Köra med släp i väggrenen?

Sv: Köra med släp i väggrenen?

Ja, det bönder jag känner kan helt klart köra någon halvtimme senare (eller tidigare) utan att det påverkar deras liv alltför mycket. Ska de ut på allmän väg i rusningstrafik kan de se till att använda fordon som håller 50 i alla fall. Eller åtminstone köra in på busshållplatser och fickor när de har 10-20 bilar i kö efter sig!!

Och jag menar inte på 30- och 50-vägar utan 70- och 90-vägar.

Hur var det med hänsynen??

Du kanske skall testa att flexa lite mer istället och därmed visa mer hänsyn.

Och traktorer får köra max 40 km/h. äldre traktorer får köra max 30 km/h. Så det där med att använda fordon som kan köras i 50 km/h funerar ju inte alls.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Äter du mat?
Om du gör det så tycker jag inte att du skall klaga på att bönderna kör på vägarna med sina traktorer.
De arbetar liksom.
Åk tidigare själv så hinner du till jobbet i alla fall.

Är det bara andra som skall ta hänsyn till dig?
Jag för min del brukar ta hänsyn till bönderna som behöver komma fram.
De har ett hårt liv ändå utan att jag skall stressa fram som en tokig och sinka deras dag.

Här håller jag dock med. Att irritera sig på bönders traktorer och vägarbeten är rätt och slätt heldumt. Blir man "jämt" sinkad så är det ju bara att åka hemifrån lite tidigare så man hinner till jobbet i tid. Om man envisas med att åka så att man kommer exakt i tid till jobbet så får man ju glatt ta att man då ibland blir försenad. Bönder har också familjer och tider att passa och kan knappast förväntas att ta hänsyn så till vida att de aldrig kör på några allmäna vägar när "alla andra" ska till och från jobbet (de kör ju knappast bara där för att irritera. De slipper nog gärna rusningstrafiken de också - när de har ett val). Och varför vägarbetare är på vägen faller sig ju självt...
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Har ni bytt till större fälgar än de som bilen är typad till (ex. ni har 17" istället för 16" som står i reg. papprena att bilen ska ha) så har du svaret där varför mätaren inte stämmer. Ett litet tips bara. Hade samma problem med min Volvo V70 -03 som hade 17" istället för de 16" den var typad till..

Jag har originalfälgarna (16", precis enl reg.beviset) sen bilen var ny (mao anpassade till exakt denna bil), och däck köpta på märkesverkstaden (för 3 månader sedan, så det beror inte på att de är slitna heller), så det är inte något sådant... Snarare är det så att biltillverkarna vill ha ett säkerhetsspann, då det är de som är skyldiga om mätaren visar för låg hastighet mot den uppmätta. Är därför inte alls ovanligt att de visar mindre än den faktiska hastigheten, doch är det inte fullt lika vanligt att det skiljer så mkt som det gör på vår bil..
 
Senast ändrad:
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Jag vinner bekvämlighet för min del.
Att slippa sitta på en trång vägren med risken att åka på något som står där.

Skall det inte visas hänsyn även mot dem i trafiken som av olika anledningar inte vill åka för fort?
Är det bara mest bråttom = högst prioritet?

... och förlorar tyvärr säkerhet, då det ofta slutar med idiotomkörningar då de bakomvarande tröttnat...

Självklart ska det visas hänsyn till ALLA trafikanter, och det innebär ju per automatik att även de som kör långsamt måste visa hänsyn till de som kör fortare.
 
Senast ändrad:
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Väggrenen är precis lika stabil som övriga vägen det som händer är att många bilister plötsligt spänner sig när de kör så nära kanten så att de blir osäkra och så råkar de få ner ena hjulparet utanför vägen.

Kom också ihåg att du är SKYLDIG att gå ut i väggrenen ifall det finns sådan för att underlätta en omkörning!
Där jag bor är folk usla på detta. I mellansverige är folk suveräna på att hjälpa till på det viset!

Vägrenskörning avgör DU som bilist, ingen kan tvinga dig till det. Det enda du är skyldig är att underlätta omkörning, men du är altså aldrig tvungen att flytta dig från körbanan (bara hålla till höger)
 
Senast ändrad:
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Naturligtvis!
Alltid när så behövs, när jag kan och när det är lämpligt.

Inte bara med häst-i-släp, utan alltid när jag av någon anledning kör långsammare än den "naturliga" trafikrytmen på vägen.

LIA
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Vid dagtid och god sikt samt om väggrenen är bred och stabil då kör jag åt sidan för att släppa förbi ev trafik. Man inte annars. Skulle aldrig få för mig att gå åt sidan vid mörker eller dålig sikt.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Här håller jag dock med. Att irritera sig på bönders traktorer och vägarbeten är rätt och slätt heldumt. Blir man "jämt" sinkad så är det ju bara att åka hemifrån lite tidigare så man hinner till jobbet i tid. Om man envisas med att åka så att man kommer exakt i tid till jobbet så får man ju glatt ta att man då ibland blir försenad. Bönder har också familjer och tider att passa och kan knappast förväntas att ta hänsyn så till vida att de aldrig kör på några allmäna vägar när "alla andra" ska till och från jobbet (de kör ju knappast bara där för att irritera. De slipper nog gärna rusningstrafiken de också - när de har ett val). Och varför vägarbetare är på vägen faller sig ju självt...

Jag kör ALDRIG så att jag kommer precis i tid till jobbet. Variera dessutom de tider jag kör hemifrån just för att slippa komma bakom en traktor som kör 30 på 90-vägen. Men det händer ofta att det likt förb* är en sån på vägen. Och det hade varit helt ok om de bara utnyttjat de busshållplatser och andra fickor för att släppa förbi kön bakom sig.

Och vägarbetare är inte ens nämnda i sammanhanget.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

... och det innebär ju per automatik att även de som kör långsamt måste visa hänsyn till de som kör fortare.

Jag kommer inte heller i framtiden att visa hänsyn mot lagbrytare mitt i brottet så att säga.
Fortkörare och andra t.ex. de som åker bil inne på bussterminalen trots den runda gula skylten med röd kant.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Ja, det är ju helt upp till dig. Själv kommer jag fortsätta att försöka vara en god medtrafikant och låta trafikpolisen sköta sitt.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Det handlar om att orka.
Det tar energi att flytta på sig så att andra kommer fram.
Och jag vill inte lägga den på att underlätta brott.

Vill man köra för fort så får man i alla fall göra jobbet själv.
Varför skall jag lägga en massa extra jobb och ta flera risker för det?
Och om man är inne och kör med personbil på bussteminalen där man inte ens får vara så blir man inte framsläppt och ofta instängd.
Vi har svårt att få plats själva så varför skall vi ge plats åt någon som inte skall vara där?

Ett sätt att visa hänsyn mot sina medtrafikanter är att följa trafikreglerna.
De är liksom skapade av just den anledningen.
Att bryta mot dem är alltid hänsynslöst.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Bra inställning.
Man vet ju faktiskt inte varför en medtrafikant har mer bråttom än en själv. En bra förare underlättar i st f att hindra!

LIA
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Bra inställning.
Man vet ju faktiskt inte varför en medtrafikant har mer bråttom än en själv. En bra förare underlättar i st f att hindra!

LIA

:bow::bow::bow:
Syrran hade operarats, var hemma igen, men så gick såret upp och hon blödde ymnigt. Ringde 112 men ambulansen skulle ta för lång tid ansåg man på sjukhuset. De blev beordrade att sätta sig i bilen och köra fort som bara den till akuten. Polis skulle möta upp och köra före, men de skulle inte vänta utan börja köra.

Naturligtvis hamnade de bakom en självutnämnd trafikpolis som inte ville släppa fram dem på 90-vägen. H*n körde nog i 90 men svågern körde 110 ... Till slut mötte de polisbilen som vände och la sig före med blåljus och då flyttade sig "trafikpolisen". Om de hade dröjt ytterligare bara några få minuter hade nog inte min syster levt idag. De (läkarna) sa att hon bara var en hårsmån från att förblöda!! :cry::devil:
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Å andra sidan så har i princip ingen som kör för fort någon vettigare anledning än att de har "bråttom", att det är kul eller för att det bara blir så. Så på sätt och vis förstår jag Inte_Ungs tankegång. Men den passar inte med min egen trafikfilosofi. Jag släpper in folk som filsurfar framför mig i min fil också och håller minst "tre-sekunders-avstånd" även i rusningstrafikköer - något som tydligen också tar för mycket energi för de flesta trafikanter (trots att det också ger ökade olycksrisker att strunta i det). Och jag släpper fram Göteborgs busschaffisar i situationer där de anser att de har förkörsrätt trots att de verkligen inte har det... :D
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Man ser på körstilen när det är viktigt på riktigt.
Tro mig.
Jag kan se om bilen är stulen, det brinner eller om det bara är någon med ett mycket stort EGO som vill fram.
De stulna bilarna är livsfarliga - bara att ducka.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Jag kör buss mellan 5-9h på en dag.
Om jag skulle ägna mig åt att släppa fram alla "ViktigPettrar" i fina bilar som tycker att de måste komma fram först och därför åker i 90 på 50-väg, så skulle alla som åker kollektivt komma för sent till sina jobb, tåg, whatever.

50 personer i en buss skall inte bli sinkade av "SlipsNisse" som har åkt litet för sent för att hinna i tid.
Varje dag.
Så "SlipsNIsse" får faktiskt vackert vänta annars så spricker tidtabellen.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Jag har sagt det förr - det är helt upp till dig. Såväl i din yrkesroll som privat. Med eller utan superkrafter. Jag kräver inte att mina medtrafikanter kör ut på vägrenen för att släppa fram mig om jag kör fortare än dem. Men jag gör så gott jag kan utifrån rådande förutsättningar för att underlätta för mina medtrafikanter även om de är slipsnissar, budkörare eller hantverkare med företagsskåpbilar och har tunga högerfötter. Jag kör mycket sällan under tidspress - allra minst med hästtransport påkopplad.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Jag kör mycket sällan under tidspress - allra minst med hästtransport påkopplad.

Det där är ju den stora skillnaden.
Då så har man ju tid att släppa fram de stressade Nissarna.

Vad jag gör är en bedömning av vad som är jobbigast för mig.
Bli av med de där som hänger i häcken eller bara ligga kvar på vägbanan.
Jag skall orka hela dagen så jag måste spara på mina krafter.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Ja, och i en buss blir inte följderna lika fatala för dig (och troligen inte heller för passagerarna) om bakomvarande rövsniffare inte bromsar lika snabbt som dig för ett plötsligt utspringande barn/älg, eller ens om du blir prejad av en personbil som de blir för mig och/eller mina hästar i samma situationer. Så bedömningsgrunderna är annorlunda för en stressad buss-/lastbilschaffis jämfört med en personbils-/hästtransportförare. Du "har råd" med att de gör bort sig. Det har inte jag - risken är stor att det går åt helvete för mig och/eller mina hästar också när de gör bort sig. Så jag vinner ju på att hålla nere irritationsnivån (det är flera gånger bevisat att irriterade förare tar de största och idiotiskaste riskerna).
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 038
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp