Köra med släp i väggrenen?

Sv: Köra med släp i väggrenen?

Jag kör där ibland om den är bra, vägen rak osv...

Bak på en stor tung lastbil (de har väl ungefär samma problem med folk som vill komma om) såg jag en gång ett klistermärke med texten "Vägrenen - en möjlighet, inte en skyldighet!" , det var väl rätt kul men så är det ju faktiskt!!:bump:

....om bakomvarande rövsniffare inte bromsar lika snabbt som dig .....

De bromsar alltid fortare än jag.
En full buss har en lååång bromssträcka så de hinner gott och väl stå på hejdaren utan att köra in i häcken på bussen.

Det handlar om att orka.
Det tar energi att flytta på sig så att andra kommer fram.
Och jag vill inte lägga den på att underlätta brott.

Vill man köra för fort så får man i alla fall göra jobbet själv.
Varför skall jag lägga en massa extra jobb och ta flera risker för det?
Och om man är inne och kör med personbil på bussteminalen där man inte ens får vara så blir man inte framsläppt och ofta instängd.
Vi har svårt att få plats själva så varför skall vi ge plats åt någon som inte skall vara där?

Ett sätt att visa hänsyn mot sina medtrafikanter är att följa trafikreglerna.
De är liksom skapade av just den anledningen.
Att bryta mot dem är alltid hänsynslöst.

Exakt HUR tar det energi att flytta på sig????:confused::confused:

Hoppas att du iaf håller så långt till höger på vägen som du kan för att underlätta omkörning, det är en skyldighet (enl trafikreglerna)

Senast ändrad:

Exakt HUR tar det energi att flytta på sig?

Det kräver en högre uppmärksammhet då det kan stå saker på vägrenen.
Det är ju jobbigare att byta fil hela tiden än att bara ligga och glida i samma fil.
Vägbanan är ofta sämre på vägrenen än på vägbanan vilket försvårar körningen.
Och det i kombination med att det kan bli nära vägkanten kan göra det mycket jobbigt att akta sig för kanten och hålla fordonet kvar på vägen.

Där har du totalfel - så vida du inte räknar med att du inte vill tvärbromsa för passagerarnas skull. Men ur en rent fysisk synvinkel har du i princip lika lång bromssträcka som en bil då fordonets vikt försvinner ur ekvationen. Det kan skilja ett par meter pga större relativt luftmotstånd för personbilarna, men ett par meter i 90km/h motsvarar ju 1/50s, och är försvinnande litet i sammanhanget.

Med lite vatten eller is på vägen har du med fullpackad buss ofta till och med större möjligheter att få stopp på bussen på kort sträcka än en ordinär personbil.

Hm, jag rättar mig efter att läst på lite om verkligheten och bussars/lastbilars bromssystem. Fullastade lastbilar har sämre bromsverkan, nästan halverad till och med enligt NTF. Riktigt samma borde inte gälla för en fullastad buss då jag inte kan tänka mig att det går packa en ordinär kommunaltrafiksbuss så tätt att det blir lika tungt som en fullastad lastbil, men minskad bromsverkan ändå. Men det är ju ett farligt påstående att gömma sig bakom - för hur full måste bussen vara för att bromsverkan ska vara så påverkad att man kan vara säker på att bakomvarande rövsniffare hinner bromsa trots sitt korta avstånd..?

Det kräver en högre uppmärksammhet då det kan stå saker på vägrenen.
Det är ju jobbigare att byta fil hela tiden än att bara ligga och glida i samma fil.
Vägbanan är ofta sämre på vägrenen än på vägbanan vilket försvårar körningen.
Och det i kombination med att det kan bli nära vägkanten kan göra det mycket jobbigt att akta sig för kanten och hålla fordonet kvar på vägen.

Jag anser att man alltid ska ha 100% uppmärksamhet, det kan ligga saker på vägbanan också, så det argumentet köper jag inte.

Att byta fil anser inte jag vara jobbigare, men det är ju en smaksak

Jag har väldigt sällan uppfattat vägrenen som sämre än vägbanan, och är den det så syns det

Om det är jobbigt eller inte att hålla kvar fordonet på vägen beror ju på flera olika omständigheter, och bör bedömas från gång till gång. Jag anser inte vägrenskörning vara jobbigare än möte på en smal byväg, men det beror kanske på vad man är van vid.

Tycker fortfarande att man ska göra så gott man kan för att underlätta för ALLA i trafiken, inklusive fortåkare, långsamtgående fordon, de som kör med påkopplat släp och vanliga söndagsåkare.

Jodå, kött väger ganska så mycket.
95 personer * 80kg = 7,6 ton.
Bussar är tyngre än lastbilar i sig själva.
Säten och all denna inredning väger en del.

"hur full måste bussen vara för att bromsverkan ska vara så påverkad att man kan vara säker på att bakomvarande rövsniffare hinner bromsa trots sitt korta avstånd..?"

Det är fördröjningen i tryckluftbromsarna som ger den största skillnaden.
Men man känner redan vid första korsningen hur påverkad bussen är.
Och så får man anpassa sig efter det.

Jag anser att man alltid ska ha 100% uppmärksamhet, det kan ligga saker på vägbanan också, så det argumentet köper jag inte.

Man kan ju anta att vägbanan är fri eftersom bilen framför kom fram.
Så man åker helt enkelt snålskjuts på den.
PÅ Vägrenen skall cyklister, gångtrafikanter, trasiga bilar och annat farligt befinna sig.
Så där är sannorlikheten för att något att köra på kan finnas.

Och filbyten är inte jobbiga de första 3 timmarna.
Men man måste som sagt spara sig när man kör hela dagen med ett fordon som egentligen är för stort för att komma fram redan som det är.

Jag anser inte vägrenskörning vara jobbigare än möte på en smal byväg, men det beror kanske på vad man är van vid.

Nej det är det ju inte.
Men fy så jobbigt det är att ligga på en smal byväg med buss eller hästtransport.
Många vill inte göra det.
Så varför göra det frivilligt om man slipper?

När du kör buss förstår jag att du inte flyttar på dig hela tiden, men hur ofta behöver man köra om en buss? (inte på de 5 mil jag kör varje dag iaf, oftast är det så att det är bussarna som kör om), men tråden handlar ju från början om ifall man flyttar sig när man är ute och transporterar sina hästar. Kommer inte ihåg ifall du svarat på det, så det låter jag vara osagt.;)

Det är inte tillåtet att köra i vägrenen.

Det har hänt hemska olyckor där ex cyklister har blivit överkörda av bilister som ligger i vägrenen.

Vägrenen finns endast utifall någon bil skulle haverera eller något annat akut händer.

Vill man köra om någon är det bara att vänta tills det är fritt och inget möte.

Man får heller inte tränga ner mötande trafik i vägrenen.

Har alla verkligen körkort på den här tråden?

MÅNGA som har hästar bor utmed smala slingriga byvägar (och ibland ännu sämre vägar än så), och har inget annat val. Jag är såpass van vid det, så jag uppfattar det inte som jobbigt, och då kan jag tillägga att jag OFTA möter traktorer, timmerbilar och andra stora maskiner utmed vägen (försvaret tar den vägen många gånger, och UVS förarutbildning åker ut med sina lastbilskolonner för träning på just den här vägen, så det är inte bara någon enstaka stor bil man möter.... har tom mött bandvagnar, och de är BREDA)

Vägrenskörning är inte på långa vägar lika påfrestande, då det ju rör sig om korta stunder och med god sikt (annars kör inte jag där heller), och det anser jag det vara väl värt om jag slipper rövslickande bilar. Men som sagt, ingen annan än du själv avgör om du ska köra på vägrenen eller inte, men samtliga är skyldiga att underlätta framkomligheten/omkörningar ute på våra vägar.

Det är inte tillåtet att köra i vägrenen.

Det har hänt hemska olyckor där ex cyklister har blivit överkörda av bilister som ligger i vägrenen.

Vägrenen finns endast utifall någon bil skulle haverera eller något annat akut händer.

Vill man köra om någon är det bara att vänta tills det är fritt och inget möte.

Man får heller inte tränga ner mötande trafik i vägrenen.

Har alla verkligen körkort på den här tråden?

Källa tack. Vägrenskörning är, mig veterligen, fullt tillåtet. Dock krävs det såpass god sikt att man kan stanna för eventuella hinder, vilket det ju gör oavsett om man kör på vägrenen eller inte.

Du har ju redan deklarerat att du aldrig släpper fram "Slipsnissar".

Jag tror inte på att den största skillnaden handlar om fördröjning på tryckluftsbromsarna. Fördröjningen kan man bortse ifrån när man ändå har skillnader i reaktionshastighet att räkna med. 0,7-2,5s räknas som fullt normala reaktionshastigheter för förare som är någorlunda koncentrerade på sin körning (lite beroende på trafiksituation naturligtvis). Problemet är snarare att bromsarna på en fullastad lastbil har så väldigt mycket större krafter att ta upp jämfört med personbilar att faktorer som t.ex. värmeutveckling i bromsarna får större inverkan.

Det är fullt tillåtet att köra ut på vägrenen för att underlätta en omkörning om sikten är god. Det står i lagen. Och på körskolan får man (i alla fall jag) lära sig att det till och med är lämpligt när det kan göras på ett säkert sätt.

Det är fullt tillåtet att köra ut på vägrenen för att underlätta en omkörning om sikten är god. Det står i lagen. Och på körskolan får man (i alla fall jag) lära sig att det till och med är lämpligt när det kan göras på ett säkert sätt.

Precis det som jag fått lära mig oxå, och mina systrar och min man har fått lära sig samma sak, så jag antar att det ingår i utbildningen. (borde jag veta, som jobbat på trafikskola...:angel:. Kanske borde plocka fram de böckerna?)

Sen får du ju också i dina beräkningar alltid ta med att personbilar/motorcyklar fortfarande kan få sämre bromsverkan än din till och med fullknökade buss vid halt väglag...

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 038
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar