köpt hund, känns fel.

Torktumlare

Trådstartare
Köpte för två veckor sedan en hund. Känner att han inte alls som en hund jag vill ha. Han är verkligen en sån hund som bara vill vara, han vill inte leka, göra något utan han är nöjd efter en liten kissetur runt hörnet sen vill han in å kela. Har bara haft honom i en vecka, så behöver lite tips utifrån, han är en omplacering och hans förra ägare kommer antagligen inte ta tillbaka honom. Vad skall jag göra? Prova en tid å se? Sälja honom? Jag skaffade hund för att jag ville göra saker med den, förra ägaren sa att han var mer på än vad han är, han är väldigt mycket lugnare och "tråkigare" än vad jag trodde/är ute efter. Men tycker samtidigt synd om honom, att han skall behöva byta hem igen. Kollar fortfarande på andra hundägare och drömmer om en egen hund, känns inte som att jag har någon nu... Vad gör man?

Sv: köpt hund, känns fel.

Jag har en hund som jag inte valt själv och som jag ibland önskar vore annorlunda, lite större o längre ben framförallt så han skulle hinna och orka hänga med när jag /vi springer i familjen.

Lite mer aktiv, gärna mycket aktiv, gärna mer på är också önskvärt.

Men jag gillar läget och det får vara som det är även om vi alla i familjen ibland sneglar längtansfullt på nån långbent rackare med fina steg.:D

Hur var han då du kollade på honom då?

Ge honom lite tid att göra sig hemmastadd och se vad som händer! Det går att jobba/leka upp en större lust med tiden, men ägna denna första tiden åt att bygga upp ett fint band er emellan.

Två veckor kan ju vara lite kort tid för en hund att "bekänna färg." Så den kan nog ändra sig.

Annars kan det väl inte vara värre än om en hund hamnar hos en tillfällig familj för att senare kunna omplaceras. Om du skulle försöka placera om igen, tänker jag.

Sen undrar jag också hur han var när du tittade, ingen prövotid mao?

Jag håller helt med Emor och Blandrastik. Två veckor är för kort tid för hunden att bli hemmastadd på. Jag upplever att hundar kan vara lite dämpade den första tiden i ett nytt hem.

Min äldsta hund var nästan fem månader när hon flyttade hem till oss. Uppfödaren hade bedyrat att det var en valp med väldigt mycket energi (vilket jag önskade mig) och den första tiden var jag faktiskt lite bekymrad över att hon var så lugn. Men ack, vad jag har fått äta upp det! De första lugna veckorna har hon tagit igen med råge.

halvt kl

Även jag håller med! Jag har en äldre omplacering som jag nu haft i 2 månader, och kan säga att han fortfarande förvånar mig över nya sidor som han visar. Även i vårt fall handlar det om att han blivit mer framåt, piggare, kontaktsökande och väldigt lekfull. Märker för varje dag att han öppnar sig mer och mer, och blir tryggare och säkrare i vår flock och med mig som ny "ledare".

Så jag hade gett det lite mer tid och låtit hunden landa först :)

*KL*
Hur gammal är hunden och vad är det för ras? Det kan ju också ge en fingervisning men jag håller annars med de andra, många hundar "växer" med tiden :).

Det tog närmare ett halvår innan min tant blev den hon är idag.

När hon kom var hon en lugn fröken som frynte på näsan åt allt vad godis och träning hette.
Nu är hon en pratglad kärring som slukar allt som erbjuds och nästintill undrar vad hon ska göra för en köttbulle.

Ge det tid.

Du har bara haft honom i en vecka. Jag brukar säga man måste ge en omplacering minst 3 veckor, innan man kan se hur den är.

Men jag tror hunden har haft ett tråkigt liv, då ger den liksom upp.
Ge den några veckor till, sen ut och lek med rolig leksak, gott godis och kanske lite agility. Det brukar få fart på hunden. Men kan också ta tid.
Hade en schäfer en gång som var supertråkig, men jag kämpade på och lekte och körde agility.
Men till slut åkte femöringen ner och hon blev en pigg och aktiv hund. Vå både tävlade lite lydnad och agility :)

Hade ingen prövotid nej. Jag åkte en rejäl bit för att hämta honom så träffade inte honom mer än tiden det tog att skriva över papperna på mig. Han är 3 år. Får ge honom tid helt enkelt! Jag var väldigt chockad över att han var så liten, förvänta mig en hund som var dubbelt så stor (fd ägaren var väääldigt dålig på att uppskatta hans vikt/storlek). Så det är en mindre hund än vad jag förväntade mig men jag gjorde ett val att ta hem honom så kommer ge honom tid!

När jag tog hem min tant så var hon nog en rätt "tråkig" hund. Hon ville absolut inte leka med mig, hon ville absolut inte träna någonting alls och var glad bara hon fick röra på sig och sedan sova i en mjuk soffa.

Nu är allt detta väldigt rastypiskt för saluki, men hon blev ändå en helt annan hund efter ett tag. Hon började efter ett tag att ta för sig mer, man märkte av tydligare om hon inte fått sin dagliga motion osv. När jag sedan fick henne att förstå sig på klickerträning, att hon fick "bestämma" vad hon fick belöning för när vi tränade tricks, då var det som om någonting lossnade. Helt plötsligt kunde hon komma och titta på mig, uttråkat, för då ville hon träna. Någon gång lekte hon också med mig, när jag väl hittat rätt leksak.

Hon levde upp enormt mycket under tiden jag hade henne och de som träffat henne innan hon flyttat till mig och träffade henne när jag haft henne ett år, de sa att det var som om hon blivit en helt annan hund.

Så ja, om jag hade tagit hem en omplacering nu som "inte ville något", så hade jag först och främst sett till att kolla igenom den hos veterinär så att den inte hade ont någonstans (om inte det redan blivit gjort). Därefter hade jag gett det tid. Haft fasta rutiner så att hunden blev så trygg som möjligt i nya hemmet och efter någon vecka börjat testa igenom alla olika leksaker jag kunde hitta för att se om något kunde falla hunden i smaken.

När väl någon leksak hittats som fungerat och något supergott träningsgodis, då skulle jag introducera hunden för klicker och försöka shejpa fram några tricks som hunden ser som lätt. Personspår brukar också vara något som gör de flesta hundar glada eftersom de då får jobba lite och fokusera på något som blir kul för dem.

Kort sagt: Hade jag tagit en omplacering nu så hade jag utan tvekan gett den 1-2 månader minst för att börja "visa sitt rätta jag".

Han är kollad hos vet, inga prob där. Får absolut ge honom tid och hoppas att han växer. Han är väldigt liten i maten och svårmotiverad så får smått kolla runt vad jag kan ha som godis

Vad man kan göra också är ju att köpa tex en aktiveringsboll och lägga maten i den (om man ger torrfoder). Då får de jobba lite för maten ändå. Kanske något att testa sedan när han varit hos dig ett litet tag. Kanske han kommer på att det är kul att jobba om han får göra det?

på min äldre omplacering är det enda godis som motiverar henne riktigt bra torkade små bitar av blodpudding :) funkar bättre än både skinka, korv och köttbullar. Och kladdar inte i fickan :)

Han är kollad hos vet, inga prob där. Får absolut ge honom tid och hoppas att han växer. Han är väldigt liten i maten och svårmotiverad så får smått kolla runt vad jag kan ha som godis

Hoppas han växer? han är 3 år och kommer inte växa mer ;) Hade du googlat på rasen innan du åkte så hade du kunnat läsa mycket om rasen.

Kom på, du kanske menar växer i självförtroendet? :)

Vi har haft flera hundar, både egenuppfödda, köpta som valpar och omplaceringshundar.

Senaste familjehunden är en omplacering. Vi ville prova på en för oss ny och spännande ras. Nu var han inte så rastypisk (tack och lov) men också väldigt nervklen och som en liten farbror när han var 6 månader.
Ville inte leka, livrädd för andra hundar, gick inte och träna trodde man skällde på honom osv. Han hade aldrig träffat män, så han var livrädd för min man.
När jag åkte till jobbet låg han bredvid min säng till jag kom hem.Behöver jag säga att min man var jättebesviken och ångrade köpet i det läget?

Nu är de bästisar och "jobbar" på gården ihop. Han vallar, vaktar och är som en skugga på honom.
Vi har haft honom i 2 år nu, och det tog minst 1 år innan han förändrades och växer faktiskt varje dag i sitt sätt. Han är rena drömhunden nu. Men det kräver arbete!

Alla hundar går att forma, även om de är 3 år, men det tar tid. Lång tid om de har en annan grund. Först bygga upp förtroende er emellan, och sedan orka träna. Då växer kommunikationen fram.

Du har ju bara haft den i två veckor... vad trodde du skulle hända? Djur har ingen on-knapp som man bara kan trycka på.

När jag höll på med omplaceringar sade vi (högst subjektivt och ovetenskapligt) att det tar minst lika många månader i det nya hemmet som antalet år hunden är gammal, innan den börjar öppna upp sitt skal. Är det en hund med någon form av trauma bakom sig kan vi prata om år innan den släpper in någon ny människa.

Jag var väldigt chockad över att han var så liten, förvänta mig en hund som var dubbelt så stor (fd ägaren var väääldigt dålig på att uppskatta hans vikt/storlek). Så det är en mindre hund än vad jag förväntade mig men jag gjorde ett val att ta hem honom så kommer ge honom tid!

Meeeen, en dvärgpincher är en dvärgpincher även om det kan vara ett övervuxet exemplar så är det ändå en liten hund och kan knappast bli dubbelt upp om du ser till ras.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
598
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 178
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka