Köra med släp i väggrenen?

Sv: Köra med släp i väggrenen?

Hindrar jag trafiken bakom, dvs som jag gör på 90 väg och uppåt. Så kör jag ut i väggrenen när det är god sikt.

Kör jag på en väg utan väggren och det blir kö bakom mig så svänger jag in och stannar vid busshållplatser för att släppa förbi bilarna bakom.

Håller också med om att lastbilschufförer är mkt bättre i trafiken än vanliga personbilsförare. De tackar alltid och gör allt för att underlätta för övrig trafik.

Iaf för det mesta.... Råkade en gång ut för en IDIOT till långtradarchaffis rent ut sagt. Låg precis i arslet på mitt släp, och när han tröttnade på att inte kunna köra om så slog han på helljuset (det var mitt i natten på vintern, snorhalt på sina ställen så jag körde inte fullt tillåten hastighet) och körde så i 2-3 km, innan han pressade sig förbi på en smal, krokig 50-väg (hade vi fått möte hade han garanterat prejat ner mig i diket).
Tur att de är ganska ovanliga, de allra flesta är som du skriver väldigt bra.

*kl*
Jag kör ca 5000 mil/år och enligt min erfarenhet så är det en stor samling idioter som kör buss och långtradare! :devil: Inte alla, men tyvärr allt för många som gör livet surt för andra genom att inte hålla avstånd oavsett om man kör med släp eller ej, stryker förbi istället för att hålla ut vid omkörningar, inte underlättar vid påfarter till motorväg och som nästan krokar på om man stannar vid rött eller om det är kö. Jag ser många bilar som varit inblandade i köolyckor, men konsekvenserna är så mycket värre när det är tyngre fordon som kör på än när det är en personbil.:crazy:

Själv går jag ut på vägrenen om jag bedömer det som säkert och om det behövs för omkörning, är det tomt i mötande fil ser jag ingen anledning till varför jag ska köra åt sidan. Jag går aldrig ut om det är vatten på vägrenen, gropigt och ojämt, mörkt eller dålig sikt. För mig är min häst mer värdefull än de som vill köra om.

Visst, man ska underlätta för övrig trafik; ej störa - ej bli störd, men när det kommer till vägrenskörning är jag lite skeptisk, av vissa orsaker.

Vägrenen är ju egentligen inte till att köra på (undantaget vissa typer av fordon på vissa sorters vägrenar), samt att både sikt och underlag kan vara sämre än på övriga vägen.

Dessutom är ofta vägrenen för smal för att man - med tillräcklig marginal från vägkanten - kan hålla sig enbart på vägrenen, och att man därför får ligga i "två" filer samtidigt. Detta är i sin tur inte uppskattat av övriga trafikanter som kanske inte vågar påbörja en omkörning eftersom jag faktiskt kan få för mig att gå ut igen.

Har själv varit i en sådan situation, där jag som tredje bil bevittnade när bil ett gick ut på vägrenen - sikt fri långt fram och bil två kör om, samtidigt som bil ett - helt utan att se sig för - kör ut på vägen igen precis framför bil två. Inget trevligt scenario direkt.

Men, om det nu är en bred vägren som man får plats med hela sitt fordon(sekipage) där och man går ut för att underlätta för bilar som kör om, och sedan behöver gå ut i vägen igen (givetvis måste man ju se sig om), om det händer något då (påkörd bakifrån exempelvis) är det generellt du som anses som skyldig. Otack är världens lön, heter det ju, och det kan nog stämma ganska bra in i detta fall.

Är vägrenen bred och det är bra sikt... då går jag ner i vägrenen för att släppa förbi bakomvarande trafik ja.... Det gör jag även när jag kör lastbil....

Jag går däremot INTE ut i vägrenen före en kurva eller före ett backkrön, eller om sikten är skymd av andra orsaker. Inte heller om det är korsningar en bit längre fram.

Jag använder mig inte heller av vägrenen under mörker... Det kan finnas gående i vägrenen som inte har reflex eller liknande på sig, eller mörklagda stillastående fordon och liknande.

Men är det dagsljus och sikten fri... då använder jag vägrenen....

Håller med dig "syrran".

jag går bara ut tillfälligt (om det är lämpligt) för att släppa förbi om det blivit kö tex. finns ingen väggren så får man krypa in i någon p-ficka eller något. jag vet hur fruktansvärt irriterande det kan vara att mil efter mil ligga efter någon (behöver inte vara hästsläp) som kör lägre än gällande hastighet.
jag skulle allmänt vilja se att folk släpper förbi mer.

*kl*
Det verkar här som de flesta som kör hästtransport försöker visa hänsyn. Jag har dock en undran och ett bekymmer där jag bor. Jag bor vid en hästklinik och möter ofta hästtransporter som ska dit när jag åker till jobbet på morgonen. Vägen är smal med några mötesplatser. Hästtransporterna stannar i stort sett aldrig på de breda partierna när de får möte utan kör bara på och jag tvingas ibland backa 30-50 m. Trots att jag själv är hästägare gör detta mig otroligt irriterad och jag kan inte riktigt förstå att det ska vara så svårt för dem som kör transport att överblicka vägen även framåt. Ev. beror det på att de inte är hemmavarande i området, fast jag tycker inte det räcker som förklaring.
(Att köra i vägrenen är inget alternativ på denna väg.)

som sagt så träffar vi på olika men de flesta bilar kör väl om med några dm oxå men det känns värre med en stor lastbil.

Kl

Jag går oftast inte ut i vägrenen. Har jag en bil bakom mig kan jag släppa förbi den men har jag en lång kö bakom mig går jag inte ut i vägrenen hur bra sikt jag än har. Börjar en köra förbi hänger dom flesta på och då är det inte lätt att komma ut i körbanan igen. Inte kul å komma till en sväng eller nått med fullt med bilar som kör om och man inte kommer ut igen!

Jag kör gärna ut på vägrenen för att släppa förbi bakomvarande trafik så länge jag kan göra det på ett säkert sätt. Är vägrenen dålig kör jag naturligtvis inte ut, men åtminstone på de vägar jag normalt kör trailer tycker jag de allra flesta vägrenar är bra - och håller de för stora långtradare håller de definitivt för mig.

Och angående att gå ut på vägbanan vid hinder så tycker jag övrig trafik brukar vara hänsynsfull tillbaka och släppa tillbaka mig när jag blinkar (blinkar alltid när jag vill köra/kör tillbaka på vägbanan även om jag bara varit ute på vägrenen halvvägs). Släpper man förbi frekvent bildas det sällan köer så att man blir "fast" på vägrenen heller. Och är det någon gång hinder på vägrenen eller om jag inte blir utsläppt på vägbanan innan tex kurvor eller korsningar är det ju bara att sakta in, ingen tvingar ju en att hålla 80.

Jag tillhör dem som blir mäkta irriterad på människor (sällan hästtransporter dock, oftare husvagnar) som som slickar mittlinjerna och vägrar att ge så mycket som ett synfält på sina vänstersidor, utan man får gå ut på vägrenen själv för att kunna se mötande trafik inför omkörning.

Och blir det köbildning bakom en när det saknas tillfällen att köra om säkert så tycker jag faktiskt att man ska svänga in på en busshållplats för att släppa fram. Genom att hårdnackat puttra fram i 70-80 km mitt på vägbanan på en 90-väg med tiotals bilar och lastbilar bakom sig ökar man risken för en olycka - inte bara för de omkörande utan även för sig själv. Förr eller senare tappar någon tålamodet och gör en huvudlös omkörning som kanske slutar med att man blir prejad...

Visa hänsyn och förvänta dig ingen hänsyn tillbaka så blir det säkrare i trafiken!

Senast ändrad:

En personbil som kör om nära påverkar inte mitt ekipage alls.
När långtradare kör om för nära blir det som att köra över högakustenbron i storm!
PL

Det är ju inte alltid man ser ett hinder på väggrenen, och då måste man ju tvärnita. Det vill inte jag behöva göra med häst i släpet. När jag åker utan släp eller tomt släp då går jag givetvis ut i väggrenen om det är bra sikt.

Och om det är en väldigt hårt trafikerad väg så kan man ju bli hänvisad till väggrenen under ganska lång tid, det är inte alla som är intresserade av att släppa ut ett släp framför sig.

MVH Russin8

Det är en av anledningarna att jag aldrig går ut helt på vägrenen, utan ser till att vara kvar lite på körbanan. På så sätt har jag inte väjningsplikt mot bakomvarande, utan kan smidigt smyga ut i körbanan igen (men använder självklart blinkers för att visa att jag flyttar ekipaget)

*KL*
Har inte läst hela tråden man kan skriva hur jag gör.
Jag kör endast ut på vägrenen om jag har fri sikt en bra bit framåt.
När jag går ut går jag ut med ca. 2/3 av ekipaget.
Viktigt är att vara tydlig om du vill gå in på vägbanan igen om där finns bilar bakom.
Minst irritation blir det i trafiken om alla försöker göra så den flyter på. Med släp så stoppar du tyvärr upp mer än du tror. Inte bara att du har en lägre hastighet utan ekipaget är även längre att ta sig förbi. Då går jag hellre ut och låter snabbar trafik flyta förbi än att där ligger en sur dåre i baklämmen på släpet som sedan kastar sig förbi för att nästa slita av mig kofångaren på bilen.

Om det är bra sikt och ljust ute så går jag ut på vägrenen om jag får bilar efter mig.
Vill inte ha dom tryckande i baken om jag slipper. Hellre att jag går ut och underlättar en omkörning än att dom gör någon idiotisk omkörning där det är farligt.
Är det så att man får en längre kö bakom sig så brukar jag försöka svänga av vid parkeringsfickor eller busshållplatser och släppa förbi dom.
Speciellt dom gånger jag kört E14 på väg mot Åre på våren eftersom alla 08:or kör som galningar där till och från skidsemestern ;)

Det är en av anledningarna att jag aldrig går ut helt på vägrenen, utan ser till att vara kvar lite på körbanan.

Så får man däremot inte göra alls.
Antingen så lämnar man körfältet fritt för de bakomvarande så de kan köra om eller så går man ut på vägrenen.
Halvdant och mittemellan är inte tillåtet.

.....jag minimerar risken med att det kommer någon som tröttnar på mig till slut och gör en idiot omkörning.

Men det är deras ansvar.
Inte ditt.
Ditt ansvar är att du följer trafikreglerna och inte orsakar olycka.
Du kan inte ansvara för alla människor som inte blivit utrustade med något tålamod.

Varför har människor så bråttom?
Vad skall de hinna till?

Men det är deras ansvar.
Inte ditt.

Självklart deras ansvar. Men jag vill inte hamna mitt i en olycka för att de inte tar det (ansvaret). Då väljer jag hellre att ta kontrollen när jag kan det. Släppa fram där det är så möjligt eller till och med stanna vid en parkeringsplats/busshållplats om det inte är möjligt för att släppa fram bakomvarande trafik om det blir köer - varken de är blådårar eller helt vanliga människor som tycker det suger att köra 70-80 på 90-väg.

Så får man däremot inte göra alls.
Antingen så lämnar man körfältet fritt för de bakomvarande så de kan köra om eller så går man ut på vägrenen.
Halvdant och mittemellan är inte tillåtet.

Vart i trafikförordningen står det? Många trafikrenar är inte breda nog för en normalstor bil. Att ändå köra ut en bit i vägrenen ger omkörande fordon bättre sikt. Att det skulle vara otillåtet att hålla ut till höger även om det innebär att man tar en del av vägrenen i besittning låter rent av löjligt, men jag står gärna rättad om jag får källhänvisning!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 555
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 499
Senast: tuaphua
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 732
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
6 7 8
Svar
152
· Visningar
13 038
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar