Köpekontrakt, tillägs-krav?

Draumsyn

Trådstartare
En kort fråga.

Kan en säljare i ett köpekontrakt skriva krav om att hästen ex måste gå på ett visst foder (även om den fysiskt sätt eg. inte MÅSTE)
eller kanske skriva att hästen måste gå barfota ett antal veckor om år (trots bra hovar.)

Jag förstår att ägaren kan önska saker, och självklart kan man ju göra som säljaren vill om det nu fungerar.
Och självklart om hästen i fråga inte tål annat foder eller har jättedåliga hovar då kan man ju förstå ett sådant krav, men om så inte är fallet?

Men kan man skriva sådana "krav" i köpekontrakt?

Är bara nyfiken då jag aldrig skrivit ngt köpekontrakt :)

Sv: Köpekontrakt, tillägs-krav?

När jag har sålt hästar så har jag inte skrivit krav ( jo, en gång när det var en häst som inte skulle säljas vidare utan i såfall köpas tillbaka av mej eller slaktas, pga vissa omständigheter), eftersom jag generellt inte tycker att jag kan ställa krav när hästen är såld.

Däremot är jag väldigt noga med att skriva in "upplysningar" som tex:

"Tål ej hösilage" , "Svår att sko" , "speciell att lasta, man måste göra såhär......" , "ranghög" , "Kan ha sadeltvång" mm mm

Detta för att underlätta för köparen + att de inte ska kunna komma och säga "vi visste inte att...." om/när de ev får problem.

Nu låter de som om alla mina hästar varit problemhästar vilka det inte varit:crazy::smirk:.

Okej, ja men det låter ju självklart vettigt :)
Upplysningar är ju jättebra, det är just krav som jag tycker låter lite konstigt. Visst vill ägaren gärna att man gör som hästen är van kan hon ju be mig om det, det behöver ju kanske inte stå i kontraktet?

Kan man skriva ett köpekontrakt själv eller måste man ha vissa juridiska papper, en jurist där, eller hur funkar det?

Hästen jag troligtvis kommer att köpa blir min allra första så det är ju bra att ta reda på så mkt som möjligt.

Det finns färdigtryckta köpekontrakt att köpa. på de flesta ridsportbutiker, kostar typ 50 kr. Sedan kan man ju även göra egna bilagor om speciella saker.

Jag tycker att man ska ligga lågt med kraven om det inte finns väldigt speciella omständigheter.

Jag har aldrig haft en jurist med. Har bara sålt hästar som privatperson till privatperson. Är kanske annorlunda om någon av parterna är näringsidkare.

Lycka till

KL

Jag sålde en häst idag och vi använde ett färdigt kontrakt från Granngården. Dock så hade jag skrivit ner lite om hästens bakgrund och en "nulägesbeskrivning" av hästen där det mesta som är värt att veta fanns med.
I kontraktet skrev vi under "övriga upplysningar" att det fanns en bilaga. Kändes bra för mig och uppskattades av köparen. Inte ett krav fanns med men gott om annan information om hästen.

Okej, men man kan alltså ställa dessa krav i ett kontrakt om man vill då eller kan man bara önska?

Okej, men man kan alltså ställa dessa krav i ett kontrakt om man vill då eller kan man bara önska?
Jag har svårt att tro att dylika krav så som foder eller hur hästen ska skötas håller rent juridiskt? Om jag köper en vara så har jag rätt att nyttja den så som jag vill? Den är ju min då kan jag tycka:).
Köp ett färdigt kontrakt från ridsportsförbundet. Till det kontraktet finns en advokat knutet (han har även utfärdat det). Då kan du kontakta honom vid eventuella frågetecken.
Vid kontraktskrivning på hund så håller inte egna skrivna klausuler (tillägg), så som tex "Hundägaren förbinder sig till att gå vallhundskurs och avlägga lokalprov (vanligt hos border collie uppfödare). En sådan klausul håller inte i rätten. Även att "säljaren har förköp vid eventuell försäljning" är inte hållbart. Detta har jag själv kollat upp hos svenska kennelklubbens juridiska avdelning. Har jag köpt en vara, så är den min och jag säljer den när, hur och vart jag vill. Sedan kan man ju diskutera vad som är moraliskt riktigt?
Jag kan inte säga med säkerhet att det är så här med häst, men det borde ju vara samma sak?
Enklast är ju att köpa en häst utan "konstiga" krav:idea:. Däremot när det gäller foderavtalen så tror jag att det är annorlunda, för då är det ju fortfarande ägaren som är ansvarig för hästen.
Kolla med en advokat innan du skriver på något, så att det inte blir tokigt för dig längre fram.
Lycka till/Malin

Ps. Var noga med vilket kontrakt du väljer. Det är olika beroende på om du köper av en privatperson eller en näringsidkare. Viktigt eftersom olika lagar tillämpas. En näringsidkare har större ansvar emot en privatperson då konsumentköplagen gäller. ;)Ds.

Det är en kompis jag kommer köpa hästen utav, och han kommer stå kvar i samma stall + att jag haft honom som min hela hösten, så jag tror inte hon vill lura mig eller ngt sånt :p

Men är ju alltid bra att veta...

Jag frågade lite om kontrakt idag och fick då som svar att man kan ladda ner färdiga kontrakt på nätet, är de "riktiga" då? :confused:

Haha, det är tur att buke finns :D

Jag skulle vilja påstå att just eftersom du köper av en vän/bekant är det ännu viktigare att ha allt på papper och ha giltiga sådana. Ofta är det när man köpt av bekanta som problem uppstår när vänskapen kanske tar slut en dag och papprena är ofullständiga. En liten fotnot bara.

Att säljarens krav (med skoning och foder etc) har någon juridisk bärkraft är jag tveksam till. Men det kan nog någon annan lärd människa här svara på.

Så du lyckades skrapa ihop pengar till köpet till slut ändå, eller planerar du i förväg? ;)

I regel har man alltid rätt att bestämma över det man äger. D v s det man köpt. OM man köper på avbetalning kan man däremot behöva hålla hästen med t ex fullvärdesförsäkring under avbetalningstiden, man kanske måste hålla sig till vissa regler eftersom ägaren är rädd att få tillbaka hästen i ett sämre skick än den lämnades ut (om det nu skulle vara så att avbetalningen inte fungerar och hästen återtas).

Att ställa krav om foder, skoning etc efter det att man sålt hästen är inte rimligt. Sålt är sålt. Då bestämmer nya ägaren. Var försiktig med sådana här klausuler, man blir SÅ osams sedan. Om en part (säljaren) tror att de gäller och andra parten (köparen) VET att de inte gäller - ja, då är det bäddat för en stor och tråkig konflikt. Ö h t ska man undvika att detaljreglera på det sättet du nämner.

Det är bättre att gemensamt diskutera igenom hur man vill att hästhållningen ska fungera och sedan vara överens om vad som är bra hästhållning.

Du kan skriva ett eget kontrakt, det är fullt hållbart juridiskt så länge ingen punkt strider mot lagar och regler som finns.

Bäst är kanske att köpa ett färdigt kontrakt, då riskerar man inte att missa något.

En kort fråga.

Kan en säljare i ett köpekontrakt skriva krav om att hästen ex måste gå på ett visst foder (även om den fysiskt sätt eg. inte MÅSTE)
eller kanske skriva att hästen måste gå barfota ett antal veckor om år (trots bra hovar.)

Jag förstår att ägaren kan önska saker, och självklart kan man ju göra som säljaren vill om det nu fungerar.
Och självklart om hästen i fråga inte tål annat foder eller har jättedåliga hovar då kan man ju förstå ett sådant krav, men om så inte är fallet?

Men kan man skriva sådana "krav" i köpekontrakt?

Är bara nyfiken då jag aldrig skrivit ngt köpekontrakt :)

Vi sålde en häst en gång och skrev in i kontraktet att vi skull eha förköpsrätt ifall hästen skulle säljas vidare i framtiden.
Hästen såldes i alla fall vidare utan att vi ens kontaktades, då vi ringde och frågade vad som hänt vart svaret "jamen ni skulle ju ändå inta haft råd att köpa tillbaks hästen:confused:"
Hästen såldes till en 14årig tjej som inte klarade av henne alls och efter 1 år vart hästen utdömd för "psykfel" :(
Var inget fel alls på den hästen, men hon var inte en "barnhäst".

Så man kan verkligen undra om det spelar någon roll huruvida man skriver krav i köpekontrakt, man måste nog skriva med de eventuella konsekvenserna också då för vad händer annars??
Te x "om hästen säljs vidare utan att tidigare ägare kontaktats i första hand erläggs en bötessumma på x antal kr" Då har man något skriftligt att gå på, nu hade vi ju inget att säga till om - trots att det stod i kontraktet att vi skulle kontaktats..

Är den såld så är den! Då kan man inte ställa krav, tycker JAG. Sedan är det nog VÄLDIGT svårt att få det att bli juridiskt bindande.

:)

Du kan i princip avtala om vad du vill ..... MEN problemet blir ju vad som ska hända om motparten inte följer avtalet ....
Vad ska hända om det står i köpeavtalet att hästen ska äta hö och den nya ägaren sedan ger hösilage? En tänkbar konsekvens skulle ju kunna vara att du då har rätt att köpa tillbaka hästen till ett visst pris ... eller att du har rätt till skadestånd med t ex 20 kr per utfodring ... fast det är ju knappast till nytta för hästen ...!
SÅ om du ska skriva in denna typ av villkor bör du samtidigt skriva in vad konsekvenserna av ett avtalsbrott ska vara ....
Tror dock detta är en mycket besvärlig väg att gå .... Du bör nog inte sälja hästen om du vill kunna kontrollera dess tillvaro utan istället ha kvar den i din vård och skaffa en medryttare / fodervärd istället.

Jag skulle vilja påstå att just eftersom du köper av en vän/bekant är det ännu viktigare att ha allt på papper och ha giltiga sådana. Ofta är det när man köpt av bekanta som problem uppstår när vänskapen kanske tar slut en dag och papprena är ofullständiga. En liten fotnot bara.

Att säljarens krav (med skoning och foder etc) har någon juridisk bärkraft är jag tveksam till. Men det kan nog någon annan lärd människa här svara på.

Så du lyckades skrapa ihop pengar till köpet till slut ändå, eller planerar du i förväg? ;)

Man måste ju ha koll på allt innan det blir köp :p Men köp blir det, så¨fort jag får möjlighet :)

Okej, jag är intresserad av att köpa och eftersom han blir min första så kollar jag lite...

Men man kan alltså injte ladda ner bra kontrakt på nätet?
För säljaren hade tydligen ett kontrakt som hon skulle ladda ner men jag börjar fundera på om det inte är enklare med man köpt och vet är bra :confused:

jag litar faktiskt mer på ett köpt kontrakt än ett man laddar ner. nu har jag visserligen inte sett det hon tänkt använda sig av men 50kr känns som en billig utgift för ett kontrakt på ex granngården.

Hmm tyvärr har vi ingen granngården här där jag bor, men kanske finns de i de flesta höästsportsaffärer?

Liknande trådar

Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 106
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 050
Senast: Lavinia
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 342
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV