Köpt hus, måste renoveras!

Om man vill få en katalogvilla från 80-talet att kännas som en sekelskiftesvilla så är nog att slå ut hjärtväggen det sista jag skulle göra. Höga golvlister, bröstpanel och spröjs rimmar i mina ögon (öron?) illa med en toköppen planlösning. Var hade ni rent praktiskt tänkt göra av skåpen om ni tar bort vägg mellan vardagsrum och kök?

Sen behöver ju inte öppen planlösning vara fel, det handlar ju mycket om tycke och smak. Men det är väl kanske inte något man tar till om man vill få ett hus att kännas äldre.

Om man vill få en katalogvilla från 80-talet att kännas som en sekelskiftesvilla så är nog att slå ut hjärtväggen det sista jag skulle göra. Höga golvlister, bröstpanel och spröjs rimmar i mina ögon (öron?) illa med en toköppen planlösning. Var hade ni rent praktiskt tänkt göra av skåpen om ni tar bort vägg mellan vardagsrum och kök?

Sen behöver ju inte öppen planlösning vara fel, det handlar ju mycket om tycke och smak. Men det är väl kanske inte något man tar till om man vill få ett hus att kännas äldre.

Vi har en öppen planlösning nu i vår lgh från 1927, med den "gamla" detaljerna, och det funkar, riktigt bra faktiskt :) Men det är absolut klart, det kan bli annorlunda i huset, det vet vi inte ännu, och hur mycket vägg som ska tas bort, det beslutet tar vi inte förrens vi fått nycklarna och känt av läget och mäta, mäta, mäta väggar så det inte blir en för stor öppning!
Skåp blir det i så fall där de finns idag, ev en köksö, stor inbyggd skafferi till vänster i hörnet när man kommer in i köket från hallen.

Vi kommer att planera köket med köksleverantören så vi får input på saker som vi inte tänkt på, på smarta lösningar så det funkar för oss och kökets förutsättningar.
Anledningen till öppen planlösning är att den dagen när/om vi får barn, kunna se dem från köket om de leker i vardagsrummet, men även om vi får besök och man lagar mat så tycker jag om att kunna se och snacka med dom som är på besök om de ex sitter vid matbordet (som vi tänkt ha i vardagsrummet).

Jo det kan ju absolut fungera! Men samtidigt har ju er lägenhet fördelen av att den är betydligt äldre på riktigt.

Men om du tänker dig att skåp, kyl och frys osv ska finnas kvar där de är idag då är det ju en annan sak! När du skrev att ni skulle ta bort väggen mellan kök och vardagsrum såg jag framför mig hur ni skulle ta bort väggen hela vägen från väggen mellan hall/kök och bort till kortgaveln på huset. Det fick jag svårt att få in i en sekelskiftesvilla! Men om det bara handlar om att öppna upp mellan kyl/frys och kortgaveln är det nog mycket större chans att det blir bra :)

Jo det kan ju absolut fungera! Men samtidigt har ju er lägenhet fördelen av att den är betydligt äldre på riktigt.

Men om du tänker dig att skåp, kyl och frys osv ska finnas kvar där de är idag då är det ju en annan sak! När du skrev att ni skulle ta bort väggen mellan kök och vardagsrum såg jag framför mig hur ni skulle ta bort väggen hela vägen från väggen mellan hall/kök och bort till kortgaveln på huset. Det fick jag svårt att få in i en sekelskiftesvilla! Men om det bara handlar om att öppna upp mellan kyl/frys och kortgaveln är det nog mycket större chans att det blir bra :)

Haha nej, det blir nog lite för mkt att öppna upp så mycket, kommer inte få plats med kyl och frys! :p Öppningen blir betydligt större än idag, men inte hela vägen :)

Liknande trådar

Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
29 706
Senast: Trott
·
Hemmet Hej alla Har nyligen köpt hus med myyyyyycket att fixa innan det går att flytta in. Tänkte att det är säkert fler än jag som gjort...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
56 116
Senast: Diabetikern
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 500
Senast: cherie
·
Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 628
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka