köpt hund, känns fel.

Sv: köpt hund, känns fel.

I stort sett alla dvärgpinschrar jag har träffat har varit väldigt pigga och frammåt. Förutom min egen som var lite lugnare. Men ändå gick utmärkt att träna med osv.

Och Jag har träffat MASSOR av dom. Mamma är uppfödare och i yngre dagar åkte jag med på parningar osv.

Ge det tid. Dvärgpinschrar är ganska reserverade mot främlingar. Den känner sig säkert inte trygg med dig än. Se över foder osv. får den i sig det den behöver för att orka,

Sv: köpt hund, känns fel.

1,9 kilo låter faktiskt väldigt lite för en dvärgpinscherhane. Är du säker på att hunden är renasig? Är han registrerad i SKK med stamtavla? Min hane, nyss fyllda ett år, väger 6 kilo och är 31-32 cm hög, han kanske är något i största laget med hanarna brukar ändå vara en bit över 2 kilo, snarare runt 4-5 kg.

Ang. att du tycker han är "tråkig" så tycker jag du ska ge honom mer tid. En dvärgpinscher har oftast en favoritperson som den tyr sig till, och antagligen var det hans förra ägare. Hela hans värld är ju upp och nervänd nu när hans förr ägare inte längre finns där. Ditt jobb i första hand är att se till att hunden blir trygg i sin nya miljö med dig och att han ser dig som en resurs och att ni får en bra realtion. Jag skulle inte försöka stressa fram det utan istället jobba med kontaktövningar och enkla övningar som stärker relationen, precis så som man gör med en valp. Ett jättebra boktips är boken "Kontaktkontraktet" av Eva Bodfält.

Dvärgpinschrar är oftast väldigt pigga på att hänga med på det mesta, MEN de är en svårmotiverad ras som kan ha något dålig koncentrationsförmåga därför gäller det att hitta något som verkligen motiverar hunden. Min gillar exempelvis skinkost på tub väldigt mycket, torkat kött i olika former (dock inte för torrt, utan gärna lite kladdigt), ost, falukorv och olika typer av kampleksaker. (fluffiga saker som liknar råttor brukar gå hem hos den här typen av hund)

Viktigt att tänka på är att en omplaceringshund många gånger behöver väldigt mycket mera tid än en liten valp. En valp kan man forma hur man vill ha den, men en omplaceringshund har redan ett invant liv och rutiner, när dom ändras kan det bli besvärligt för hunden.

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
598
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 178
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka