Köra islandshäst?

turbofling

Trådstartare
Jag funderar på att köra in min islandshäst för att få lite variation i arbetet och för att min sambo ska få känna sig mer delaktig i stallet (han är för stor för att rida min pålle). Men jag har aldrig sett ngn köra sin isis så jag undrar om man på ngt sätt kan förstöra gångarterna genom de annorlunda musklerna som blir genom körningen? Även andra åsikter är välkomna.

Det här har jag oxå tänkt på länge. Dels för att det verkar kul att köra sin häst och sedan har jag även hört att det kan vara väldigt nyttigt för en mycket passaktig häst som min som inte har travat så mycket, så är det tydligen ganska nyttigt att köra dem för att få fram traven.
Ska bara försöka hitta en rockard i närheten, vilket inte verkar vara det lättaste om man vill köpa beg.

Lycka till med dina planer!

Mari

Hejsan!

Jah har träffat på flera islänningar som är inkörda som sagt!
Det fungerar lika bra som med vilken häst som helst! :)
Om det är bra för passtaktiga hästar kan jag tyvärr inte svara på, men det är nog inte helt omöjligt i med att de får mkt bra rumpmuskler av att bli körda!

Lycka till!

/Frida

"Dream as you'll live forever, live as you'll die today"
"Om Gud skapade mig så skall jag inte behöva buga för honom. Han får faktiskt stå för vad han har gjort!"

En bekant till mej kör oftas in sin unghästar innan hon börjar med inridingen. Funderar själv på att göra det, men kanske tills nästa år. Ni ska hon få va mamma ledig ett tag och sen ska vi fortsätta inridningen först och främst. Vet dock inte om det påverkar gångarterna :crazy:

Jag hörde av en tränare som både tränar isisar och travare att inkörning av isis inte gagnar gångarterna. :confused:

Min är varken trav- eller speciellt travtaktig. Alla hans (4) gångarter är bra. Han har mkt bra trav, lite sämre tölt.
Jag är alltså inte ute efter att förbättra gångarterna, det jag funderar på är om de kan bli sämre?

Det som kan försämra gångarterna är att hästen rör sig i fel form, dvs alldelles för kt på bogarna. Men deta gäller alltid inte bara när man kör.
ett bra sätta att få hästen i en felaktig form när man kör är att ha en tung vagn, gärna byggd på en saabaxel.
Så att köra hästen i en lätt vagn där den inte behöver DRA utan mer kans spriga omkring och lattja är ok.

Vi tömkörde vår unghäst som ett led i inridningen innan uppsutten ridning. Det var ett utmärkt sätt att lära hästen grunderna och tygelförståelse. Vid ridning visste hon sen direkt vad det var frågan om.

Tömköra är väl en sak , en annan att sätta hästen för vagn. Tömköra är ett bra sätt om man vet vad man gör.

Jag kör 2 av mina Islandshästar.

Jag har även kört dem i par.

Den ena är ett skadat sto, som bara får ridas av extremt lätta ryttare. Och på något vis så måste hon ju motioneras. Hon är 5 gångare med starka laterala rörelser. En duktig liten ryttare får henne därför fortfarande utan vidare i tölt.

Den andra är en mycket gammal f.d. tävlingshäst. Och det finns inget som kan förstöra hans tölt. Så det går också bra.

Men jag skulle aldrig köra en unghäst eller en yngre häst, som inte visade pass i hagen. Och inte heller en äldre häst som på något vis kunde bli tung och travaktig i tölten. Utan bara mycket töltsäkra hästar med en klart starkt lateralt rörelsemönster.

Däremot så kommer jag att köra skithästar, som inte kommer att tölta något vidare i alla fall.

Tömköra är väl en sak , en annan att sätta hästen för vagn.

Det vet jag. Det var därför jag skrev "tömkörning"... Anser dock att det också är en början inför körning. Vi har ingen vagn så nån verklig inkörning blir det inte...

Det är precis som djurjouren säger. Viktigt är även skacklarnas placering och vinkel (finns jätte bra illustrationer på hur de ska placeras i Elisabeth Hjortvidds bok om körning) och att utrustningen är väl anpassad till hästen (men det vet ju redan!). Igentligen skulle min pappa svara på det här, det är han som är experten i familjen (inkörning och vagnbygge). Har bland annat kört en 5 gångare m. extremt stark pass, fick jätte bra trav av körningen och ökad livskvalité.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 235
Senast: Juli0a
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Relationer Vet inte hur jag ska börja denna långa historia, men i korta drag så flyttade jag in på gården min kille och hans föräldrar bor på. Allt...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
26 958
Senast: Crossline
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Frågan har väl ställts om och om igen men nu står jag här och ber kloka buke om råd, om någon orkar läsa. Haft en mindre sund relation...
2
Svar
32
· Visningar
5 392
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38