Köpt hus, måste renoveras!

Jag gör det inte så ofta, men jag satsar på tapeter och färg när jag gör det.
På landet har vi lim & handtrycktapeter, jag målar med äggoljetempera och linolja osv. Det gör jag absolut inte om var 5:e år, set ska hålla.
Jag renoverar gamla fönster och i år ska ytterdörren (original, pardörr 90 cm bred och 190 hög med gamla glas) renoveras, dvs skrapas och målas. Nån trasig list ersätts kanske, men jag vill inte att den ska se ny ut, snarare välbehållen. Jag putsar upp köket, men ersätter inte gamla skåp eller höjer till fullhöjd på diskbänken osv.
Tapeter från rusta kommer inte över tröskeln.
Små möbler som visar på rätt saker, en divansoffa vore helfel.

Jag är jättenoga med hur det ser ut, men det viktiga för mig med mitt lilla hus är att bevara huset. Inte att vitmåla det helt invändigt och ta ner tavlorna.

Lägenheten är 1890- tal, men har helt andra ytor och takhöjd, alltså andra förutsättningar. Men vi har inte vitt högblankt för det;)

@Hyacinth - antar att du är nöjd med äggoljetempera eftersom du skriver att du målar med det? Vi ska måla med det för första gången nu i veckan. Jag hoppas det blir bra.

Slit på vilket sätt? Vi ska ju göra i ordning färgen imorgon ju. Jag gillar enkelt, men sambon vill ha mycket naturligt, därav färgvalet.

Spröjs på fönster förändrar massor bara det. Tänk igenom noga vilken spröjs ni väljer. Jag valde att sätta som ett upp och ned vänt T högst upp i mina fönster passade toppen på mitt hus. På den inglasade altanen kan ni ju om ni vill gå lös ordentligt med spröjs på fönstren för att få en känsla mer av glasveranda.
Köket i sig har ju väldigt fina luckor som lätt skulle kännas äldre med tex. vit färg och nya handtag. Tex. porslinsknoppar.
Vidare skulle nog en liten veranda på entredörren piffa till det endel.
Även byte av balkongräcke till ett luftigare i tex. järn.
Ett större ingrepp som nog skulle kunna hjälpa till att dra tiden tillbaka är att byta ut det platta taket på utbygget vid balkongen till ett spetsigt.
Badrummet tycker jag är fint som det är med en annan kommod skulle det lätt kunna passa in i den äldre stilen.

Spröjs på fönster förändrar massor bara det. Tänk igenom noga vilken spröjs ni väljer. Jag valde att sätta som ett upp och ned vänt T högst upp i mina fönster passade toppen på mitt hus. På den inglasade altanen kan ni ju om ni vill gå lös ordentligt med spröjs på fönstren för att få en känsla mer av glasveranda.
Köket i sig har ju väldigt fina luckor som lätt skulle kännas äldre med tex. vit färg och nya handtag. Tex. porslinsknoppar.
Vidare skulle nog en liten veranda på entredörren piffa till det endel.
Även byte av balkongräcke till ett luftigare i tex. järn.
Ett större ingrepp som nog skulle kunna hjälpa till att dra tiden tillbaka är att byta ut det platta taket på utbygget vid balkongen till ett spetsigt.
Badrummet tycker jag är fint som det är med en annan kommod skulle det lätt kunna passa in i den äldre stilen.

Sambon gillade iden med att byta ut det platta taket mot ett spetsigt :)

Det är en liten veranda under tak just nu vid entren, jag hade ju gärna haft en snygg dubbeldörr och då kanske det är dags att bygga om entren och göra den större:)
Vi funderar på att bygga in trappen, eller iaf måla den vit i dagsläget. På trappstegen ligger det nu en sliten filt (på varje steg) som behövs bytas ut. Sånt går med att måla om träet under filten är ok :)

Det spröjset du har är fint! Det måste nog testas ordenligt innan vi väljer, det gör ju så himla mycket! Men först ska det målas vitt runt fönster. Skönt att alla fönster är i bra skick också, även om det är dags att byta ut stormhasparna :p

Jag hade börjat med färg, och möjligen spröjs och sedan bott in mig ett tag innan större förändringar. Har upptäckt att det efter ett tag är helt andra saker än de jag först prioriterade som känns aktuella.

Köket hade jag också valt att måla, luckorna alltså. Nya knoppar och liknande. Bo in sig och sedan ta nytt grepp om ett ev köksbyte för att ha känt in var det hade varit praktiskt att ha olika stationer som ev ska flyttas, hur man använder huset och hur man vill använda utrymmen.

Taket på uterummet ser ut att vara plasttak? Det hade jag bytt mot trä, gör mycket för känslan.

lycka till! ser ut som ett jättekul projekt. att vitmåla fönstrena gör såååå mycket!

Ett hus från sekelskiftet 1800-1900 har inte öppen planlösning mellan kök och vardagsrum.
Det är 2000-tal.

Så rent spontant - läs på om hur hus såg ut den tid ni eftersträvar.

F.ö. så måste inte alls det där huset renoveras.
Det är fullt friskt och innehåller allt som man behöver i en bostad.
Det ni vill göra är att ändra på huset så att det blir något annat än vad det är nu.
Och det kan man ju vilja.
En 80-talsvilla har inget historiskt värde och det finns massor av dem så det är ju bara att köra på.

Men att påstå att det måste renoveras är faktiskt att ta i.

Det ni vill göra är att ändra på huset så att det blir något annat än vad det är nu.
En 80-talsvilla har inget historiskt värde och det finns massor av dem så det är ju bara att köra på.

Om det måste renoveras eller ej handlar ju om toleranser.
En del kan leva i ett hus med läckande tak och trasiga fönster och tycker det är okej medan andra inte alls kan tänka sig det.

Men du, det är väl inte du som ska bo i huset? Det är jag och sambon. Vi vill renovera, vi tycker inte att huset i dagsläget har det vi vill. Så om du inte har något mer vettigt att säga än att det blir mörkt med trätak eller att det inte behövs renoveras för att du tycker det, då behöver du inte skriva mer i tråden :) Min fråga, därav trådstart var hur vi kan göra om huset, få lite ideer mm. Hur vi sen gör, det är ju upp till oss :)

En del kan leva i ett hus med läckande tak och trasiga fönster och tycker det är okej medan andra inte alls kan tänka sig det.
Men rent objektivt så behöver ett sådant hus renoveras - för annars så blir det förstört och kommer inte längre att fungera som ett hem åt någon.
Det finns en minimistandard definierad i hyreslagen, man kan utgå från den som mall för vad en bostad behöver för att fungera.
Allt under det behöver renoveras.
Inget över det behöver renoveras.

Behöva är ett ord som man måste hålla koll på betydelsen av.

Men du, det är väl inte du som ska bo i huset? Det är jag och sambon. Vi vill renovera, vi tycker inte att huset i dagsläget har det vi vill.
Men det är skillnad på "måste renoveras" och vill ha det på ett annat sätt.
Renovera är en sak och förändra en annan.
Det är svårt att komma med råd eller förslag när vokabulären går isär.

Mitt första råd kvarstår - läs in er på hur hus från den tidsepok som ni egentligen vill ha ser ut.
Det finns jättebra böcker i ämnet.
Så att det inte blir ett hopkok av fönster á la 1850-tal, panel på 1920-talsvis och planlösning enligt 2000-talsmode.
För det blir inte bra när man blandar har jag erfarit.

Vi har en hel drös av hus av olika åldrar med mer eller mindre lyckade lösningar.
Det vi bor i nu är äldre än från 1850 och "moderniserat" (det hette så då) enligt 1960-talsstandard.
Det är mycket bekvämt men rent estetiskt så blev det inte riktigt bra.

Så ändra gärna.
Men kalla det inte för renovering - för renovering är något helt annat.

Behöva är också ett betydligt större ord än = annars faller det sönder.
Man an behöva det för sin trivsel och sitt välmående. Mn kan behöva det för att höjja värdet av sin investering.

Det är betydelsen av ordet renovera som används fel.
Särskilt i kombination med ordet måste.

Renovering (av latinska renovare "förnya", "återställa") innebär att man återställer ett föremål som förändrats (försämrats) genom åldring, till ett tekniskt skick som motsvarar nyskick.

Liknande trådar

Hemmet Vet väl inte om någon är intresserad av att följa renoveringen av "mitt" hus (mamma och hennes man köper det, jag hyr), men jag känner...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
29 706
Senast: Trott
·
Hemmet Hej alla Har nyligen köpt hus med myyyyyycket att fixa innan det går att flytta in. Tänkte att det är säkert fler än jag som gjort...
17 18 19
Svar
372
· Visningar
56 116
Senast: Diabetikern
·
Äldre Nu behöver jag er hjälp! Det handlar om ombildning av hyresrätt till bostadsrätt. Det är ett väldigt långt inlägg men jag är tacksam...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
11 500
Senast: cherie
·
Hemmet OK, nu kommer typ en bekännelse om hur okunnig och totalt o-vuxen jag är gällande dessa saker, och att jag kanske borde vända mig till...
Svar
11
· Visningar
8 628
Senast: ch791022
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka