Köpa varghund

Sv: Köpa varghund

Röra sig kanske? ;) Jämför själv med att du skulle få så pass begränsat utrymme att allt du skulle kunna göra är att stå, sitta eller ligga. Hur trivsamt skulle det vara? Även om lägenheten är stor så är det STOR skillnad mellan hundarnas rörlighet och begränsningar, jämfört med hur stora dem är. Om du har en lägenhet på 45 kvadrat, och du sätter in t ex en mops och en varghund, vem har då bästa förutsättningar för att kunna röra sig trivsamt i lägenheten?

jag säger inte att tomten eller lägenheten behöver vara av de största slagen, även om nu större är bättre. ;)

Jag skulle nog vilja påstå att en vinthund har bra mycket bättre förutsättningar för att trivas på begränsad yta än en mops. Vinthundar är generellt fruktansvärt lata och har dom bara nån stans å ligga på så klarar dom sig...
Jag var hundvakt åt 5 vinthundar i sommras (1 hjorthund, 1 borzoi och 3 greyhound) å jag märkte inte ens att dom var där. Dom låg i sängen hela dagen.. Då tar mina katter mer plats än en vinthund.
 
Sv: Köpa varghund

Röra sig kanske? ;) Jämför själv med att du skulle få så pass begränsat utrymme att allt du skulle kunna göra är att stå, sitta eller ligga. Hur trivsamt skulle det vara? Även om lägenheten är stor så är det STOR skillnad mellan hundarnas rörlighet och begränsningar, jämfört med hur stora dem är. Om du har en lägenhet på 45 kvadrat, och du sätter in t ex en mops och en varghund, vem har då bästa förutsättningar för att kunna röra sig trivsamt i lägenheten?
jag säger inte att tomten eller lägenheten behöver vara av de största slagen, även om nu större är bättre. ;)
Jag håller absolut med Calazirya - det där med utrymme inomhus är inte alls så viktigt som många tror. Jag har 5 hundar - 4 golden och en pyrénéeisk vallhund, och var befinner de sig, tror ni? Jo... där jag är förstås! Är jag i köket så ligger alla där, sitter jag vid datorn så ligger alla där, sitter jag i soffan så är alla där. Och sover jag så är naturligtvis alla där.
Inomhus ska hundarna förstås vara lugna och inte springa omkring och härja, det får de såklart göra ute... det säger väl sig självt??
 
Sv: Köpa varghund

Mina hundar vet skillnaden på inne och ute... Inomhus sover dom eller äter, det kräver inte speciellt med utrymme för det
 
Sv: Köpa varghund

*kl*

Svarar er alla ;) jag gav MIN syn på saken, och jämför storlekarna mellan mops/varghund och inte mentaliteten. Försök att inte övertolka mina inlägg så behöver ni inte bli så upprörda. JA vinthundar är lata, och visst, de ligger mer och sover inomhus. Men jag som hundägare skulle själv vilja känna att jag kan erbjuda det utrymme som "krävs" för hundens storlek.

Jag har själv 7 hundar och det kan faktiskt vara full fart både ute och inne. Men det ligger hos individen också. Hur vet jag att just den valp jag väljer ska finna sig i att vara lugn och ligga i bädden inomhus? Framförallt mina pojkar vill även ha det lite skojigt inne ibland, och jag är glad att jag har det utrymme jag kan ge dem så att de faktiskt kan göra det. Nu säger jag inte att mina hundar inte vet skillnaden på inne och ute, men händer det inte att ni busar runt med era voffsar även inomhus då och då? Eller att de vill busa med varandra? Och snälla, börja inte gnälla om "ständig lydnad" nu bara för att jag säger så.

Och jag menar fortfarande inte att man INTE skulle kunna ha en varghund i lägenhet.

:angel:
 
Sv: Köpa varghund

Kan försöka dra ett exempel...

Säg att jag har en box på 2x2 meter. Jag kan välja mellan att stalla in ett halvblod på 165 cm i mankhöjd, eller en B-ponny på 122 cm i mankhöjd. Jag väljer att stalla in halvblodet. SJÄLVKLART skulle jag få kommentarer om att boxen skulle vara för liten, men vad svarar jag då? "- Ja, men den ska ju bara stå och sova eller äta inomhus. Det tar ju inte mycket utrymme."

;)

Förstår ni bättre hur jag menar då? :idea:
 
Sv: Köpa varghund

Vinthundar i övrigt har en grym jaktinstinkt... Ibland räcker det inte att man är är envis med stort tålamod, de bryr sig inte om inkallning.
"Ska jag komma till dig när jag kan döda en hare?!?!" - citat whippet

Vid mitt stall finns det två hjorthundar och de bryr sig om ingenting annat än att jaga. Fast de har tre åkrar att röra sig på måste de hållas kopplade eftersom det blivit lite väl fattigt djurliv utanför :D Då är ägarna veterinärer och riktiga hundmänniskor. Ibland är det bara att köpa ett starkt koppel och ett gymkort!

Snällare hundar får man leta efter men när jakten slår på är det bara att hålla i sig. Afghanen t.ex anses vara en dum hundras, det är den definitivt inte... Den bryr sig inte om att lyda helt enkelt!
 
Sv: Köpa varghund

Vinthundar i övrigt har en grym jaktinstinkt... Ibland räcker det inte att man är är envis med stort tålamod, de bryr sig inte om inkallning.
"Ska jag komma till dig när jag kan döda en hare?!?!" - citat whippet

Vid mitt stall finns det två hjorthundar och de bryr sig om ingenting annat än att jaga. Fast de har tre åkrar att röra sig på måste de hållas kopplade eftersom det blivit lite väl fattigt djurliv utanför :D Då är ägarna veterinärer och riktiga hundmänniskor. Ibland är det bara att köpa ett starkt koppel och ett gymkort!

Snällare hundar får man leta efter men när jakten slår på är det bara att hålla i sig. Afghanen t.ex anses vara en dum hundras, det är den definitivt inte... Den bryr sig inte om att lyda helt enkelt!

Vet inte om jag håller med dig, om ägaren har engagemang nog att ta tag i saken lyder hunden. Så är det bara. Har själv en hund som bara haft jaga i skallen och blivit fullkomligt blockerad och sprungit bort om han satt efter en hare eller rådjur el dylikt. Numera kan han sätta efter ngt och vända på en femöring när jag kallar in (mitt i jakt). Jag tycker att om en hund är så jaktig att det är fullkomligt omöjligt att få stopp på den i jakt så duger den ju knappt till jakten ändå. Att jaga med sin hund ska ju vara teamwork .
 
Sv: Köpa varghund

Jag förstår precis hur du tänker, men jag försöker förklara för dig att hunden inte tänker så som du vill tro..

Att jämföra med att ställa in ett stort halvlod i en för liten box är ju löjligt, den ska stå äta sova och kunna röra sig obehindrat, vilket en varghund mycket väl kan i en etta om så är..

Så det är en stor skillnad.

Visst gosar jag med mina hundar inomhus etc, men vi leker aldrig inomhus och det har mina hundar aldrig fått göra oavsett om vi bott i villa eller lgh..

Det har faktiskt väldigt lite med individen att göra, jag har styrt alla mina hundar ( av olika ras ) till att vara lugna inomhus...

/C
 
Sv: Köpa varghund

Vet inte om jag håller med dig, om ägaren har engagemang nog att ta tag i saken lyder hunden. Så är det bara

Att skriva : så är det bara , är väl ändå att ta till överdrift...

Vet en del som haft grova problem just med vinthundars jaktinstinkt och lydnad, detta är inte några nybörjarägare heller..

Det är stor skillnad på att trubba av jaktinstinkten på en retriver,spaniel m.f än en vinthund eftersom de har så lite will to please och är så svårmotiverade att träna med..
 
Senast ändrad:
Sv: Köpa varghund

Du får ursäkta, men vart har jag skrivit att det är HUNDEN som skulle tänka så? :confused: Det är ju min åsikt, inget annat. Ska jag ta om det? Det är min åsikt. Jag anser helt enkelt inte att det är "rättvist" att stoppa in en varghund i en liten etta mitt i stan (om man nu bor så) när man har fler, mindre raser att välja på. Oavsett individ och mentalitet. Nu har ju inte TS något boendeproblem, så jag ser ingen anledning till fortsätta i ämnet.

Tillägg: Du skriver ju själv i inlägget över att vinthundar har lite "will to please". Det känns lite som att du säger emot dig själv.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Köpa varghund

Vad har "will to please" med din och min diskussion att göra ?
Nu är jag skapligt förvirrad ...

Eftersom detta är ett diskussionsforum så var jag nyfiken på varför du ansåg att en varghund inte ska bo i lgh, jag har inte fått något bra svar mer än att det är DIN åsikt ..

/C
 
Sv: Köpa varghund

Det är stor skillnad på att trubba av jaktinstinkten på en retriver,spaniel m.f än en vinthund eftersom de har så lite will to please och är så svårmotiverade att träna med..

Jag tycker snarare att säga att det inte går är att ta till överdrift. Och jag skulle aldrig ha uttalat mig om inte min hund hade dom här egenskaperna. Jag har litterärt får kämpa med blod svett och tårar för att den hunden inte skulle behöva hamna under sprutan då han förutom noll will to please haft en rejäl portion aggression i bagaget. Det har slutat med nio stygn i mitt ansikte och söndertuggade händer, mängder av tårar och svett men
idag , sju år gammal vill han lära och han vill jobba.
Han må vara klurig och en sur o vresig jävel för det mesta. Men har man ork nog att hitta knapparna på en sån hund så går det.
Och går det inte...ja..då kan det inte alls vara kul att vara hundägare.
Och vadå nybörjargrej? Vem har sagt att man inte får ta hjälp av proffs? Nu har jag ställd krav på min hund som man normalt inte gör och jag tycker inte att andra ska behöva ställa dom kraven. Men att hunden ska kunna springa lös utan att försvinna för gott är ett grundkrav tycker jag.
 
Sv: Köpa varghund

Eftersom detta är ett diskussionsforum så var jag nyfiken på varför du ansåg att en varghund inte ska bo i lgh, jag har inte fått något bra svar mer än att det är DIN åsikt ..

Allvarligt talat, nu får du nog ta och läsa igen. Eller misstolkar du medvetet mina inlägg? Speciellt eftersom jag i något inlägg innan skrev "Och jag menar fortfarande inte att man INTE skulle kunna ha en varghund i lägenhet." :crazy: :confused:
 
Sv: Köpa varghund

Jag har aldrig skrivit att det inte går...

Att kunna ha hunden lös är ett grundkrav för dig ( och säkerligen många andra inkl mig själv )

Men man ska ha i åtanke att precis som jag skrev: Det är inte självklart att det går när man har en vinthund som dessutom har extrema jaktinstinkter, att det är så enkelt att få en hund som är svårmotiverad och oengagerad som dessutom har hög jaktinstinkt att fungera lös över allt....

En nyfiken fråga, vad var det för ras du fick kämpa så med ?
 
Sv: Köpa varghund

Nej jag läser dina inlägg och jag tolkar dom, obs inte misstolkat...

Men du har ju skrivit att din åsikt är följande: Man borde ha stort hus/lgh och tomt för att en varghund skulle må ypperligt.

Det är just den diskussionen jag vill åt...

Som Centaur säger så är en tomt, stor sådan, en nödvändighet

För att jag tycker att större hundar inte passar i lägenheter. Visst, det behöver väl inte vara några problem, men det beror också på hur stort man bor.

Det är inte det det handlar om. Det handlar om att ändå kunna erbjuda det utrymme som hunden ska kunna trivas i. Har man en skitliten lägenhet och skaffar sig stor hund skulle man ju lika gärna kunna bura in hunden när den är hemma eftersom den inte har utrymme att röra sig på iaf.


Så har du skrivit och jag försöker tolka din åsikt i detta ...
 
Sv: Köpa varghund

Jag har aldrig skrivit att det inte går...

Att kunna ha hunden lös är ett grundkrav för dig ( och säkerligen många andra inkl mig själv )

Men man ska ha i åtanke att precis som jag skrev: Det är inte självklart att det går när man har en vinthund som dessutom har extrema jaktinstinkter, att det är så enkelt att få en hund som är svårmotiverad och oengagerad som dessutom har hög jaktinstinkt att fungera lös över allt....

En nyfiken fråga, vad var det för ras du fick kämpa så med ?

Nej du har inte skrivit att det inte går , men suuz( ?) skrev ju det.
Och nej det är sannerligen inte lätt och antagligen inte vemsomhelst orkar ta bukt med, det kan jag hålla med om!
Hunden är min (/mammas) strävhåriga dvärgtax som inte är som han bör.
 
Sv: Köpa varghund

Men trots det missade du detta?
"Och jag menar fortfarande inte att man INTE skulle kunna ha en varghund i lägenhet."
Du kanske helt enkelt läser det du vill läsa?

Min åsikt är ju den vi redan diskuterat, varför go on? Du har din och jag min. Och bara för att jag tycker så betyder inte det att en varghund inte skulle kunna bo i lägenhet. That's it.
 
Sv: Köpa varghund

Nej jag läste det, men du har på fler ställen skrivit motsattsen, lätt förvirrande..

Men ok, jag får väl acceptera att jag inte kan få svar på allt ;)
 
Sv: Köpa varghund

NEJ, jag har inte skrivit motsatsen utan snarare varianter av min åsikt. Ingenstans har jag skrivit att en varghund inte kan bo i lägenhet. Men som sagt, man läser väl det man vill läsa. :angel: ;)
 
Sv: Köpa varghund

Vinthundar ska jaga på eget accord, den ska döda sedan sova. Den är inte drivande, den är inte nosande. Den jagar med synen och därför är instinkten den samma. De är hyperkänsliga för rörelser och agerar på det.

Whippeten avlades för tjuvjakt, tyst och fort är deras stil. Jag har aldrig sett en vinthund ingått i jaktlag som en drever ect. Man jagar inte i par. Titta bara på greyhound racing, hunden sätts i bur sedan ska den iväg! Lure Coursing är speciellt för vinthundar.

Jag har pli på mina hundar, men det betyder inte att jag har kuvat deras naturliga instinkter. Jag förstår att vissa ränder går aldrig ur, därför har jag dem kopplade. Jag tycker inte att en hund som kan vara lös är en lydig hund. En hund som kan gå i koppel är bättre. Mina voffsingar har inte sprungit bort dock, de hinner ta bytet innan de försvinner från mitt synfält :angel:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 083
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 231
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 678
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp