R
Raderad medlem 6459
Vad är "pundar-kretsar"? Halva Danderyd är ju fullt av pundare till exempel. De finns överallt.Jodå, 100 %. Nä men sannolikheten är extremt låg. Vi umgås inte i pundar-kretsar direkt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vad är "pundar-kretsar"? Halva Danderyd är ju fullt av pundare till exempel. De finns överallt.Jodå, 100 %. Nä men sannolikheten är extremt låg. Vi umgås inte i pundar-kretsar direkt.
Alltså. Jag ser det som rätt stor skillnad på att trilla på fyllan och att ligga på tågspåret.Jag är också dansk. Jag köpte ut när jag nyss fyllt ända till den dag då jag fick ett meddelande där det stod att en av de jag handlat till hade trillat och fått en spricka i läppen på fyllan och satt på akuten. Det var alkohol jag hade handlat. Ren olycka och en jag ansåg var ganska ansvarsfull. Då ändrade jag inställning till det. Nästa gång ligger ungen på tågspåret när tåget kommer eller nåt.
Den regeln är som att be om att barnet ska ljuga. Att dessutom inte våga ringa hem den dagen det blir för mycket, nej fy! Jag har hämtat mina barns vänner och partners vid flera tillfällen då de just pga av det idiotiska hotet/löftet från sina föräldrar inte vågat ringa hem. Jag hade känt mig som en urusel förälder om inte mina barn vågade ringa hem för att jag är naiv. Dricker gör de flesta, med eller utan hot. Hellre köra med öppna kort och på så sätt minska risken för att en dumhet blir en tragedi.Jag kommer ihåg att mamma hade en bra regel när vi växte upp, och det var att om vi inte drack alkohol, rökte osv innan vi var 18år, skulle hon betala körkortet. Blev en rätt bra motivering att inte dricka osv.
Känner inte direkt att jag missat något, festat har jag gjort tillräckligt efter 18år och numera blir det lite sporadiskt, men kanske är olika vad vet jag.
Konstigt, jag ljög aldrig. Något hot upplevde aldrig jag det som eller att mamma var naiv, men sen är vi alla olika så.Den regeln är som att be om att barnet ska ljuga. Att dessutom inte våga ringa hem den dagen det blir för mycket, nej fy! Jag har hämtat mina barns vänner och partners vid flera tillfällen då de just pga av det idiotiska hotet/löftet från sina föräldrar inte vågat ringa hem. Jag hade känt mig som en urusel förälder om inte mina barn vågade ringa hem för att jag är naiv. Dricker gör de flesta, med eller utan hot. Hellre köra med öppna kort och på så sätt minska risken för att en dumhet blir en tragedi.
Hade vänner vars föräldrar körde med det, innebar ju bara att det blev en väldig massa hemlighållande. Hade inte vågat ringa hem till deras föräldrar om mina vänner blivit för fulla. Tror att det går utmärkt att som förälder säga att man inte vill att barnen ska dricka, men om de nu skulle råka bli för fulla så ska de ringa hem.Jag kommer ihåg att mamma hade en bra regel när vi växte upp, och det var att om vi inte drack alkohol, rökte osv innan vi var 18år, skulle hon betala körkortet. Blev en rätt bra motivering att inte dricka osv.
Känner inte direkt att jag missat något, festat har jag gjort tillräckligt efter 18år och numera blir det lite sporadiskt, men kanske är olika vad vet jag.
Vad är "pundar-kretsar"? Halva Danderyd är ju fullt av pundare till exempel. De finns överallt.
Men vi är ju trots allt sjukt många som INTE drack mer än det föräldrarna köpt åt oss. Eller jo, möjligen en mun eller två av kompisens cider av annan sort men inte mer än så. Är vi mytologiska icke-existerande varelser då?Det där är den största myten som förvånansvärt många föräldrar går på, trots alla studier som visar att det inte funkar så.
Men vi är ju trots allt sjukt många som INTE drack mer än det föräldrarna köpt åt oss. Eller jo, möjligen en mun eller två av kompisens cider av annan sort men inte mer än så. Är vi mytologiska icke-existerande varelser då?
Det går liksom att lita på sina barn och ha en bra, stabil och trygg relation med dem.
Ingen i mitt kompisgäng hade sex för att få tag på alkohol, känns som det är nåt mer som gått snett då än bara "mina föräldrar vill inte köpa ut"?
Det är lite det som är poängen. Någon du trodde kunde hantera det. Du vet inte. Nästa gång råkar personen ha trillat framför ett tåg för att hen inte slutade vid "lagom" fylla. Det enda sättet att egentligen veta hur personen hanterar alkohol är att du följer med som en barnvakt.Alltså. Jag ser det som rätt stor skillnad på att trilla på fyllan och att ligga på tågspåret.
Jag skulle dessutom inte köpa ut till någon jag inte trodde kunde hantera det.
Jag är den i mitt kompisgäng som alltid, oavsett vad, kunde ringa mina föräldrar om något hände.Samma här. Jag fick också smaka alkohol hemma innan jag fyllde 18 (det var sjukt äckligt).