Kor på grönbete - ett minne blott?

Fast ska man titta tillbaka lite, för att sedan kunna titta framåt, så är de svenska bönderna idag i minoritet, efter att Arla köpte danska MD foods, och ville bli en global (mer eller mindre) aktör på mejerimarknaden.

Det blir inte alltid så bra, när globalisering, multinationellt företag, matproduktion, och villkoren för lokala bönder blandas ihop i en röra.

Det är lätt hänt att alla former av regionala hänsyn kastas ut, till förmån för det globala företagets lönsamhet.

Ett kooperativ, har som idé, att verka för dem som ingår i kooperativet, t.ex. "mjölkbönderna" som en gång bildade kooperativet.

Dagens Arla befinner sig en bra bit ifrån den ursprungliga tanken.

Se på händelserna runt Boxholmsosten, Boxholms mejeri t.ex.

Det kanske är dags att bilda nya lantbrukskooperativ i Sverige?
Samma typ av problem som dem med Arla finns på slakterisidan, och även spannmålssidan idag. De organisationer som bildades, för att stötta bonden, och hjälpa denne med pris- och villkorsförhandlingar, och säkerställa avsättningen av produkter, har liksom förvandlats till motparter till bonden, istället för organisationer som bistår bonden.

En annan sida av saken är att bönderna fick bygglov för att bygga enorma ladugårdar med plats för 100-300 kor i lösdrift. Vilken gård har grönbete till så många inom lämpligt promenadavstånd? Dessutom robotmjölkar många. Korna mjölkar onaturligt mycket, 60 liter om dagen är inte ovanligt. Då dom har roboten i närheten så går dom dit och lättar på trycket då det behövs. Efter nåt säga 7 timmar ute så är halva högen mjölkstinna och då blir mjölkkön plågsamt lång.
 
En annan sida av saken är att bönderna fick bygglov för att bygga enorma ladugårdar med plats för 100-300 kor i lösdrift. Vilken gård har grönbete till så många inom lämpligt promenadavstånd? Dessutom robotmjölkar många. Korna mjölkar onaturligt mycket, 60 liter om dagen är inte ovanligt. Då dom har roboten i närheten så går dom dit och lättar på trycket då det behövs. Efter nåt säga 7 timmar ute så är halva högen mjölkstinna och då blir mjölkkön plågsamt lång.

Det är ändå ganska många. Jag har jobbat som KRAV-revisor i många år och där krävs förutom bete enligt djurskyddslagen även att en viss konsumtion sker på betet. Dvs det räcker inte att de är ute och knatar utan de måste verkligen äta gräs vilket kräver stora arealer. Upp till 300 kor är det iaf inga bekymmer för de flesta, så länge du inte har en stor väg el så som begränsar dem.

Fö ges inga bygglov till djurstallar utan det får man bygga ändå. Dock förprövas de enligt djurskyddslagen.
 
Jag kollade vad Arla betalar och priset per liter var 3,50 för konventionell mjölk och 4,22 för ekologisk. Att Arla om kravet på bete försvann skulle betala 1 kr mer per liter till de bönder som väljer att fortsätta med bete för korna kan man helt glömma.
 
Jag kollade vad Arla betalar och priset per liter var 3,50 för konventionell mjölk och 4,22 för ekologisk. Att Arla om kravet på bete försvann skulle betala 1 kr mer per liter till de bönder som väljer att fortsätta med bete för korna kan man helt glömma.
Ett problem här som jag har tänkt mycket på...

Man säger att konsumenterna måste betala mer för mjölken. Men det går ju för tusan inte! Jag skulle gladeligen betala 7 kr extra/liter så att producenten fick 10 kr/liter istället. Men det går inte.
Så konsumenterna har liksom inget större val i denna fråga egentligen.
 
Ett problem här som jag har tänkt mycket på...

Man säger att konsumenterna måste betala mer för mjölken. Men det går ju för tusan inte! Jag skulle gladeligen betala 7 kr extra/liter så att producenten fick 10 kr/liter istället. Men det går inte.
Så konsumenterna har liksom inget större val i denna fråga egentligen.

Fast om konsumenterna till att börja med bara köpte svenska (dvs dyrare, = betala mer) produkter så skulle det göra stor skillnad. Som sagt, vi importerar 60% av all ost vi äter. Det går liksom inte att be de som redan köper svenskt att betala mer, men om vi kan öka den andelen av konsumenterna kommer det göra skillnad.
 
Fast om konsumenterna till att börja med bara köpte svenska (dvs dyrare, = betala mer) produkter så skulle det göra stor skillnad. Som sagt, vi importerar 60% av all ost vi äter. Det går liksom inte att be de som redan köper svenskt att betala mer, men om vi kan öka den andelen av konsumenterna kommer det göra skillnad.
Fast de 40% som köper svenskt kanske rent av är väldigt motiverade att köpa det även om det blir mycket dyrare. Men de har inget val idag. 40% är ändå inte så jävla illa om större delen av dem kan tänka sig att betala mer :)
 
Fast de 40% som köper svenskt kanske rent av är väldigt motiverade att köpa det även om det blir mycket dyrare. Men de har inget val idag. 40% är ändå inte så jävla illa om större delen av dem kan tänka sig att betala mer :)

Ja fast så funkar ju inte marknadsekonomi tyvärr.
 
