Köra med släp i väggrenen?

Sv: Köra med släp i väggrenen?

Du har ju redan deklarerat att du aldrig släpper fram "Slipsnissar".

Nej bara att jag inte tar hänsyn till dem så att de skall kunna fortsätta i olagligt hög fart.
De får vackert klara sig med laglig fart om det är enklast för mig.
Om det däremot är enklast för mig att få undan dem genom att släppa fram dem så gör jag det.
Men det är inte hänsyn utan energibesparing.

I inlägg #79 skrev jag.
Vad jag gör är en bedömning av vad som är jobbigast för mig.
Bli av med de där som hänger i häcken eller bara ligga kvar på vägbanan.
Jag skall orka hela dagen så jag måste spara på mina krafter.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Ok, då har jag missuppfattat din ståndpunkt. Jag respekterar som sagt dina val när du går ut på vägrenen och när du stannar på körbanan. Anledningen till ditt val att släppa fram när det är möjligt oberoende av bakomvarandes hastighet eller intelligensnivå har jag redan redogjort för så många gånger att det börjar kännas tjatigt. Och i realiteten verkar du göra samma sak som mig, med den skillnaden att du även måste ta hänsyn till ditt tidsschema och din uthållighet. För min del kan jag i princip alltid lägga minimerandet av olycksrisken i främsta rummet. Och hoppas på att trafikpolisen hinner knäppa nollkollarna på näsan innan de mosar in sin bil i någons baklucka.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Nu hade jag inte 100% närvaro i plugget men ändå hyfsade betyg när jag gick ut, men tydligen var jag borta dagen då de gick igenom på fysiken hur det kan komma sig att ett föremål med högre rörelseenergi får kortare bromssträcka än ett föremål med lägre rörelseenergi. Kan du förklara för mig hur en buss som kör i 90 km/h kan bromsa snabbare än en bil eller MC som kör med samma hastighet? I synnerhet som jag vet sedan min egen MC-utbildning att en MC har ännu kortare bromssträcka än vad en bil har.

Både bussar och lastbilar kör generellt på sämre däck än personbilar och har oftare anmärkningar på bromssystemen vid besiktningar, så hur skulle de kunna stanna snabbare? Man får även ha i beaktande att man har minst en sekunds reaktionstid och ligger man nära framförvarande fordon hinner man många meter innan man själv bromsar då den bromsar. :crazy:

För övrig är vägrenar inte byggda för att användas som körfält och därmed inte dimensionerade för det, bärlagret under asfalten är sämre och vägsträckor där vägrenen används mer frekven är även i sämre skick än körbanan. Visst kan vägrenen användas för att underlätta vid omkörning, men det är nog många här som behöver läsa på trafikreglerna lite bättre. Man är aldrig skyldig att köra ut på vägrenen, vägrenskörning avgör chaffören i bilen och ingen annan! Visst ska man underlätta för varandra i trafiken, men någon skyldighet att köra på vägrenar finns inte! Det är den som kör ut på vägrenen som ansvarar för att det inte sker någon olycka vid återinträdet i filen och man får aldrig tvinga ut någon på vägrenen.

Personen som kör om är fullt ansvarig för att genomföra sin omkörning säkert för såväl sin egen del som för andra trafikanters, det ansvaret kan man aldrig lasta över på någon annan. I morse såg jag årets största idiot ute på vägen, han körde om vid varenda backkrön och varje kurva med skymd sikt istället för att vänta 50 - 100 m till raksträckorna. :eek: Jag hoppas verkligen att jag aldrig någonsin möter honom efter vägarna för då lär det väl vara på fel sida, som vanligt... :crazy:
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

Nu hade jag inte 100% närvaro i plugget men ändå hyfsade betyg när jag gick ut, men tydligen var jag borta dagen då de gick igenom på fysiken hur det kan komma sig att ett föremål med högre rörelseenergi får kortare bromssträcka än ett föremål med lägre rörelseenergi. Kan du förklara för mig hur en buss som kör i 90 km/h kan bromsa snabbare än en bil eller MC som kör med samma hastighet? I synnerhet som jag vet sedan min egen MC-utbildning att en MC har ännu kortare bromssträcka än vad en bil har.

Jag har själv gjort den tankevurpan du talar om, men det är faktiskt sant ur teoretisk synvinkel. Varför de rent fysikaliskt-teoretiskt borde ha samma bromssträcka: massan förvinner helt ur ekvationen när man beräknar bromssträcka, för den bromsande kraftens storlek (friktionskraften) beror också på massan. Den fysikaliska formeln när man ska beräkna stoppsträcka (om man bortser från luftmotståndet) blir d=(v^2)/(2*u*g) där g är gravitationskonstanten och u är bromsverkan. (kan utveckla noggrannare vid intresse)

Och det är det där u:et som gör att bussar, bilar och motorcyklar bromsar olika fort (och som jag först inte tänkte på i det inlägg direkt efteråt korrigerade med ett direkt påföljande inlägg). Det u:et beror inte direkt på massan utan på yttre omständigheter som till exempel hur bromsar är dimensionerade och konstruerade samt typ av däck och gummityp i däcket. Men hade bromsarna kunnat bromsa med samma verkan på en buss/lastbil som en personbil eller mc och däcken hade varit av samma typ hade det inte skiljt många meter på stoppsträckan, och de skillnaderna i meter hade bara berott på skillnad i relativt luftmotstånd...

Och angående den kortare stoppsträckan så gällde det, om du läser innantill, endast i måttligt dåligt väglag. Detta för att tyngre fordon i gränsfallet får bättre grepp.
 
Sv: Köra med släp i väggrenen?

I morse såg jag årets största idiot ute på vägen, han körde om vid varenda backkrön och varje kurva med skymd sikt istället för att vänta 50 - 100 m till raksträckorna. :eek: Jag hoppas verkligen att jag aldrig någonsin möter honom efter vägarna för då lär det väl vara på fel sida, som vanligt... :crazy:

Den jag blev omkörd av idag är nog en ännu större idiot. Det är sisådär 10-15 bilar på min sida av vägen och alla verkar hålla lagom avstånd till framförvarande bil (ser så ut från min position i alla fall). På motsatta sidan ser det ungefär likadant ut. Bakom mig ser jag hur en silverfärgad SAAB kör om bilar bakom mig. I ett sorts zig-zag-mönster. H*n kryssar alltså mellan bilarna i de båda körfälten och fortsätter så (förbi mig också) tills h*n är utom synhåll. :devil::devil:

En del människor ska helt klart inte ha körkort.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 038
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp