köpt hund, känns fel.

Sv: köpt hund, känns fel.

Alltså, en dvärgpinscher är i regel runt 30 cm i mankhöjd, men ska helst vara lite mindre. Min ena är 33 cm hög och en jätte ;)
Då måste väl ha kollat upp lite om rasen innan du hämtade hunden? En dvärgpinscher på 50-60 cm finns liksom inte, så att den skulle vara dubbelt så stor som normalt är ju bara helt orimligt även för den som aldrig har sett en minipinne förut :p

En dvärgpinscher vill och behöver känna ett starkt förtroende och ett starkt band till sin flock, och att hamna hos en främmande människa kan vara ganska jobbigt. Jobba mycket på att mysa och gosa och skapa relation och förtroende. I och med att det är en vuxen hund hade jag börjat träna lite trick inomhus ganska snart, det här är en hund som kommer att behöva stimuleras. Sen gäller det att testa. Dvärgpinschrar behöver jobba en hel del, annars sätter de lätt sig själva i arbete (tro mig, det vill du nog inte). Så småningom kommer hunden säkert att bli sig själv, och då gäller det att inte stå handfallen. Prova att leka och busa mycket, att lägga några spår, att leta efter godis, att jogga, att prova agility och rallylydnad. Prova att busa och springa en sträcka på promenaden, fart och fläkt brukar de flesta pinnar gilla.
Du kommer att märka vad han går igång på i sinom tid.
Under tiden du väntar får du bygga förtroende.

Är den omplacerad som problemhund, på grund av allergi eller vad var anledningen till att förra ägaren inte ville/kunde ha kvar?

Ge hunden tid! Både i form av dagar, veckor och månader, men också av din tid. Engagera dig i hunden och försök få den med på noterna även om den nu är ovillig.

Kanske blir din hund inte till 100% det du önskat, hundar är ju individer och man kan aldrig vara helt säker på hur de utvecklas även om man får dem som små. Men en kombination av att "gilla-läget" och acceptera hunden för den den är, och att jobba med att förstärka de sidor du önskar se hos hunden, kan det nog bli bra ska du se!

Jag har också en omplacering som kom till oss helt oplanerat, och som var väldans "tråkig" (och hade så varit även i förra hemmet) Slö, lite tjock och helt ointresserad av samarbete. Inte ens mat var särskilt intressant och hon lämnade ofta sin ranson. (vilket förvisso inte gjorde så mkt iom övervikten, men en labb-golden-korsning som inte äter känns fel för mig i alla fall) Hon låg gärna och softade i trädgården och blev klappad, och tog någon kisserunda med tillhörande plask i någon bäck, men sedan räckte det. Inte precis vad jag tänkt mig när jag drömt om att så småningom köpa hund att träna och kanske tävla med...

Efter koll hos veterinären imed blodprover för att utesluta problem med sköldkörteln eller liknande, så fick hunden "tvångsmotioneras" för att bygga upp en kondis (som i sin tur skulle göra skapa ett behov av rörelse.) I början lunkade hon bara efter, 2 meter bakom och såg lagom besvärad ut, men det blev bättre vart eftersom det blev mindre jobbigt, och hon började tycka det var kul att komma ut.

Vi såg också till att komma iväg på kurser. På den första drog hon bara runt i kopplet med rest ragg :o och ville inte ens titta åt mina korvbitar, än mindre ta kontakt med mig, men när hon fick upp ögonen för att träning kunde var kul så släppte det där också.

Jag har lagt otroligt mycket tid på vår hund (både i form av träning och motion, men också genom att bara vara tillsammans jämt, i princip dygnet runt faktiskt, för att skapa en ralation och knyta band oss emellan) under de här 8 månaderna som vi haft henne, även fast hon i början inte ville, och hon är en helt annan hund idag. Hon älskar att träna, är uppmärksam och possetiv till i princip allt jag föreslår, och hänger gärna med på 1½ mil långa cykelturer eller skogspromenader. Övervikten är borta och matlusten på topp. Så mycket kan hända!

(Sedan, visst, så kan jag önska att hon hade ytterligare mer energi, mer fart. Och inte var så mesig och fjäskig... och inte var så benägen att dra på vilt... och... Men att hitta den perfekta drömhunden gör man nog sällan. Och inte tror jag att man behöver det heller för att bli nöjd. Jag trivs otroligt med våran hund och skulle inte byta bort henne mot någon annan :love:, detta trots att hon inte uppfyller min ursprungliga idealbild av en hund helt och hållet)

Svarar alla. Självklart menar jag att han skall växa i sig själv... Har ett par dps i min närhet och har läst om rasen. Han är (vad jag hunnit se) väldigt orastypisk. Han är liten (visst är han alldeles för smal men det jobbar vi på) 1.9kg och 25cm hög. Så han är mindre än en dp och många dps väger minst 2ggr så mycket som honom. Han är väldigt liten som sagt men det handlar inte om storleken. Det handlar om anledningen till att jag ville ha en dp, deras egna personlighet och deras fysiska förmåga. Men som ni säger så får jag vänta och ge honom tid.

Ang att gömma mat försökte jag lägga en godisbit i en toarulle han duttade på rullen när han förstod att han skulle behöva kämpa så sket han i den. Han har en leksak man kan gömma mat i, det sket han också i. Skall ge honom mer tid.

Fd ägaren separerade vilket medförde att han fick vara ensam väldigt mycket timmar då han jobbade på annan ort.

Sedan vill jag poängtera att det inte är storleken jag är besviken på, den bryr jag mig inte om. Han är väldigt proportioenlig, det jobbiga är hans ovilja att leka, aktiveras, allt fysiskt övhvt. Vi är många som har hund här han bryr sig inte om de andra hundarna när vi är ute på promenad (vi brukar gå promenader ihop ca 5-10 hundar), han håller sig till mina fötter och svansar bakom. Jag har försökt leka med honom själv, få igång honom varit ute och åkt inlines med honom, försökt träna trick nu har det inte gått så lång tid så jag har gjort mycket men absolut inte stressat fram något utan det har varit på hans villkor. Men får ge honom tid helt enkelt. Har kanske också träffat 2 väldigt extrema hundar av rasen, får läsa lite bredare om hur aktiva de faktiskt är. Men tid är nog det jag får ge honom.

Senast ändrad:

Det kan ju vara så enkelt (?) som att hans förra ägaren inte har lekt och busat med honom, så att han inte vet hur man gör. Du får lära honom :)

Å andra sidan låter han som en hund som vore ganska lätt att omplacera - det är värre med superaktiva, stora, halvtossiga hundar! En så liten och lugn hund som helst bara vill "vara" och kela, skulle passa hos en lite äldre person, där han skulle bli perfekt sällskap! Eller en familj med lite större barn, som vill ha hund men kanske inte har tid att aktivera jättemycket, och absolut inte tid/kunskap för en problemhund.
Lycka till!

:eek:
Går du promenader med 5 - 10 andra hundar med en omplaceringshund som du haft i 2 veckor?

Vår första hund lekte inte, men han gillafe grisöron. Så vi la ett grisöra i en strumpa och då kunde han minsann både jaga och kampa :) En annan sak som fick igång honom var riktig päls. Typ kaninpäls.

Förresten, provat att smeta in en kong med något riktigt gott? Typ leverpastej?

Det låter som att du har gjort lite väl mycket den korta tid du har haft hunden.
Vad hände med relationsbyggandet och tryggheten?
Även om det är en vuxen hund kan du inte chocka den genom att "Kul att du är här! Nu ska jag göra allt precis som om JAG hade haft dig i tre år. Kasta in dig rätt in i vardagen, inga förmildrande omständigheter här inte!". Det fungerar inte så. Det är inte snällt och inte att ge hunden rätt förutsättningar att landa i en en ny miljö och i en ny flock.
Hur har du egentligen tänkt kring det här?
Har du över huvud taget haft någon plan?

Vi är många som har hund här han bryr sig inte om de andra hundarna när vi är ute på promenad (vi brukar gå promenader ihop ca 5-10 hundar), han håller sig till mina fötter och svansar bakom.

Det är inte konstigt alls.
Hur kan du utsätta en hund, vars vardag precis har vänts upp och ner, för en ny människa (dvs du) som den inte har någon direkt relation till och för så många nya hundar och aktiviteter på så kort tid - och tro att den bara ska gilla läget, bli pigg och glad och arbetsvillig?
Det är inte riktigt schysst.

Det låter som att du har gjort lite väl mycket den korta tid du har haft hunden.
Vad hände med relationsbyggandet och tryggheten?
Även om det är en vuxen hund kan du inte chocka den genom att "Kul att du är här! Nu ska jag göra allt precis som om JAG hade haft dig i tre år. Kasta in dig rätt in i vardagen, inga förmildrande omständigheter här inte!". Det fungerar inte så. Det är inte snällt och inte att ge hunden rätt förutsättningar att landa i en en ny miljö och i en ny flock.
Hur har du egentligen tänkt kring det här?
Har du över huvud taget haft någon plan?

Det är inte konstigt alls.
Hur kan du utsätta en hund, vars vardag precis har vänts upp och ner, för en ny människa (dvs du) som den inte har någon direkt relation till och för så många nya hundar och aktiviteter på så kort tid - och tro att den bara ska gilla läget, bli pigg och glad och arbetsvillig?
Det är inte riktigt schysst.
Speciellt eftersom TS inte verkar ha koll på rasens mentalitet o släktingars ev BPH/MH resultat.

Ge hunden tid. Många dvärgpinschrar tar tid på sig vid en omplacering. Jag märkte det tydligt när jag tog hem min valp som var tuffast i flocken och åt upp alla andras mat. Hemma hos oss ville hon inte äta alls och var jätterädd. Men det vände efter ett tag och jag har ett matvrak som tar för sig, hon var bara påverkad av flytten.

Det du beskriver tycker jag låter som en osäker individ, som går bakom på promenad, det gör mina när de är trötta i huvudet eller tycker det är en jobbig miljö.

Att de inte vill leka är inte så konstigt, är hunden osäker är det svårt att leka med dem utan att pressa dem. Man kan nästan behöva ligga på golvet för att inte sätta för mycket press på dem iom att de är så små.

Jag tycker du ska ta det lugnt, låta hunden bo in sig i sitt nya hem med sin nya flock och se om hunden tar några initiativ.

Jag funderar på att skaffa en dp till och vill helst inte ha en valp utan funderar på en omplacering. Då är min plan att vara hemma med den på heltid 2-3 veckor för att ge den trygghet och kunna observera dess beteenden för att kunna bilda mig en uppfattning om dess personliget för att sen så sakteliga kunna börja bygga upp träningen.

Angående strorleken så är ju 25 cm ok enligt rasstandarden som säger 25-30 cm. Vikten låter ju något lite, jag jämför med min tik som är 28,5cm och väger 4,7 kg. Men då är hon o tävlingsform med enbart muskler och inte ett gnutta extra fett på kroppen.

:eek:
Går du promenader med 5 - 10 andra hundar med en omplaceringshund som du haft i 2 veckor?

+blueberry.

Behöver det verkligen vara ett problem?

Nu är det stor skillnad på en DP och en malle, men när jag tog hem min omplacering så fick han första helgen han var hemma hos mig träffa flera hundar (alltså hundar som han skulle komma att umgås med om jag nu skulle behålla honom) och folk (vuxna, barn, gamla, handikappade). Vi gick promenader i staden, körde lydnad och spår osv osv.

Han hade den bästa helgen i sitt liv verkade det som eftersom han inte ens hälsade på gammelhusse när dom träffades 2 dagar efter det att han anlänt hos mig. Förra ägaren har inte på något vis misskött hunden utan han har aktiverats som en brukshund bör.

Jag tror att det är bra att utsätta hunden för olika saker och hjälpa den att klara av det även tidigt när hunden har kommit hem. I min värld bygger det relation och förtroende. Nu ska jag inte säga huruvida TS har gjort rätt eller fel eftersom jag varken känner henom eller hunden. Jag vill bara ge min syn på saken.

*KL*

Kan bara hålla med Kakis och alla andra.

Den första tiden ska man inte göra ett smack mer än att bygga en relation och lära känna varandra. Man ska inte umgås med en massa andra och man ska inte ha så bråttom.

Båda hundarna i detta hushållet är omplaceringar. Med den första hade jag alldeles för brått igång med att träna och lade alldeles för lite tid på att bygga kontakt och skapa en relation. Idag ångrar jag att jag inte lade betydligt längre tid på kontakt och relationsbiten. Det lyser så tydligt igenom nu efter att par år att den inte är så solid som den kunde ha varit.

Med sambons hund var vi långsammare om än att han hade krav på att hunden skulle prestera som tjänstehund. Vi lade massor av tid, hemma, på att bara mysa och vara sociala. Jag kommer ihåg att han hade varit hos oss i exakt 6,5 månad när han för första gången visade att han var glad över att jag kom hem.

Tålamod är svårt när man precis har fått hem sin hund hund och vill göra tusen saker men det är tråkigt nog det som räntar bäst i längden. Passa på och mys och hitta trygghet så kommer nog det andra sedan.

Senast ändrad:

knapp Vi är nästan 10 pers som har hund som går samma rundor och som umgås. Visste inte att det skulle vara så pass stor grej? Träffar dem hela tiden då alla bor här. Promenerat med dem kopplade och promenerat med dem lösa. Ni får gärna ge mig tips för nej jag har ingen plan som innefattar 3 veckors ledighet osv. Men vissa får det att låta som om jag stressar sönder hunden.. Har gått promenader med honom det gör jag ändå. Sen om det går 5 andra hundar där så gör det det ändå då vi har ungefär samma schema och bor på ett litet område (studenter) så vi träffar många hundar ändå.

Han är väldigt mammig och vill vara nära, blir otroligt glad när jag kommer hem. Vi kelar mycket och tar det lungt varit ute å joggat en gång å åkt inlines en gång annars har vi tagit det lugt han verkar inte stressad utan väldigt väldigt lugn.

Är öppen för tips på hur ni hade gjort. Vill gärna veta varför jag inte skall promenera med andra som har hund men slutar absolut med det om det kan vara en stressfaktor. Det har vi gjort 2 gånger.

Senast ändrad:

KL

Jag har precis tagit över en malinoistik och jag var kanske inte riktigt ute på så mycket som Disen tagit upp första helgen. Men vi satt inte heller bara hemma och kikade... Jag har en provtid på två månader (som nästan gått nu) och det är jag riktigt glad för, hon har förändrats en hel del på den här tiden och det känns att hon har landat och bott in sig. Men det jag vill komma till är att det är individer vi sysslar med, vissa fixar att utsättas för både det ena och det andra medan andra kanske behöver ta det lite lugnare. Sen beror det ju även på vad hunden har med sig i grunden och på vägen fram till nu. Jag har lagt mycket tid på relationsbyggnad med min och för hennes del så känner jag att det är i arbetet som vi utvecklas mest. Spelar ingen roll om det handlar om trickträning, spår eller leta godis etc. så märker jag att det är det som ger mest tillbaka! Men då är hon arbetad sen innan och van vid det.

Till TS vill jag nog mest ge rådet att försök se hunden, utsätt den inte för saker som den tycker är jobbiga, gillar den att mysa så mys, gillar den att gå långa promenader så gå långa promenader etc. Men tvinga inte fram en massa och sätt press - det ger inget i relationen så här tidigt.

Jag fick hem en omplacering för snart 2 månader sedan. Hane, papillon/tibetansk spaniel på 3 år. I början tyckte jag han var världens tråkigaste som bara låg i soffan o gjorde inget väsen av sig, jo han morrade o kunde flyga på min valp när hon ville leka. Efter ca 4v så började han ta initiativ till lek med valpen, tog hon initiativet morrade han bara. Idag leker de jättebra ihop oavett vem som började, han har verkligen levt upp. Detta har dock tagit närmare 2 månader o alla som träffade honom då o träffar honom nu tror inte det är samma hund.
Jagfick iof rådet av en hundtränare att inte låta honom träffa allt för många andra hundar i början, utan bara de i närmsta vänskaps kretsen då det är en jätteomställning för dem att byta hem (en vuxen hund har det ofta svårare än en valp), nya rutiner osv. Han dfick umgås med min vavva valp o syrrans vavva hane på 2 år. I början skulle han bara sätta på syrrans jycke, idag är det inget sånt utan bara lek o bus

Du vill ju bygga upp relationen mellan dig och din hund. Det gör ni enklast när ni är själva. Därför är det bra att promenera själv i början. Annars om ni är 5 som går så är det ju 9 nya individer för hunden att hålla reda på.
Jag hade tagit det lugnt och sett till att det bara var jag och hunden så den blir trygg med mig. Sen om hunden bjuder in till att göra saker hade jag hängt på men jag hade inte tvingat mig på den med aktiviteter och lek till en början. Utan när jag sett att hunden är trygg med miljön och börjar ta initiativ hade jag börjat introducera andra hundar och människor.

Jag har en omplacering sedan lite mer än fem veckor tillbaka och jag har nog gjort ett mellanting av vad andra har skrivit här i tråden.
Jag har tagit det lugnt och jobbat med relationen mellan mig och hunden men jag har inte suttit inne i fem veckor och inte träffat andra. De som jag träffar ofta i familjen/vänkretsen har hunden och jag träffat, både hemma hos oss och åkt till andra (en del med hund).Men givetvis har jag inte farit runt hela tiden.
Jag har prövotid och vill "prova" hunden i olika miljöer och situationer men med tanken i bakhuvudet att hunden inte hunnit bo in sig än :)

Ge hunden en chans att "blomma" ut i sitt nya hem och låt den komma tillrätta lite mer innan du tar något beslut, skulle jag säga :)

Liknande trådar

Hundträning Jag funderar mycket just nu. Jag har bestämt att alltid ha 2 hundar. Jag har trivts med det men bestämt att inte skaffa mer pälsvård för...
Svar
13
· Visningar
598
Senast: Lillefrun
·
Övr. Hund Jag har idag fått ett mail från värden att de fått in klagomål på mina hundar, att de skäller när de är hemma själva. Jag vet inte vad...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
7 178
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 714
Senast: fixi
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 425
Senast: Ragdoll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka