Oj, så många svar! Så mycket intressant. Tack!
Såhär blev det: Halva flaskan hälldes i vasken, fylldes sen upp igen med alkoholfritt vitt vin. Blev knappast jättegott men ändå. (3,5 dl vin, jämförelsevis).
Förklarade med all tydlighet att OM där blev mer än så på festen så bara ring, när som helst, jag hämtar oavsett. Jag kan ALLTID hämta, det måste hon känna och vara bekväm med.
Jag hämtade, vid halv tre-tiden i natt, en glad tjej som knappt var det minsta berusad. Festen var lugn och fin, några drack mer men inte massor. Hon drack bara sina dl:er.
Andra av hennes vänner lade ut på sina snap hur de drack vodka till frukost och spydde i Lunds rabatter kring lunchtid. Hon var definitivt inte en av dem
Men ja, jag hade ångest igår, kände skuld och vet inte om jag handlade rätt. Förmodligen inte, jag bröt ju mot lagen. Inte minst.
Hon har varit rejält berusad 2 gånger i sitt liv, bägge gångerna vid 16 års ålder då klasskompisar gav henne massor av läsk med vodka i, för att se hur hon skulle bli som full. Det var inte roligt. Även då hämtade jag. Sedan dess har inget liknande hänt, ens på rejält blöta fester, hon har alltid hållit måttet och vet sina gränser. Ofta är hon den enda helt nyktra.
Att tonåringar idag inte ska dricka alls är givetvis ett önskemål men jag är rädd att det är lite av en utopi.