Kor på grönbete - ett minne blott?

Jaha. Bönder eller ej, stödjer man förslaget så får det väl antas att man inte är särskilt mån om djurens välfärd. Och i alla fall i min bok kan man då få epitetet idiot, pack eller liknande.
Svart eller vitt. Halm eller vall.

Ibland är saker inte helt enkla. Jag är inte klar över min uppfattning.

Om man ska jämföra så kan jag tycka att kor som går inomhus på stora ytor på torr halm har det bättre än de som klafsar i lervällig en regnsommar.
De flesta som haft med djur att göra vet att det blir upptrampat där de väljer att vistas och där de går för att komma in.

Vi människor gillar solen och de vida gröna ängarna. Kor tänker inte så. De uppskattar god mat, att gå fritt och umgås med sina kompisar.

Ska man välja mellan klafsig dynga och frodiga gröna ängar så är valet enkelt. Men det finns flera parametrar.

Och som sagt - jag är inte klar över vad jag tycker.
 
Jaha. Bönder eller ej, stödjer man förslaget så får det väl antas att man inte är särskilt mån om djurens välfärd. Och i alla fall i min bok kan man då få epitetet idiot, pack eller liknande.
Det finns olika parametrar. Klövhälsa t.ex.
En del säger att klövhälsan är bättre utomhus. Andra att den är bättre på ströbädd.
Vem av dem är idiot, pack eller liknande?
 
Det finns olika parametrar. Klövhälsa t.ex.
En del säger att klövhälsan är bättre utomhus. Andra att den är bättre på ströbädd.
Vem av dem är idiot, pack eller liknande?
Bättre utomhus, då slits klövarna normalt under promenader under förutsättningen att benställningen är normal. Ströbädd( om du menar djupströbädd) är ren skit, som en gödselstad med lite strö överst.
 
Om vi nu håller oss till förslaget vi diskuterar i tråden så är en majoritet för det, annars hade beslutet varit ett annat. Och det är alltså en majoritet av LRFs medlemmar och inte någon VD eller expertgrupp utan helt vanliga bönder.

Känns tjatigt men lite viktigt för mig att få detta tydligt.
Det var nog ganska väntat, beteskravet innebär för de flesta en extra kostnad och reglering och om det dessutom målas upp en bild av att de som fortsätter låta korna gå på bete kommer få en krona mer per liter så vore det nästan konstigt om inte förslaget skulle röstas igenom.
 
Vi människor gillar solen och de vida gröna ängarna. Kor tänker inte så. De uppskattar god mat, att gå fritt och umgås med sina kompisar.
Jag skulle säga att det är precis vad de gör, om de har fått uppleva det vill säga. Inte de kor som vistas inomhus från det de föds till dess de går till slakt, de vet inte av en annan värld än stallet, men de som fått vara ute uppskattar det i minst lika hög grad som vi människor.
 
Jag skulle säga att det är precis vad de gör, om de har fått uppleva det vill säga. Inte de kor som vistas inomhus från det de föds till dess de går till slakt, de vet inte av en annan värld än stallet, men de som fått vara ute uppskattar det i minst lika hög grad som vi människor.
Jag tror även att kor precis som människor behöver solljus för att må bra, vi är definitivt inte skapta att vistas inomhus hela livet.
 
Ja nu är det min tur att säga "det är inte sant". Arla är ett kooperativ som ägs av bönder i sju länder. Deras modell är samma pris till alla. Så tyvärr finns det sånt som hindrar dem.
Fast ska man titta tillbaka lite, för att sedan kunna titta framåt, så är de svenska bönderna idag i minoritet, efter att Arla köpte danska MD foods, och ville bli en global (mer eller mindre) aktör på mejerimarknaden.

Det blir inte alltid så bra, när globalisering, multinationellt företag, matproduktion, och villkoren för lokala bönder blandas ihop i en röra.

Det är lätt hänt att alla former av regionala hänsyn kastas ut, till förmån för det globala företagets lönsamhet.

Ett kooperativ, har som idé, att verka för dem som ingår i kooperativet, t.ex. "mjölkbönderna" som en gång bildade kooperativet.

Dagens Arla befinner sig en bra bit ifrån den ursprungliga tanken.

Se på händelserna runt Boxholmsosten, Boxholms mejeri t.ex.

Det kanske är dags att bilda nya lantbrukskooperativ i Sverige?
Samma typ av problem som dem med Arla finns på slakterisidan, och även spannmålssidan idag. De organisationer som bildades, för att stötta bonden, och hjälpa denne med pris- och villkorsförhandlingar, och säkerställa avsättningen av produkter, har liksom förvandlats till motparter till bonden, istället för organisationer som bistår bonden.
 
Fast ska man titta tillbaka lite, för att sedan kunna titta framåt, så är de svenska bönderna idag i minoritet, efter att Arla köpte danska MD foods, och ville bli en global (mer eller mindre) aktör på mejerimarknaden.

Det blir inte alltid så bra, när globalisering, multinationellt företag, matproduktion, och villkoren för lokala bönder blandas ihop i en röra.

Det är lätt hänt att alla former av regionala hänsyn kastas ut, till förmån för det globala företagets lönsamhet.

Ett kooperativ, har som idé, att verka för dem som ingår i kooperativet, t.ex. "mjölkbönderna" som en gång bildade kooperativet.

Dagens Arla befinner sig en bra bit ifrån den ursprungliga tanken.

Se på händelserna runt Boxholmsosten, Boxholms mejeri t.ex.

Det kanske är dags att bilda nya lantbrukskooperativ i Sverige?
Samma typ av problem som dem med Arla finns på slakterisidan, och även spannmålssidan idag. De organisationer som bildades, för att stötta bonden, och hjälpa denne med pris- och villkorsförhandlingar, och säkerställa avsättningen av produkter, har liksom förvandlats till motparter till bonden, istället för organisationer som bistår bonden.

Ja jag är alldeles enig om att det kanske inte blev så bra som man tänkt sig, och att Arla är väldigt långt från den enskilde medlemmen. Men det är en helt annan sak än att peka ut dem som någon slags bov. Jag bor i Milkoland och har jobbat med lantbruk i hela mitt liv, jag var ganska nära många av Milkos leverantörer när det begav sig. Hade inte Arla tagit emot den mjölken då vet jag faktiskt inte riktigt vad som hade hänt. Det hade åtminstone inte uppstått ett nytt Värmlandsmejerier, det är jag väldigt säker på.

Med det vi har idag, mottagningsplikt och tillgång till världsmarknaden etc, så tycker ändå väldigt många mjölkbönder att Arla gör ett gott jobb. Sen kan det alltid finnas alternativ men det måste då också finnas en kund som betalar. Man ska ha med sig att det är en otroligt liten del av den mjölk som produceras i Sverige idag som blir sk k-mjölk dvs den vi dricker. Den allra största mängden blir väl pulver kan jag gissa. Det är svårt att få pris i det.

Jag skrev ovan att jag gärna handlar Värmlandsmjölk, det är av olika skäl men faktum är att då stödjer jag ju inte alls de mjölkbönder jag har omkring mig (t ex den som arrenderar delar av min mark). Så inte fasen är det enkelt!
 
Fast ska man titta tillbaka lite, för att sedan kunna titta framåt, så är de svenska bönderna idag i minoritet, efter att Arla köpte danska MD foods, och ville bli en global (mer eller mindre) aktör på mejerimarknaden.

Det blir inte alltid så bra, när globalisering, multinationellt företag, matproduktion, och villkoren för lokala bönder blandas ihop i en röra.

Det är lätt hänt att alla former av regionala hänsyn kastas ut, till förmån för det globala företagets lönsamhet.

Ett kooperativ, har som idé, att verka för dem som ingår i kooperativet, t.ex. "mjölkbönderna" som en gång bildade kooperativet.

Dagens Arla befinner sig en bra bit ifrån den ursprungliga tanken.

Se på händelserna runt Boxholmsosten, Boxholms mejeri t.ex.

Det kanske är dags att bilda nya lantbrukskooperativ i Sverige?
Samma typ av problem som dem med Arla finns på slakterisidan, och även spannmålssidan idag. De organisationer som bildades, för att stötta bonden, och hjälpa denne med pris- och villkorsförhandlingar, och säkerställa avsättningen av produkter, har liksom förvandlats till motparter till bonden, istället för organisationer som bistår bonden.
Word!
 
Man ska ha med sig att det är en otroligt liten del av den mjölk som produceras i Sverige idag som blir sk k-mjölk dvs den vi dricker. Den allra största mängden blir väl pulver kan jag gissa. Det är svårt att få pris i det.
Mjölkpulver är en ganska stor del men den andel av total invägning som går till konsumtion är betydligt större skulle jag tro. Däremot är nog mjölkpulver det som exporteras mest.
 
Mjölkpulver är en ganska stor del men den andel av total invägning som går till konsumtion är betydligt större skulle jag tro. Däremot är nog mjölkpulver det som exporteras mest.

Ja det tror jag också, det jag skrev var k-mjölk alltså den vi direkt dricker (och är "lätt" att jämföra pris på). Den delen är ganska liten.
 
Ja det tror jag också, det jag skrev var k-mjölk alltså den vi direkt dricker (och är "lätt" att jämföra pris på). Den delen är ganska liten.
Jag bleb nyfiken och kollade och även om man bara räknar mjölk vi dricker, inte filmjölk, yoghurt och liknande, så är faktiskt det den största andelen, drygt en fjärdedel av total invägning medans mjölkpulver var mycket mindre om jag läste rätt i jordbruksverkets tabeller (hoppas länken fungerar):

http://statistik.sjv.se/PXWeb/pxweb/sv/Jordbruksverkets statistikdatabas/Jordbruksverkets statistikdatabas__Animalieproduktion__Mejeriproduktion/JO0604A2.px/?rxid=5adf4929-f548-4f27-9bc9-78e127837625

Edit. När jag tänker efter kanske jag tolkade statistiken delvis fel, mjölkpulver är ju ett koncentrat så vikten blir givetvis mycket mindre.
 
Senast ändrad av en moderator:
Jag bleb nyfiken och kollade och även om man bara räknar mjölk vi dricker, inte filmjölk, yoghurt och liknande, så är faktiskt det den största andelen, drygt en fjärdedel av total invägning medans mjölkpulver var mycket mindre om jag läste rätt i jordbruksverkets tabeller (hoppas länken fungerar):

http://statistik.sjv.se/PXWeb/pxweb/sv/Jordbruksverkets statistikdatabas/Jordbruksverkets statistikdatabas__Animalieproduktion__Mejeriproduktion/JO0604A2.px/?rxid=5adf4929-f548-4f27-9bc9-78e127837625

Edit. När jag tänker efter kanske jag tolkade statistiken delvis fel, vet inte hur de räknar vikt på mjölkpulver.

Jag klarade inte läsa ut statistiken men det stämmer säkert :). En fjärdedel k-mjölk är vad jag hört också. Man räknade ju ganska mycket på det i samband med den där "mjölkkronan" då 2016 var det väl.
 
Jag klarade inte läsa ut statistiken men det stämmer säkert :). En fjärdedel k-mjölk är vad jag hört också. Man räknade ju ganska mycket på det i samband med den där "mjölkkronan" då 2016 var det väl.
Jag försökte räkna om mjölkpulvret efter proteinhalt och fick att dess andel av invägningen var nästan lika med konsumtionsmjölk.
 
Fast ska man titta tillbaka lite, för att sedan kunna titta framåt, så är de svenska bönderna idag i minoritet, efter att Arla köpte danska MD foods, och ville bli en global (mer eller mindre) aktör på mejerimarknaden.

Det blir inte alltid så bra, när globalisering, multinationellt företag, matproduktion, och villkoren för lokala bönder blandas ihop i en röra.

Det är lätt hänt att alla former av regionala hänsyn kastas ut, till förmån för det globala företagets lönsamhet.

Ett kooperativ, har som idé, att verka för dem som ingår i kooperativet, t.ex. "mjölkbönderna" som en gång bildade kooperativet.

Dagens Arla befinner sig en bra bit ifrån den ursprungliga tanken.

Se på händelserna runt Boxholmsosten, Boxholms mejeri t.ex.

Det kanske är dags att bilda nya lantbrukskooperativ i Sverige?
Samma typ av problem som dem med Arla finns på slakterisidan, och även spannmålssidan idag. De organisationer som bildades, för att stötta bonden, och hjälpa denne med pris- och villkorsförhandlingar, och säkerställa avsättningen av produkter, har liksom förvandlats till motparter till bonden, istället för organisationer som bistår bonden.
Ja jag förstår inte det där. Att ett svenskt kooperativ av bönder bestämde sig för att köpa upp fler än de själva och göra dessa till delar av kooperativet och därmed sig själva till en minoritet. När de var fullt medvetna om att de hade högre kostnader pga klimat och lagar. Det hade kunnat vara logiskt att köpa upp men behandla det uppköpta som ett skilt företag ägt av de svenska böndernas kooperativ. Då kunde de haft olika priser. (eller bara låta bli att gå internationellt antar jag).

Men någon kan säkert förklara hur de kunde komma sig, för jag undrar på riktigt och har undrat ett tag. (man skulle kunna tex tro att beslutet togs mindre gemensamt än man skulle kunnat tro i ett kooperativ.)
 
Ja jag förstår inte det där. Att ett svenskt kooperativ av bönder bestämde sig för att köpa upp fler än de själva och göra dessa till delar av kooperativet och därmed sig själva till en minoritet. När de var fullt medvetna om att de hade högre kostnader pga klimat och lagar. Det hade kunnat vara logiskt att köpa upp men behandla det uppköpta som ett skilt företag ägt av de svenska böndernas kooperativ. Då kunde de haft olika priser. (eller bara låta bli att gå internationellt antar jag).

Men någon kan säkert förklara hur de kunde komma sig, för jag undrar på riktigt och har undrat ett tag. (man skulle kunna tex tro att beslutet togs mindre gemensamt än man skulle kunnat tro i ett kooperativ.)
Jag tror att i företag med svaga ägare, som staten eller kooperativ, så är den här typen av beslut ofta drivna av de i ledningen eftersom det är gynnsamt för dem. Arla känner jag inte så väl till men ett annat exempel är Postnord och där kan man tydligt se att såväl ersättningar som antal positioner i styrelser kraftigt ökat .
 
Jag tror att i företag med svaga ägare, som staten eller kooperativ, så är den här typen av beslut ofta drivna av de i ledningen eftersom det är gynnsamt för dem. Arla känner jag inte så väl till men ett annat exempel är Postnord och där kan man tydligt se att såväl ersättningar som antal positioner i styrelser kraftigt ökat .
Jo det är ju det man misstänker och då lossnar ju lite av den härliga kooperativkänslan. Om ledningen kanske glömde den biten och inte agerar för sina ägares bästa utan som om det viktigaste för ägaren vore ett slags aktiemarknadsmotsvarande värde på företaget.
(erkänner att jag inte har en aning om Arla är ett aktiebolag, men om de är ett kooperativ borde de kanske inte vara det)

Och postens sammanslagning med Danmark var ju btw riktigt riktigt dum.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp