Köpa ut till 17-åring?

Så kluven i frågan, tur att mina barn är små!

Min mamma köpte ut åt mig tills hon kom på att det kanske inte var så bra, men då köpte vi smuggelsprit eller HB istället. Under tiden mamma köpte drack jag bara cider men när jag fixade själv så fick man vad man fick.
Innan jag fyllde 18 så snodde alla slattar hemifrån och så blandade vi ihop det i en större flaska. :D

Jag dricker väldigt sällan men min man har alltid öl, sprit och whisky hemma. Den dagen den här frågan blir aktuell måste vi nog ta en rejäl diskussion..

Jag kan tycka att det är stor skillnad på att en tonåring tar sig i på krogen på egen hand (been there, done that när jag var 15) och att man som vuxen bryter mot reglerna.

Det tillhör liksom tonåren att bryta reglerna... ;)
Det vågade jag aldrig :D jag trodde faktiskt att de var mer noga innan, tills lillebror köpte framför ögonen på mig då. En kompis på 17 satt och tog en öl med mig men honom kollade de när han druckit halva, såklart.

Jag kommer definitivt utbilda mitt barn i hur alkohol ska konsumeras, och i det ingår att smaka. Så är jag själv uppfostrad, och det har fungerat på mig. Jag tror inte att jag hade köpt ut, men OM jag hade gjort det så hade det definitivt inte varit någon alkoläsk som man inte känner alkoholsmaken i. Utan hellre då något riktigt brödigt öl så ungen blir mätt innan han blir full ;).

Jag fick för övrigt ett mycket bra tips av pappa när jag åkte till Roskildefestivalen första gången, 16 år gammal. ”När du röker någonting, börja med ett par bloss och vänta en lång stund för att känna efter hur starkt det är. Och var väldigt försiktig med skunk”. Det har jag anammat när det gäller t ex färdigblandad bål och liknande också. Att pappa var så öppen med att han visste vad vi höll på med gjorde att jag alltid vågade anförtro mig åt honom. Mamma fick jag bara skäll av så inte en chans at jag hade ringt henne.

:rofl:

Alltså, din unge är.. 2.5 år? Sannolikheten är väl inte gigantisk direkt att ungen knarkar på regelbunden basis men att du säger tvärsäkert nu att det inte kommer att hända är ju ganska underhållande. Det vet du garanterat inte ett smack om :p

Jodå, 100 %. Nä men sannolikheten är extremt låg. Vi umgås inte i pundar-kretsar direkt. Skulle hon köra lite partyknark bryr jag mig inte heller. Tycker mest det är extremt löjligt av @Niyama

:rofl::rofl::rofl::rofl::rofl::rofl: på dig själv.

Jag kommer definitivt utbilda mitt barn i hur alkohol ska konsumeras, och i det ingår att smaka. Så är jag själv uppfostrad, och det har fungerat på mig. Jag tror inte att jag hade köpt ut, men OM jag hade gjort det så hade det definitivt inte varit någon alkoläsk som man inte känner alkoholsmaken i. Utan hellre då något riktigt brödigt öl så ungen blir mätt innan han blir full ;).

Jag fick för övrigt ett mycket bra tips av pappa när jag åkte till Roskildefestivalen första gången, 16 år gammal. ”När du röker någonting, börja med ett par bloss och vänta en lång stund för att känna efter hur starkt det är. Och var väldigt försiktig med skunk”. Det har jag anammat när det gäller t ex färdigblandad bål och liknande också. Att pappa var så öppen med att han visste vad vi höll på med gjorde att jag alltid vågade anförtro mig åt honom. Mamma fick jag bara skäll av så inte en chans at jag hade ringt henne.
Den utbildningen din pappa har gett dig saknade jag. Nu har jag aldrig någonsin använt illegala droger pga mycket beroende i släkten och lätt att trilla dit men jag tror att det är ganska skönt att ha lite såna kurser i ryggen. Förhoppningsvis kan jag ge mina barn det i stället.

Jag kommer ihåg att mamma hade en bra regel när vi växte upp, och det var att om vi inte drack alkohol, rökte osv innan vi var 18år, skulle hon betala körkortet. Blev en rätt bra motivering att inte dricka osv.

Känner inte direkt att jag missat något, festat har jag gjort tillräckligt efter 18år och numera blir det lite sporadiskt, men kanske är olika vad vet jag. :)

Jag kommer ihåg att mamma hade en bra regel när vi växte upp, och det var att om vi inte drack alkohol, rökte osv innan vi var 18år, skulle hon betala körkortet. Blev en rätt bra motivering att inte dricka osv.

Känner inte direkt att jag missat något, festat har jag gjort tillräckligt efter 18år och numera blir det lite sporadiskt, men kanske är olika vad vet jag. :)
Haha, i min familj var regeln att inte röka så skulle man få körkortet betalt. Jag började röka och fick pröjsa körkortet själv :grin:.

Jodå, 100 %. Nä men sannolikheten är extremt låg. Vi umgås inte i pundar-kretsar direkt. Skulle hon köra lite partyknark bryr jag mig inte heller. Tycker mest det är extremt löjligt av @Niyama

När jag var tonåring hängde jag mycket i svenska kyrkan. Utåt sett väldigt helylle och skötsamma ungdomar, men jäklar vad folk höll på med droger. Det är betydligt närmare än du tror.

Jag känner till mer än en som inte fått knark med sig hemifrån på något sätt som brukat droger mer eller mindre regelbundet. Vanliga människor i övrigt måste jag säga.

Förstår inte varför hon inte skulle kunna ligga sig till partyknark när hon skulle kunna ligga sig till partyöl? Det är ju samma princip.

Jag hade inte gjort det. Köpte ut några gånger (har för mig att det var tre) till min lillasyster när hon hade fyllt 18 men inte 20. Det var en flaska vitt vin varje gång och det var till speciella tillfällen.
Min syster var mycket skötsam, hade hon inte varit det hade jag inte gjort det.

Skulle du låta henne shotta nästan tre stycken 4:or innan hon går ut? Det är olämpligt. Underlätta inte för barnet.

Mina föräldrar köpte ut rätt tidigt till mig, och även om det finns forskning som talar för motsatsen så ledde det faktiskt till en mer kontrollerad konsumtion (jag har smakat hembränt en gång i mitt liv, men då var jag myndig). Idag dricker jag i stort sett inte alls.

Samma här, båda för mig och min 5år yngre syrra. Jag fick Breezers till fest när jag va 16, och jag dricker stortsett aldrig och när jag väl gör är det extremt moderat mängd. (jag är också dansk) kan inte direkt säga samma om svenska kollegor på firmafester och desslikes....

Jag resonerar likadant.

Mina föräldrar var liberala men jag skötte det ruskigt väl. Mina brakfyllor kom senare i livet, vi smuttade portvin och kollade på hemsöborna typ.
Min mamma gav mig vin från när jag var 16. Men jag satte 18 som gräns för barnen. Jag uppfattar att det fungerade väl för både mig och dem.

Jag har varit noga med att lära dem att ÄTA innan de dricker, samt sagt åt dem att ta hem fulla kompisar så de kan sova hos oss som bor centralt, hellre än att det händer kompisarna något på vägen hem.

Vi har en liten strid här hemma. 17-åringen (18 om 2 månader men det kvittar ju) ska på Valborgsfest med vänner. Alla (samma ålder) har med sig alkohol. Hon vill ha en halv flaska Sourz (15%), dvs 3,75 cl. Skulle ni sagt ja? Just nu råder ilska och ledsamhet då hon tycker vi pajar glädjen inför festen. Hon dricker extremt sällan alkohol när andra bjuder.
Jag skulle göra det. Bättre hon får av mig än häller i sig av andras som man inte har nån koll på vart det kommer ifrån. Antar att man antingen litar på sitt barn eller inte. (har själv en 17 åring som blir 18 om 4 månader) Det är ett bra sätt att skilja agnarna från vetet.
Om 4 månader får han hur som helst dricka sig dyngfull på krogen (om han får råd, men det får han inte genom mig i alla fall ;).
(oj, får väl säga att han är ½ dansk, hans mor är danska)

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka