Köpa ut till 17-åring?

Ja. Alltså, jag tycker att våra lagar och vår politik kring alkohol är på det hela taget okej, med ett frågetecken för 20-årsgränsen. (Eftersom vi blir myndiga vid 18.)

Motsvarande är en del av narkotikapolitiken väldigt tveksam. Dock skulle man kunna hävda intresse för smak/kvalitet när det gäller cannabis. Möjligen även kat, jag vet inte riktigt.

Jag tänker helt enkelt att det mesta av det du pekar på som konstigt, just ÄR uttryck för de där kulturella faktorerna. Sådana är inte i första hand förnuftsbaserade.

Vad gäller det där lärandet, lära sig dricka alkohol PÅ VISSA SÄTT SNARARE ÄN ANDRA, så jämställer jag det med att jag vill att barnen utvecklar vad jag ser som en mer vuxen smak kring mat än den de oftast själva initierar som små. Jag VILL hellre att de äter grönsaker och salsiccia än denniskorv, jag VILL hellre att de dricker vin än alkoläsk. (Och jag vill gärna att de motsvarande läser böcker och gillar fler filmer än bara actionfilmer. Osv.) Jag har inte önskat mig att de blir nykterister. Ett rus ibland unnar jag dem, livet igenom.

I övrigt uppfattar jag tobak som det större hotet mot hälsan. Plus skräpmat. Båda måste man lära sig att hantera på något vis.

Senast ändrad:
Ja. Alltså, jag tycker att våra lagar och vår politik kring alkohol är på det hela taget okej, med ett frågetecken för 20-årsgränsen. (Eftersom vi blir myndiga vid 18.)

Motsvarande är en del av narkotikapolitiken väldigt tveksam. Dock skulle man kunna hävda intresse för smak/kvalitet när det gäller cannabis. Möjligen även kat, jag vet inte riktigt.

Jag tänker helt enkelt att det mesta av det du pekar på som konstigt, just ÄR uttryck för de där kulturella faktorerna. Sådana är inte i första hand förnuftsbaserade.

Vad gäller det där lärandet, lära sig dricka alkohol PÅ VISSA SÄTT SNARARE ÄN ANDRA, så jämställer jag det med att jag vill att barnen utvecklar vad jag ser som en mer vuxen smak kring mat än den de oftast själva initierar som små. Jag VILL hellre att de äter grönsaker och salsiccia än denniskorv, jag VILL hellre att de dricker vin än alkoläsk. (Och jag vill gärna att de motsvarande läser böcker och gillar fler filmer än bara actionfilmer. Osv.) Jag har inte önskat mig att de blir nykterister. Ett rus ibland unnar jag dem, livet igenom.

I övrigt uppfattar jag tobak som det större hotet mot hälsan. Plus skräpmat. Båda måste man lära sig att hantera på något vis.

Du har nog rätt. Jag är ute efter en mer förnuftsbaserad avvägning och det gäller inte bara detta område i politiken. Mer vetenskap i avvägningarna om vad politiker ska in och pilla i, och hur man ska göra det.

Eftersom jag inte har detaljkunskaper så har jag fördomen att cannabisbrukare och katbrukare mer är ute efter ruset än smakvariationerna. (Men nu kanske jag hackar på de som ordnar sådana provningar och aldrig tar mer än ett halvt bloss, bara för smakens skull och alltid tackar nej till att smaka på de sorter man vet att man inte tycker om.)

Alkohol har några unika egenskaper jfrt med de flesta andra droger - som exempelvis smakbärare.

Du har nog rätt. Jag är ute efter en mer förnuftsbaserad avvägning och det gäller inte bara detta område i politiken. Mer vetenskap i avvägningarna om vad politiker ska in och pilla i, och hur man ska göra det.

Eftersom jag inte har detaljkunskaper så har jag fördomen att cannabisbrukare och katbrukare mer är ute efter ruset än smakvariationerna. (Men nu kanske jag hackar på de som ordnar sådana provningar och aldrig tar mer än ett halvt bloss, bara för smakens skull och alltid tackar nej till att smaka på de sorter man vet att man inte tycker om.)

Alkohol har några unika egenskaper jfrt med de flesta andra droger - som exempelvis smakbärare.
När det gäller cannabis så finns det smak och effektskillnader och folk gillar olika smaker och effekter men det är inte så vanligt att folk bara är ute efter smaken.

Alltså, alkoholhaltiga drycker har ju en kulturhistoria som liknar den som mat har. Jag tror helt enkelt inte på det förnuft som försöker liksom radera kulturarv och kulturella laddningar och värderingar. Ett sånt förnuft är inte en hel människa, tänker jag.

Skulle du vilja ha strängare alkohollagstiftning? Eller liberalare droglagstiftning?

Alkohol eller rättare sagt alkoholhaltiga drycker har en position i de flesta äldre kulturer. Både rent socialt, religiöst och som smakbärare i de flesta kök. Till det kommer, vad alkoholen bidragit till vid skapande och utövande av olika kulturformer. Därför lär det vara exceptionellt svårt att helt utesluta ett bruk av alkohol i ett fritt demokratiskt västerländskt samhälle. På grund av att bruket är så spritt och så vanligt blir även antalet missbrukare fler än av exempelvis cannabis. Dock verkar de flesta vara överens om att andelen missbrukare bland cannabisbrukarna är högre än andelen missbrukare bland alkoholbrukarna. Att sedan införskaffandet av cannabis ofta innebär en exponering gentemot en tyngre kriminell värld gör ju att många som fastnar snabbt sjunker ner i ett blandmissbruk, snabbare än vad alkoholmissbrukare gör.

Av dem jag umgicks med under gymnasietiden så har ingen blivit missbrukare, av dem som hemifrån "lärde" sig att bruka alkohol. Men flera av dem som inte fick nyttja sprit för sina föräldrar. Detta gäller naturligtvis inte för alla i landet. Men det ger i alla fall mig en hänvisning....

Alltså, alkoholhaltiga drycker har ju en kulturhistoria som liknar den som mat har. Jag tror helt enkelt inte på det förnuft som försöker liksom radera kulturarv och kulturella laddningar och värderingar. Ett sånt förnuft är inte en hel människa, tänker jag.

Skulle du vilja ha strängare alkohollagstiftning? Eller liberalare droglagstiftning?

En droglagstiftning mer inriktad på vård av medmänniskor som har missbruksproblem, än att straffa med fängelse dem som brukar droger. En droglagstiftning mer inriktad på att straffa dem som tjänar pengar genom att sälja stora mängder olagliga substanser, än dem som brukar dem.

Radera ut? Nej, men att inte heller bara acceptera att alkohol är del av kulturen och därmed ska särbehandlas. Utan att man kan tänka igenom syfte och metoder även när det gäller alkoholpolitik, utan att fastna i enbart kulturella värderingar.

Och varför kalla det drogliberal, när det i själva verket finns goda tecken på att de ideerna är de allra mest effektiva för att förhindra drogernas skadeverkningar på både individ och samhälle? För mig handlar det mest om att förhålla sig till vad som är mest effektivt och att inte haka upp sig på ord som "alkohol" / "cannabis" / "whatever", vare sig av kulturella skäl eller andra.

När det gäller cannabis så finns det smak och effektskillnader och folk gillar olika smaker och effekter men det är inte så vanligt att folk bara är ute efter smaken.

När det gäller whisky i smakningsform saknas i princip effektskillnader beroende på sort, utom för just smak och njutningssinnet då förstås. 2 cl whisky - är ca 1cl alkohol oavsett sort och påverkar en människa ganska lite.

Så då verkar mina fördomar vara ungefär rätt.

Att sedan införskaffandet av cannabis ofta innebär en exponering gentemot en tyngre kriminell värld gör ju att många som fastnar snabbt sjunker ner i ett blandmissbruk, snabbare än vad alkoholmissbrukare gör.
.

Fast det beror direkt på att vi av "kulturella" skäl bestämt att det ena är lagligt och det andra illegalt.

En droglagstiftning mer inriktad på vård av medmänniskor som har missbruksproblem, än att straffa med fängelse dem som brukar droger. En droglagstiftning mer inriktad på att straffa dem som tjänar pengar genom att sälja stora mängder olagliga substanser, än dem som brukar dem.

Radera ut? Nej, men att inte heller bara acceptera att alkohol är del av kulturen och därmed ska särbehandlas. Utan att man kan tänka igenom syfte och metoder även när det gäller alkoholpolitik, utan att fastna i enbart kulturella värderingar.

Och varför kalla det drogliberal, när det i själva verket finns goda tecken på att de ideerna är de allra mest effektiva för att förhindra drogernas skadeverkningar på både individ och samhälle? För mig handlar det mest om att förhålla sig till vad som är mest effektivt och att inte haka upp sig på ord som "alkohol" / "cannabis" / "whatever", vare sig av kulturella skäl eller andra.
Ja, alltså, Sverige underpresterar ju på ett enastående vis när det kommer till missbruksvård, inte minst när det gäller narkomaner. Vi har internationellt sett få som testar andra droger än alkohol överhuvudtaget, och vi har internationellt sett trots det många som fastnar i tungt missbruk, och som dör av sitt drogmissbruk. Det är rena skammen, om du frågar mig. Och eftersom det finns länder som klarar de här sakerna bättre, så bör det vara möjligt även i Sverige.

Jag tänker nog, när det gäller alkohol, att möjligen bortsett från missbruksvården (jag har inte koll på om den är lika undermålig och moralistisk som narkomanvården, som tex att man måste vara drogfri för att få vård), så är svensk lagstiftning rätt ok. Tycker inte du det?

Jag tror inte att det någonsin kommer att finnas en värld där ingen vill berusa sig ibland. För mig är en sådan värld inte ens ett Utopia, för jag vill ju berusa mig emellanåt.

Och därutöver tänker jag väl i stort sett att vi har en socialt accepterad drog, som ger både glädje och problem, och som vi har fullt upp med att hantera. Vi är inte direkt i akut behov av fler legala droger, om vi ser till de problem vi ändå har med alkohol. Och då har ju alkohol en välbefäst plats i kulturen, även den kulinariska, och det är rätt trevligt. Ungefär så enkelt, tycker jag.

När det gäller whisky i smakningsform saknas i princip effektskillnader beroende på sort, utom för just smak och njutningssinnet då förstås. 2 cl whisky - är ca 1cl alkohol oavsett sort och påverkar en människa ganska lite.

Så då verkar mina fördomar vara ungefär rätt.
Å andra sidan finns det inte riktigt samma utrymme för en smakkultur med tanke på att det är olagligt. Med tanke på hur många redan nu diskuterar smakerna och nyanserna i den så är det inte alls otroligt att just en smakkultur skulle kunna utvecklas.

Är det cannabis som åsyftas när det pratas om ”milda” droger?
För mig veterligen är forskningsläget minst sagt oklart i den frågan.

Nej, droger som grupp. Repetererar bild som visar egenskaper i "farlighet" hos olika droger.

https://upload.wikimedia.org/wikipe...l_harm_assessment_of_drugs_radar_plot.svg.png
600px-Rational_harm_assessment_of_drugs_radar_plot.svg.png

Fast det beror direkt på att vi av "kulturella" skäl bestämt att det ena är lagligt och det andra illegalt.
Man har väl även haft problem med cannabisen i de kulturer där den varit accepterad i religiösa eller medicinska syften. Folk har rökt på utanför de av samhället satta begränsningarna. Då cannabis oftast inhaleras och det i samband med tobak så ökar ju risken för beroende kraftigt, eftersom nikotin är extremt beroendeframkallande.Du måste ha sjunkit rätt långt ner i alkoholmissbruk innan du får fysiska abstinensbesvär...det gäller inte för nikotin.

Man har väl även haft problem med cannabisen i de kulturer där den varit accepterad i religiösa eller medicinska syften. Folk har rökt på utanför de av samhället satta begränsningarna. Då cannabis oftast inhaleras och det i samband med tobak så ökar ju risken för beroende kraftigt, eftersom nikotin är extremt beroendeframkallande.Du måste ha sjunkit rätt långt ner i alkoholmissbruk innan du får fysiska abstinensbesvär...det gäller inte för nikotin.
I länder där det är legalt blandar man det inte med tobak i någon större utsträckning det är mest ett europeiskt fenomen och då främst med hasch. Nu med legaliseringen i USA så har även metoderna för intag utvecklats och förångning och ätbara blir allt vanligare men att röka är fortfarande vanligt (utan tobak).

Liksom vi har enorma problem med den legala alkoholen. Förstår inte din poäng.

Droger är problematiska för en del oavsett legal status. Om man dessutom gör det illegalt att inneha tillkommer en hel del onödiga problem för individerna det handlar om, utan att vara en lösning för samhället.

Liksom vi har enorma problem med den legala alkoholen. Förstår inte din poäng.

Droger är problematiska för en del oavsett legal status. Om man dessutom gör det illegalt att inneha tillkommer en hel del onödiga problem för individerna det handlar om, utan att vara en lösning för samhället.
Poängen har deklarerats tidigare, i förhållande till brukarna så är missbrukarna fler bland dem som nyttjar cannabis jämfört med dem som nyttjar alkohol. , det är ungefär som att konstatera att fler dör i bilolyckor än i mc olyckor....men ser man till antal olyckor per bilist/mc-förare så ser vilket som är farligast.

Poängen har deklarerats tidigare, i förhållande till brukarna så är missbrukarna fler bland dem som nyttjar cannabis jämfört med dem som nyttjar alkohol. , det är ungefär som att konstatera att fler dör i bilolyckor än i mc olyckor....men ser man till antal olyckor per bilist/mc-förare så ser vilket som är farligast.
Allt bruk av cannabis anses vara missbruk i Sverige (utöver fåtal som får sativex på recept) så du har givetvis rätt.

Me repeat:
Om man dessutom gör det illegalt att inneha tillkommer en hel del onödiga problem för individerna det handlar om, utan att vara en lösning för samhället.

Skulle det vara legalt skulle inte bruk av cannabis ge en kriminell identitet.

Vad jag känner till finns inga ungdomar här som bränner egen sprit. Det behövs inte då Danmark ligger så nära, man tar bara tåget med ett par resväskor... Lägger sedan ut bilder på sin snapchat och säljer till kompisarna. Big business!

Hembränt har jag själv aldrig någonsin stött på. Är det så vanligt? Är det inte något man förknippar med äldre gubbar på landsbygden som med jämna mellanrum spränger sina hus i luften då apparaten exploderar? Jag känner ingen som druckit hembränt, åtminstone tror jag så.

I helgen tackade min dotter nej till en fest där det i stort sett enbart skulle supas. Det kändes riktigt bra.
Skämtar du? Jag har stött på hembränt i akademikermiljö i tid och otid när jag var ung på 90-talet. Då var det jättevanligt iaf bland unga studenter.

Liknande trådar

Kropp & Själ Alkohol är komplicerat. Kanske inte för varje individ men sett i stort perspektiv är alkoholen roten till så mycket ont som händer i...
16 17 18
Svar
358
· Visningar
19 667

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka