köra in en fjortonåring

nightcrawler

Trådstartare
är väldigt sugen på att köra in min häst. hon är fjorton år och jag ser inget hinder i att hon är så gammal. men min far envisas med att det går inte, hon är för gammal m.m. jag har då sagt att folk kör ju in sina gamla ponnysar när dom är för små så varför kan inte jag köra in mitt halvblod? har tolkat med henne och det älskade hon. va har ni för åsikter????????

Sv: köra in en fjortonåring

Snälla läs andra trådar det finns ju så många om just inkörning!!
Jag tror det går bra men du måste ta hjälp av kunnigt folk för det händer lätt olyckor vid inkörning!!
Läs allt du kommer över och prata med andra men tänkt på att många har egna åsikter som inte alltid är rätt.
Faktaböcker är bra att läsa!
Anders Eriksson (körtränare) har gjort häften om körning och dom är mkt bra!

Svenska Ridsportförbundets shop

Mvh Lisa

Jag vet hästar som varit över 10 år närmare 20 år som blivit inkörda och det har gått bra... Men som _L_ skriver... Du MÅSTE ta hjälp av kunnigt körfolk som vet vad de håller på med... Man får inte gå för fort fram... Olyckor händer som sagt vad lätt och då kan det sluta med att du har en obrukbar häst sedan om du ens har dig själv/hästen kvar...

Jag fick ett tel samtal i förra veckan.. De undrade om de gjort fel.

Vad tycker ni?

Hästen är en avlagd polishäst så ägaren tyckte att den inte borde vara rädd för något alls.. Vissligen lite sant kanske.
Efter en tids tömkörning som fungerade bra så skulle det äntligen bli av att köra denna lugna och trygga fd.polishäst..

Ja ha... släden plockas fram då.. Och framför den spänner de fast hästen!!
Hej å hå vad det går... Saken blev väl knappast bätter av att när hästen far iväg så visar det sig att skacklarna är för KORTA!!!

Ingen skadade sig som tur var men det finns nog en billig släde att köpa för den som vill ha den till prydnad!!

Okunskapen är vår största fiende..

jo jag har ju lite sunt förnuft själv och har hjälp av kunnigt folk. . det är bara det att min far har hakat upp sig på ålder. man kan inte lära gamla hundar att sitta. men däremot är det en gammal ponny så går det bra, dom är lättare att hantera enligt honom:crazy: dom är väl minst lika svåra

Nä svarade du, ni har gjort precis helt rätt... :cry: :cry: Men om de skall rida in en häst, gör de på samma sätt då kan man fundera... Nu är det desstuom 17 gånger värre...

Ta hjälp av kunnigt folk, för är hästen trygg och vettig och inte har varit med om några körolyckor innan ska det gå som smort. Jag har kört in en 18 åring och en 7 åring, båda stoora hästar. Kanske kontakta en förening eller bruksförening för lite råd och kanske tränarhjälp?
Var bor du o din häst?

vi bor i herrljunga, västergötland. vi har hjälp, det var mest det att jag vill bevisa för min far att det går att köra in ett halvblod som är så "gammal".

men tack alla som har svarat, det är alltid nått som man tänker till lite extra på

håller på att köra in mitt hbl 17 år, än så länge inga problem o min kompis körde in sitt hbl när han va 15 el 16, det gick hur bra som hellst. Föresten vadå för gammal, det borde väl egentligen vara tvärt om, hästen har några år på nacken, har förmodligen kolat ner o har lite erfarenhet av mkt annat. En unghäst som bara är bäbis o osäker lär ju inte vara lättare?? Bara reflektioner

Senast ändrad:

Började köra in min dam i våras, då var hon 18år. Gick som en dans! Inga problem, hon tyckte det var jättekul. Jag tömkörde henne en hel del först, och i höstas var hon spänd framför vagnen själv för första gången. Låt det ta den tid det tar bara, och se till att du har hjälp, så ska det nog gå bra! Lycka till! :)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 964
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 188
Senast: lizzie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 157
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka