Köpt hus, måste renoveras!

Vi tog bort plastmattorna i huset vi köpte (och fortfarande håller på att renovera, snart 3 år senare :p). Under plasten fanns jättefint trägolv som vi slipat. I vardagsrummet är det oljat, i sovrummet bara skrubbat med såpa.

Ert hus ser jättefräscht ut i jämförelse med vårt när vi köpte det :)

Man kan ju lägga sten i marknivå en bit ifrån träden och låta gräset sluta där tex.

Sant, det kan man. Men då växer det ju gräs mellan stenarna :rage:
Å sen måste man kratta löv och sånt där...:down:

Men det beror ju på hur man är lagd, jag gillar inte sånt alls.
Däremot gillar jag att köra gräsklippare :D

På byggahus såg jag en tråd där det var en som tillverkat egen fuskspröjs i trä med kitt och rubbet så det gick knappt att skilja från äkta, kanske kan vara en idé istället för att byta ut alla fönster? Vad det gäller golven så ska du nog inte räkna med att det är brädor under, snarare spånskivor, utan det blir att lägga nytt isf.

Vi tog bort plastmattorna i huset vi köpte (och fortfarande håller på att renovera, snart 3 år senare :p). Under plasten fanns jättefint trägolv som vi slipat. I vardagsrummet är det oljat, i sovrummet bara skrubbat med såpa.

Ert hus ser jättefräscht ut i jämförelse med vårt när vi köpte det :)

Oh, vilken tur! Jag frågade om plastmattan i köket, det var spånplattor under :P Så nytt golv it is!

På byggahus såg jag en tråd där det var en som tillverkat egen fuskspröjs i trä med kitt och rubbet så det gick knappt att skilja från äkta, kanske kan vara en idé istället för att byta ut alla fönster? Vad det gäller golven så ska du nog inte räkna med att det är brädor under, snarare spånskivor, utan det blir att lägga nytt isf.

Jag har surfat runt och hittat firmor som man kan köpa spröjs av, det känns dumt att byta ut alla fönster när det är 3-glas och det inte är några fel förutom att det fattas spröjs. Så det blir till att enbart köpa spröjsen :)
Och spånskivor är det tyvärr :(

Japp, uterummet är ingen höjdare, men det ska självklart behållas :) Fönster går hela vägen ner och staketet ska bort, samt nytt golv med (plastmatta). Möbler där inne kan bli svårt... Vad tycker du?

Möbler jag tänker lite, gungstol och vita korgmöbler, uterummet såg såpass stort ut att det borde rymma både lite sitta bekvämt möbler och en mindre matgrupp. Eller om du inte hittar några möbler i affären som passar in så har jag sett massor av fina egengjorda longemöbler som är gjorda av lastpallar, finns hur mycket som helst om man googlar lite, och för de enklaste modellerna tror jag inte heller att man behöver vara super händig.

utemobler_lastpallar.jpg

Vad gäller matgruppen så kanske mer sådan här stil, än ny modern eller alldeles typisk trädgårdsmöbel

P6070412.gif

Angående spröjs tror jag att det kan göra er fasad lite trevligare, den är rätt naken i dag. Detta hus som jag såg på Hemnet tyckte jag såg trevlig ut, utan att det blev för mycket
41044998f28a64d1bb7f60bdbaeafc79.jpg

Möbler jag tänker lite, gungstol och vita korgmöbler, uterummet såg såpass stort ut att det borde rymma både lite sitta bekvämt möbler och en mindre matgrupp. Eller om du inte hittar några möbler i affären som passar in så har jag sett massor av fina egengjorda longemöbler som är gjorda av lastpallar, finns hur mycket som helst om man googlar lite, och för de enklaste modellerna tror jag inte heller att man behöver vara super händig.

utemobler_lastpallar.jpg

Vad gäller matgruppen så kanske mer sådan här stil, än ny modern eller alldeles typisk trädgårdsmöbel

P6070412.gif

Angående spröjs tror jag att det kan göra er fasad lite trevligare, den är rätt naken i dag. Detta hus som jag såg på Hemnet tyckte jag såg trevlig ut, utan att det blev för mycket
41044998f28a64d1bb7f60bdbaeafc79.jpg

Jag gillar verkligen möblerna på andra bilden, inte så mycket på första bilden.. Men man kan inte gilla allt :P
Och spröjsen på huset på sista bilden var jättefint, det gör ju så himla mycket för utseendet! :)

Det är ju i och för sig inte riktigt sekelskifte, men om ni tänker er något liknande huset på bilden ovan tror jag det kan bli riktigt fint!

Det menar du inte? ;) Jag har inte tänkt riktigt sådana spröjs för huset, men det får avgöras när vi väl flyttat in och kommit till den punkten på listan :)

Om ni VILL byta fönster (en vacker dag) så kan jag tipsa om var vi köpte spröjsade, fina fönster i gammal stil med det bästa u-värdet (om man nu vill ha det, ibland kan det ju bli för bra också) till mycket bra pris. Är fortfarande förvånad över hur fina fönstren är. De är ju dock helt nya så kan väl inte säga nåt om kvalitén i längden. Rätt fönster sätter verkligen atmosfären. :)

Annars tänkte jag som någon annan på trädgården. Om man gör trädgården mer lummig, mer krukor, träd, buskar och klassiska växter som pioner och rosor så kan man ge allting en extra skjuts åt rätt håll. Skapa lite rum i trädgården, det ger mer karaktär än en plan gräsplätt. :)

Om ni VILL byta fönster (en vacker dag) så kan jag tipsa om var vi köpte spröjsade, fina fönster i gammal stil med det bästa u-värdet (om man nu vill ha det, ibland kan det ju bli för bra också) till mycket bra pris. Är fortfarande förvånad över hur fina fönstren är. De är ju dock helt nya så kan väl inte säga nåt om kvalitén i längden. Rätt fönster sätter verkligen atmosfären. :)

Annars tänkte jag som någon annan på trädgården. Om man gör trädgården mer lummig, mer krukor, träd, buskar och klassiska växter som pioner och rosor så kan man ge allting en extra skjuts åt rätt håll. Skapa lite rum i trädgården, det ger mer karaktär än en plan gräsplätt. :)

Du får gärna pm:a om vart ni köpte era fönster,fall i fall:)

Ja, vi har diskuterat fruktträd, växthus, fläderbuskar mm :):) Tror verkligen det kan göra lite extra!

Oj smaken är som baken, delad :D

Jag tycker det ser hiskeligt omodernt ut :o

Det blir ganska dyrt att bygga om sitt hus varje gång modet ändras, var tionde år sådär, och sällan särskilt lyckat.

Ett hus jag tittade på var byggt i en slags blandning mellan jugend och funkis. Avsatser lagda med Ölandssten, handsmidda grindar och staket med bladornament, ett fint proportionerligt byggt hus med ett jättefint läge precis vid havet. Rena drömmen att renovera till sin forna glans - såldes för en spottstyver, köparna rev bort allt och gjorde om hus och tomt i "modern" stil för drygt tio år sedan. Nu är det omodernt igen och hiskeligt fult. För att inte tala om de artonhundratals fiskarhus vid strandkanten som mött samma öde här, hus som nyligen är omgjorda tycker säkert en del är fina - de som byggdes om för tio, tjugo år sedan är nästan alla överens om att de ser förfärliga ut.

Det här med att bygga om och modernisera gamla hus verkar vara en stark drivkraft hos folk.

Det blir ganska dyrt att bygga om sitt hus varje gång modet ändras, var tionde år sådär, och sällan särskilt lyckat.

Ett hus jag tittade på var byggt i en slags blandning mellan jugend och funkis. Avsatser lagda med Ölandssten, handsmidda grindar och staket med bladornament, ett fint proportionerligt byggt hus med ett jättefint läge precis vid havet. Rena drömmen att renovera till sin forna glans - såldes för en spottstyver, köparna rev bort allt och gjorde om hus och tomt i "modern" stil för drygt tio år sedan. Nu är det omodernt igen och hiskeligt fult. För att inte tala om de artonhundratals fiskarhus vid strandkanten som mött samma öde här, hus som nyligen är omgjorda tycker säkert en del är fina - de som byggdes om för tio, tjugo år sedan är nästan alla överens om att de ser förfärliga ut.

Det här med att bygga om och modernisera gamla hus verkar vara en stark drivkraft hos folk.

Jag tycker ju som jag sagt tidigare att man ska renovera med huset och inte mot det.
Gamla hus "ska ha" fönster med spröjs och nya moderna inte för att nämna ett exempel.
Det är ju galet att köpa ett gammalt sekelskiftes hus om det är ett funkis hus man vill ha.
När jag tänker på att "följa modet" så handlar det mest om ytskikt, terracotta färgade väggar var ju hett på 90 talet men nu är det :yuck:
Jag tycker inte det är konstigt att tapetsera/måla om ca vart 5-8e år och i mina ögon är det ändå småpengar.
I övrigt föredrar jag den tämligen klassiska stilen som aldrig blir omodern så jag köper ju hus/lägenhet efter det.
Men nog tusan behöver det renoveras hela tiden ändå för att se fräscht ut.
Men jag gillar när det alltid ser nytt ut också :)

Jag har inte riktigt koll men är det verkligen vanligt att man målar och tapetserar om invändigt så ofta?

Jag har inte riktigt koll men är det verkligen vanligt att man målar och tapetserar om invändigt så ofta?

Det handlar nog om tycke, smak och prioriteringar.
Är man inrednings intresserad så gör man det, är man inte intresserad gör man nog inte det.
Jag tröttnar så jag vill förnya ofta och det är så jag är uppvuxen med mina föräldrar och de flesta av deras vänner har också gjort så så för mig är det normalt.

Men sen finns det ju andra som bara vill ha något att bo i och struntar i hur det ser ut.

Liknande trådar

Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
29 706
Senast: Trott
·
Hemmet Hej alla Har nyligen köpt hus med myyyyyycket att fixa innan det går att flytta in. Tänkte att det är säkert fler än jag som gjort...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
56 116
Senast: Diabetikern
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 500
Senast: cherie
·
Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 628
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka