Köra ensam?

the_connemara

Trådstartare
Har en 4-åring (ridhäst) som blev inkörd som 2,5 åring och har fungerat väldigt bra hela tiden. Efter inkörningen, som avslutades med att vi körde ute omkring på anläggningen i maj 2007, vilade han från körningen tills nu denna våren.

Nu har vi kört honom 2 gånger och han har fungerat lika bra som innan. Han är en väldigt trygg och lyhörd häst helt utan olater (peppar peppar) men man blir ju ändå lite osäker med vad som kan hända med vagn bakom. Jag är inte van alls utan har aldrig kört innan och såklart har vi vart två, tre när vi spänt för.

Nu undrar jag om ni kör ensamna med era körhästar och när ni började med det? Hur rekommenderar ni att man gör?

Som läget är nu så kör vi bara om vi är två, annars gör han annat. Så kommer vi nog göra ett tag till iaf så länge vi kör mer sällan än 1 gång/vecka.

Med hästen är jag 110 % säker och med "problemhanteringen" oxå (dvs om något verkligen händer, allt vi råkat utför hitills har han varit väldigt bra inställd till och jag är en väldigt svårskrämd person) men bilden av en lös häst med vagn efter gör mig osäker :crazy: I ridningen är han van sedan 3 ridturen att gå själv och bryr sig inte alls om kompisen vid jobb.

Sv: Köra ensam?

Jag kör alltid själv, har gkjort det i princip fån första början. Körde in henne själv, hade enbart hjälp ett par ggr. De första turerna hade jag ngn med mig "för säkerhetss skull" men de var alltid mer eller mindre överflödiga (trevligt sällskap för mig bara)

Visst är det bra att vara två, men i mitt fall får jag välja att köra själv eller inte köra alls. Valet är enkelt. Dessutom, händer det ngt som jag inte kan klara upp själv, så är jag ganska säker på att vi inte hade klarat upp det om vi var två heller...

jag har bara sällskap/medhjälpare de ca3-5 första gångerna när jag sätter dem i vagn. Sedan är jag själv.

Visst är det bra att vara två, men i mitt fall får jag välja att köra själv eller inte köra alls. Valet är enkelt.

Det var så jag tänkte med med paralleller till ridningen. Jag kanske vågar i framtiden när vi blivit säkrare, eller så hyr jag in kompisar/föräldrar.

Jag kör alltid själv. Svarar som en tidigare gjort, antingen får jag köra själv eller inte alls.
Började köra min då nyinköpta travare när jag var 14. Han hade ont i ryggen av en illapassande sadel och inkörd var han ju efter att gått på banan. Dock var han ej körd på 9 år, men det gick som tur var bra, trots ung och helt ovan kusk.
Så känner du dig säker med hästen kommer det nog gå bra. Sen kan det alltid hända ngt, men det är ju en risk även när du rider ut själv.
Tycker det är skönt att se inkörda "ridhästar", är ett så himla bra komplement till ridningen!

Jopp, dock är jag rätt kass men konditionsträna i trav kan man ju alltid göra ;) Omväxling förnöjer. Och inkörningen var jättenyttig!

Jag kör ofta själ eller utan annat vuxet sällskap. Men du känner ju hästen bäst och kan säkert avgöra det från dag till dag hur hästen är. Men rent generellt så bör man ha med sig någon medhjälpare dom första gångerna tycker jag.

Jag kör ut själv och ibland har jag med mig någon.
Kommer inte ihåg när jag börja med det, men det var för några månader sen.

Även jag står oftast inför valet att köra ensam eller att inte köra alls. Så jag kör ensam ofta.

Det jag brukar tänka på är att köra vägar där hästen är säker med miljön när jag är ensam. Ska vi testa nya vägar ser jag till att göra det när jag kan ha någon med. Kanske bara är en hang-up för mig men det känns i alla fall lite bättre för mig då... tänker att en ny sak i invand miljö borde vara lättare för honom att acceptera än en läskig sak i en okänd miljö.

Men min häst är oerhört trygg och lugn inför det mesta. Visst kan han skutta om det kommer en älg eller så men han brukar ha lugnat sig på en femton/tjugo meter. Och han har aldrig hoppat åt sidorna eller så utan blir det någon reaktion på läskiga saker så är det endera ett stopp och en vägran att gå innan han hunnit lugna sig eller just ett par galoppsprång framåt längs vägen.

Så jag kör själv, trots att jag inte kört så länge.

Intressant att höra era svar!

Jag har bara en "runda" som jag kör än så länge och den är han riden på bitvis mycket (början). När vi kommer till "ny" mark som han bara sett någon gång innan så har han redan travat en bit och hittat en lugn, bra trav så då blir han inte så berörd. Det blir han iofs knappt annars heller men det känns som att vi båda kommit in i det efter en bit :)

Lite kul var när Tralala följde med förra gången och filmade bitvis av sträckan. Varenda film är det precis samma taktfasta travande som hörs i bakgrunden, vi travade ju hela vägen. Så han känns väldigt stabil :)

Liknande trådar

Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 522
Senast: Ragdoll
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 526
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 708
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 608
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Oseriös avel 2023