Fast om konsumenterna till att börja med bara köpte svenska (dvs dyrare, = betala mer) produkter så skulle det göra stor skillnad. Som sagt, vi importerar 60% av all ost vi äter. Det går liksom inte att be de som redan köper svenskt att betala mer, men om vi kan öka den andelen av konsumenterna kommer det göra skillnad.
Men går det ens att köpa tex hushållsost gjord på svensk mjölk i vanlig normalsorterad butik?
Om producenterna började visa varifrån produkterna verkligen kommer så skulle situationen för kund i butik vara betydligt lättare och möjligheten att rösta med plånboken öka med flera hundra procent
 
Men går det ens att köpa tex hushållsost gjord på svensk mjölk i vanlig normalsorterad butik?
Om producenterna började visa varifrån produkterna verkligen kommer så skulle situationen för kund i butik vara betydligt lättare och möjligheten att rösta med plånboken öka med flera hundra procent

Ja Gäsenes ost finns t ex här (stor del av mellansverige tror jag), Arla har också en jämtländsk. Jag tycker nog det är väldigt tydligt vart osten kommer från men jag är väl lite av en nörd också. Det är ju bara att vända på den, precis som jag gör med alla produkter jag köper i mataffären.
 
Men går det ens att köpa tex hushållsost gjord på svensk mjölk i vanlig normalsorterad butik?
Om producenterna började visa varifrån produkterna verkligen kommer så skulle situationen för kund i butik vara betydligt lättare och möjligheten att rösta med plånboken öka med flera hundra procent

Norrmejeriets alla ostar ska vara gjorda på svensk (norrländsk) mjölk och finns på alla vanliga matbutiker i Norrland.

De brukar ligga lite högre än ex Arla/EMV i pris men uppfattar det som att folk härikring iaf är ’patriotiska’ och väljer Norrmejeriet i hög utsträckning ändå.
 
Men går det ens att köpa tex hushållsost gjord på svensk mjölk i vanlig normalsorterad butik?
Om producenterna började visa varifrån produkterna verkligen kommer så skulle situationen för kund i butik vara betydligt lättare och möjligheten att rösta med plånboken öka med flera hundra procent
Det är kanske något jag drömt men har inte det varit uppe att det skulle bryta mot EU:s regler om märkningen görs mer tydlig och används i marknadsföringssyfte?
 
Det är kanske något jag drömt men har inte det varit uppe att det skulle bryta mot EU:s regler om märkningen görs mer tydlig och används i marknadsföringssyfte?
Det är ju ok att sätta på en svensk flagga eller skriva på köttet att det är från Sverige. Finns det inte även regler om att saker ska ursprungsmärkas? Det borde inte vara några problem att slänga på en tysk flagga på ost gjord av tysk mjölk eller iallafall skriva ut varifrån råvaran kommer på förpackningen
 
Norrmejeriets alla ostar ska vara gjorda på svensk (norrländsk) mjölk och finns på alla vanliga matbutiker i Norrland.

De brukar ligga lite högre än ex Arla/EMV i pris men uppfattar det som att folk härikring iaf är ’patriotiska’ och väljer Norrmejeriet i hög utsträckning ändå.
Hittar du den i en normalsorterad butik i svealand? Lokala lösningar är ju lösningar men min fråga gällde om normalkonsumenten i hela landet har tillgång till produkten.
 
Hittar du den i en normalsorterad butik i svealand? Lokala lösningar är ju lösningar men min fråga gällde om normalkonsumenten i hela landet har tillgång till produkten.
Om det finns en efterfråga tas det nog också hem, men då får man som konsument fråga handlaren om man inte hittar.
 
Om det finns en efterfråga tas det nog också hem, men då får man som konsument fråga handlaren om man inte hittar.
Och det är ju där problemet uppstår att många nog inte har en aning om att produkten de köper är gjord på tysk mjölk. Vet man inte ens om att det finns ett problem så lär man inte fråga efter en lösning på det. (Och jag är dålig på hushållsostmarknaden då jag äter annan ost)
 
Hittar du den i en normalsorterad butik i svealand? Lokala lösningar är ju lösningar men min fråga gällde om normalkonsumenten i hela landet har tillgång till produkten.

Men så lokalt är ju inte Norrland (~60% av Sveriges yta 12% av befolkningen) är ju inte som att det bara finns lokalt i Skellefteå ;)

Ingen aning om hur Norrmejeriet finns representerat i södra 40% av landet
 
Men så lokalt är ju inte Norrland (~60% av Sveriges yta 12% av befolkningen) är ju inte som att det bara finns lokalt i Skellefteå ;)

Ingen aning om hur Norrmejeriet finns representerat i södra 40% av landet
Jag har då sett ost från Norrmejerier i Uppsala där jag brukar handla ost.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp