Köra hästtransport på vinterväglag?

Sv: Köra hästtransport på vinterväglag?

Är du tvungen, så är du. Jag hade däremot avstått om det inte var absolut tvunget, vi sitter i samma region och att ge sig ut utan dubbdäck i mina krokar är verkligen att be om problem på det mindre vägnätet.

Ja, det känns inte så lockande.. Får väl fortsätta försöka få tag på en b-lastbil, inte det lättaste så här i sista minuten vid nyår dock.

Om man får tag på en hyrtransport med dubbdäck, vågar man ge sig ut då, trots att bilen har allrounddäck?

Bättre än MS-däck runt om (tycker jag), men frågan är vad det är för bil. Med en potent dragbil - kanske.

Ni skåningar är roliga ni;) hur tror ni vi gör i norrland? ställer av hästen ett halvår eller... naturligtvis går det bra att köra på vinterväglag använd bara insidan av huvudet och ge dig inte ut i snöstorm eller blixthalka om du är ovan

Ni skåningar är roliga ni;) hur tror ni vi gör i norrland? ställer av hästen ett halvår eller... naturligtvis går det bra att köra på vinterväglag använd bara insidan av huvudet och ge dig inte ut i snöstorm eller blixthalka om du är ovan

Snö och kallt i Skåne är definitivt inte som snö och kallt i Norrland :p

Alla gör sig alltid lustiga över skåningarna som får problem på vintern, men det är problematiskt.

I Norrland hamnar inte all snö på vägen för att det blåser, det är mer ett jämnt täcke där.
I Norrland behöver man inte kliva upp för att lyssna på radion för att höra om skolbussen är inställd eller inte.
I Norrland behöver inte posten lämnas till någon i byn som sedan kan dela ut den till fots.
I Norrland poleras inte vägarna till blankis av snön som yr.
I Norrland ser man för det mesta vägen framför sig trots att det snöar.
I Norrland tror jag det sällan förekommer att man får ringa för att bli utskottad, eftersom dörrar och fönster är täckta med snö.
I Norrland har man inte kastvindar som helt plötsligt tar tag i bil och släp.
I Norrland kommer plogbilen och en halvtimme senare är vägen fortfarande farbar

....und so weiter :devil:

- I Norrland har vi (åtminstone jag) snökedjor liggande i transporten för att vara säker på att komma fram, även om jag skulle måsta stanna i en halkig backe. En säck med sand/grus kan också fungera. Snökedjor kostar 199 kr på Biltema. Träna på att sätta på dem innan det verkligen behövs.

uäck. bor själv i norrland och är urläss på mina fellow länningar som hånar de söderom (där jag också bott).
En sak ska ni veta, vi kan banne mig inte köra här oppe heller! Vi har haft fem rejäla krockar här utanför i korsningen bara nu i veckan. Ville itne tänka på hur många som kört i diket.

Jag har snökedjor :) och jag bor inte längre i Skåne :D

Fast jag kör i alla fall inte iväg med transport: vägen som jag måste ta är smal nog när det är barmark, nu med snömängder och vallar blir det omöjligt att mötas var som helst. Särskilt som de flesta inte vet hur bred bil de har och tar lite väl stora marginaler.

Så transporten får stå, inte pga halka, utan för att jag inte har lust att sätta den i en snövall eller hamna i diket ;)

Tillägg: Dessutom har grannen avverkat och timmerbilen med släp lär knappast backa vid möte :angel:

Senast ändrad:

Jag umgås med norrlänningar som flyttat ner, och de är chockade att det kan vara så djävligt i Skåne. De fattar inte hur vi orkar med skiten. Trots att "ni" uppenbarligen är vana vid snö, är det i vallar om 2-3 meter svårt att ta sig igenom oavsett om man har kedjor eller inte.

i mellan sverige och norrland finns det gott om plogbilar, skopor på pick up-truckar och andra riktiga suw bilar, entepenadmaskiner osv och dessutom skog, berg och kullar.

i de södra delarna finns inte samma maskinpark.
och inte heller samma vegitation. så vägar blir igensnöade och polerade osv. och fordon blåser av vägen.

Jag skulle aldrig ge mig ut med s.k åretruntdäck.

många 4W har såna o de måste man köra om- utan häst då förstås. Usel bromsverkan vid halka.
Dbb på både bil o släp o sen kör försiktigt o räkna med att folk inte kan köra så fort det kommer en gnutta snö;)

Gör ni det?

Jag har träning nästa torsdag och det är tveksamt om snön kommer försvinna här innan dess... :( Jag är så jäkla träningssugen och hästen går kanon just nu så jag vill väldigt gärna åka, frågan är om man vågar. Jag vet att de andra ska göra det och om jag nu bestämmer mig för att åka så får pappa köra åt mig isåfall.

Hur gör ni som tränar kontinuerligt nu när det är vinterväglag???

Självklart kör jag till träningar. Kan bli tveksam om det kommit mycket nysnö, men snöröjningen fungerar som regel bra trots att jag bor mitt ute i skogen i Värmland så det har bara hänt en gång att jag avstod från planerad träning. Det var förra vintern, och det hade kommit ca 30 cm nysnö och dessutom drivit över min 150 m långa uppfartsväg så jag hade inte en chans att ta mig ut.
Min fantastiskt snälle granne som plogar åt mig, var ute på de "riktiga" vägarna och plogade åt kommunen och jag kunde inte med att be honom att prioritera mig i det läget.

man får ta god tid på sig och köra sakta och försiktigt.:grin:

Du glömmer en sak, i skåne är vägarna snöfria den mesta av snötiden, snö nån vecka sen bar asfalt till nästa snöstorm, Dubbdäcken är jättebra, om man bara kör på snö, efter 3 veckor på asfalt är dubben i princip i höjd med gummit, alldeles nerslitna. vad gör då dubbarna för nytta? i skåne är Bra frikitionsdäck ett bättre val då dom har ett bättre mönster än dubbdäck utan dubb. Om du inte bytar däck mellan väglaget naturligtvis, Det är idealt.Det finns en undersökning som säger att om dubben är under0,9 mm är friktionsdäcket bättre. http://www.vti.se/

Senast ändrad:

i mellan sverige och norrland finns det gott om plogbilar, skopor på pick up-truckar och andra riktiga suw bilar, entepenadmaskiner osv och dessutom skog, berg och kullar.

i de södra delarna finns inte samma maskinpark.
och inte heller samma vegitation. så vägar blir igensnöade och polerade osv. och fordon blåser av vägen.

Fast det stämmer inte ;) I Skåne finns största parken i landet med traktorer och nästan alla traktorer stora som små har skär i någon form. Det är en fördom att det inte finns. :p
Däremot är där andra saker som gör att parken inte alltid utnyttjas till fullo tex att kommunen vill spara pengar och vänta och se OM snön smälter bort.

Sen är det som någon skriver, man kör en väg och fem minuter senare är den igenblåst igen. Just nu har det lugnat sej lite i våra trakter eftersom snövallarna är så höga att de hindrar snön när det blåser.

fast så har det varken sett ut denna vintern eller förra. jag hade aldrig bytt ut våra dubbdäck för allt i världen, då bor vi i södra skåne! bortsett från 1 dag i december med 4 plusgrader då det tinade satan (och blev till is dagen därpå...) så har det varit minusgrader, snö och is här sen slutet av november.
att friktionsdäck är bättre än dubbad på asfalt ifrågasätter jag inte, men nu är det inte fri asfalt nånstans möjligen undantaget centrala malmö...

snövallarna gör dessutom att man inte glider så långt av vägen om man skulle råka ut för det ;)

läs undersökningen, jag har inte hittat på att friktionsdäcken är bättre på snö och is än dubbdäck där dubben är under 0,9 mm, nej angående snön förstår jag dig, jag var i malnö häromdagen, förskräckligt dåligt snöröjt, där jag bor med omnejd(kävlinge kommun) är vägarna i princip rena nu och alltid plogade direkt. Gubbarna är fantastiska :)

Senast ändrad:

läs undersökningen, jag har inte hittat på att friktionsdäcken är bättre på snö och is än dubbdäck där dubben är under 0,9 mm, nej angående snön förstår jag dig, jag var i malnö häromdagen, förskräckligt dåligt snöröjt, där jag bor med omnejd(kävlinge kommun) är vägarna i princip rena nu och alltid plogade direkt. Gubbarna är fantastiska :)

nej det tror jag inte heller, men jag menar mest att dubbarna inte slits på när lika mycket nu när det är så mycket snö.

jasså? här i Lund o ut mot S Sandby (där jag kör till stallet nästan varje dag) är det inte alls så bra snöröjt. men visst, så länge det inte ligger vallar kombinerat med blankis får man väl vara nöjd. :p

Du glömmer en sak, i skåne är vägarna snöfria den mesta av snötiden, snö nån vecka sen bar asfalt till nästa snöstorm, Dubbdäcken är jättebra, om man bara kör på snö, efter 3 veckor på asfalt är dubben i princip i höjd med gummit, alldeles nerslitna. vad gör då dubbarna för nytta? i skåne är Bra frikitionsdäck ett bättre val då dom har ett bättre mönster än dubbdäck utan dubb. Om du inte bytar däck mellan väglaget naturligtvis, Det är idealt.Det finns en undersökning som säger att om dubben är under0,9 mm är friktionsdäcket bättre. http://www.vti.se/
Vi har lika under "normala" vintrar i Sthlm o nog håller dubben flera år om man väljer bra däck.

Liknande trådar

Hundhälsa De flesta vet men om inte. Jag bor i norra Queensland i Australien. För 1.5 r sedan blev sambon och jag med hund. En "på pappret" 75%...
Svar
9
· Visningar
1 461
Senast: Jeps
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 747
Senast: Anonymisten
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
17 404
Senast: Barbabelle
·
Tjatter Eftersom allmänna påtryckningar gjort sig hörda, efterlysningstråd startats och anmälningar har börjat ramla in redan innan tråden...
89 90 91
Svar
1 817
· Visningar
75 321
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar