köra in feg 15 åring??

C

catta_84

tänkte att jag ska börja tömköra "min" herre.... har även funderat på å köra in honom... men ägaren tror inte att det är någon bra ide... hon tror att hon kommer bli skit rädd å dra den dagen man väl sätter honom för vag..... han är väldigt feg och skeptisk till nya saker.... vad tror in... går de å köra in en 15 årig halvblodskorsning på 550kg:crazy:

Sv: köra in feg 15 åring??

Ålder, vikt, ras mm är inga hinder för att köra in häst, däremot kan deras individuella psyken vara det.
Som det verkar, lyssna på ägaren! Det finns gott om hästar, lämpliga som körhästar.

LIA

ok.. får hålla mig till tömkörning då då....

tolka då??? tror du de kan funka... då rider ju ändå nån på honom

Vill du undvika onödiga olyckor ska du inte ta några risker. :smirk:
Den häst du beskriver kommer att vara lite olämplig som nybörjar körhäst och bör inte köras in av andra än sådana med erfarenhet och kunskap.

Du ska inte göra något med hästen som ägaren och du inte kommit överens om, säger ägaren ifrån så får du acceptera det.
Det är inte kul om det händer en allvarlig olycka pga av att du inte lyssnade på hästens ägare...

Ursäkta om jag låter predikande :angel:
Men de är så många som tror det är enkelt att köra häst, tyvärr är det lätt att förstöra hästen då den kan bli rädd. Skaderisken är större än vid ridning, det gäller att ha rätt utrustningen vilket är ganska dyrt. A o O = rätt kuskaper och det lär inte växa på träd :crazy:

Ingen kan här bedöma vad som eg är riktigt för "din" häst, det är möjligt att han klarar av att bli tolkad efter eller körd men om du är osäker bör du som sagt inte ta några risker.

/Lisa

Vill du undvika onödiga olyckor ska du inte ta några risker. :smirk:
Den häst du beskriver kommer att vara lite olämplig som nybörjar körhäst och bör inte köras in av andra än sådana med erfarenhet och kunskap.

Du ska inte göra något med hästen som ägaren och du inte kommit överens om, säger ägaren ifrån så får du acceptera det.
Det är inte kul om det händer en allvarlig olycka pga av att du inte lyssnade på hästens ägare...

Ursäkta om jag låter predikande :angel:
Men de är så många som tror det är enkelt att köra häst, tyvärr är det lätt att förstöra hästen då den kan bli rädd. Skaderisken är större än vid ridning, det gäller att ha rätt utrustningen vilket är ganska dyrt. A o O = rätt kuskaper och det lär inte växa på träd :crazy:

Ingen kan här bedöma vad som eg är riktigt för "din" häst, det är möjligt att han klarar av att bli tolkad efter eller körd men om du är osäker bör du som sagt inte ta några risker.

/Lisa

för det första så är jag inte helt grön på ämnet körning... men har bara hållt på med trav då...

SJÄLVKLART SKULLE JAG INTE GÖRA NÅTT SOM ÄGAREN INTE VILL
vad har du fått det ifrån?????

ville bara höra vad folk trodde.....
ägaren tror att han skulle bli het å tolka efter... men köra trodde hon kunde bli svårt...
så ja sa ALDRIG att jag skulle göra nått som ägaren inte vill....

Om du bara har hållit på med trav är du relativt grön inom "körning"- lär dig mer så förstår du...?
Trav och "klassisk" körning (där man tävlar inom dressyr, presision o maraton) är inte samma sak...

har även funderat på å köra in honom...
Trodde du tänkte köra in hästen...
Men att ägaren inte var med på det liksom :angel:
men ägaren tror inte att det är någon bra ide... hon tror att hon kommer bli skit rädd å dra den dagen man väl sätter honom för vag.....

http://www.cliffords.se/korskolan.html
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm

Senast ändrad:

Om du bara har hållit på med trav är du relativt grön inom "körning"- lär dig mer så förstår du...?
Trav och "klassisk" körning (där man tävlar inom dressyr, presision o maraton) är inte samma sak...

Trodde du tänkte köra in hästen...
Men att ägaren inte var med på det liksom :angel:

http://www.cliffords.se/korskolan.html
http://www.driveout.se/fragarsvar.htm

jag har funderat på de JA.

har inte tänkt mig å tävla inom körning utan mest för en varierad träning å inkörningen mellan tarv å vanlig körning kan väl inte vara så olika, eller???

jak skulle aldrig gå emot ägarens ord.. hon och jag är mycket bra vänner.... ville bara höra vad ni trodde om det hela här på buke...

_L_..nu måste jag ta dig i örat!!

Så du menar att om man har kört och arbetat/tävlat med travhästar i 30 år så är man grön inom körningen...?:crazy:

Jag förstår mer och mer att bakom dessa uttalanden ligger det GRÖN okunskap.

HUr många år har du tränat travhäst?
Hur många löp har du kört?

Svara mig på det så kan jag bemöta dig sedan..;)

Jag hävdar å det bestämdaste att om du kan köra travhäst i träning och t o m i löp kan du köra inom vilken "skol-körning" som helst.
Ja givetvis inte bara svinga sig "upp" bakom och vinna tävlingar på beställning men med lite finslipning så klarar man det galant då både presition, dressyr osv ingår i hästskötarens vardag inom travet.

DÄREMOT har jag väldigt svårt att tro att dom inom den sk. skolkörningen skulle klara av att köra travhäst i träning eller löp..

Senast ändrad:

Hm, ett kärt ämne.. Jag tror inte att ens stig h kan köra min snälla häst så som han ska köras för att jag ska räkna det som träning.. Så mitt svar är Nej, inte ens om man har hållt på med trav i 100 år kan man automatiskt köra häst som tävlingsdisciplinen kräver. Och vice versa såklart. Tror du Tomas E skulle kunna hoppa upp bakom victory tilly o köra bra?
Det de har gemensamt är ju att de inte har känslan i handen som krävs för disciplinen, och man kör in på helt olika vis. Sånt får man respektera. Lite som western o skolridning.

Jag ska fråga Jörgen Sjunnesson om han kan köra en öppna :) Jag tror inte ens han nånsin har sett över en hästrumpa :D Och tänk på piskhanteringen .. hihi..det blir säkert galopp på medellinjen.!

Ska inte dra detta i långbänk och mitt svar till _L_ var tillspetsat och skruvat lite för hårt..;)

MEN..Om du tar Stig H så är han uppvuxen i Hälsingland med nordsvenskar..

Varje individ är sin egen och du kan inte köra flera hästar på samma sätt.

Som proffskusk tex med ca 1500 uppsittningar med olika pållar per år så krävs det nog en viss känsla i handen när du inte ens känner hästen du ska köra men ändå få den att prestera max..:angel:

Ja vad ska man tro om dig när man får medhåll ena gången och mothugg den andra...:devil: :angel: :smirk:
Så du menar att om man har kört och arbetat/tävlat med travhästar i 30 år så är man grön inom körningen...?

Som vanligt beror detta på från fall till fall och kan variera mkt inviduellt.
Men ja man kan inte köra/tävla en häst inom "körning" (va f-n ska man kalla det där man kör dressyr, presision och maraton?) om man bara kört trav.
En travhäst behöver ju inte tränas i "högre skolor" än vanlig dressyr/lydnad eller i nått annant tempo än trav på tävlingsbanan.
En travhäst behöver inte kunna lägga sig i selen och dra rätt, den ska vara fokuserad på att springa, springa fort.

Nu tränar säkert många travkuskar sina hästar i både dressyr och skogskörning, men jag har har inte mött den tränaren än :angel:
Och ute i travkretsar är jag ibland då bekanta håller på med trav.

Jag lärde mig skolkörning först (efter att kört bruks) och det var inga problem med att sätta sig efter en travhäst och köra den på en träning. Det gick raka vägen presis som hästen gjort innan, att jag råkade vara en aning passiv (svårt att exakt "se" när hästen travar för lätt/hårt/fel osv) gjorde inte ett skvatt det gick undan iallafall :p

Om jag däremot skulle ha tränat hästen hade det ju inte funkat lika bra då jag inte kan de detaljer som man måste kunna för att få hästen att prestera som bäst inom trav.
Men med sunt förnuft och "skolkörning" i bakfickan hade nog resultatet blivit bra iaf :D
Men man måste faktiskt kunna lite mer än bara travträning om man ska få en "skolkörd" häst att "arbeta rätt" eller prestera bra på tävling....

Senast ändrad:

Vad vore ett forum utan olika åsikter?

Det är ju det som är intressant och givande tycker jag!

Tänk om alla här inne var stöpta i samma form och hade precis samma åsikter och erfarenheter??
Så tråkigt det hade varit!:D

Jag skruvade som sagt mitt svar innan.
Men jag kan inte låta bli att tycka att vissas åsikter om körning inom trav är lika konstiga som om man av okunnighet trodde och ansåg att en Formel-1 förare bara kan köra bil på en bana..:crazy:

Men den tanken slår väl ingen hoppas jag..

Och Sjunnesson räknas inte..
*viskar tyst*..han är skåning..;)

En av mina favorit kuskar dock!

Senast ändrad:

Hmmm knepigt det där.. Jag har bara kört volvo så jag kan inte köra något annat lixom........

Visst sklijer det sig men nog fasen klarar Stig H av snigels lilla NSV. Allt annat är bullshitt.....

Men jag skulle inte ge mig på att köra in en feg 15åring med det temperamentet. Varför vill du ha han körd nu?

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 323
Senast: lirco11
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 161
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa Min 10-åriga dvärgpinscher hanterar inte sitt nya liv i småbarnsfamilj så väl, utan visar tecken på stress. Han är skrälligare än...
2
Svar
23
· Visningar
3 147
Senast: Lingon
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 307
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera mera VII