Köpa varghund

Sv: Köpa varghund

Jag har pli på mina hundar, men det betyder inte att jag har kuvat deras naturliga instinkter. Jag förstår att vissa ränder går aldrig ur, därför har jag dem kopplade. Jag tycker inte att en hund som kan vara lös är en lydig hund. En hund som kan gå i koppel är bättre. Mina voffsingar har inte sprungit bort dock, de hinner ta bytet innan de försvinner från mitt synfält :angel:

Nej det här förstod jag verkligen inte heller..Och jo, jag är väl medveten om allt detta då jag som tidigare skrivit varit väldigt inne på att skaffa en varghund men har även kikat lite på Borzoien.
Att en sån här hund inte går elit lydnad kan jag acceptera. Men att den inte kan lära sig gå lös är nonsens. Går går det alltid. Om man har ork och lust att se till att den kan det är en helt annan sak, vilket jag tror att majoriteten av människor inte bryr sig om.
 
Sv: Köpa varghund

Mina voffsingar har inte sprungit bort dock, de hinner ta bytet innan de försvinner från mitt synfält :angel:


Och ändå säger du att det inte går?
 
Sv: Köpa varghund

ALLT går, men man kanske ska skriva att det är riktigt jäkla skitsvårt att lära en vinthund att låta bli att jaga om man inte gjort rätt från början.
 
Sv: Köpa varghund

Speciellt om den har extrem jaktlust ( mer än vanligt ) det var vad jag försökte få fram.... Danke
 
Sv: Köpa varghund

Men tillåt mig då att citera mig själv!:idea:

Det här med träning kommer bli en ordentlig utmaning för dig, dom har så gott som ingen "will to please" eller är inte ett dugg intresserade av det där med lydnad. Men allt går ju såklart! Varghundarna har stor portion jaktlust och det du kan behöva jobba med om du vill ha hunden lös är om den skulle få för sig att springa efter vilt eller annat som är kul att jaga (vilket är högst sannolikt

Är du envis som in åt h-"vete kan du nog få den mest envisa åsna att göra som du vill. Det tar visserligen dubbelt så lång tid som med alla andra hundar. Poängen är ju att hitta dom rätta knapparna och att hunden vill vinna din uppmärksamhet och belöning! Jag tror inte att en irländare går att tvinga till lydnad, dom blir nog precis som mina mer motvalskärring då. Det mesta handlar väl om att luras, och att hitta rätt moment i en situation att framkalla vad man nu än vill ha fram. Jag tror nog att det ska gå om du är listig som räven och envis som åsnan

;)
 
Sv: Köpa varghund

Speciellt om den har extrem jaktlust ( mer än vanligt ) det var vad jag försökte få fram.... Danke

Jag antar att extrem jaktlust hör till när hunden blir fullkomligt blockerad och inte ser eller bryr sig om att ngn försöker hindra dem.
Haft det problemet med min jycke..och nej..det är inte lättare för att han är tax då han knappast förhåller sig till sin rasstandard eller är som en normal tax bör vara (han aviker sig en hel del från andra taxar jag stött på). Jag var ofta hundvakt åt en welsh springer dam innan dom grannarna flyttade med jaktlust som jag anser höra till normal jaktlust, hon var helt klart mycket enklare att uppfostra då hon även var mjukare och hade iaf en helt okej portion will to please så dom de flesta andra spaniels jag träffat.
 
Sv: Köpa varghund

fast det är ju det att det inte vimlar av proffs, och särskilt inte proffs på vinthundar.

hittar man rätt instruktör från början och har lätt för att lära och en naturlig fallenhet för hundträning, så har du kommit långt. hittar du inte rätt instruktör och gör fel trots "proffshjälp", så har du snart en problemhund.

här nere vimlar det av experter, och min ena är en väldigt vanlig ras, trots det måste hunden vara nästintill utmattad för att vara pålitlig lös.
 
Sv: Köpa varghund

Men fortfarande är det ingen omöjlighetsom någon så väldigt bestämt konstaterade. Jag har somsagt varit väldigt intresserad av både varghunden/hjorthunden och Borzoien som har en enorm skopa jakt i sig. Har en granne( nåja, på ett relativt avstånd) med Borzoi som han går lös med ibland och har även ett par med en massa greyhounds nära klubben som dom släpper lösa då och då för att dom ska få "ruska av sig". Kan tillägga att dom hundarna har använts för racing och då tycker iaf jag att det borde vara ruskigt mycket svårare med en sån hund? Även aningsfull här på buke har sin greyhound lös (nåja på bilder iaf vad jag sett) och då antar jag att hon har relativ kontroll på sin hund.
 
Sv: Köpa varghund

fast det är ju det att det inte vimlar av proffs, och särskilt inte proffs på vinthundar.

.
'

Finns det proffs som endast är inriktade på en ras? Det visste inte jag!:idea:

Och vad spelar det för roll om det finns ett eller tio proffs? Om man bestämt sig för att man vill kunna ha sin hund lös tar man väl tag i det till varje pris?`Är man ointresserad av annat än en kopplad hund så ja, vad är då problemet? Jag tror faktiskt inte majoriteten av dessa hundägare köper en sån här hund för att träna lydnad med, vilket har framgått i mina inlägg. Och har man inte ork eller intresse att ta tag i en sån här sak, vilket jag trór att de flesta inte har, så låter man det vara!
Nu är vi alltså överens om de här grejjorna:

* Det är hundar med stor portion jakt
* Dom har så gott som ingen will to please
* Man måste vara duktig för att veta vilka knappar man ska trycka på för att ha kontroll över hunden lös.

så om jag ska vara ärlig vet jag egentligen inte vad vi diskuterar.
 
Sv: Köpa varghund

Vill du ha en hund att träna och arbeta med bör du nog skaffa dej en annan ras, för de irländska varghundarna är bland de dummaste och lataste jag har träffat.


:D Det är int dumhet: De hör dig och förstår dig, men vill bestämma när, var och hur föremålet för kommandot ska utföras.

För att få en vinthund att lyda något så när omedelbums så krävs det att man lägger fram det på ett sätt så att hunden tror att det är hans egen idé.
 
Sv: Köpa varghund

Finns det proffs som endast är inriktade på en ras? Det visste inte jag!

ras? jag pratar hundtyp. och ja, de flesta är mer eller mindre inriktade på en hundtyp. har man en hund som skiljer sig väldigt mycket från standardhunden kan det vara svårt att hitta folk som är bra.

men i övrigt var det en bra sammanfattning!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
24
· Visningar
1 083
Senast: Vovve
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 322
Senast: Trassel12
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
19 231
Senast: MML
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 678
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Födda -21
  • Hästfolkets lilla ordbok

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp