Köra hästtransport på vinterväglag?

Sv: Köra hästtransport på vinterväglag?

Skulle också säga det, måste vara dåliga dubbdäck om dubben slits av normal asfaltkörning i tre veckor. Mina har hållt i 3 år nu och de dubben har åkt relativt mkt på asfalt. Har fortfarande bra dubb kvar, bra att ha i år med blankis OCH snö på alla vägar!

Hade jag inte gett mig ut i, nu är ju dessutom vägnätet en isgata fr o m igårkväll, vi har varit ute (utan släp) och det har på mindre vägar varit ren tur om man kommit dit man ska och inte halkat i sidled av vägen. SNORHALT.

(underkylt regn som fallit igårkväll och under natten, vi har grindstolpar som är glaserade med ett lager is, 0,5 cm tjock)

Det är tydligt att du aldrig varit i norrland under en snöstorm, men jag håller med om att norrland inte är skåne ;) vi har bättre snöröjning :D de flesta är vana att köra i snö och håller avstånd, ger sig inte ut i snösträngen för att försöka köra om och kanske om det lyckas, spara 5 min samt framför allt man hjälper varandra om det oturas och du åker av vägen eller kör fast. Men som jag skrev ge dig inte ut i snöstorm eller blixthalka om du är ovan:)

Problemet är inte snöstormen i sig, utan att bara det faktum att så fort det kommer snö, så beter den sig på det sättet :)

Att hjälpa varandra är inget norrlänningar har ensamrätt på :D

Jag bor 4mil utanför Stockholm och i vintras drog jag upp 9st ur diket, den här säsongen har det än så länge bara blivit 2st :)

kl
Angående dubben, har någon mätt dubben med skjutmått? Är nyfiken så in i bomben nu:angel:

För några år sen var jag ute i kände på vägarna kring stallet, tyckte det var halt, men ok... vi kom till andra backen, bilen börjar spinna o hela ekipaget rullar baklänges....och givetvis inte rakt bakåt utan släpen viker så klart åt sidan. Hela ekigapet ställer sig på tvären halvvägs upp i backen. Hade någon kommmit från andra hållet hade vi inte haft en chans....

När jag går av bilen för att kolla till pållen, är det så halt att jag inte kan stå på benen!! En bonde med traktor kommer till undsättning och drar upp oss... glömmer aldrig hans blick när hästen gör ljud ifrån sig, "har ni häst i också..." Har aldrig känt mig så dum, så korkat att ge sig ut i det väglaget... men jag ville också såååå gärna träna.....

Vi kom upp, men kör ALDRIG om jag känner mig det minsta osäker.......

Det beror väl på körsträcka o körsätt.

På bra däck slits de mindre o ploppar heller inte ur.

Har fyrkantsdubb o vilken skillnad. Har ej halkat 1 cm o kör frekvent med tungt släp.

Hade jag inte gett mig ut i, nu är ju dessutom vägnätet en isgata fr o m igårkväll, vi har varit ute (utan släp) och det har på mindre vägar varit ren tur om man kommit dit man ska och inte halkat i sidled av vägen. SNORHALT.

(underkylt regn som fallit igårkväll och under natten, vi har grindstolpar som är glaserade med ett lager is, 0,5 cm tjock)

Imorse när jag skulle morgonfodra var det helt Galet halt. Jag kunde inte ens stanna på gatan här hemma för få började bilen kasa i sidled. Men det galnaste är att jag på vägen mötte en bil med släp. På väg till klinik med skadad häst. Dom kunde inte ta sig upp för en svag lutning upp till "stora vägen". Tur att man åker till alperna varje år och har snökedjor i bakluckan. Hon fick låna dom och vände om hem.
Tyvärr var inte jag lika smart att ta med broddar till mig själv. Det tog 25min att gå till ridhuset istället för 10 det brukar ta..

Ja, idag hade jag inte gett mig ut med släp om det inte var absolut tvunget. Och jag hade noga valt väg.

Har ännu inte varit utanför dörren, men redan från fönstret ser det ut som bankis och underkylt med det som smälter undan och rinner ut på isen/vägbanan.

Kl. Jag sitter i liknande sits och ska till kliniken på måndag. Vi har två bilar att välja mellan.En bakhjulsdriven
och en framhjulsdriven.Volvo 845 eller Mercedes E240 automat. Vi brukar köra med volvon,men är det bättre med den andra nu ? Någon som vet? Dubbdäck på båda bilarna.

Ser det likadant ut på måndag som det gör här, idag, så hade jag nog rått dig att boka en ny tid. Jag stod still, till fots, och GLED av vägen i sidled när det blåste under min promenad. Det är blankis, och inte ens traktor med snökedjor kommer ner i isen utan kör ovanpå under vissa bitar av vägen.

håller med Lovisaleonora_, jag kunde knappt gå ute utan gled efter hunden, det är riktigt riktigt halt!

Jag bor i Borås.Jag tror det är värre hos er i Skåne.Men vi ska ut och provköra med tom transport idag.Men ang. val av bil om vi åker,är bakhjulsdriven bättre?

Snacka om att putta upp tråden, den är från 2004 :rofl:

Men jag kan ju meddela att jag kör såklart i vinterväglag. Det är ju på vintern man använder släpet och ska till ridhus och träna liksom!

Jag undviker dock vid kraftigt snöfall eller om det är väldigt kallt ute.

Jag har fyrhjulsdriven SUV och dubbdäck på både bil och boggie-släpet :)

Vi har nu vart ute och provkört med tomt släp.Det funkade bra med den bakhjulsdrivna Mercan.Totalvikten gör att jag får tvinga sambon att köra.Men han har lovat att göra det :) 15 mil enkel väg :(

Tänk på att det händer rätt mycket när det kommer vikt i släpet. Vilket man blir varse när släpet tappar greppet och kommer på tvären bredvid bilen (och för bilen).

(egenupplevd mardröm under snöstorm, vi mötte då plogbilen)

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar