Köra hund på sommaren

S

Spider84

Hur resonerar och gör ni när ni ska köra med hund på sommaren?
Hjälper det med ac i bilen eller inte?
Går det att köra hund utan ac (om den hjälper)?

Det är alltså under färd jag är nyfiken på inte stillastående.
Vi har en långhårig vit stor sak som körs på ganska mycket, men hitills har vi bara kört när det varit svalt ute (har ingen ac i bilen). Nu dividerar vi om vi måste ha ny bil med ac för att kunna köra runt på honom när det är varmt.

Sv: Köra hund på sommaren

Jag kör med mina och jag har ingen AC i bilen. Det har aldrig varit något problem faktiskt. Fönstret lite öppet om det är mycket varmt och sedan köra på som vanligt.
Min ena är extremt värmetålig, men tål ingen kyla alls, så där har jag tvärtom problem istället.

Helt ärligt hade jag aldrig köpt ny bil för hundens skull. Det är ju inte bara hunden som har det varmt utan alla andra också på sommaren! Jag hade köpt bil med AC för allas skull i så fall.

Köpa ny bil endast för detta ändamål låter som sagt lite väl... Jag har en bil med bra genomdrag/ventilation samt mörkt tonade rutor där bak. Det är en gammal Range Rover och de har ventilationsöppningar längst bak vilket gör att frisk sval luft går in fram och ut där bak = bra luftcirkulation. Men utan de tonade rutorna hade nog blivit svinvarmt ändå. Såhär har vi kunnat köra långa sträckor under varma sommardagar till utställningar, men jag har fönster öppna hela vägen och så har jag hängt en burfläkt på lastgallret som fläktar på hundarna längst bak. Alla har mått bara bra!

Solfilm hjälper rätt bra tycker jag, sedan kan det bli lite extra glasspaus ibland. Aldrig upplevt att hunden lider av det.
Ser alltid till att ha med vatten och kollar att hon dricker ordentligt.

Tonade rutor pratade pojkvännen på att vi kunde ha satt i bilen.

Med ny bil medan jag framförallt ny begagnad bil.
Men det låter som att vi kan behålla den vi har ett tag till på era svar.

Jag har bytt bil p g a hund. Mest för hunden då, men även mig själv då även jag trivdes med mer utrymme i bilen. Ser inget konstigt i att byta bil p g a hund. Det är mer praktiskt med en kombi om man har hund och därför bytte jag då. Jag byter bil när det finns ett behov. En gång är det hunden som är orsaken, nästa gång nåt annat. Men i huvudsak så är det ju för att det skall fungera för alla i familjen. Fick jag välja så skulle man kanske köra Porsche, men det fungerar ju inte riktigt så. Så man får hitta en bra lkösning som passar de flesta behoven.

Solfilm på rutorna är nog den enskilt bästa lösningen om man har hund. Som nr 2 kommer AC/Klimatanläggning. Jag vill inte vara utan någon av dem!!!

I vår nuvarande bil saknar vi solfilm, men vi har Klimatanläggning och vid stillastående så ser vi till att skugga bilen på något sätt. kommer dock att montera film i sommar är det tänkt.

Jag har haft en bil som inte hunden fick åka i när det var riktigt hett ute och det var en bil som levde sitt eget liv och det fanns inte mycket som fungerade så den kan man inte riktigt räkna med.
Nuvarande bil har ac och det är alla tiders men jag tror inte att jag skulle bytt bil till en med ac om det vore så att jag var utan men ändå kunde hålla bra luft i bilen. (Dvs, inte som det var i ovan nämnda bil som kunde börja spruta varmluft bara ändå och sedan inte gå att ställa ner eller tvärtom).

Man kan gott och väl ha en bil utan AC. Men har man en gång haft det, så märker man vilken skillnad det är och man vill inte vara utan.

Och skaffa bil för det ska passa hunden tycker inte jag är konstigt.
Jag kommer så småningom byta bil just för hundarnas skull. Nu när det blivit så många hundar behöver jag större bil.

Om du ska sätta på solfilm så rekomenderar jag solarplexius, det kommer jag heller inte vara utan.

Jag och min hund åkte mellan Lund och Malmö igår när solen stod på i en bil utan AC och jag har aldrig sett min hund flåsa så mycket. Jag hade inte utsatt min hund för att åka längre sträckor i en bil utan AC.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 562
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 787
Senast: Maniac123
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 497
Senast: Ragdoll
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
2
Svar
34
· Visningar
4 780
Senast: Lillefrun
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar