Köpa varghund

S

Skuggabaldur

Det är inget jag tänker göra nu, inte förrän om några år i så fall. Det jag undrar över är vad ni tycker man ska ha för erfarenhet innan man köper en stor hund (irländsk varghund i det här fallet)? Vi har en liten knähund - så långt från en varghund man kan komma i princip :p .
Men ja, min dröm har alltid varit en irl. varghund, dels tycker jag mycket om stora hundar och dels verkar deras temperament så trevligt. Vill alltså inte ha en för att gå runt och imponera på folk - jag gillar inte uppmärksamhet :D (men det kan ju iofs alltid kännas tryggt att ha en stooor kompis med sig om man är ute och går i mörkret).
Jag skulle gå massor med kurser med den och läsa på ännu mer innan. Vad tycker ni, är jag en lämplig ägare till den rasen eller borde jag leta efter någon annan?
 
Sv: Köpa varghund

Om man ska ha en sån stor hund bör man bo på landet, eller iaf i villa med stor trädgård. Tycker jag iaf.
 
Sv: Köpa varghund

:rofl: Vill du inte ha uppmärksamhet är nog inte Irländsk Varghund den rätta rasen! :D
Vad har du för storhunds-erfarenheter sedan innan? Som Centaur säger så är en tomt, stor sådan, en nödvändighet. Åtminstone så som jag ser det.
 
Sv: Köpa varghund

Jadå det tror jag. Är själv väldigt insatt i rasen (min egentliga favoritras) men eftersom att mitt intresse för bruks och träning är så stort också blir det ingen irländare på många år iaf. Det är ju en hund av vinthundstyp som behöver mycket yta att röra sig på. Dom tar minst sagt plats! Dom är dessutom otroligt respektingivande hundar med sitt "råa" uttryck men vill du ha en vakthund eller liknande är en irländsk varghund det sista du ska skaffa dig. Snällare hund får man leta efter! Det här med träning kommer bli en ordentlig utmaning för dig, dom har så gott som ingen "will to please" eller är inte ett dugg intresserade av det där med lydnad. Men allt går ju såklart! Varghundarna har stor portion jaktlust och det du kan behöva jobba med om du vill ha hunden lös är om den skulle få för sig att springa efter vilt eller annat som är kul att jaga (vilket är högst sannolikt:angel: ) ..Annars önskar jag dig bara lycka till!
Vackrare hund med lika stort hjärta får man leta efter:love:
 
Sv: Köpa varghund

Äsch, att bo i villa med gård behövs lika lite som med någon annan hundras ( förutom polarhundarna )

Varför skulle man behöva en stor tomt bara för att man har en varghund ?

Min vovve ( En grandis ) fungerar ypperligt i lgh..

Inne: Man sover, äter och slappar

Ute: Tränar, busar, hoppar och studsar...
 
Sv: Köpa varghund

Jag bor i villa, med stor trädgård, så det är inga problem. Inga staket dock...
 
Sv: Köpa varghund

Nja, jag skrev det mest för att ni inte ska tro att jag vill ha en stor hund "bara för att" :D .
Det är just det, jag har aldrig ägt en stor hund. Har ju träffat flera (inga varghundar dock), men det kan man väl knappast kalla att ha erfarenhet... Så det är väl därför jag är lite tveksam.
 
Sv: Köpa varghund

Vakthund är det sista jag vill ha, har fastnat för rasen mycket pga av vad som skrivs om temperamentet. Jaktinstinkt och lydnad kan ju komplicera det hela, men om jag skulle gå på kurser med den och en massa sånt så kanske det kan gå ändå, eller vad tror du?
Nu ligger ju ett ev. hundköp några år fram i tiden, men det är alltid kul att planera lite i förväg.
Tack för svaret förresten!
 
Sv: Köpa varghund

Vill du ha en hund att träna och arbeta med bör du nog skaffa dej en annan ras, för de irländska varghundarna är bland de dummaste och lataste jag har träffat.
 
Sv: Köpa varghund

För att jag tycker att större hundar inte passar i lägenheter. Visst, det behöver väl inte vara några problem, men det beror också på hur stort man bor. Jag skulle inte klämma in en irländsk varghund i en liten lägenhet på x små antal kvadrat. 3 rum eller fler med stora ytor däremot är väl ok.
 
Sv: Köpa varghund

Jag tror inte att det skulle vara några problem för dig, även om det nu är ett vääääldigt stort steg storleksmässigt sett ;) man får ju tänka på skillnaderna. Plötsligt äter inte hunden några deciliter om dagen, istället liter :D du har inte 5 kilo i kopplet längre, utan snarare 80 (eller vad nu en varghund väger ;) ), men du bor ju passande iaf och det är ju alltid bra.
 
Sv: Köpa varghund

Men varför måste lgh vara stor, en lgh är ju så pass stor att hunden både kan gå ligga sitta snurra, vad mer behöver en hund göra inomhus?

Och det där med stor tomt, varför behöver man just tomt om man ska ha en varghund?
 
Sv: Köpa varghund

Röra sig kanske? ;) Jämför själv med att du skulle få så pass begränsat utrymme att allt du skulle kunna göra är att stå, sitta eller ligga. Hur trivsamt skulle det vara? Även om lägenheten är stor så är det STOR skillnad mellan hundarnas rörlighet och begränsningar, jämfört med hur stora dem är. Om du har en lägenhet på 45 kvadrat, och du sätter in t ex en mops och en varghund, vem har då bästa förutsättningar för att kunna röra sig trivsamt i lägenheten?

jag säger inte att tomten eller lägenheten behöver vara av de största slagen, även om nu större är bättre. ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa varghund

Fast om hunden får tillräckligt med fysisk och psykisk stimulans så lör den ändå mest ligga och sova hemma.. Jag tolererar inte spring inomhus hemma utan det gör vi ute. Hemma= lugn och ro. Vilket inte verkar beröra vovvarna det minsta!
 
Sv: Köpa varghund

Vakthund är det sista jag vill ha, har fastnat för rasen mycket pga av vad som skrivs om temperamentet. Jaktinstinkt och lydnad kan ju komplicera det hela, men om jag skulle gå på kurser med den och en massa sånt så kanske det kan gå ändå, eller vad tror du?
Nu ligger ju ett ev. hundköp några år fram i tiden, men det är alltid kul att planera lite i förväg.
Tack för svaret förresten!

Allt går. Jag har så många gånger hört att "si och så kan inte en tax eller en terrier göra" men nog fan gör dom det ändå! Är du envis som in åt :devil: vete kan du nog få den mest envisa åsna att göra som du vill. Det tar visserligen dubbelt så lång tid som med alla andra hundar. Poängen är ju att hitta dom rätta knapparna och att hunden vill vinna din uppmärksamhet och belöning! Jag tror inte att en irländare går att tvinga till lydnad, dom blir nog precis som mina mer motvalskärring då. Det mesta handlar väl om att luras, och att hitta rätt moment i en situation att framkalla vad man nu än vill ha fram. Jag tror nog att det ska gå om du är listig som räven och envis som åsnan:D Lycka till!
 
Sv: Köpa varghund

SJÄLVKLART. Det är inte det det handlar om. Det handlar om att ändå kunna erbjuda det utrymme som hunden ska kunna trivas i. Har man en skitliten lägenhet och skaffar sig stor hund skulle man ju lika gärna kunna bura in hunden när den är hemma eftersom den inte har utrymme att röra sig på iaf.

SOM SAGT, det är en väsentlig skillnad hos hundens trivsel om du stoppar in en varghund i en 45 kvadrats lägenhet istället för en mops. Åtminstone så jag känner.
 
Sv: Köpa varghund

Javisst, jag förstår din poäng. Jag menar bara att TS inte ska behöva känna sig "dum" om hon köper en hund som passar henne för att den inte skulle "få plats".
 
Sv: Köpa varghund

Ja, jag är envis som sjutton när det gäller - och har en massa tålamod. Så det borde väl gå om man går kurser också.

Till alla:
Vad gäller boende, så skulle jag aldrig vilja bo i lägenhet i stan, så då var det "problemet" (om det är ett problem) löst ;) .

Sen så är jag väl inte direkt ute efter en hund att träna och arbeta med, utan bara en kompis liksom, om ni förstår hur jag menar. Självklart får man ju träna lydnad m.m. och aktivera hunden, men det gäller ju alla hundar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 083
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 231
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 678
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp