Sv: köpt hund, känns fel.
När jag tog hem min tant så var hon nog en rätt "tråkig" hund. Hon ville absolut inte leka med mig, hon ville absolut inte träna någonting alls och var glad bara hon fick röra på sig och sedan sova i en mjuk soffa.
Nu är allt detta väldigt rastypiskt för saluki, men hon blev ändå en helt annan hund efter ett tag. Hon började efter ett tag att ta för sig mer, man märkte av tydligare om hon inte fått sin dagliga motion osv. När jag sedan fick henne att förstå sig på klickerträning, att hon fick "bestämma" vad hon fick belöning för när vi tränade tricks, då var det som om någonting lossnade. Helt plötsligt kunde hon komma och titta på mig, uttråkat, för då ville hon träna. Någon gång lekte hon också med mig, när jag väl hittat rätt leksak.
Hon levde upp enormt mycket under tiden jag hade henne och de som träffat henne innan hon flyttat till mig och träffade henne när jag haft henne ett år, de sa att det var som om hon blivit en helt annan hund.
Så ja, om jag hade tagit hem en omplacering nu som "inte ville något", så hade jag först och främst sett till att kolla igenom den hos veterinär så att den inte hade ont någonstans (om inte det redan blivit gjort). Därefter hade jag gett det tid. Haft fasta rutiner så att hunden blev så trygg som möjligt i nya hemmet och efter någon vecka börjat testa igenom alla olika leksaker jag kunde hitta för att se om något kunde falla hunden i smaken.
När väl någon leksak hittats som fungerat och något supergott träningsgodis, då skulle jag introducera hunden för klicker och försöka shejpa fram några tricks som hunden ser som lätt. Personspår brukar också vara något som gör de flesta hundar glada eftersom de då får jobba lite och fokusera på något som blir kul för dem.
Kort sagt: Hade jag tagit en omplacering nu så hade jag utan tvekan gett den 1-2 månader minst för att börja "visa sitt rätta jag".