna kör på vägarna med sina traktorer.
De arbetar liksom.
Åk tidigare själv så hinner du till jobbet i alla fall.
Är det bara andra som skall ta hänsyn till dig?
Jag för min del brukar ta hänsyn till bönderna som behöver komma fram.
De har ett hårt liv ändå utan att jag skall stressa fram som en tokig och sinka deras dag.
Har ni bytt till större fälgar än de som bilen är typad till (ex. ni har 17" istället för 16" som står i reg. papprena att bilen ska ha) så har du svaret där varför mätaren inte stämmer. Ett litet tips bara. Hade samma problem med min Volvo V70 -03 som hade 17" istället för de 16" den var typad till..
Jag vinner bekvämlighet för min del.
Att slippa sitta på en trång vägren med risken att åka på något som står där.
Skall det inte visas hänsyn även mot dem i trafiken som av olika anledningar inte vill åka för fort?
Är det bara mest bråttom = högst prioritet?
Väggrenen är precis lika stabil som övriga vägen det som händer är att många bilister plötsligt spänner sig när de kör så nära kanten så att de blir osäkra och så råkar de få ner ena hjulparet utanför vägen.
Kom också ihåg att du är SKYLDIG att gå ut i väggrenen ifall det finns sådan för att underlätta en omkörning!
Där jag bor är folk usla på detta. I mellansverige är folk suveräna på att hjälpa till på det viset!
Här håller jag dock med. Att irritera sig på bönders traktorer och vägarbeten är rätt och slätt heldumt. Blir man "jämt" sinkad så är det ju bara att åka hemifrån lite tidigare så man hinner till jobbet i tid. Om man envisas med att åka så att man kommer exakt i tid till jobbet så får man ju glatt ta att man då ibland blir försenad. Bönder har också familjer och tider att passa och kan knappast förväntas att ta hänsyn så till vida att de aldrig kör på några allmäna vägar när "alla andra" ska till och från jobbet (de kör ju knappast bara där för att irritera. De slipper nog gärna rusningstrafiken de också - när de har ett val). Och varför vägarbetare är på vägen faller sig ju självt...
... och det innebär ju per automatik att även de som kör långsamt måste visa hänsyn till de som kör fortare.
Bra inställning.
Man vet ju faktiskt inte varför en medtrafikant har mer bråttom än en själv. En bra förare underlättar i st f att hindra!
LIA
Jag kör mycket sällan under tidspress - allra minst med hästtransport påkopplad.