Utanför min egen trådstarts ämne, nu, men mina egna erfarenheter av Marijuana (jag själv använde det knappt alls, eftersom jag reagerar väldigt negativt på droger) visade på att det är en helt annat sak än att dricka måttliga mängder av exempelvis vin och bli lite lagom berusad. De jag känner som regelbundet rökte marijuana gjorde det enbart för berusningens skull, gärna i kombination med kokain. Man körde utan tvekan bil påverkad, hade märkliga övertygelser om att man kunde tänka sig osynliga och därmed vara utom risk för olyckor. Man hade massvis med fantastiska ide'er om projekt och liknande som aldrig blev av, utan istället sjönk man ner i passivitet. Där fanns också, naturligtvis, ett mått av kriminalitet, eftersom drogen är olaglig. Jag känner ett föräldrapar som hamnade i fängelse efter att ha odlat marijuana hemmavid. Deras lille son fick tas om hand under tiden.
Överhuvudtaget tycker jag mig inte kunna jämställa dessa två "droger" med varandra. Hur mycket av detta som påverkas av vår kultur vet jag inte.