Kor på grönbete - ett minne blott?

Ponera att det här förslaget går igenom... då känner jag att jag kan skita i att köpa svenska mjölkprodukter. Att jag gör det är inte bara för att jag vill stötta svenska bönder utan även pga vår djurskyddslagstiftning (den är inte perfekt men är bättre än i många andra länder).

Dvs jag är inte intresserad av att sponsra dålig djurhållning oavsett vilket land den sker i och att backa på våra krav är verkligen inte rätt väg att gå.
 
Fast man kanske kan få en krona mer för mjölk från kor som går på bete.
Andelen som kommer få det kommer vara väldigt liten, nästan obefintlig är min gissning, eftersom de konsumenter som efterfrågar kor på bete och är beredda att betala mer väljer eko-mjölk.

Som jag skrivit ett antal gånger, om marknaden finns så är det bara för Arla att betala en krona mer redan idag för svenskproducerad mjölk. Men den marknaden finns inte utom på marginalen.
 
Andelen som kommer få det kommer vara väldigt liten, nästan obefintlig är min gissning, eftersom de konsumenter som efterfrågar kor på bete och är beredda att betala mer väljer eko-mjölk.

Som jag skrivit ett antal gånger, om marknaden finns så är det bara för Arla att betala en krona mer redan idag för svenskproducerad mjölk. Men den marknaden finns inte utom på marginalen.

Nej, för folk vill ha billig mat.
 
Jag som är uppvuxen med mjölkkor tänker på den där stunden på året när man fick hjälpa mormor och morfar att släppa ut dem för första gången på våren.

Väldigt sen vår släpptes de ut och hur länge hade de stått uppbundna /fastfjättrade inne, helt stilla? Antagligen stallades de in i sep och släpptes senare i maj. Jag räknar: kanske 8 mån inne och 4 mån ute.

Vänd på det, det du såg var kor som var glada över att slippa 8 mån djurplågeri.
 
Väldigt sen vår släpptes de ut och hur länge hade de stått uppbundna /fastfjättrade inne, helt stilla? Antagligen stallades de in i sep och släpptes senare i maj. Jag räknar: kanske 8 mån inne och 4 mån ute.

Vänd på det, det du såg var kor som var glada över att slippa 8 mån djurplågeri.
De gick oftast ute så länge de fanns bete att tillgå vilket varierade från år till år. I vilket fall som helst ska alla betesdjur ha tillgång till just bete varje år enligt min personliga åsikt. De finns ingen anledning till att de ska tvingas vara inne året runt.
 
De gick oftast ute så länge de fanns bete att tillgå vilket varierade från år till år. I vilket fall som helst ska alla betesdjur ha tillgång till just bete varje år enligt min personliga åsikt. De finns ingen anledning till att de ska tvingas vara inne året runt.

Men faktum är att fri rörlighet på stora ytor inne måste vara bättre än att stå helt fastfjättrade under ca 8 mån för att få komma ut och beta en kortare period.

Även om jag givetvis är för att djur ska vara ute,, men du romantiserade bilden av "glada" djur som släpptes ut när de antagligen är mer glada över att kunna röra sig o slippa stå fulltidsbundna.
 
"Lantbrukarnas Riksförbund vill ta bort lagen om att kor måste vara ute på sommaren. En lag som infördes på 1980-talet efter krav från bland andra författaren Astrid Lindgren."

https://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=7600251

Rosa och Hulda do not approve. :mad: Så glad att jag inte stödjer sådan här verksamhet längre.
Dåligt förslag. Fast redan idag kan man fuska och vissa kor går inte alls knappt. De som producerar mest mjölk.
Det är helt och hållet en ekonomisk fråga och inte ur djurets bästa.
 
Men faktum är att fri rörlighet på stora ytor inne måste vara bättre än att stå helt fastfjättrade under ca 8 mån för att få komma ut och beta en kortare period.

Även om jag givetvis är för att djur ska vara ute,, men du romantiserade bilden av "glada" djur som släpptes ut när de antagligen är mer glada över att kunna röra sig o slippa stå fulltidsbundna.
Givetvis var det vansinne att låta dem stå fastkedjade större delen av året (ofta med lågt i tak och dålig ventilation) och självklart var det en oerhörd befrielse att få komma loss och komma ut. Men även de kor som nu går i stora hallar inomhus med mjölkrobotar uppskattar självklart att få gå lösa ute på sommaren och beta gräs och ligga i solen.

Jag välkomnar den dag då vi slipper mejeriprodukter öht. Det finns redan en så ökad medvetenhet om påverkan på klimatet, djurvälfärd och alla de alternativ som finns och fortsätter att utvecklas. Mer sånt, please.
 
Jag som är uppvuxen med mjölkkor tänker på den där stunden på året när man fick hjälpa mormor och morfar att släppa ut dem för första gången på våren. På den tiden kunde man ju ha mindre besättningar av kor och överleva som bonde svårare idag. Känslan när de knäppte loss korna och de insåg att nu får vi gå ut ❤ Jag är tacksam för att fått växa upp med lantbruk och djur och se hur två människor älskade varenda kotte av alla djuren som gick på deras gård. Kor ska ha de bra varför ska de annars producera mjölk åt folk? Att hålla dem instängda året runt är bara korkat. De är djur med känslor och behov.
Samma här. Pappa tog över när jag var tonåring. Sen blev det ohållbart för att det inte var tillräckligt stort och han fick lägga ner. När jag var barn så hade i princip alla kor i byn. Numera är det bara en gård kvar.
 
Samma här. Pappa tog över när jag var tonåring. Sen blev det ohållbart för att det inte var tillräckligt stort och han fick lägga ner. När jag var barn så hade i princip alla kor i byn. Numera är det bara en gård kvar.
Samma här vi har en lokal mjölkbonde bonde kvar fortfarande och hen slutade men har nu köpt sig en ny besättning då de saknade djuren så mycket.
 
Det är faktiskt just det som är tanken med förslaget.

Idag är Sverige det enda land i EU (världen?) som har beteskrav för mjölkkor. Dvs det är ett lagkrav. Eftersom våra mejerier agerar på en världsmarknad sätts priset utifrån den. I andra länder får man alltså mer betalt om korna går på bete. Det är konsumentstyrt. Det är sannolikt att det skulle bli samma situation i Sverige - de flesta korna fortfarande på bete och mer betalt till bonden.

Handen på hjärtat, köper ni bara svenska mejeriprodukter?
Ja. Och i princip bara från det lokal mejeriet.
 
Det är förbundet, inte de enskilda bönderna. Det är LRF som vill ta bort beteskravet, det är LRF som vill tillåta att suggorna ska fjättras som i Danmark, det är LRF som vill försämra djurskyddet.

Men allvarligt. Vilka är LRF? Förslaget om förändring av beteskravet kom från en enskild medlem och har sedan processats av ett stort antal enskilda medlemmar på ett demokratiskt vis i organisationen. Jag satt själv rent fysiskt vid bordet i steg ett efter den inskickade motionen. Det finns liksom inget "stora stygga LRF" utan det är drygt 100 000 medlemmar som tillsammans är en organisation.
 
Men allvarligt. Vilka är LRF? Förslaget om förändring av beteskravet kom från en enskild medlem och har sedan processats av ett stort antal enskilda medlemmar på ett demokratiskt vis i organisationen. Jag satt själv rent fysiskt vid bordet i steg ett efter den inskickade motionen. Det finns liksom inget "stora stygga LRF" utan det är drygt 100 000 medlemmar som tillsammans är en organisation.
Ja, men alla är inte för idiotförslagen och om man är för ett försämrat djurskydd är man enligt mig en idiot. Alla lantbrukare är inte ens med i LRF då de inte stöttar hur organisationen jobbar.
 
Ja, men alla är inte för idiotförslagen och om man är för ett försämrat djurskydd är man enligt mig en idiot. Alla lantbrukare är inte ens med i LRF då de inte stöttar hur organisationen jobbar.

Om vi nu håller oss till förslaget vi diskuterar i tråden så är en majoritet för det, annars hade beslutet varit ett annat. Och det är alltså en majoritet av LRFs medlemmar och inte någon VD eller expertgrupp utan helt vanliga bönder.

Känns tjatigt men lite viktigt för mig att få detta tydligt.
 
Man kunde också tänka sig hästar som håller betesmarkerna öppna till viss del. Tänker jag.

Hästar, kor, får, getter, lamor, grisar, höns, ankor och kameler, som några exempel, ser och beter sig olika. De kan alla användas fmr att hålla landskapet öppet, men de har olika förutsättningar för att få i sig föda och de föredrar olika sorters mat och olika delar av exempelvis gräs. Det vi behöver, både i Sverige och i hela världen, är en artrikedom även bland betesdjuren - för att kunna ha en artrikedom bland örter, gräs, insekter o s v. Denna artrikedom gäller både mellan olika arter och inom arten (= även olika raser).

Ibland är det t ex inte lämpligt att släppa upp får på bete på gamla kulturmarker, eftersom fåren mer än gärna äter upp hotade örter som växer just bara där. Då är det bättre med kvigor eller hästar som hellre äter annat.
Ibland är det lämpligt med mjölkraser, som vill ha späda gräsarter och stora mängder, ibland behövs istället (kött)raser som kan hålla undan vass, sly och annat som är lite grövre.
Ibland är det bra med markblottor efter hovar och hästskor, ibland behöver marken skyddas.
Ibland behövs ett hårt nerbetande beteende, ibland behövs ett beteende som inte kommer ner så nära marken.

Vi ska också komma ihåg att växelbete minskar trycket av parasiter och minskar behovet av att avmaska och förgifta naturen eller öka på risken för resistens.

Vid en snabb överblick ("det ska betas") så är det lätt att säga att hästar kan ersätta nötboskap, men om man lär sig om skillnaderna och behoven och resultatet, kan man ganska snabbt se att alla behövs.
 
Hästar, kor, får, getter, lamor, grisar, höns, ankor och kameler, som några exempel, ser och beter sig olika. De kan alla användas fmr att hålla landskapet öppet, men de har olika förutsättningar för att få i sig föda och de föredrar olika sorters mat och olika delar av exempelvis gräs. Det vi behöver, både i Sverige och i hela världen, är en artrikedom även bland betesdjuren - för att kunna ha en artrikedom bland örter, gräs, insekter o s v. Denna artrikedom gäller både mellan olika arter och inom arten (= även olika raser).

Ibland är det t ex inte lämpligt att släppa upp får på bete på gamla kulturmarker, eftersom fåren mer än gärna äter upp hotade örter som växer just bara där. Då är det bättre med kvigor eller hästar som hellre äter annat.
Ibland är det lämpligt med mjölkraser, som vill ha späda gräsarter och stora mängder, ibland behövs istället (kött)raser som kan hålla undan vass, sly och annat som är lite grövre.
Ibland är det bra med markblottor efter hovar och hästskor, ibland behöver marken skyddas.
Ibland behövs ett hårt nerbetande beteende, ibland behövs ett beteende som inte kommer ner så nära marken.

Vi ska också komma ihåg att växelbete minskar trycket av parasiter och minskar behovet av att avmaska och förgifta naturen eller öka på risken för resistens.

Vid en snabb överblick ("det ska betas") så är det lätt att säga att hästar kan ersätta nötboskap, men om man lär sig om skillnaderna och behoven och resultatet, kan man ganska snabbt se att alla behövs.

Absolut.
 
Om vi nu håller oss till förslaget vi diskuterar i tråden så är en majoritet för det, annars hade beslutet varit ett annat. Och det är alltså en majoritet av LRFs medlemmar och inte någon VD eller expertgrupp utan helt vanliga bönder.

Känns tjatigt men lite viktigt för mig att få detta tydligt.

Jaha. Bönder eller ej, stödjer man förslaget så får det väl antas att man inte är särskilt mån om djurens välfärd. Och i alla fall i min bok kan man då få epitetet idiot, pack eller liknande.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp