Kör debuten

_moa_

Trådstartare
Ja nu har jag kört min lillskrutta för 1:a gången. Vi vet inte om hon är körd innan, men det gick bra i alla fall. Hon traskade på och såg lika sur ut som vanligt över att behöva jobba.

Nu till vårat stora dilemma. Ingen av oss vet egentligen om selen sitter rätt :o Hon som har mest körvana har bara kört med vanlig bröstsele innan. Undrar om ni kan hjälpa mig och kolla så den sitter något sådär i alla fall?

{deabc601-7d37-44e8-86b4-6797f2e51caf}.jpg

{41aeca08-2c50-4502-9dc2-44e8f43d517f}.jpg

Sv: Kör debuten

Jag är kass på bröstor men jag tror att den skall upp lite. Men vi får hoppas på att experterna tittar in här snart.

Det är svårt att säga exakt, då man egentligen skulle behöva klämma och dra lite. Men det ser överlag bra ut. Det är jättebra att Ni har både baksele och draglinor. :bow:

Som det ser ut så skulle jag nog spänna draglinorna ett hål eller två. När hästen skrittar på ordentligt ska svängeln röra sig fram och tillbaka i takt med hästens kliv.

Svanskappan ser lite för hårt spänd ut. För att ponnyn ska kunna jobba/höja ryggen så måste det finnas lite utrymme. Sätt handen under och mät. En handsbredd brukar vara lagom.

Bakselen/hintertyget skulle jag sänka lite grann. Och släppa lite på så att det hänger rakt ner (nästan över höftbenet) och om det finns möjlighet flytta ringen som är fastsvetsad på vagnen längre fram.

Oj, så svårt att förklara, hoppas du förstår lite.

Sedan skulle jag rekommendera att alltid ha en körpisk med när Ni kör. Det som säkerhet.

Men annars ser det trevligt ut! Ponnyn kommer troligen uppskatta dessa körturer mer och mer. När selen sitter helt rätt och hästen fått upp lite kondition och körmuskler så kommer hon säkert tycka det är skoj!

Lycka till!

Jag tänkte skriva det, när man ser på första bilden skulle jag nog vilja höja upp den ett hål. Men tittar man på bild 2 så ser det nog ganska ok ut ändå. Det är väldigt svårt att hitta rätt läge på en shettis som har så små ytor. Känn efter var skelettet ligger, bröstan ska inte ligga över utan ovanför, men inte för högt så bröstan ligger an för hårt mot halsen. Finns inget bra läge, lägger jag bröstan hellre högre upp än för långt ner.

jag ville bara lägga in att jag tycker bakselen ska stanna där den är, längre bak så kommer det att ta i i varje travsteg då rörelsemönstret ju blir större ju längre ner på rumpan man kommer. Men det är svårt på bild.
Bröstsele kan vara svårt på shettis, de har inte samma halsansättning som ett halvblod ju. Tycker det ser bra ut!

det var inte mycket fotplats..:)
/jenny

Baksele och draglinor var inget snack om saken att vi inte skulle ha, tack vare er på buke :D

Jag har kortat draglinorna ett hål och det var allt som gick. Nu sitter dom mycket bättre och svängeln hänger med i stegen.

Svanskappan ja... Om man försöker lägga en sele på en tunna som sluttar lite innan frambenen så blir resultatet att selen inte ligger där den ska. Jag la selen längre bak i början och spände svanskappan som den ska, tar ut och spänner för. Och så blev det som det blev. Det går inte att ha svanskappan lösare för då ligger selen vid öronen.

Det går inte att flytta ringen på vagnen, men kanske såga av den?

Hästen har inte körts på ca 4 år och jag har aldrig kört (hur bra kombination är det :o ) så mamma ledde henne hela tiden. Släppte bara när vi tog korten. Annars ska man ju självklart ha med spö. Speciellt på denna lilla damen som kan behöva påminas lite om att hon inte kan gå och göra som hon vill ;)

Hon har konditionen, men inte muskleran. Orkar inte dra i uppförsbackar ännu, men det kommer väl. Hos oss har vi BARA backar :crazy: Hon tycker att det är askul redan nu. Här om dagen fick jag knappt stopp på henne :crazy:
Måste kanske köpa skarpare bett i framtiden när hon orkar mer annars kommer det att gå undan i skogen :D

Tack för ditt svar!!

Ja det är lite ont om fotplats. Gubben som svetsade ihop den tyckte att det skulle bli för tungt för henne om man hade något som fotplats, men jag tänker ordna det ändå. Glider jag mellan dom metallgrejerna som jag håller mina fötter på nu, då gör det ont kan jag säga.

Oj vad svårt det blev nu när ni säger olika ;) Vet ju inte vem jag ska tro på då. Men jag håller på att leta efter tränare, så då kan ju dom hjälpa mig ännu mera.

Tack för ditt svar!

Kul att hon tycker det är roligt med körning, de små brukar göra det!

Ringen på vagnen, får man ta av och be någon svetsa fast lite längre fram.

Jag. pm:ar dig

GaurdianAngel skrev:
Sedan skulle jag rekommendera att alltid ha en körpisk med när Ni kör. Det som säkerhet.

Vad är det som är säkert med en körpisk? :confused:

Här kommer jag med mina synpunkter. ;)

Varför såga av ringen? Svetsa dit en lite pigg längre fram istället.

Jag tycker inte att draglinorna ska kortas, däremot bör hela vagnen släppas längre bak. Tycker skalmarna sticker för långt fram.

Svanskappan ska släppas på, om den är sträckt i arbetsläge. Det där med handsbredd är bara att glömma. Det finns hästar (kanske den här) som har mer än så i svank!

Vad är vikten på skalmarna när du/ni sitter på kuskbocken? Känslan från bilderna är, att det är framtungt. Går det att höja skakelfästena?

Framkant på bröstan bör upp lite, så att draglinjen blir rak.

Frånvaron av fotplatta har redan tagits upp. Det är rent livsfarligt, som det ser ut på bilden.

Håller inte med om att bakselen ska sänkas, däremot bör den om möjligt justeras framåt. Går antagligen inte att göra, innan ny fästpunkt på skalmarna är fixat.

Ett tips! Jag fick lära mig för länge sedan av min körinstruktör, att om man måste använda sista hålet i en rem, så är selen feljusterad! Orsak... att man inte har fortsatt justeringsmöjlighet och därför kanske nöjer sig med "ganska rätt".

LIA

Fjunet skrev:
Vad är det som är säkert med en körpisk? :confused:

Det är som att lämna skänklarna hemma för en ryttare. Vad gör Du om hästen börjar stanna/backa eller bli rädd för något?

till trådskrivaren....vart bor du? lr alltså vart bor den gubben som svetsade ihop vagnen honom skulle jag vilja kontakta=) behöver nämligen bygga en vagn vad gick din på?.

Han bor neråt broaryd (småland). Jag fick min gratis eftersom han var skyldig pappa en tjänst för herrans många år sedan och så var han ju en släkting :)

På första bilden ser draglinan ett hål för KORT ut då skakel fästet pekar framåt.
Bröstan skall helt klart UPP ett hål. Bröstan skall sitta två fingrar ovanför bogspetsen.
Bakselens höjd ser bra ut. Dok borde du flytta eller sätta fast en ny ring på skakeln lite längre fram ca 10-15 cm då blir linjen bättre.
Kul att du satsat på att köpa en riktig sele! Lycka till.
/M

Pratat med pappa och han tror inte att gubben hinner det. Går visst i pension om några veckor :(

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 128
Senast: Bison
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 145
Senast: lizzie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 607
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 640

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka