Köra ensam...?

nordsvensken

Trådstartare
Jag vet att man egentligen bör vara minst två när man kör häst... Det är ju dock inte alltid så lätt att ordna, inte nog att jag behöver barnvakt, jag behöver även hitta ngn som vill åka med mig, och dessa två personer skall kunna samtidigt- :crazy: Dessutom är det ju så skönt att kunna ge sig ut och skritta lååånga långa rundor med vagnen, alldeles ensam. Lugnt och skönt, rena meditationen. :angel:

Jag har en lugn, trygg och mkt lydig häst som dock just börjat gå framför hjulfordon, men som kört ganska mkt tidigare med harv, i skogen och med släpa.(samt är mkt riden) Själv är jag en relativt erfaren kusk och har mkt god kontakt med min häst så jag tycker inte att det skall vara ett problem egentligen...

Hur resonerar ni andra? Kör ni själva? Varför? Varför inte?

Sv: Köra ensam...?

jag kan köra själv med min fjording men det känns alltid tryggast att vara två när man är ute ifall det skulle hända något. Men om du känner dig trygg och säker så är det nog inga problem... se bara tilla tt ha mobiltelefon med samt kniv om det skulle hända något!

Jag kör helst ensam. Just att få vara ensam en stund, bara jag och skrutten är så himla skönt. Jag har alltid mobilen med och en vass kniv sitter i en hållare under sitsen.
Det finns dock tillfällen då jag vill ha någon med mig. Dagarna runt påsk t.ex. då alla skitungar bara måste leka med sina smällare.
Eller som när vi skulle öva på att gå förbi ett hus där en hund kommit lös och jagat oss. Hästen kan ju inte veta att staketet är lagat igen.

Nordsvensken: Du har ju mig honey! :banana: Får övertala nya kärleken o flytta till Varaslätten! :rofl:

Vem av alla dina karlar är "nya kärleken"?! :angel: Ge mig nummret så skall jag beodra honom (för det är en HONOM, hoppas jag...?!:devil:) att flytta hit genast! :D

Jag tycker absolut man kan köra själv om man känner hästen osv. En unghäst skulle jag nog inte ge mig ut själv med däremot.

Jag kör sällan själv men det händer, men däremot ser jag till att jag alltid har någon som hjälper mig att spänna för och spänna loss. Jag har fått för mig att många olyckor händer just då, när hästen sitter halvt fast i vagnen, tar ett steg och sen är det kört...
Om jag nu kör själv finns det någon kvar på gården, jag har mobilen med mig, och skivbromsar på alla vagnar. Om hästarna nu måste skena med mig, så vill jag inte göra det lätt för dem.

Jag vet att man egentligen bör vara minst två när man kör häst... Det är ju dock inte alltid så lätt att ordna, inte nog att jag behöver barnvakt, jag behöver även hitta ngn som vill åka med mig, och dessa två personer skall kunna samtidigt- :crazy: Dessutom är det ju så skönt att kunna ge sig ut och skritta lååånga långa rundor med vagnen, alldeles ensam. Lugnt och skönt, rena meditationen. :angel:

Jag har en lugn, trygg och mkt lydig häst som dock just börjat gå framför hjulfordon, men som kört ganska mkt tidigare med harv, i skogen och med släpa.(samt är mkt riden) Själv är jag en relativt erfaren kusk och har mkt god kontakt med min häst så jag tycker inte att det skall vara ett problem egentligen...

Hur resonerar ni andra? Kör ni själva? Varför? Varför inte?
Vi kör ofta själva. Det är inte lätt alla gånger att ha med någon 6-7 timmar i skogen då man jobbar med hästen.

Dimma är ju ung, hon är 5 och jag köpte henne som i princip ohanterad för knappt 1 år sedan. Men sedan dess har hon och jag gjort mkt tillsammans, främst ridit samt tömkört, harvat, kört lite i skogen mm. Vi har hunnit bli väldigt sammansvetsade på den här korta tiden, hon litar på mig till fullo och är en lydig, lyhörd och klok häst. Jag har gjort allt med henne själv och det har aldrig varit några problem med ngt, så det känns som om det egentligen skulle vara ganska tryggt att köra henne själv för rockarden redan nu...

Jag kör själv. Jag är ju ute och kör för att få koppla av i fred. Stämmer det i tid så jag åker ut innan femåringen ska nattas så följe hon med. Hon älskar att ut och köra.

Ne jag kör inte själv,inte heller ägaren som är mkt kunnig och erfaren.
Jag skulle aldrig göra detta trots att han är snäll och lugn.Det kan faktiskt hända andra saker med.Man kan möta någon som behöver lite hjälp med sin häst lr så kan tex ett rådjur hoppa ut framför en lr så kan selen lr något gå i sönder.Ja du hör det finns många saker som kan hända trots att man har en snäll och lugn häst.

Kör aldrig själv om jag inte är i paddocken, men jag tycker det skulle vara väligt skönt att kunna köra ut själv. Jag e för feg :smirk:

Men det kommer la med tiden, när man vågar sig ut själv. :)

Ne jag kör inte själv,inte heller ägaren som är mkt kunnig och erfaren.
Jag skulle aldrig göra detta trots att han är snäll och lugn.Det kan faktiskt hända andra saker med.Man kan möta någon som behöver lite hjälp med sin häst lr så kan tex ett rådjur hoppa ut framför en lr så kan selen lr något gå i sönder.Ja du hör det finns många saker som kan hända trots att man har en snäll och lugn häst.

Detta kan väl hända även om man inte är själv?? Visst är det lättare om man är två, men om din medhjälpare ramlar av vagnen och slår i huvudet samtidigt som hästen trasslar in sig och får panik, vem hjälper du först? Medhjälparen så klart, hästen får hjälpa. Det går inte att undvika att olyckor händer, och visst är det säkrare om man är två, men det ska inte hindra en ifrån att köra bara för att man inte alltid kan ha någon med sig.

Jag kör själv, men vi har en korsning som är lite skymd o skall jag köra över där vill jag ha med mig någon. Min sambo kör oxå själv. Men visst är det trevligt med sällskap!

Detta kan väl hända även om man inte är själv?? Visst är det lättare om man är två, men om din medhjälpare ramlar av vagnen och slår i huvudet samtidigt som hästen trasslar in sig och får panik, vem hjälper du först? Medhjälparen så klart, hästen får hjälpa. Det går inte att undvika att olyckor händer, och visst är det säkrare om man är två, men det ska inte hindra en ifrån att köra bara för att man inte alltid kan ha någon med sig.

Tror hon menar att det e lättare, om man e två i fall det händer något.

Detta kan väl hända även om man inte är själv?? Visst är det lättare om man är två, men om din medhjälpare ramlar av vagnen och slår i huvudet samtidigt som hästen trasslar in sig och får panik, vem hjälper du först? Medhjälparen så klart, hästen får vänta. Det går inte att undvika att olyckor händer, och visst är det säkrare om man är två, men det ska inte hindra en ifrån att köra bara för att man inte alltid kan ha någon med sig.

Jo, det fattade jag oxå, det var inte riktigt det som var poängen, läs en gång till.

Aa det kan ju faktiskt hända något med medhjälparen.
Nää jag vill heller inte att de ska hindra mig att köra bara för jag inte har någon med mig. Men det gör de ju nu :( men det kommer bli bättre sen när man känner sig säker.

men det måste vara väligt skönt att kunna köra ut själv eller? :)

Jag kor min nar jag ar sjalv. Hon ar sa himla snall i alla lagen.

Ärligt talat så har man ju ett ansvar gentemot den som åker med oxå.

För några år sedan körde en vän till mej en tur med sin trilla i skogen, 2 personer till var med. Hästen blev skrämd av något och skenade. Bromsarna låg på men det var inte mycket "medhjälparna" kunde göra mer än att hålla i sej.
Till slut välte iallafall vagnen i en kurva och folket spreds ut på skogsvägen. En fick hjärnskakning, dom andra klarade sej. Hästen fick några mindre skador och selen gick sönder.

Poängen är att händer det något så händer det. Jag rider ju ut och hanterar mina hästar själv annars med. Men jag vill inte ha en skadad medhjälpare på mitt samvete.
Möjligtvis tar jag med någon om det är en stilla lugn promenad med en säker häst.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 765
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 257
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 617
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 745
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Utbilda själv